1 Laatst bewerkt door roan123 (16-09-22 15:50:23)

Onderwerp: Roan

Hoi allemaal,
ik ben Roan, 37 jaar en woonachtig in Leek (Groningen).

Na jaren gevoetbald te hebben ben ik na een afgescheurde kruisband, binnen en buitenmeniscus- en kraakbeschadiging hiermee gestopt en heb een racefiets gekocht, waar ik af en toe op fietste en ook was ik af en toe aan het hardlopen.
Zo heeft dat jaren een beetje aangemodderd.

In de coronatijd ben ik weer wat meer gaan hardlopen en fietsen. In augustus dat jaar samen met een buurman besloten om een lokale triathlon te doen (5 weken later) die destijds wel doorging (1k/30k/9k), maar zwemmen had ik sinds de basisschool niet meer gedaan, en borstcrawl ik nog nooit gedaan.
Dus een spoedcursus youtube filmpjes gedaan. Gelukkig was die triathlon in het zwembad, ik kon elke 4 baantjes borstcrawl en daarna 1tje schoolslag doen, fietsen en lopen ging gewoon goed..
Dit smaakte naar meer, ingeschreven bij een borstcrawlcursus van de KNSB en youtube filmpjes blijven kijken (oa effortless swimming) en een Kickr core gekocht om in de winter te kunnen blijven trainen

In 2021 een 1/4 triathlon gedaan en dezelfde 1/30/9 triathlon als het jaar ervoor.

Dit jaar weer de twee triathlons als in 2021 gedaan, maar ook de 70.3 in Hoorn nog gedaan, die ging eigenlijk best wel heel goed voor een eerste keer (en op dat moment was dat eigenlijk pas mn 5e triathlon).

Nu heb ik me voor volgend jaar ingeschreven voor Challenge Almere full distance (doel 1 is finishen, doel 2 is onder de 11 uur en mijn ultieme doel is sub 10, maar ik denk dat dat misschien wat ambitieus is voor een eerste hele).

Hopelijk kan ik op dit forum tips vinden over met name voeding tijdens een volledige triathlon en leuke verhalen van andere mensen lezen.

2

Re: Roan

Hoi welkom hier!

Je zet stevig in voor je tijd op je eerste hele.
Ik ben benieuwd wat je tijd was in Hoorn?

Ga verder vooral veel lezen hier, en schroom ook niet om lekker je vragen te stellen in de diverse topics.

3 Laatst bewerkt door roan123 (16-09-22 18:41:55)

Re: Roan

Dank je wel. Ik heb in Hoorn 4:40 over de 70.3 gedaan. Weet ook niet hoe zich dat precies verhoud met een volledige

4

Re: Roan

Welkom.
Mooie tijd op de halve, zelf nog nooit gehaald.
Als vuistregel zou je kunnen nemen: je tijd op de halve keer 2 + 1 uur.
Al gelden er denk ik voor de afsluitende marathon ook wel andere wetten maar dat is ook een kwestie van trainen.

5

Re: Roan

Welkom Roan,

Leuk doel heb je voor ogen.

Vraatzuchtige Veelvraat

6

Re: Roan

roan123 schreef:

Dank je wel. Ik heb in Hoorn 4:40 over de 70.3 gedaan. Weet ook niet hoe zich dat precies verhoud met een volledige

Roan welkom! Mooi dat je de triathlonsport hebt ontdekt. 4u40 In Hoorn is gewoon een goede tijd, daarmee denk ik dat je fysiek wel in staat moet zijn om (uiteindelijk) onder de 10 uur op een hele te komen. Of het in je eerste hele uitkomt is een tweede, maar altijd mooi om doelen te stellen, zolang 'finishen' ook echt maar het primaire doel blijft. Hoe je de marathon gaat verteren weet je pas als het zover is.

Ter indicatie, ik heb vorig weekend in Almere mijn eerste sub-10 behaald (in mijn 9e hele moet ik erbij zeggen) en mijn pr op de halve is 4u27 (in Warschau neergezet dit jaar). Hoorn deed ik in 4u45.

Succes in elk geval!

7

Re: Roan

dank allen, en gefeliciteerd Maca met jouw sub10 (ik had het al gezien in het Challenge Almere topic)

En ja ik mag graag mijn doelen scherp zetten wink
Nu weet ik dat 180km fietsen iets heel anders is (ben nooit verder gekomen dan 140km, met hardlopen niet verder dan 26k en zwemmen nooit verder dan 2.5k), maar ik ga graag de uitdaging aan.

Zo had ik voor ogen om in Hoorn onder de 5uur te gaan (wat mij vooraf gezien vrij pittig leek), maar met een ver boven verwachting goede bike (ik hoopte op 33km/h, dit werd uit eindelijk 36.8) is dat dus vrij gemakkelijk gelukt.
Mijn run was zoals verwacht net onder de 1:30, alhoewel ik denk dat als ik iets minder had gepushed tijdens het fietsen daar een mooiere tijd uit was gerold (mijn PR op de HM is 1:19:14).

Ik moet wel zeggen dat ik als de dood ben voor de marathon hoor, tips om daar een beetje op voorbereid zijn (langere afstanden lopen na een fietstraining, of juist niet ivm blessures?)

Wat betreffende voeding heb ik al een leuk topic gevonden hier (Nutrid Kerosine lijkt me zeker een optie om te proberen).

8

Re: Roan

Welkom Roan!

roan123 schreef:

Ik moet wel zeggen dat ik als de dood ben voor de marathon hoor, tips om daar een beetje op voorbereid zijn (langere afstanden lopen na een fietstraining, of juist niet ivm blessures?)

Vooral niet bang zijn, zou ik zeggen - angst is een  slechte raadgever (;  Heb je een geschiedenis met veel blessureleed? Wat de beste aanpak is, is nogal individueel.

Louise

9

Re: Roan

roan123 schreef:

dank allen, en gefeliciteerd Maca met jouw sub10 (ik had het al gezien in het Challenge Almere topic)


Wat betreffende voeding heb ik al een leuk topic gevonden hier (Nutrid Kerosine lijkt me zeker een optie om te proberen).

Welkom! Mooie tijd op de halve en mooie ambitie voor de hele. Qua training en blessures niet per se tips. Er zijn genoeg mensen die het op zichzelf doen, maar als je enigszins de financiële middelen ervoor (over) hebt, zou ik zeker adviseren op zoek te gaan naar een coach die bij je past. Is mij ontzettend goed bevallen en met drie sporten combineren is het fijn om iemand te hebben die je begeleidt.

Wat betreft voeding kan ik je zeker nutrid aanbevelen ja! Afgelopen juni mijn eerste hele erop gedaan en is echt super goed bevallen. Kan helaas niet veel over de marathon zeggen qua voeding, aangezien ik die door een blessure moest wandelen. Dus nadat de nutrid op was (berekend op 4u marathon, geen 6,5u) ben ik overgestapt op alles wat ik krijgen kon aan zoutjes en fruit:P

10

Re: Roan

Als je er je marathon niet op gelopen hebt wat eigenlijk voor de meeste recreatieve sporters toch wel de proef is waar je het meest baat hebt bij voeding op welke basis raad je die Nutrid dan aan?

11

Re: Roan

Ik vond op de fiets erg prettig qua vulling, nuttigen en energie en niet een hoop eten mee te hoeven nemen. Heb de marathon van Valencia ook op nutrid gelopen. Maar fair enough wat betreft het looponderdeel in de ironman.

12

Re: Roan

YouriL schreef:

Welkom! Mooie tijd op de halve en mooie ambitie voor de hele. Qua training en blessures niet per se tips. Er zijn genoeg mensen die het op zichzelf doen, maar als je enigszins de financiële middelen ervoor (over) hebt, zou ik zeker adviseren op zoek te gaan naar een coach die bij je past. Is mij ontzettend goed bevallen en met drie sporten combineren is het fijn om iemand te hebben die je begeleidt.

Bedankt voor je reactie Youri.

Ik ben zelf nogal een controlfreak en lees enorm veel over trainingen, kijk veel youtube kanalen, bekijk gratis trainingsplannen en met die kennis zet ik voor mezelf een schema'tje op. Met name de laatste 12 weken voor de race zijn imo de belangrijkste, dus dan ga ik me echt aan een schema houden. Nu in het "off-season" houd ik mezelf fit met waar ik zin in heb smile

YouriL schreef:

Wat betreft voeding kan ik je zeker nutrid aanbevelen ja! Afgelopen juni mijn eerste hele erop gedaan en is echt super goed bevallen. Kan helaas niet veel over de marathon zeggen qua voeding, aangezien ik die door een blessure moest wandelen. Dus nadat de nutrid op was (berekend op 4u marathon, geen 6,5u) ben ik overgestapt op alles wat ik krijgen kon aan zoutjes en fruit:P

Ik ga dan in het voorjaar toch echt maar eens Nutrid testen, het gemak van alleen maar 2 bidons mee te hoeven voor de voeding lijkt me echt super relaxed.