1

Onderwerp: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Vraagje voor koudwaterzwemmers: ik neem aan dat neopreen handschoenen strak om je vingers moeten zitten? En dat ze die wel degelijk isoleren, dus dat je vingers met handschoenen warmer blijven dan zonder?

En zo ja, dan is eigenlijk mijn vraag: wie weet er goede handschoenen in maat S met nauwe vingers? Iemand goede ervaringen met een merk? Of met een winkel waar ze veel hebben en waar je kunt passen?

Achtergrond: ik ben deze winter voor het eerst aan het doorzwemmen en heb vandaag dan ook voor het eerst ooit met handschoenen gezwommen. Dat viel nogal tegen: ik merkte amper verschil met vorige week, en ik kreeg pijnlijk koude vingers. Maar ik voelde het  water er ook zo ongeveer doorheen klotsen, volgens mij zitten de vingers veel te ruim/wijd en zijn het dus geen goede handschoenen voor mij. Beetje gek, het is maat S en ik heb volgens mij niet echt extreem dunne vingers ofzoiets. Maar ik denk dat ik een andere pasvorm nodig heb.

Afgezien van die zere vingers gaat het doorzwemmen trouwens prima - geweldig experiment!

Louise

2

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Mja zwemkleding is altijd passen natuurlijk, als er water inkomt is normaal en dan is het de bedoeling dat dit water je lichaamstemperatuur gaat aannemen zodat je geen kou meer hebt.

3

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Ja, passen, dat zou ik wel willen, dat had ik al wel gewild. Maar ik heb geen idee waar. Ik heb al rondgegoogled, en als fysieke winkels al zwemhandschoenen hebben, is dat één merk. Vaak ook niet alles voorradig, is me al opgevallen. Dus iemand die daar iets voor weet, dus een winkel met een wat groter assortiment - graag.

Louise

4

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Lees in het openwater zwem forum vaak dat deze van Decathlon gebruikt worden,

5

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Ik ga inderdaad gauw maar eens kijken bij de Decathlon, zwemhandschoenen hebben die niet op het ogenblik, maar ik kreeg als tip dat duik- of surfhandschoenen ook kunnen en die zijn er wel.
Wat is dat openwaterzwem-forum te vinden? Klinkt interessant.

6

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Louise, lukt het nu nog om te zwemmen buiten?
Ik ben benieuwd of het qua temperatuur nog lukt, en of er geschikt zwemwater open wordt gehouden.

7 Laatst bewerkt door Louise (19-12-22 19:19:17)

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Ik heb de afgelopen dagen niet gezwommen. Erin springen had nog net gekund, in een wak, maar zwemmen niet. Een van de komende dagen de draad weer op pikken. Nou stelt het zwemmen sowieso niet zo veel voor, ik moet eerst dat met m'n handen nog beter onder de knie krijgen. Dan nog vond ik de afgelopen tijd 10 minuten al heel wat, en de laatste paar weken lukte dat zelfs niet vanwege de pijn aan m'n vingers. Ik ben ook wel voorzichtig, want ik moet er nog uit kunnen klauteren.

Ik hoop dat de watertemperatuur wat stabiliseert, dan kan ik - met betere handschoenen - wennen en wie weet weer wat uitbouwen. Het is sinds begin november immers heel snel kouder geworden.

Ik heb ondertussen een paar dunne duikhandschoenen van de Decathlon (enige wat er was in de winkel) en als ik daaroverheen die van Zwemanalyse doe, is het uit te houden, in elk geval met schoolslag. Met borstcrawl liep er alsnog water in. Ik heb ondertussen ook nog andere gepast van een zwemster, van BTTLNS, die heb ik net besteld, dat lijken veel degelijkere handschoenen.

Ik had die van Zwemanalyse mogen terugsturen, het is geen fabricagefout maar gewoon een heel wijd model om de vingers, maar ik heb ze dus nog gehouden als extra laag.

Louise

8

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Kleine update:

Louise schreef:

Ik hoop dat de watertemperatuur wat stabiliseert, dan kan ik - met betere handschoenen - wennen en wie weet weer wat uitbouwen. Het is sinds begin november immers heel snel kouder geworden.

Ik kreeg dat op bestelling, sterker nog: de watertemperatuur is terug omhoog geraasd en afgelopen zondag zwom ik in bijna 10 graden. Dat is een enorm verschil met de 4 van half december. Makkelijk weer terug naar 10 minuten dus.

Het betekent ook dat ik m'n nieuwe BTTLNS-zwemhandschoenen nog niet echt heb kunnen beproeven.

Louise

9

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

In mijn winter-doorzwem-experiment was vandaag wel een hoogtepunt: in de stralende zon, het water zo glad als een spiegel, en ik had voor het eerst in water van deze temperatuur (4 graden) dat m'n handen okee waren, in dubbele handschoenen - die te wijde waar dit onderwerp over begon als bovenste laag. Acht minuten, vooral schoolslag, want door de kou aan m'n gezicht is ademen bij borstcrawl lastig. Ik had nooit verwacht dat zwemmen in januari zo lekker kon zijn!

Louise

10

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Knap hoor Louise !

11

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Wow, held!

12

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Dank jullie wel - maar zo heel heroïsch is het niet, hoor, dat is eigenlijk het leerzame ervan. Ik bedoel: vroeger als ik winterzwemmers zag, dacht ik: sohee, wat een bikkels! Maar ik voel me helemaal niet heel veel bikkeliger dan toen. Het is juist een kwestie van het 'klein' houden. Door elke week gewoon te gaan en niet langer dan wat leuk blijft. En van praktische zaken oplossen, zoals voor m'n handen. Echt heel koud krijg ik het niet, dat zou ik ook niet zien zitten. Ik kan het aanraden!

Louise

13

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Dit onderwerp weer even opgegraven om te melden dat ik 'rond' ben: vorig jaar zwom ik op 5 mei in het open water, gister ook, en met één keer per week betekent dat nu dus dat ik het jaar rond heb gezwommen. Ik heb maar een paar keer gemist, één keer doordat m'n zwemwater dichtgevroren was en twee keer na m'n twee pech-gevallen in februari/maart.

De laatste weken is het eigenlijk heel makkelijk. Het water is in maart/april een paar weken op 11 graden blijven steken en dat wende dusdanig dat ik me er comfortabel in voelde en dus in duur/afstand iets ben gaan uitbreiden. Ik had nooit verwacht dat ik me bij die temperatuur zo op m'n gemak zou voelen!

Gister was het al boven de 15 graden. 'Nadeel' daarvan is dat de grote kick dan ook weg is natuurlijk.

Het was een tof experiment waar ik veel lol aan heb gehad en waardoor mijn relatie met kou echt is veranderd. Ik kan het aanraden!

Louise

14

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Leuk om te lezen!

15

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Petje af Louise , zelf moet ik er niet aan denken de winter door te zwemmen ha ha .

16

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Wat goed! Vind dat echt een mooie prestatie.

Normaal begin ik altijd met Bevrijdingsdag met buitenzwemmen. De watertemperatuur blijft dit jaar echter wat steken.
Heb je die 15 graden gemeten bij jou in de Schie?

17

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

Respect hoor. Moet er zelf ook niet aan denken smile

Laatst was er geen warm water op de sportschool bij de douches, om koud te douchen vond ik al een hele ervaring.

18

Re: Pasvorm neopreen zwemhandschoenen

LindaRotterdam schreef:

Heb je die 15 graden gemeten bij jou in de Schie?

Ja, zelf gemeten, aan de oppervlakte. Thermometer aan boei achter me aan. De Schie schommelt nogal: warmt snel op met de zon erop en koelt ook weer snel af bij regen. Maandagmiddag was het vrij warm.

En verder leuk om jullie reacties te lezen. Ik zou vorig jaar ook nog gedacht hebben dat het niks voor mij was, ik ben helemaal niet zo'n bikkel met kou. Maar dat hoeft dus niet. Dat is wat ik er oa van geleerd heb. Kou vind ik nog steeds niet fijn. Maar die kan ik best verdragen en dan is het gewoon een kwestie van gáán!

Louise