1

Onderwerp: Lichte hernia

Ik heb momenteel een lichte hernia in mijn onderste rugwervel (segment L5/S1). Van mijn fysiotherapeut heb ik allerlei oefeningen gekregen om de spieren in mijn onderrug te versterken. Verder mag ik niet te lang zitten en moet ik regelmatig (1/2 uur per dag) bewegen (wandelen, rustig zwemmen).

Zijn er triatleten die een soortelijke hernia hebben (gehad)?
Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand nog tips? Wat mag je wel of juist niet doen? Hoe lang duurde het herstel?

2

Re: Lichte hernia

DK schreef:

Ik heb momenteel een lichte hernia in mijn onderste rugwervel (segment L5/S1). Van mijn fysiotherapeut heb ik allerlei oefeningen gekregen om de spieren in mijn onderrug te versterken. Verder mag ik niet te lang zitten en moet ik regelmatig (1/2 uur per dag) bewegen (wandelen, rustig zwemmen).

Zijn er triatleten die een soortelijke hernia hebben (gehad)?
Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand nog tips? Wat mag je wel of juist niet doen? Hoe lang duurde het herstel?

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met een hernia, maar ben wel bekend met rug problemen in mijn onderrug.
Het lijkt me niet verstandig ook maar te denken dat hardlopen iets gaat worden. Tijdens het hardlopen worden niet alleen de knieen maar ook de rug belast.

Laat je goed begeleiden om te voorkomen dat je van en permanente schade gaat opleveren.