1

Onderwerp: betablockers

Goedendag!

in 2020 heb ik een topic aangemaakt genaamd 'hartslag piek'
https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5378

Ondertussen een paar jaar verder, diverse korte afstanden, een halve en 2x een FD triathlon achter de rug en ook 3 ablaties...

Deze ablaties hebben nog steeds niet het gewenste resultaat en het probleem (hartslag die uit de bocht schiet) blijft maar gebeuren. Nu zit de cardioloog in dubio of ik een 4e ingreep moet ondergaan of wellicht toch andere opties moet gaan overwegen zoals minder sporten en kijken wat er gebeurt, zelfde intensiteit/frequentie blijven trainen en kijken hoe het zich ontwikkeld of betablockers.

Nu lees je op internet dat betablockers je sportprestaties kan beïnvloeden maar echt ervaringsdeskundigen of duidelijke artikelen in hoeverre dit het geval is kan ik niet vinden. Is een FD bijv. nog mogelijk of wordt traplopen al lastig?

Ik ben dus benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn op dit platform of je bijv. een triatleet/hardloper kent die last heeft van boezemfibrilleren en hiervoor betablockers gebruikt en hoe zijn/haar training gaat. Zijn de prestaties echt flink afgenomen, welk type blocker gebruikt diegene etc.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

2

Re: betablockers

Interessant onderwerp - vervelend trouwens, vooral dat die ablaties niet werkten.

Ik kreeg zelf toen bij mij boezemfibrilleren geconstateerd werd klakkeloos betablockers voorgeschreven en ik heb toen meteen gezegd: daar ga ik niet zomaar aan beginnen. Is bij mij ook echt niet nodig, de cardioloog die ik later sprak bevestigde dat. Ik heb het in een heel lichte vorm.

Ik kende toen al een en inmiddels twee sporters die betablockers gebruikt hebben (allebei voor iets anders dan een ritmestoornis) en er weer mee gestopt zijn omdat het hun sporten te sterk beïnvloedde: intensief sporten was onmogelijk geworden. De een (hardloper) kon alleen nog maar rustige duurlopen doen, de ander kon geen berg meer opkomen op de fiets.

Ik ken verder ook nog een sporter die alleen maar iets gebruikt als ze een aanval heeft, en dat gaat goed.

Tot slot nog een leestip, wel in het Engels, over de relatie met (te) veel sporten: ken je het boek 'The haywire heart'? Ik vond het erg interessant. 

Louise

3

Re: betablockers

Niet uit eigen ervaring maar vanuit mijn directe omgeving: met name een snelle toename van intensiteit is moeilijk. Alle tempowisselingen moet je langzaam doen. Zwemstart lijkt mij het lastigst. En korte klimmetjes op de fiets. Het gaat ten koste van sport prestaties denk ik, maar zou dat leidend moeten zijn? Degene die ik ken doet gewoon aan duursport met dat spul, maar dus wel aangepast bij tempowisselingen.

4

Re: betablockers

thanks voor beide reacties!

@louise, bij mij kwam de 1e cardioloog daar ook gelijk mee aanzetten echter kwam mijn huidige cardioloog dat betablockers tot de opties behoord maar in mijn geval zeker niet het eerste en beste zou moeten zijn. Zodoende dat we het ablatie traject gestart zijn echter nog zonder gewenst resultaat.

Ondertussen heb ik nog contact gehad met de cardioloog en hij geeft aan dat hij diverse sporters kent die voor het trainen een beta-blocker innemen. Dit geeft voor hun (en zou voor mij waarschijnlijk) voldoende afremming om de stoornis onder controle te houden.

Verder willen ze toch nog een ablatie poging wagen. Mocht deze niet lukken dan houdt het voor nu op en wordt het gaan testen met beta-blockers.

5

Re: betablockers

thijs schreef:

Het gaat ten koste van sport prestaties denk ik, maar zou dat leidend moeten zijn?

Ten koste van de prestatie is één ding (maar niet bepaald onbelangrijk voor sporters zoals wij), maar als je helemaal niet meer diep kunt gaan, gaat dat ten koste van je conditie en kracht, zeker als je ouder wordt (use it or lose it). Dat was voor die ene loper die ik ken doorslaggevend. Ik weet trouwens niet of die geëxperimenteerd heeft met geleidelijker opbouwen van intensiteit.

@BMiller - hopelijk werkt de volgende ablatie. Wanneer wordt dat?

Louise