1

Onderwerp: Coach/trainerscursus

Ik ben op zoek (niet voor mezelf overigens) naar tips voor online trainers- en coachingscursussen, uiteraard toegespitst op triathlon.
Nou ken ik die van Ironman, maar die hangen er ook gelijk het welbekende IM prijskaartje aan.

Wie weet er nog andere?

2 Laatst bewerkt door Louise (12-01-23 14:54:10)

Re: Coach/trainerscursus

Een opleiding tot trainer helemaal online? Dat is niet leuk en ook niet optimaal leren, zou ik denken. Of losse dingen, zoals webinars? Relevante webinars zijn er wel, maar een hele opleiding online, daarvan zou ik niet weten. Er is aan opleidingen sowieso niet veel buiten de bonden en er is ook meer specifiek voor één van de sporten of juist in het algemeen (bv. via NL Coach, daar heb ik een paar goede, leuke dingen gedaan) dan voor de triathlonsport.

Louise

3

Re: Coach/trainerscursus

Ik betwijfel of iets gratis en online uiteindelijk de kwaliteit biedt die je zou willen. Vanuit de NTB worden diverse trainingen voor Triathlon Trainer aangeboden. Volgens mij zijn de kosten hiervoor redelijk beperkt. Neem eens contact op met het bondsbureau, zij hebben hier veel info over.

4

Re: Coach/trainerscursus

Een paar jaar geleden heb ik de TTN1 cursus gedaan via de NTB. Dit moet bij mijn weten aangevraagd worden door je triathlonvereniging. Met TTN1 kan je als trainer nog bijzonder weinig, wil je echt trainingen geven. trainingsschema's schrijven of atleten begeleiden dan zul je TTN3 moeten doen en dat is een behoorlijke kluif.

Op het gebied van trainingsleer is natuurlijk genoeg te vinden en te leren, ook on-line, maar wil je echt mensen gaan trainen of coachen dan gaat het toch om het menselijk contact. Als ik die kant op zou willen gaan dan zou ik bij mijn eigen vereniging aanbieden om mensen te gaan begeleiden, of om een bestaande trainer te begeleiden met een aantal atleten.

Maw, trainingsleer, voeding, sportfysiologie prima on-line of uit boeken, coaching puur in de praktijk. Maar dat is mijn mening maar.

5 Laatst bewerkt door ronnyke (12-01-23 18:02:31)

Re: Coach/trainerscursus

Maca944 jij hebt intussen toch wel al redelijk wat ervaring die je zou kunnen delen, probleem bij veel coachen is dat ze slechts enkele jaren bezig zijn en amper ervaring hebben in de materie maar dankzij een cursusje zich toch een volwaardig coach voelen.

6

Re: Coach/trainerscursus

Het hoeft niet gratis, maar 700 euro is t andere uiterste.

Via de NTB werkt niet, want dan moet je lid zijn van een vereniging  en wordt ook daar inzet van jou verwacht als trainer, dat is niet van toepassing.

Zelf zou ik ook liever iets praktisch kiezen ipv enkel online, maar nogmaals, ik vraag het niet voor mezelf.

Denk dat ze zelf maar wat meer moeten gaan googelen.
Dank jullie voor de input!

7

Re: Coach/trainerscursus

Gezien er wel degelijk genoeg zwem, fiets en loop-talent is in Nederland, en de internationale prestaties van Nederlandse triatleten, gekoppeld met interne problemen van het NTB, weet ik niet of ik uberhaupt wel een cursus bij het NTB zou willen doen.

8 Laatst bewerkt door Hedcandy (15-01-23 21:04:27)

Re: Coach/trainerscursus

MM, Bedoel je dat er wel talent is in nederland, maar dit er niet uitkomt aan de top?
Ik begrijp je zin niet helemaal...

Denk dat de NTB cursus een prima instap is als je zelf 0 kennis hebt, en de buurvrouw om de hoek wat op weg wil helpen.
Ik geloof niet dat de ambitie van hen heel veel hoger ligt (in elk geval geen toptriathleten)

9

Re: Coach/trainerscursus

Hedcandy schreef:

MM, Bedoel je dat er wel talent is in nederland, maar dit er niet uitkomt aan de top?
Ik begrijp je zin niet helemaal...

Denk dat de NTB cursus een prima instap is als je zelf 0 kennis hebt, en de buurvrouw om de hoek wat op weg wil helpen.
Ik geloof niet dat de ambitie van hen heel veel hoger ligt (in elk geval geen toptriathleten)

Voor instap zal het inderdaad wel goed zijn, maar in de top lukt het niet om het potentieel, wat er wel degelijk is, te bereiken. Ik geloof ook niet dat het alleen in de top rammelt, maar de hele organisatie niet optimaal is. Maar dat wilt nog steeds niet zeggen dat iemand niet veel kan leren bij een instapcursus.

10

Re: Coach/trainerscursus

Als je 0% kennis hebt denk ik niet dat je na een cursus de buurvrouw wel degelijk gaat kunnen begeleiden.

11

Re: Coach/trainerscursus

MontanaMan schreef:

Voor instap zal het inderdaad wel goed zijn, maar in de top lukt het niet om het potentieel, wat er wel degelijk is, te bereiken. Ik geloof ook niet dat het alleen in de top rammelt, maar de hele organisatie niet optimaal is.

+1 - en dat enthousiasmeert niet natuurlijk.

Ik vind 700 euro trouwens niet zo veel geld voor een trainersopleiding. Nouja, het hangt ervanaf wat je ervoor krijgt natuurlijk, maar alleen al mijn basisopleiding (hardlooptrainer via Running Holland) was al duurder. Met bijeenkomsten, leeswerk, opdrachten en praktijk.

En inderdaad ja: de theorie kun je wel uit boeken, webinars, enzo halen, maar de 'mensenkant' niet.

(Enne - over de buurvrouw gaat het juist heel weinig in de trainingsleer. Die is grotendeels afgeleid van de topsport immers.)

Louise