1

Onderwerp: keren

kan iemand uitleggen hoe je snel kan keren wanneer je in een zwembad zwemt?  (lijkt zo makkelijk: koprol, afzetten, omdraaien en doorgaan) smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: keren

Ik kan je maar één ding aanraden: constant doen en dat een training of 10 en je kan het en zal het nooit meer verleren. Ik kan het niet simpel uitleggen maar zal eens kijken of er ergens een website is waar een uitleg staat. Maar zelfs met een uitleg lukt het vaak niet goed, meeste mensen kunnen wel keren maar komen bijna ergens op de bodem uit. Doen doen doen ook al gaat het helemaal mis. Ik ging op een gegeven moment zelf voelen wat ik fout deed en had het daarna snel door.

hoe dan ook succes!!!

3

Re: keren

volgens mij staat op www.zweminfo.nl een uitleg.
Suc6

><> swim-bike-run <><

4

Re: keren

bedankt voor de link; staat heel wat nuttigs op smile

@Bill
yup, net als gewoon crawl; het is oefenen en oefenen dus smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: keren

Kijk is goed naar de zwemmers die het wel kunnen .
Je moet eerst de afstand inschatten waar je je draai ,koppelkeerpunt, gaat inzetten
einde van de zwarte lijn  tegels tellen ? Afhankelijk van je lichaamslengte .
Rustig aan komen zwemmen - inademen -hoofd naar beneden -handen naast je lichaam voeten naast elkaar
en dan de rol inzeten met behulp van de stuwing van je handen en voeten .
maak een draai om je as . Je kan iets links of rechts met je benen uitzwaaien  of helemaal
recht keren -benen blijven naast elkaar - voel de kant met je voeten  en zet af ,kin van je borst halen en naar boven kijken-armen recht handen opelkaar en schuin naar boven - trappelen met je voeten -en je bent gekeerd.
-uitdrijven -uitademen onderwater--na de 1ste armslag ademen -  dat is het ongeveer  . 
Suc^6    Rapido  {  12.00 @ 13.00 min op de km in 25 mtr bad met koppel keerpunt. }

triathlon is 3 x beter

6

Re: keren

Rapido schreef:

Kijk is goed naar de zwemmers die het wel kunnen .
Je moet eerst de afstand inschatten waar je je draai ,koppelkeerpunt, gaat inzetten
einde van de zwarte lijn  tegels tellen ? Afhankelijk van je lichaamslengte .
Rustig aan komen zwemmen - inademen -hoofd naar beneden -handen naast je lichaam voeten naast elkaar
en dan de rol inzeten met behulp van de stuwing van je handen en voeten .
maak een draai om je as . Je kan iets links of rechts met je benen uitzwaaien  of helemaal
recht keren -benen blijven naast elkaar - voel de kant met je voeten  en zet af ,kin van je borst halen en naar boven kijken-armen recht handen opelkaar en schuin naar boven - trappelen met je voeten -en je bent gekeerd.
-uitdrijven -uitademen onderwater--na de 1ste armslag ademen -  dat is het ongeveer  . 
Suc^6    Rapido  {  12.00 @ 13.00 min op de km in 25 mtr bad met koppel keerpunt. }

Nou.. dit dus... in minder dan 1 seconde als het kan smile

7

Re: keren

mooie 1000m tijd smile
(zwemt nu 19.00 op de km in 25m bad, zonder keertechnieken) wil proebren om het op 15.00 te doen volgend jaar, en uit de keerpunten valt de makkelijkste winst te halen vermoed ik

Thanks Rapido!

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: keren

Ga uit van 1 sec per keer punt winst  40 banen zwemmen in 25 mtr bad  is 40 sec winst effe makelijk gerekend min de eerste dat is je afzet of duik .
Beter is om je techniek te verbeteren , hoeveel slagen maak je per baan met een normale afzet -
-maak je gebruik van een pullboy -handpadles-weerstandbroekje-plankje ?
Zwem  op schema's gewoon baantjes zwemmen schiet niet op ,al zwem je 7x in de week  techniek in combinatie met interval wel
De meeste trathleten zwemmen  2 @ 3 x per week  .dacht ik zo te weten .
Rapido ...als een vis door het water .

triathlon is 3 x beter

9

Re: keren

ik zwem met 19-20 slagen per baan. De training is opgebouwd uit zowel duur, snelheids als technieksessies (laatsgenoemde deels met pullboy and kickboard) als ook ademhalingsessies (1:3 en 1:5 is standaard, 1:7 en 1:9 als training).

reden dat ik vaker zwem is omdat ik qua zwemmen een forse achterstand heb (pas in maart dit jaar begonnen, kon toen amper 2 salpeg ncrawl)) en ik merk dat ik met een hoeg frequentie de meeste progressie boek

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: keren

als je wil oefenen om efficient et zwemmen moet je eens 50m zwemmen, slagen tellen en dan optellen bij je tijd die je nodig had. De volgende 50m moet dit omlaag!!!  klinkt simpel maar wil je harder zwemmen dan gaat je frequentie omhoog... maar wij doen het wel regelmatig en heb er een goed gevoel bij!

11

Re: keren

@Willem,
hier nog zo'n starter - bedoel je dat elke slag ahw voor 1 sec telt? En dat je dus eigenlijk kunt kiezen bij een lager puntensaldo:
- of hogere freq (maar dan moet je wel verdomd veel sneller gaan, wil je op een lager puntensaldo komen)
- of met meer kracht (dus waarschijnkijk techniek) het puntensaldo omlaag halen?

@Rapido,
klopt het dat je in je koprol (zodra je hebt afgezet met je voeten) - op het strekmoment de draaiing om je as maakt. Zodat je dus uiteindelijk met je neus naar de andere kant kijkt.
En hoe zorg je ervoor dat er zeker geen water in je neus komt? IS dat echt een kwestie van hard uitblazen of zijn er nog meer trics?

Bedankt allemaal.
groeten Ilse

12

Re: keren

Als je de draai hebt ingezet na de koprol zoek je de kant met je voeten op dat moment ben je al een halve slag gedraaid ,na de afzet draai je met behulp van je handen  en schouders nog wat door totdat je horizontaal ben.
Je draait niet echt 180 gr rond zwaai je benen wat naar links of rechts , en zet naast de middenlijn af met je voeten naast elkaar .
Als je de rol snel inzet hoofd naar beneden kin op de borst draaien en recht komen is er haast  geen tijd om water in je neus te laten lopen , heb je er wel last van kan je een neus klemmetje gebruiken of licht uitademen .
Als je recht ben en aan het uitglijden van je harde afzet armen recht naar voren handen over elkaar hoofd ertussen  en  trappelen met je voeten alsof je een schoen uitschopt  de trap beweging komt uit het onderbeen
voeten iets naar elkaar toe ,dit is de normale crawl been voet beweging . je kan ook een golf beweging maken .
Kijk voor al goed naar de zwemmers die een koppelkeerpunt maken je zal zien dat een ieder het net even anders doet .
Suc^^  Rapido .

triathlon is 3 x beter

13

Re: keren

@ilse:  wat ik bedoel:
je telt op 50meter zwemmen het aantal slagen dat je met je armen maakt. Gewoon tellen big_smile
voor je wegzwemt even kijken op de klok en na 50m kijken hoelang je erover hebt gedaan..

deze twee tel je bij elkaar op (ik zal volgende keer even kijken hoeveel ik meestal op uitkom, vergeet ik altijd :s ) De waarde die hieruit komt moet je proberen lager te krijgen! 

Het doel hiervan is om je slag efficienter te maken, dus met minder slagen harder zwemmen...

succes!