1 Laatst bewerkt door FredVDH (12-10-22 17:23:54)

Onderwerp: Hartslagband

Hoi,

Ik heb precies altijd probleem met mijn hartslagband ; een aantal maanden gaan ze perfect, en dan beginnen ze slecht contact te hebben. Heb nu die van Polar, heb al verschillende Wahoo's gehad, Garmin ; heb al speeksel én gel gebruikt, maar niet blijft consequent helpen. Die van Polar houdt het nog redelijk goed vol, maar toch ... intervaltrainingen wil je in de juiste HS zone doen gedurende je ganse blokje. Dus helpt niet als die opeens een minuut slecht contact heeft.

Zijn nog mensen die precies vinden dat die HS banden maar een beperkte levensduur hebben om de één of andere reden?

2

Re: Hartslagband

Nee, geen last van. Ik spoel hem altijd af na gebruik en schuur zonodig de contactpunten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Hartslagband

Was niet zo lang geleden een discussie over op het forum van Fiets. Tevens een reportage in het blad over de huidige banden.
Conclusie was ongeveer dat het per persoon kan verschillen. De ene heeft hier heel veel last van, terwijl de ander geen problemen ervaart.
Persoonlijk heb ik met de nieuwe Garmin banden geen problemen, terwijl ik in het verleden ook heel wat banden en merken versleten heb. Wel merk ik duidelijk verschil als ik mijn borsthaar afscheer, dan is het contact uiteraard beter.

4

Re: Hartslagband

Goed natmaken is essentieel wat speeksel is meestal niet voldoende, ook de statische elektriciteit in je kleding kan je zender storen.

5

Re: Hartslagband

ronnyke schreef:

Goed natmaken is essentieel wat speeksel is meestal niet voldoende, ook de statische elektriciteit in je kleding kan je zender storen.

Klopt, ik heb zelfs nog van die gel gebruikt ; het vreemde is gewoon dat het een paar maanden foutloos gaat en opeens niet meer. Ik vervang de batterij en het blijft af en toe haperen ... dacht dat die electroden misschien snel verslijten ofzo. Maar soit, we gaan het ermee moeten doen.
Wat ik wel al gemerkt heb is dat er géén verschil is tussen hele dure (garmin bvb) banden en de goedkoopste ; en die running dynamics die je er bij krijgt is in feite ook gewoon een leuk statistiekje de eerste weken. Voor mij alleen nog de goedkoopste banden vanaf nu , en gewoon vervangen wanneer kaput smile

6

Re: Hartslagband

Ik hoef mijn hartslagband niet te bevochtigen. Gaat altijd goed.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Hartslagband

Je zou ook een band om je bovenarm kunnen overwegen. Daar zie je ook steeds meer atleten mee.

8

Re: Hartslagband

Hedcandy schreef:

Je zou ook een band om je bovenarm kunnen overwegen. Daar zie je ook steeds meer atleten mee.

Werkt net als de hartslagmeting ven een horloge met light impulsen dus niet 100% betrouwbaar.

9

Re: Hartslagband

Ik heb een polar hartslagband en zelfde probleem. Soms doet ie het wel, soms niet. Geen idee waarom.
Nu gebruik ik em alleen binnen op de tacx dus is het niet zo heel erg, maar batterijen vervangen, bluetooth opnieuw aan en uit, bevochtiging etc, het lijkt allemaal niet uit te maken. Buiten gebruik ik altijd een polar vantage en die doet het gelukkig altijd.

10

Re: Hartslagband

Ik heb ook soms problemen en soms niet, vaker binnen dan buiten, en vooral aan het begin van een training, alsof-ie op gang moet komen.
Of ik moet eigenlijk zeggen: had, want ik heb de borstband afgedankt en doe het nu al een jaar ofzo alleen met polsmeting. Deel ook wel omdat ik het gehannes met die banden zat was, maar ik vind polsmeting ook goed genoeg voor hoe ik wil trainen.

Louise

11

Re: Hartslagband

Ik haat hartslagbanden. Op een gegeven moment zijn ze gewoon stuk, en dat moment is altijd veel sneller dan je zou verwachten. Mijn dure Garmin hartslagband (het tri-model geloof ik) geeft momenteel absurde en incorrecte waarden, waarschijnlijk omdat er water bij de batterij is gekomen. En dat brengt me bij mijn voornaamste ergernis, waarom zijn die dingen niet gewoon met een USB-c op te laden? Waarom moet ik met een piepklein schroevendraaiertje piepkleine schroefjes losmaken en een superirritante verpakking van een batterij overleven voordat ik weer verder kan? Daar heb ik niet voor gestudeerd.

Die armhartslagbanden zijn overigens wel per USB op te laden vreemd genoeg. Ik heb eens een Polar hartslagband besteld overigens, ben benieuwd.

12

Re: Hartslagband

Maca944 schreef:

Ik haat hartslagbanden. Op een gegeven moment zijn ze gewoon stuk, en dat moment is altijd veel sneller dan je zou verwachten. Mijn dure Garmin hartslagband (het tri-model geloof ik) geeft momenteel absurde en incorrecte waarden, waarschijnlijk omdat er water bij de batterij is gekomen. En dat brengt me bij mijn voornaamste ergernis, waarom zijn die dingen niet gewoon met een USB-c op te laden? Waarom moet ik met een piepklein schroevendraaiertje piepkleine schroefjes losmaken en een superirritante verpakking van een batterij overleven voordat ik weer verder kan? Daar heb ik niet voor gestudeerd.

Die armhartslagbanden zijn overigens wel per USB op te laden vreemd genoeg. Ik heb eens een Polar hartslagband besteld overigens, ben benieuwd.

Klopt helemaal ; maar met die polsmeting of bovenarm-meting met lichtimpulsen werk ik ook niet graag ; dat is oké als je duurlopen doet en je horloge of je armband genoeg spant, maar wanneer je met wat intervalblokken begint, pikken die de wijziging in intensiteit veel te traag op in mijn ogen. En inderdaad, zowel de duurdere als de goedkopere banden geven er veel sneller dan verwacht de brui aan. Onbegrijpelijk

13

Re: Hartslagband

Ik train nochtans al enkele jaren met mijn TickrX van Wahoo en geen problemen en het is nu niet dat ik in normale omstandigheden weinig train. Nu is hij intussen al een half jaar op rust maar de start is er terug.

14

Re: Hartslagband

Borstbanden van wahoo (tickr) doen het goed, maar zakken wel eens af. Ik heb nu een tijdje een polar OH+, die meet goed een voel je niet zitten, maar moet wel elke ca 8 a 10 uur opgeladen worden. Polsregistratie geeft per horloge en sport wisselende resultaten. Apple Watch doet het het beste (ook de GPS en HS en slagdetectie in het water), maar heeft een korte accuduur en is kwetsbaar. Garmin FR 935 deed het eigenlijk prima, maar heb ik verkocht en een Garmin Fenix 6 gekocht en die is qua HS en GPS over de hele linie véél onbetrouwbaar, maar wel robuust en heeft een lange accuduur. Toch die Apple Watch Ultra maar kopen?? Nee....€999... pffff

15

Re: Hartslagband

Ik heb ook al meer dan twee jaar een hartslag band van Wahoo en heb daar geen problemen mee .
Was hem na gebruik onder/tijdens het douchen .

Voor gebruik bevochtig ik hem niet  .

16

Re: Hartslagband

FredVDH schreef:

Klopt helemaal ; maar met die polsmeting of bovenarm-meting met lichtimpulsen werk ik ook niet graag ; dat is oké als je duurlopen doet en je horloge of je armband genoeg spant, maar wanneer je met wat intervalblokken begint, pikken die de wijziging in intensiteit veel te traag op in mijn ogen.

Grappig, of frappant: dat herken ik helemaal niet. Het probleem van polsmeting is niet dat-ie wijzigingen te graag oppikt (niet trager dan borstband in elk geval, sowieso zit er op hartslag altijd vertraging natuurlijk). Bij mij is de grootste afwijking dat-ie af en toe m'n beweegritme oppakt, dus m'n pas- of trapfrequentie.

Opvallend dat het zo kan verschillen, ook de ervaringen met borstbanden! Dat het sommigen zonder bevochtigen zelfs lukt, daar kijk ik van op!

Louise

17

Re: Hartslagband

Ik raak er wel eens een kwijt, maar anders dan dat, nog nooit een nieuwe hartslagband hoeven kopen. Heb de HRM run van Garmin.

Bevochtig m vaak wel, en spoel m eens in de zoveel tijd uit onder de kraan.

Enige vervelende van zo'n band zijn de schuurplekken. Dus draag m niet altijd met lopen. Verder erg tevreden mee.

18

Re: Hartslagband

Louise schreef:
FredVDH schreef:

Klopt helemaal ; maar met die polsmeting of bovenarm-meting met lichtimpulsen werk ik ook niet graag ; dat is oké als je duurlopen doet en je horloge of je armband genoeg spant, maar wanneer je met wat intervalblokken begint, pikken die de wijziging in intensiteit veel te traag op in mijn ogen.

Grappig, of frappant: dat herken ik helemaal niet. Het probleem van polsmeting is niet dat-ie wijzigingen te graag oppikt (niet trager dan borstband in elk geval, sowieso zit er op hartslag altijd vertraging natuurlijk). Bij mij is de grootste afwijking dat-ie af en toe m'n beweegritme oppakt, dus m'n pas- of trapfrequentie.

Opvallend dat het zo kan verschillen, ook de ervaringen met borstbanden! Dat het sommigen zonder bevochtigen zelfs lukt, daar kijk ik van op!

Louise

Daar kijk ik ook van op. En nog meer dat het persoon per tijdstip verschilt smile  Bij mij gaat het maanden aan een stuk perfect , zelfs zonder bevochtigen. En daarna niet meer , ondanks nieuwe batterij. De wonderen der hartslagbandwereld

19

Re: Hartslagband

Bij mij werkt die pilsmeting gewoon helemaal niet.
Ooit, toen ik voor t eerst een horloge daarmee kocht (om het geschuur van een borstband kwijt te zijn) heeft Garmin me na 2x nieuw horloge toch maar een band opgestuurd.
Het bleek toch niet aan het klokje te liggen.

Als ik van die stick daar smeer dan valt t met schuren wel mee
Maar zo'n band om de arm is dus helaas ook geen oplossing voor mij.

Ik krijg geen grafiek maar traptreden als hartslagverloop.

20

Re: Hartslagband

Ik gebruik binnen op de fiets een wahoo hartslagband, top ding!

Mijn polar horloge met hartslag is een stuk minder, ook erg traag. Bij krachttraining en zwembad zwemmen werkt die voor geen meter.

21

Re: Hartslagband

Ik heb nu 2 jaar de Garmin HRM Pro (2x batterij vervangen), werkt nagenoeg altijd perfect, nog nooit van te voren bevochtigd, neem um na het sporten altijd mee onder de douche.

Mijn Fenix 6 is daarentegen is echt drama, tis dat ie een lange batterijduur heeft en mijn activiteiten kan tracken maar als hartslagmeter (en ook als hoogtemeter) is ie echt waardeloos, qua hartslagmeting was mijn FR245 veel beter.

22

Re: Hartslagband

roan123 schreef:

Mijn Fenix 6 is daarentegen is echt drama, tis dat ie een lange batterijduur heeft en mijn activiteiten kan tracken maar als hartslagmeter (en ook als hoogtemeter) is ie echt waardeloos, qua hartslagmeting was mijn FR245 veel beter.

Ik heb dezelfde ervaring met de Fenix 6

23

Re: Hartslagband

Fenix5 trekt ook op niks qua hartslagmeting.

24

Re: Hartslagband

ronnyke schreef:

Fenix5 trekt ook op niks qua hartslagmeting.

Helemaal mee eens, te tragisch voor woorden. Snap niet waarom dat zo is. De hele dag geeft hij keurige waarden aan maar zodra ik ga hardlopen is het mis. Dan zit hij 20 tot 25 hartslagen te hoog.

Je moet sneller dan de klos zijn.

25

Re: Hartslagband

mcguyver schreef:
ronnyke schreef:

Fenix5 trekt ook op niks qua hartslagmeting.

Helemaal mee eens, te tragisch voor woorden. Snap niet waarom dat zo is. De hele dag geeft hij keurige waarden aan maar zodra ik ga hardlopen is het mis. Dan zit hij 20 tot 25 hartslagen te hoog.

Ooit eens gelezen dat dit ook de bedoeling van die polsmeting is om je dagelijkse bezigheid en slaap te monitoren maar voor echte inspanning het niet geschikt is en daar een hartslagband voor dient.