1 Laatst bewerkt door Harige Baviaan (01-07-24 11:55:58)

Onderwerp: Bovenbeenspier

Gisteren voor de 2de keer een halve triatlon gedaan en het is nu de 2 X bij het lopen dat ik na +-10 km een gevoel krijg alsof mijn bovenbeenspier volledig blokkeert. Het doet geen pijn noch kramp. Het is precies het gevoel dat er cement in gegoten is en vast zit.
Dribbelen lukt dan nog wel maar voluit lopen niet. Op trainingen heb ik dit gevoel niet (LSD 18km), intensiteit was dit jaar hetzelfde als LSD trainingloop zonder te focussen op snelheid enkel op hartslag. Iemand bekend met die probleem of tips?

Vraatzuchtige Veelvraat

2

Re: Bovenbeenspier

Ik heb daar nu continu last van, die spieren hebben volledig weggeweest toen ik met die discus hernia kampte en die blijven gevoelig, af en toe gebruik ik mijn compex en dan is het precies wat beter.

3

Re: Bovenbeenspier

Ik niet maar de fysio mogelijk wel.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4 Laatst bewerkt door Louise (07-07-24 18:12:41)

Re: Bovenbeenspier

Weet je ondertussen al meer? Bij de fysio idd, of waar ik ook aan dacht: sportdiëtist. Als je het in een triathlon wel hebt en in een trainingsloop niet, speelt ofwel het fietsen ofwel de totale duur (en dus ook eten & drinken) een rol.

Ik liep daar vandaag aan te denken omdat mijn bovenbeenspieren bij het lopen hartstikke gevoelig zijn voor uitdrogen. Ofzoiets. In elk geval: ik had vorige week een soort dorstklop en dat ging gepaard met zere bovenbenen. Vandaag liep ik wel lekker.

Louise

5 Laatst bewerkt door Harige Baviaan (10-07-24 08:00:25)

Re: Bovenbeenspier

Louise schreef:

Weet je ondertussen al meer? Bij de fysio idd, of waar ik ook aan dacht: sportdiëtist. Als je het in een triathlon wel hebt en in een trainingsloop niet, speelt ofwel het fietsen ofwel de totale duur (en dus ook eten & drinken) een rol.

Ik liep daar vandaag aan te denken omdat mijn bovenbeenspieren bij het lopen hartstikke gevoelig zijn voor uitdrogen. Ofzoiets. In elk geval: ik had vorige week een soort dorstklop en dat ging gepaard met zere bovenbenen. Vandaag liep ik wel lekker.

Louise

Ja en neen smile heb jullie raad opgevolgd en langs gegaan bij men kine (fysio kennen we niet echt hier in Belgie) hebben samen alles eens geanalyseerd en het kunnen verschillende oorzaken hebben. Blijkbaar heb ik men zoutoplossing (PF 1500mg) verkeerd gedoseerd, voor mijn zweet behoefte bij koud en regen weer. Dit moet ik anders gaan doseren (na zweettest). Ook had ik de maandag voor de triathlon een geblokkeerde rug waardoor ik op de wedstrijd een andere loophouding had, dit samen met een natuurlijke te grote looppas en lage kadans, een extra belasting op men bovenspier  zet.

Conclusie is dat ik meer moet letten op men loophouding (men kadans verhogen, rechter lopen met men hoofd, kleinere stride,...) ,lange duurlopen in 2 (smorgens de helft savonds de helft) zodat ik meer kan letten op houding.
Was wel eerste keer dat ik wat gefrustreerd over de meet kwam, 30min af van mijn tijd van verleden jaar maar had nog zoveel in men tank dat er niet uit kwam. Werken aan een positieve mindset zal ook wel nog wat helpen denk ik smile

Vraatzuchtige Veelvraat

6

Re: Bovenbeenspier

Interessant. Had je dan te veel of te weinig zout genomen?
Looptechniek veranderen kan zeker schelen, alleen is dat niet iets wat je 'even' doet.
Positieve mindset, okee, maar gefrustreerd zijn als er niet uitkomt wat erin zit moet ook zeker mogen wink

Louise

7

Re: Bovenbeenspier

Ik heb dat ook op de IM, niet op de 70.3. Dit jaar zweettest laten doen en blijkt dat ik veel meer electrolieten moet nemen. Per uur per liter zweet 1000mg, ik zweet ook nog eens veel. Maurten is niet genoeg.

Hoop dat dit het euvel voor een groot deel verhelpt. Loop namelijk op de halve marathon in de 70.3 een 1:34/35, in de IM niet onder 4:05 gekomen. Altijd zelfde klachten als jij. Rare is dat ik na de finish niet kapot ben, maar door die benen gaat het gewoon niet harder. Zit soort van een rem op.

Ik zit er ook nog aan te denken om op mijn Brooks Glycerin's te gaan lopen ipv carbon schoenen. Merk dat op lagere snelheid het instabieler is.

GR

8

Re: Bovenbeenspier

Nadeel van Maurten bevat nauwelijks iets van elektrolyten terwijl de meeste sportdranken dit wel hebben. Maar de meeste hebben ook niet voldoende. Heb zelf ook zo een test laten doen enkele jaren terug en in overleg met mijn sport diëtiste gewoon wat keukenzout bij de drank gedaan bij warm weer en nooit nog problemen gehad. Doe je dit bij Maurten krijg je een galachtige drap dus tja...