1

Onderwerp: Aantal kilometer per week voor een kwart

Hee Forum,

weer eens jullie advies nodig: hoeveel kilometer lopen jullie gemiddeld per week om een goede kwart te kunnen volbrengen? Ik heb soms het idee dat ik teveel loop en wilde daarom vragen wat het gemiddelde is bij jullie en of jullie ook nog 'losse' loopwedstrijdjes mee doen in de winter?

2

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

ik doe 1 baantraining in week (anderhalfuur gericht op techniek en tempo's), en op dit moment probeer ik 2keer per week nog een duurloop erbij te doen (tussen 1 en 1,5uur).

1 van die twee wordt verderop in het seizoen vervangen door tempoduur of interval o.i.d.

ik loop ook wel losse wedstrijdjes in de winter, gewoon leuk om te doen en leuk als afwisseling, soms crossjes of wegwedstrijden (met eigenlijk een max lengte van 10km), hierdoor heb ik het idee dat je beter wedstrijd leert lopen.. ik start vaak nog te hard uit enthousiasme..

Met deze trainingen hoop ik dit jaar in 1/4 of OD de 10km onder de 38minuten te lopen.. of het gaat lukken weet ik niet maar op zich voelt het goed (en liep 3 weken geleden al een 37.04 op een losse 10k dus wie weet zit het er wel in..)

Oja, aantal kilometers kijk ik eigenlijk niet echt naar, gisteren in een duurloop van 1,5uur 13,5km dus aantal kilometers schiet dan niet echt hard op..

Wat wil je bereiken en wat denk je te kunnen bereiken (realistisch) is denk ik de eerste vraag die je jezelf moet stellen...

3

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

hangt er vanaf hoelang je al loopt en wat je doelen zijn. In principe zou ik zeggen 3 traingen:
- 1x duurloop 60-75min
- 1x snelheidstraining
- 1x koppeltraining

hoe je die invult is afhankelijk van je niveau en je doelen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

Ik deed de eerste kwart met om de week 7km hardlopen en dat alleen in de zomer vakantie. De andere week deed ik 45km fietsen. Zwemmen deed ik wel vaker.
Nu loop ik 2 a 3 x in de week. interval of fartlek, alleen duurlopen doe ik eigenlijk nooit.

5

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

Nu op het moment;
1 x extreem langzame duurloop ~ 2 uur
1 x tempotraining hard ~ 1,5 uur
1 x koppel ~ 0,5 uur

Kom je totaal aan 4 uurtjes met een gemiddelde van 12 km/u kom je aan 48 km.

Geen loopwedstrijdjes nu, rustig aan deze periode!

Grtz

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

6

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

Ik vermoed dat ik dan toch iets meer aan duurlopen moet gaan doen. Lange duurlopen doe ik eigenlijk  nooit maar misschien leg ik daarmee wel een betere basis. Momenteel loop ik 2 extensieve intervallen per week en loop ik één testje per week van 3 tot 5 km. Misschien toch maar even schema wat aanpassen......:/

7

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

Een weekschema zoals Willem gebruikt is voor de gemiddelde triatleet volgens mij een prima uitgangspunt, maar ik denk dat veel afhankelijk is van de manier waarop je de trainingen uitvoerd.
Wil je rond eind mei in vorm komen, dan ligt de nadruk nu nog op duurtraining, looptechniek en loopspecifieke kracht. De lengte van de duurtrainingen moet je voorzichtig opbouwen, en voor een kwart heb je vaak wel voldoende aan anderhalf uur. Als je ze op onverharde ondergrond loopt is er een kleinere kans op overbelastingsblessures en train je ook nog eens je looptechniek. Als je het lopen in duurtempo aardig onder de knie hebt kun je nog gaan varieren in duurtempo, of aan het einde een aantal versnellingen van 100m lopen.
De baantrainingen mogen volgens mij best redelijk hard gaan, mits de intervallen niet  lang zijn / of het tempo laag (onder 10/15kwedtempo; onder/op lactate steady state) / het herstel volledig. Heb je je al aardig ontwikkeld als triathlonnende hardloper dan moet je nu vooral niet trainen om je tempohardheid te verhogen, maar om je loopefficientie en je basissnelheid op te krikken. Probeer in de baantraining niet zo hard mogelijk te gaan, maar zo makkelijk mogelijk.
Daarnaast doe ik veel loopspecifieke krachtraining; geen legcurls of legpress, maar eigenlijk gewoon loopscholing onder verzwaarde omstandigheden, en rompstabiliteit (eigenlijk volgens Bos&Klomp). (en misschien is hier de methode Verheul of het POSE-verhaal ook wel van toepassing...?).
Probeer vooral niet geblesseerd te raken, dat is ook zo zonde.

En de uitsmijter:D van vandaag:
Het is 'trainingsintelligentie' dat de wedstrijdatleet van de trainingskampioen onderscheid.
BLABLABLA

8

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

en nog een interessant artikel op ironman.com
http://ironman.com/training/fluet/steve … me-of-year.

smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

HJ schreef:

.....Probeer vooral niet geblesseerd te raken, dat is ook zo zonde.

En de uitsmijter:D van vandaag:
Het is 'trainingsintelligentie' dat de wedstrijdatleet van de trainingskampioen onderscheid.
BLABLABLA

Dolsma jong, dat hebbie mooi gezegd big_smile
Als een ware vedette zoals jij dat zegt, dan houd ik het met mijn 'trainingsintelligentie' en pogingen om niet geblesseerd te raken maar bij  die ene keer lopen in de week wink

10

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

en wat voor tijd lopen jullie op 10 km
deed laast 10.7 km in 54.49
en paar weken later zonder trainen in de vrieskou 11 km in 54.12

iemand nog een tip om te stoppen met roken ?

11

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

een tip om te stoppen met roken? HAHA ga je daar hier tips voor vragen.. als je wil stoppen stop je toch gewoon.. als dat niet lukt wil je het niet.. (lijkt mij maar heb er geen ervaring mee)

12

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

HJ schreef:

Daarnaast doe ik veel loopspecifieke krachtraining; geen legcurls of legpress, maar eigenlijk gewoon loopscholing onder verzwaarde omstandigheden, en rompstabiliteit (eigenlijk volgens Bos&Klomp).

loopscholing onder verzwaarde omstandigheden, wat moet ik mij hierbij voorstellen?

13

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

Dit onderwerp een kickje geven...

Klopt het dat je in de voorbereiding/winter wat meer duur en minder intensief werk kan doen om richting je geplande wedstrijden wat meer snelhediswerk te gaan doen??

Raak je dan in bv de 3-4 wintermaanden niet alle snelheid kwijt??
Lijkt mij beter (als niet professioneel atleet dan) om " gewoon"  door te trainen of niet?

Ik loop overigens 3x in de week meestal 1 keer een uur en 2x een half uur alle met wat versnellingen en
gemiddeld 12 km/u ongeveer??

gr
Paul

14

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

zover ik weet heeft snelheidstraining alleen zin als er ook een goede basis is. Dus in de winter/voorjaar vooral werken aan het duurvermogen en dan in het voorjaar de snelheidstraininen weer oppakken. En ja, van alleen duurtrainingen wordt je niet veel sneller......

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

15

Re: Aantal kilometer per week voor een kwart

snelheids training heeft ook zin als je geen goede basis hebt!!!! ik gebruik snelheids trainingen juist als basis en doe bijna nooit duur trainingen.
Gaat beter als toen ik nog probeerde duurlopen te doen