1

Onderwerp: slechte conditie of slechte techniek?

Ik heb door een ongeluk een tijd niet veel kunnen zwemmen. Nu probeer ik m'n zwemtraining weer een beetje op te pakken maar op de een of andere manier lukt 't maar niet. Ik heb 't idee dat ik de techniek wel enigszins beheers maar ik ben na een half baantje volledig buiten adem. En om me heen zie ik de ene na de andere zwemmer me "techniekloos" voorbij racen. Ik begin een beetje moedeloos te worden, heb ik nou zo'n beroerde conditie of ligt dit toch aan een slechte techniek (ademhaling misschien)? Is dit uberhaupt herkenbaar?
En hoe kan ik m'n zwemconditie verbeteren? Kwestie van veel trainen? Of toch vaker naar "zwemles"?
Alvast dank voor peptalk/tips

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

2

Re: slechte conditie of slechte techniek?

Lijkt mij dat je ademhaling niet goed gaat. Heb ik in het begin ook gehad.
Op het moment dat je gaat ademen moet je zorgen dat je niet meer hoeft uit te ademen. Als je dat namelijk wel doet ga je heel makkelijk hyperventileren. Onder water uitademen dus. Dit goed oefenen en hierbij vooral rustig zwemmen. Succes!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: slechte conditie of slechte techniek?

als je na een half baantje al buitenadem bent is het zowel je techniek als je conditie. maar toch vooral techniek.
Zwemles dus!!!

4

Re: slechte conditie of slechte techniek?

Was bij mij ook de eerste keren dat ik in het water lag.
Zwemles heeft idd heel erg geholpen.
daarnaast zwem ik elke week 1 keer met de triathlon vereniging in Waalwijk.
Misschien is er bij jou in de buurt een zwemvereniging of triathlon vereniging waar jeje bij aan kunt sluiten om zo de techniek te leren!
Succes Carla

5

Re: slechte conditie of slechte techniek?

draak schreef:

als je na een half baantje al buitenadem bent is het zowel je techniek als je conditie. maar toch vooral techniek.
Zwemles dus!!!

Amai, en ik heb er zo'n hekel aan... (maar dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik me het kneusje van de klas voel )

Is een zwemconditie dan zo anders dan een loop/fietsconditie? Met lopen en fietsen heb ik verder weinig problemen

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

6

Re: slechte conditie of slechte techniek?

Zwemmen = techniek!!! daar ontkom je dus niet aan. Netjes je oefeningen doen en het gaat vanzelf beter!

7

Re: slechte conditie of slechte techniek?

DMM schreef:
draak schreef:

als je na een half baantje al buitenadem bent is het zowel je techniek als je conditie. maar toch vooral techniek.
Zwemles dus!!!

Amai, en ik heb er zo'n hekel aan... (maar dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik me het kneusje van de klas voel )

Is een zwemconditie dan zo anders dan een loop/fietsconditie? Met lopen en fietsen heb ik verder weinig problemen

Met lopen en fietsen gebruik je nou niet echt zwemspieren hè. Dus ja, zwemconditie doe je alleen op door middel van zwemmen.

8

Re: slechte conditie of slechte techniek?

Bleek schreef:

Met lopen en fietsen gebruik je nou niet echt zwemspieren hè. Dus ja, zwemconditie doe je alleen op door middel van zwemmen.

Ja, logisch! Domme vraag
Dus slechte techniek, slechte conditie en ook nog blond wink

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

9

Re: slechte conditie of slechte techniek?

DMM schreef:
Bleek schreef:

Met lopen en fietsen gebruik je nou niet echt zwemspieren hè. Dus ja, zwemconditie doe je alleen op door middel van zwemmen.

Ja, logisch! Domme vraag
Dus slechte techniek, slechte conditie en ook nog blond wink

De vraag is niet dom, het antwoordt is echter voordehand liggend wink

10

Re: slechte conditie of slechte techniek?

Antwoordt? Hmmm...

De grens tussen techniek en conditie schijnt volgens de boeken te liggen bij 19 minuten over de kilometer. Ga je langzamer, dan moet je vooral aan je techniek werken, ga je sneller dan wordt het tijd voor kracht en conditie....

(ik was dus opgelucht dat ik na een half jaar 3x in de week trainen op techniek die grens net doorbrak, maar ja dat was open water met wetsuit... Blijf voorlopig dus heel veel techniek doen....)

triathlon is 3x leuker!