1

Onderwerp: Pech (mag ik even klagen?)

Even een onderwerp alleen maar om te klagen - gaat allemaal vanzelf weer over wat ik heb, maar ik heb wel veel pech: ik ben in dik twee weken tijd twee keer gevallen. De eerste keer ben ik bij hardlopen in het donker gestruikeld over een losse of opstaande tegel ofzoiets, en afgelopen zondag ging ik onderuit met m'n fiets op een roltrap. (Ik had een lekke band met m'n stadsfiets in de buurt van metrostation Zuidplein. Om met m'n fiets thuis te komen kon ik een eind met de metro. Maar de lift naar het perron het niet - stom - en de vaste trappen hebben er geen goot, dus resteerde de roltrap en die is glad en steil. Ik deed zelf mogelijk ook iets onhandigs en m'n voorwiel reageerde anders door die lekke band. Echt zo'n stomme samenloop van omstandigheden.)

Allebei de keren niks ernstigs, maar wel vervelend: de eerste keer blauwe kniëen, bloedende lip en een gekneusde pink (die nu nog gevoelig is), nu één blauwe knie en een zere zijkant, gekneusde rib ofzoiets. De eerste keer kon ik met wat aanpassingen gewoon doorsporten, nu moet ik echt even kalm aan doen.

Urgh.

Nouja, dat is alles, ik wou het even kwijt wink

Louise

2

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Van die dingen, maar zoals je al schrijft niets al te ernstigs gelukkig.

En klagen mag altijd natuurlijk, dat helpt toch wink

Beterschap Louise!

3

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Nou lekker dan.
Uitgebreide en meelevende reactie getypt, geeft de site een error en....weg!

4

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Maar van mij mag je hier ff lekker klagen hoor Louise, ik geef je er een kopje thee bij.

5

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Vallen is nooit leuk , en af en toe zit het gewoon niet mee .

Sterkte en beterschap .

6

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Sterkte

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Dank jullie wel!

Het lijkt vandaag iets beter met m'n zijkant, pijn minder scherp. Stadsfiets ging prima net, maar lopen en zwemmen wordt wel een geduldskwestie. Lijkt altijd Rampzalig hè, als dat even niet kan wink

Louise

8

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Sterkte! Hopelijk komt het niet in 3-en.

9

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Hmm beter laat dan nooit... maar beterschap!

En (volledig) zonder klagen zou er geen lol aan online forums zijn smile

10

Re: Pech (mag ik even klagen?)

MontanaMan schreef:

Hopelijk komt het niet in 3-en.

Ja, dat heb ik ook al gedacht. We hadden hier wel ook al een derde iets, van een totaal andere orde: eind februari is mijn schoonvader overleden. Alles bij elkaar, dus dat + de twee valpartijen + boek (+ gewoon werk en wat andere dingen) was de afgelopen weken wel een beetje veel. Maar naar omstandigheden gaat het okee.

Dat is dus wel naar omstandigheden, want mijn ribben doen nog steeds akelig zeer, en meer dan een beetje wandelen en stadsfiets zit er nog niet in. Wel zijn ze vanochtend ingetapet, en dat maakt het wel iets makkelijker allemaal. Het kost veel geduld, erg frustrerend, ik voel m'n vorm de deur uit vliegen natuurlijk - zucht.

Louise

11

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Ik kan inmiddels weer een klein beetje wat doen: stadsfiets (racefiets trilt nog te veel), heel voorzichtige yoga, en gister heb ik zelfs een kilometer gezwommen in een slakkengang, zoekend naar hoe dat het beste ging - met snorkel, zodat ik zo min mogelijk hoefde te roteren. Dat heeft dat hele gebied goed gedaan, merk ik vandaag: het is wat minder stijf.

Ik ben benieuwd wanneer ik ook weer kan hardlopen, dat lijkt op dit moment nog totaal onmogelijk, zowel qua beweging als schokken.

Alles bij elkaar heb ik nog steeds veel pijn en ongemak, maar dat wel op een hoger niveau van beweging, dus het gaat vooruit. Dat intapen was wel een grote stap in de goede richting, dus dat is een tip voor als het jullie overkomt, gekneusde ribben: tape!

Louise

12

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Wat hielp bij mij was de trappen-machine in een gym, en de loopband op een helling zetten en (snel) wandelen. Zo kon ik zonder te rennen, toch mijn benen blijven trainen, en cardio doen.
Zwemmen was trouwens het laatste wat ik kon doen, maar waar welke rib(ben) gekneusd zijn kan veel verschil maken in wat je wel en niet kunt. Een week nadat ik weer voor het eerst weer kon zwemmen deed ik, achteraf gezien, mijn beste halve triathlon (totnutoe dan, maar dat ga ik dit jaar niet verbeteren).

13

Re: Pech (mag ik even klagen?)

MontanaMan schreef:

Wat hielp bij mij was de trappen-machine in een gym, en de loopband op een helling zetten en (snel) wandelen. Zo kon ik zonder te rennen, toch mijn benen blijven trainen, en cardio doen.

Dat is wel een idee, ja, daar had ik nog niet aan gedacht - sportschool voor steps ofzoiets.

Ik heb gister m'n benen gelukkig ook weer aan gang kunnen zetten in de vorm van een spinning marathon van 2 uur. Daar stond ik voor ingeschreven, en ik dacht: ik zie wel. Het ging: een spinningfiets schokt en trilt niet en is goed te doseren natuurlijk. Ik kon alleen niet staan en niet dieper gaan dan net boven m'n rustige duurzone, maar het werd wel een prima duurtraining zo, en daar waren mijn benen blij mee.

MontanaMan schreef:

Zwemmen was trouwens het laatste wat ik kon doen, maar waar welke rib(ben) gekneusd zijn kan veel verschil maken in wat je wel en niet kunt.

Ja, klopt, ik heb een paar jaar geleden ook een rib gekneusd, veel minder erg (kleiner gebied en minder zware kneuzing), maar toen was inderdaad zwemmen ook het laatste wat ik weer kon.

Louise

14 Laatst bewerkt door Louise (27-03-23 12:10:11)

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Het gaat langzaam-maar-zeker beter, maar helaas toch moeten besluiten het aanstaande trainingsweekend in Limburg te annuleren - gelukkig kon dat nog. Daarbij speelde overigens het weerbericht ook een rol - pfff, gaat het ooit nog lente worden? En m'n maatje is ook niet in goede doen. Dus dan blijft er wel heel weinig over. Helaas. Hopelijk later in het voorjaar meer geluk!

Het gaat goed vooruit, steeds minder pijn, grootste belemmering voor sporten is dat m'n rug en zijkant hartstikke stijf zijn, waardoor ik moeizaam beweeg. Dat gaat een tijdje goed, maar dan gaat alles trekken: heup, lies, schouder. Dus de volgende stap van het herstel is vooral: weer soepeler worden.

Louise

15

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Het gaat de laatste paar dagen hard vooruit. Woensdag 2X1 km kunnen hardlopen, gister (bij Rocycle waar ik bij 'prestaties van de dag over schreef) voor het eerst weer diep kunnen gaan (hallo omslagpunt, goed je terug te zien!) en me later op de dag durven laten masseren en dat scheelt een stuk voor al die doortrekkende stijfheid. M'n schouders, oef... Maar dat schijnt normaal te zijn, als gevolg van een soort schrap zetten.

M'n energieniveau is ook weer normaal - pijn en herstel kostten veel. Met als voordeel dat ik wekenlang heb geslapen als een blok!

Dus, na 2,5 week: bijna over!

Louise

16

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Ik zet t maar even hier.
Gisteren eindelijk contact gehad met C support, de overkoepelende organisatie voor Long Covid in Nederland.
Mijn terugval was herkenbaar, sterker nog, ik kan er nog meer verwachten.
Eigenlijk was het: hou er maar rekening mee, dat je het leven wat je hiervoor had, niet meer zult kunnen leven.
Geen triathlon meer, misschien wel nooit.
Niet weten of ik ooit weer de uren ga kunnen werken die ik deed.
Niet meer zomaar alle sociale dingen aangaan, alles moeten afwegen.
Klote
Er gaat dus weer een streep door alle plannen.
En nu weet ik niet, of t ooit weer wel kan.

Ik gafocussen op wat nog wel kan: sporten in rustige zones, erop uit met mn tentje, genieten van het fijne plekje waar ik nu woon.
Maar €&*@#^ wat baal ik hiervan zeg!!

17

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Jeetje wat ben ik er dan goed vanaf gekomen. Ik ga volgende week voor de 240km bij de Amstel Gold Race.
Maar, ook ik kan nog steeds geen interval trainingen doen of de snelheid lopen die ik voorheen liep. Ik geniet van mijn D2 trainingen en kan dat zonder problemen volhouden. Ik hoop dan ook dat datzelfde voor jou ook gaat gelden Hedcandy.

18

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Heftig, Hedcandy, dat is zeker ontzettend balen. Veel sterkte gewenst in elk geval.
Wat ik nog dacht: is het ook niet wat al te somber, wat ze voorspiegelden? Er is nog zo veel onbekend over long covid immers.

Mijn geklaag hier valt daar echt bij in het niet. Het is nog niet helemaal over, m'n ribben, maar ik kan alles weer. Frappant genoeg heb ik nu weer meer last van die bij de eerste val gekneusde pink. Ik wacht het nog even af, anders moet ik er toch even naar laten kijken.

Louise

19

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Ik zag je bericht al op FB Sanne .
Wat ongelofelijk balen  ( mis de knuffel smilie ) .
Geniet idd van de dingen die nog wel gaan .
En dan hoop ik dat je toch langzaam uit dat dal kunt klimmen .

20

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Louise schreef:

Wat ik nog dacht: is het ook niet wat al te somber, wat ze voorspiegelden? Er is nog zo veel onbekend over long covid

Louise

Klopt dat er nog niet heel veel bekend is.
Maar duidelijke relaties met Q koorts, Embola, CVS en nog een andere virale ziekte.
En daarvan blijkt dus een deel nagenoeg niet te herstellen...
Ik denk dat het beter is uit te gaan van het is zoals het nu is, daarmee leren omgaan. Alles wat dan beter wordt is mooi meegenomen. Maar ik ben gewaarschuwd dat er nog meerdere terugvallen kunnen gaan komen en dat ik zeker niet te vroeg moet juichen en belasten als t beter gaat dus tsja...
Over 5 jaar weten we vast een hoop meer smile

21

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Sterkte Hedcandy

22

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Tjee, wat moet je dan. Ik zou ook kiezen voor de insteek wat kan ik wel. Hoe moeilijk dat ook is in het begin. Sterkte!

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Hedcandy schreef:

Maar duidelijke relaties met Q koorts, Embola, CVS en nog een andere virale ziekte.
En daarvan blijkt dus een deel nagenoeg niet te herstellen...

Ja, dat is waar. Ik heb voor mijn boek een sporter met CVS geïnterviewd (Renée, hoofdstuk 4), zij vertelde ook over de terugvallen en zij leeft er inderdaad ook al tientallen jaren mee. Van haar heb ik het 'back to basics'-idee geleerd, wat ook neerkomt op genieten van wat je wel kan: buiten zijn, in de natuur, bewegen. Ik heb daar sinds het interview met haar voor mezelf in slechtere tijden ook wel houvast aan gehad.

Louise

24

Re: Pech (mag ik even klagen?)

Als je jaren een actieve levensstijl hebt gehad en word dan in je kunnen beperkt is idd zwaar kut. Heb het zelf nu ook voor al gaat het intussen wel de goeie kant uit. Zie dat je toch wel veel km maakt met je gravel bike dus tja het is niet dat ze je alles afgenomen hebben.

25

Re: Pech (mag ik even klagen?)

sad Sterkte...