1 Laatst bewerkt door Lieke (06-07-10 13:40:31)

Onderwerp: Drinken bij warm weer

Hallo,

Ik heb een vraag over het drinken bij inspanningen in warm weer. Aanstaande zaterdag is de triathlon van Holten en ze voorspellen weer een tropische dag. Nou weet ik dat ik veel moet drinken, zowel voor, tijdens en na de wedstrijd.

Nou vraag ik mij af of ik extra natrium aan mijn isotone drankt toe moet voegen? Ik gebruik 'Isostar Hydrate & Perform' tijdens de wedstrijden maar ik weet niet of hier genoeg natrium in zit voor warme weersomstandigheden. En als ik dit toe wil voegen kan ik dan gewoon wat keukenzout toevoegen?

Mijn excuses als het een domme vraag is. Ik heb zelf niet zoveel verstand van sportvoeding maar ik wil wel voorkomen dat ik zaterdag niet goed kan presteren door verkeerde voeding/drank.

Alvast bedankt,
Lieke

2

Re: Drinken bij warm weer

Lieke schreef:

Hallo,

Ik heb een vraag over het drinken bij inspanningen in warm weer. Aanstaande zaterdag is de triathlon van Holten en ze voorspellen weer een tropische dag. Nou weet ik dat ik veel moet drinken, zowel voor, tijdens en na de wedstrijd.

Nou vraag ik mij af of ik extra natrium aan mijn isotone drankt toe moet voegen? Ik gebruik 'Isostar Hydrate & Perform' tijdens de wedstrijden maar ik weet niet of hier genoeg natrium in zit voor warme weersomstandigheden. En als ik dit toe wil voegen kan ik dan gewoon wat keukenzout toevoegen?

Mijn excuses als het een domme vraag is. Ik heb zelf niet zoveel verstand van sportvoeding maar ik wil wel voorkomen dat ik zaterdag niet goed kan presteren voor verkeerde voeding/drank.

Alvast bedankt,
Lieke

Domme vragen bestaan niet.

3

Re: Drinken bij warm weer

Dag Lieke,

heb zondag de Ironman van Frankfurt gedaan bij 30 graden plus. Zat met hetzelfde probleem. Heb aan mijn bidons een zakje ORS toegevoegd (zit ook kalium in), maar gewoon keukenzout kan ook. Bij de verzorgingsposten had men gewoon keukenzout dat je in je water kon doen.  Nou is Holten volgens mij een kwart, dus ik zou me daar niet zo heel druk over maken. De racedirector raadde bij de briefing aan om 1 gram zout per uur naar binnen te werken, dus als je weet hoeveel er al in je sportdrank zit en hoeveel je drinkt, kun je het zelf uitrekenen. Ik zou het wel even proeven, want het smaakt echt anders met zout erin.

Triathlonboeken geven aan bij hitte 1 gram natrium per liter, dus dat is wel wat meer dan 1 gram zout....

Succes, Hans

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Drinken bij warm weer

Bedankt! Morgen gewoon ietsie pietsie zout in me bidon en dan zitten we in elk geval goed.. Zal zorgen dat t zo weinig is dat je t niet proeft.. wink

5

Re: Drinken bij warm weer

Je proeft dat niet.  Het zweet dat van je voorhoofd loopt smaakt veel zouter. ;-)

6

Re: Drinken bij warm weer

In Isostar zitten de zouten die je nodig hebt al.
Met warm weer drink je meer (zou moeten iig) dus krijg je automatisch ook meer van dat binnen.

Je zou zeggen dat je dus geen natrium hoeft toe te voegen.

Misschien dat de echte voedingsdeskundigen hier er meer over kunnen zeggen maar ik dacht dat het zelfs zo is dat als je teveel van het ene zout tot je neemt (natrium bijv.) dat je daardoor minder van het andere, ook essentiele zout kan opnemen (bijv. magnesium)

Ik verlaag met dit warme weer zelfs de dosering omdat ik dus zoveel drink. Minder zoet.

7

Re: Drinken bij warm weer

Nieuwe les geleerd vandaag. Warme (hete) sportdrank wordt je erg misselijk van.. tongue Uiteindelijk bij een waterpost alle sportdrank uit de bidon gegooid en gewoon water in gedaan!