1

Onderwerp: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Aangezien ik mijn hele leven al hoor dat mijn spieren extreem kort zijn en ik erg stugge gewrichten heb, is het voor mij belangrijk dat ik aan mijn mobiliteit werk. Helaas gebeurt dat natuurlijk nooit, waardoor ik beperkt ben in mijn motoriek en dus niet optimaal kan sporten. Op zich niet heel erg, aangezien ik een amateur ben zonder hoge verwachtingen. (ik was heel blij met mijn 6 uur 13 op de halve Ironman) Maar toch knaagt er altijd iets, dat zegt het kan beter.

Lang verhaal kort ik heb mij aangemeld bij Dynamic Triathlete. Een programma dat voorziet in elke dag ongeveer 20 minuten stretch en mobiliteits oefeningen, speciaal voor naast de normale trainingen. Ik ben benieuwd of dit iets gaat doen.

Ik weet dat er online heel veel oefeningen te vinden zijn en ik dus in principe niet zou moeten betalen hiervoor, maar ik heb graag een duidelijk opbouwend programma waar ik mij aan kan houden.

Ik zal komende tijd wel af en toe mijn bevindingen delen met dit programma.

2

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Graag! Hier nog iemand die zo lenig is als een betonnen plaat.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Leuk om je bevindingen mee te lezen.
Wil je ook af en toe beschrijven wat je dan zoal doet?

En doe je dan nu als nulmeting een sit and reach test oid en dan later weer?
Of hoe meet je precies je progressie?

4

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Ikzelf doe dit al enkele jaren, zeker nu ik aan het revalideren ben. Voor mijn training doe ik enkele mobiliteit en stabilisatie en kracht oefeningen, welke is afhankelijk naar de training die ik doe. Om de 5-6 weken word het schema ververst en af en toe word er ook een screening gedaan; ik laat dit hier opmaken https://www.rev-training.com/

5

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Nulmeting om progressie te kunnen meten zou natuurlijk heel verstandig zijn. Ik weet alleen niet op welk vlak ik de progressie verwacht. Uiteraard is het mogelijk om een sit and reach test te doen, maar belangrijker vind ik dat ik makkelijker op de fiets zit en dan met name onder in de beugel of met de armen op de steunen.

Verder 1 oefendag gedaan van de eerste maand. De oefeningen zijn goed te volgen met de bijbehorende videos. Alle oefeningen zijn dynamische of statische stretch oefeningen.
Morgen ook maar beginnen met de kracht oefeningen. Dat is 3 keer per week, gericht op core en balans in de spieren.

6

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Goeie! Ik doe ook al jaren aan rekken en strekken, elke ochtend 10 minuten een eigen programmaatje en twee keer per week een wat langere sessie, met ook kracht (core stability, buik, rug) in yoga-vorm. Leuk genoeg om vol te houden, al zal het nooit mijn grote hobby worden (ga och liever naar buiten). Manlief had altijd een bloedhekel aan oefeningen, maar hij is er een tijd geleden toch ook maar mee begonnen toen hij steeds meer moeite kreeg om z'n been over het zadel te zwaaien bij op- en afstappen. Dat is ook echt wel een leeftijdskwestie: als je tot op hogere leeftijd lekker wil blijven sporten, is je lenigheid verzorgen knetterbelangrijk. 

Mij lijkt het nadeel van zo'n (al dan niet betaald) standaardprogramma wel dat het best maatwerk is. Je moet eigenlijk vooral de oefeningen opzoeken waar je slecht in bent of die je vervelend of moeilijk vindt, of juist die waar je dus weinig vooruitgang merkt. Daar heb je het het hardste nodig.

Louise

7

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Uiteraard is maatwerk het allerbeste,  maar dan wel met een compleet pakket. Alleen de zwakke punten aanpakken zal uiteindelijk onvoldoende zijn, indien de sterke punten onderbelicht blijven.

Nu 2 weken bezig en ik vind het tot op heden heel prettig om een schema te volgen. Elke oefening wordt eerst voorgedaan, waarna de tijd start om de oefening uit te voeren.
Of get effect heeft, dat geloof ik zeker. Tot op heden voel ik nog elke dag in mijn hele lijf dat ik daarmee aan het werk ben.

8

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Je zwakke punten aanpakken is idd belangrijk, zwakke of dominante spiergroepen in evenwicht brengen, de uitvoering zelf is eigenlijk nog het belangrijkste zie genoeg mensen die filmpjes posten dat ze oefeningen aan het doen zijn en ze eigenlijk volledig verkeerd doen. Das nu wel handig voor mij waar ik train lopen altijd een 10 tal kinesisten rond en als ze zien dat je het verkeerd doet komen ze je er op wijzen.

9 Laatst bewerkt door Louise (10-03-23 09:49:16)

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

wilagro schreef:

Uiteraard is maatwerk het allerbeste,  maar dan wel met een compleet pakket. Alleen de zwakke punten aanpakken zal uiteindelijk onvoldoende zijn, indien de sterke punten onderbelicht blijven.

De sterke punten belichten zichzelf wel, hoor wink Die zijn niet voor niks zo sterk al. Wat ronnyke schrijft: het gaat om balans. Als je je sterkte punten mee optraint, houd je de disbalans in stand.
En inderdaad is uitvoering heel belangrijk. Je kan anders zelfs stevige blessures oplopen.

Edit, bedacht ik later: rekken van spieren die al lang zijn kan geen kwaad natuurlijk. Bij die disbalans dacht ik meer aan kracht en coördinatie.

Louise

10

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

Terug vind post.

Gister tijdens een bikefit toch ook weer geconfronteerd met de progressie die hier uitgehaald kan worden (zo hou ik het tenminste nog positief)....

11

Re: Dynamic Triathlete stretching and mobility

https://wielerrevue.nl/artikel/571698/c … Sds22KPOXE