26

Re: Argeloze beginner

Ik ben ook een watje 1e klas maar nu de temperaturen bijna overal boven de 20 graden zijn is het wel te doen. Deze week mijn training buiten ook zonder pak aan gedaan en dat was geen probleem. Juist het te water gaan was wel fris.

27

Re: Argeloze beginner

Beste TumTumTum (cq. argeloze beginner)

Jou post op dit forum heeft mij er toe aangezet om as zondag mee te doen met de minitriathlon te Emmeloord. Je moet een keer ergens beginnen.
Ik vind dit forum altijd heel leuk om te lezen, maar soms denk ik ook wel als ik de post lees dit een triathlon out of my reach is. Heb geen budget, ben pas anderhalf jaar geleden begonnen met lopen en dit jaar met fietsen en mijn leeftijd (47) werkt ook niet mee om als jonge hond er in te gaan. Nieuwe baan, een vrouw en drie kinderen zorgen ook voor weinig tijd om te trainen.
Gelukkig zijn er meer mensen zoals ik. Ik hoop dat ik mij vanaf zondag als ik gefinished ben me zelf triathleet mag noemen. Misschien nog geen echte, maar toch.
Nogmaals bedankt voor je post en succes met jou triathlon carriere.

start2tri.blogspot.nl

28 Laatst bewerkt door TumTumTum (23-08-13 08:35:44)

Re: Argeloze beginner

eleutscher schreef:

Beste TumTumTum (cq. argeloze beginner)

Jou post op dit forum heeft mij er toe aangezet om as zondag mee te doen met de minitriathlon te Emmeloord. Je moet een keer ergens beginnen.

Echt waar? Wat ontzettend leuk! smile
Laat je wel horen hoe het ging? Ben reuze benieuwd.

Ik vind dit forum altijd heel leuk om te lezen, maar soms denk ik ook wel als ik de post lees dit een triathlon out of my reach is.

Ehm, eerlijk gezegd denk ik dat nog steeds.:) Ik ga zondag mee trainen met een paar kennissen die ook mee doen met de triatlon. Eén ervan is een echte ijzervreter die er al 300(!) heeft gedaan. Het eerste dat ik dan meteen denk ik; tja, die mannen ga ik natuurlijk nooit bijhouden met fietsen. En al helemaal niet met hardlopen, hoe zien ze zo'n training dan voor zich? Maar ik zie wel hoe het gaat, ik ga er igg van uit dat ze me veel goeie tips kunnen geven en me het parcours laten zien. Zij weten namelijk precies hoe en wat, en ik niet. Wil binnenkort gaan "scouten" maar heb er de gelegenheid nog niet voor gehad.

Heb geen budget, ben pas anderhalf jaar geleden begonnen met lopen en dit jaar met fietsen en mijn leeftijd (47) werkt ook niet mee om als jonge hond er in te gaan.

Ik weet er alles van. Budget 0, leeftijd te hoog...tijd weinig (dit door handicap, helaas niet door een flitsende carriere). Maar ja, zoals men pleegt te zeggen; Gaan met die Banaan. smile
Ofzoiets.

Jij ook succes! Ik vond jouw post dus ook een verademing om te lezen. Gelukkig nog een mede-knoeier. wink

29

Re: Argeloze beginner

Budget moet je niet hebben want dat is toch zo op lol  laat in elk geval jullie resultaat weten is altijd leuk om te lezen en voor andere te motiveren indien het meevalt.

30

Re: Argeloze beginner

Ik heb vanochtend mijn eerste echte serieuze triathlon training gedaan, als in; een combi van fietsen en hardlopen met een groepje. Heb natuurlijk de afzonderlijke onderdelen wel getrained maar nog niet achter elkaar. Maar de mannen hebben me er goed door heen gesleept! Om te beginnen heb ik voor het eerst in mijn fietscarriere een gemiddelde snelheid van boven de 30 gehaald. Bijna 31 zelfs, en op mijn oude stalen fiets met dikke terreinbanden. Dus; wow! Champagne!

Ik was behoorlijk kapot. Tja, dan nog even de hardloopschoenen aan voor 5 km rennen. Dat ging beter dan ik had verwacht, de eerste 800 meter loop je erbij alsof je stomdronken bent, maar dan komt je looptempo vanzelf terug. En steeds rond een gemiddelde van 10 km/uur gelopen. Dat is wel geen wedstrijdsnelheid maar voor iemand die het net 2 maanden doet ben ik daar niet ontevreden over. Er was een echte veteraan bij die al meer dan 300 triathlons op zijn naam heeft staan, hij doet het al sinds 1985, overigens nog steeds op dezelfde fiets als toen. cool  Hij heeft me ook een paar hele goeie tips gegeven over kleding en dergelijke.

Het was leuk, inspannend en bovenal erg goed voor mijn zelfvertrouwen, en dat had ik ook wel een beetje nodig. smile

Nou ben ik benieuwd hoe eleutscher het er vanaf heeft gebracht vandaag.

31

Re: Argeloze beginner

Hoi TumTumTum,

Ik heb me speciaal geregistreerd omdat ik me heel erg kan vinden in je verhaal en ik een paar keer hardop moest lachen  big_smile
Ook ik ga 14 september in Spijkenisse mijn eerste (sprint) triatlon meemaken. Met hardlopen en fietsen zie ik geen problemen, zwemmen daarin tegen wordt een uitdaging!

Ik vroeg me wel af wat betreft je pijn in je kuiten, voer je wel een goede warming-up en cooling-down uit?

32

Re: Argeloze beginner

Heb dan afgelopen zondag meegedaan met de minitriathlon te Emmeloord. Ontzettend leuk! Wil meer!
Zag op tegen het zwemmen (250m) maar kwam hier niet als laatste uit het water.  big_smile Vond het wel zwaar. Zwem eigenlijk nooit en helemaal niet in de Urker vaart.
Tijdens wissel, fietsen (10K) en hardlopen (2,5K) verschillende mensen kunnen inhalen waardoor ik uiteindelijk 24e werd van de 52. Mijn tijd was 42 minuten en 30 seconden. Ruim binnen de 45 minuten die ik mezelf als doel had gesteld.
Dit smaakt zeker naar meer. Wil in de herfst op borstcrawl les en dan in 2014 me aansluiten bij een triathlon vereniging.
To be .....

start2tri.blogspot.nl

33 Laatst bewerkt door TumTumTum (30-08-13 21:26:20)

Re: Argeloze beginner

Ok dan! Goed gedaan, en blij dat je het leuk vond.

Ik zie ook op tegen het zwemmen. Ik ben bang dat ik in paniek raak als mensen me onderduwen en dan nog een en nog een en ik niet meer boven kan komen. I fear "the wasmachine":) Bovendien blijf ik vreselijk langzaam. Ik train me een ongeluk maar ik kom niet onder de 18 minuten. Ik krijg volgende week nog een keer een zwemles van een half uur in de hoop iets aan mijn techniek te schaven zodat het me igg minder energie kost, maar erg veel kan ik er nu niet meer aan doen.
Dat zwemmen wordt voor mij puur overleven; met je badpakje in die koude plomp, niet verzuipen en niet in de schroef van een Rijnaak terecht komen.

Ik heb me speciaal geregistreerd omdat ik me heel erg kan vinden in je verhaal en ik een paar keer hardop moest lachen  big_smile

Mooi, dan heb ik dat igg bereikt.

Nog één week...ik kan nu niet erg veel meer doen, is ook niet verstandig. Moet nog wel een badmuts kopen. tongue

Zoals het er nu uitziet verwacht ik de volgende tijden:
zwemmen 18
fietsen 45 (misschien toch te optimistisch)
hardlopen 29
wissels...geen idee

Ik ben blij met alles dat onder de 1:50 uitkomt.

34

Re: Argeloze beginner

Je kunt beter naar je evenement uitkijken dan je er bang van te maken. Die zwemstart valt heus wel mee hoor je kunt je ook ergens achteraan of aan de zijkant leggen zodat je niet in het gewoel komt te zitten. Gewoon rustig blijven en je ding doen dan kan er weinig misgaan en zul je zeker zin naar meer krijgen . Succes alvast.

35

Re: Argeloze beginner

Zwemmen valt best mee hoor. Echt ondergeduwd ben ik nooit, ik start meestal ook ergens achteraan. Je komt hooguit een paar armen of benen van anderen tegen. Als de eerste bocht naar links is kun je het beste rechts achter starten dan kom je nog minder snel in de verdrukking. En na een meter of 100 heeft ieder zijn plekje om zijn eigen tempo te zwemmen en kun je beginnen met genieten!

36

Re: Argeloze beginner

Ik heb vandaag een mail van de organisatie binnen gekregen met de laatste informatie, toch nog wat vragen.

Die mylapse chip, die moet je met zwemmen ook al dragen neem ik aan?
En als je uit het water komt is het 50 meter naar het "fietsenhok", ik neem aan rennen want de tijd tikt door?

37

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:

Ik heb vandaag een mail van de organisatie binnen gekregen met de laatste informatie, toch nog wat vragen.

Die mylapse chip, die moet je met zwemmen ook al dragen neem ik aan?
En als je uit het water komt is het 50 meter naar het "fietsenhok", ik neem aan rennen want de tijd tikt door?

Twee keer ja. Al moet je het rennen naar je fiets niet overdrijven natuurlijk.

38

Re: Argeloze beginner

Hoi TumTumTum,

De binnenmaas triathlon is een hele goede keus als eerste triathlon, een aantal jaar geleden was dat ook mijn eerste. Erg vriendelijke organisatie, alle snelheden doen mee, schoolslag is geen probleem. Gewoon genieten van je presetatie!

Het is dat ik voor m'n werk naar Berlijn moet, anders had ik dit jaar ook weer mee gedaan.

39 Laatst bewerkt door ronnyke (03-09-13 09:47:13)

Re: Argeloze beginner

En tijdens het naar de fiets gaan je zwempak al half uitdoen als je er èèn draagt teminste. Als je uit het water komt zul je een beetje draaierig zijn dus mispak je niet en blijf rustig.

40

Re: Argeloze beginner

Je kan nu hooguit nog wat transitie filmpjes op youtube kijken om 'ervaring' op te doen.

41 Laatst bewerkt door TumTumTum (04-09-13 16:23:58)

Re: Argeloze beginner

ronnyke schreef:

En tijdens het naar de fiets gaan je zwempak al half uitdoen als je er èèn draagt teminste. Als je uit het water komt zul je een beetje draaierig zijn dus mispak je niet en blijf rustig.


Ehm, ja maar ik heb niks aan onder mijn zwempak...(ik heb geen wetsuit ofzo), dan loop ik in mijn blote gat. Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Waarom moet je je zwempak eigenlijk uit doen? En dan je hardloop/fietskleding over je blote lijf?
/confused. Met een fietsbroek snap ik dat nog wel, maar die gingen we toch overslaan en gelijk voor de hardloopshort? Is het niet veel slimmer om mijn zwempak dan maar als ondergoed te laten dienen voor de kleding waar ik mee fiets en loop?

42

Re: Argeloze beginner

Is het niet veel slimmer om mijn zwempak dan maar als ondergoed te laten dienen voor de kleding waar ik mee fiets en loop?

Jep inderdaad. Omkleden gaat gewoon niet. Extra kleding over je badpak aantrekken natuurlijk wel  smile

43

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:
ronnyke schreef:

En tijdens het naar de fiets gaan je zwempak al half uitdoen als je er èèn draagt teminste. Als je uit het water komt zul je een beetje draaierig zijn dus mispak je niet en blijf rustig.


Ehm, ja maar ik heb niks aan onder mijn zwempak...(ik heb geen wetsuit ofzo), dan loop ik in mijn blote gat. Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Waarom moet je je zwempak eigenlijk uit doen? En dan je hardloop/fietskleding over je blote lijf?
/confused. Met een fietsbroek snap ik dat nog wel, maar die gingen we toch overslaan en gelijk voor de hardloopshort? Is het niet veel slimmer om mijn zwempak dan maar als ondergoed te laten dienen voor de kleding waar ik mee fiets en loop?

Gewoon een strakke onderbroek of zwembad speedo aan onder je loopshort (ik ga even uit van een model wielrenbroek zonder zeem)  en daarmee alledrie de onderdelen afwerken.

Hoef je alleen een shirtje aan te trekken na het zwemmen voor het fietsen en lopen.

44

Re: Argeloze beginner

Ehm, ja maar ik heb niks aan onder mijn zwempak...

Ik was uitgegaan van de redenatie zwempak = vrouw maar ik kan er naast zitten natuurlijk....  big_smile

45 Laatst bewerkt door TumTumTum (04-09-13 17:47:45)

Re: Argeloze beginner

Nee je zit er niet naast. smile Ik weet niet hoe dat met andere dames zit, maar ik heb nooit wat aan onder een zwempak. Ik wéét dat er mensen zijn die er een onderbroek onder aan doen, maar bah, en bovendien, dan alleen maar nog meer natte troep aan je lijf.

Btw...de zenuwen beginnen nu zo langzamerhand wel te komen. Het is zaterdag al he.

Filmpje bekeken, en nét een van die dingen die je dan wil weten worden lekker niet getoond he.

"schoenen zitten op de fiets"...mannetje rent weg met fiets.
Ja leuk, en hoe komt ie dan met zijn voeten in zijn schoenen al fietsende?

Ik ga die circus act maar gewoon even niet proberen denk ik.

46

Re: Argeloze beginner

Schoenen op de fiets dat doe ik na twee jaar triathlonnen nog niet. Levert bijna geen tijdwinst op en moet je goed oefenen om niet te vallen en eigenlijk ook nog speciale triathlon fietsschoenen hebben. Ik loop op mijn fietschoenen door de wissel heen.
Heb even voor je gezocht en hier staan wel de meest essentiele dingen voor de wissels. http://www.vrouwentriathlon.nl/je-eerste-triathlon/ Succes in ieder geval alvast, en hoe vaker je het doet hoe minder zenuwachtig je bent/ bang je bent dat je iets essentieels vergeet mee te nemen.

47

Re: Argeloze beginner

Ik heb op de moment een mooi souveniertje van die schoenen aan te doen op de fiets. Zie op sommige plaatsen mooi blauw/paars en groen tongue even niet opgelet en ik hong in de dranghekken.

48

Re: Argeloze beginner

TumTumTum, wat is je startnummer, ik ga zaterdag uiteraard even kijken als voorbereiding op mijn eerste triathlon een week later. Kan ik je even aanmoedigen  smile

49

Re: Argeloze beginner

smile  Nummer 209. Maar ik ben ook te herkennen als "de gene die als laatste aan komt". tongue

OK! Het is bijna zover. Ik ben als een idioot zomaar begonnen, ergens middenin een enorme dip gehad, toch doorgegaan en nu er zin in.

Zwemmen is nog steeds sucky. Ik heb straks in een laatste wanhoopspoging nog een zwemles van een instructrice. Niet in de hoop sneller te worden maar om de ergste fouten uit mijn techniek te halen, ik doe echt iets heel erg verkeerd en misschien kost het me dan zaterdag net iets minder energie.

Hardlopen ben ik trots op; ik kan nu ongeveer 6.5 km afleggen in 39 minuten...dat had ik 2 maanden geleden nog niet voor mogelijk gehouden. Niet dat het winnende tijden zijn, maar ik vind het episch voor iemand die nog nooit heeft hardgelopen.

Fietsen, tja, gewoon hard trappen, anders weet ik het ook niet. Wel vorige week nog op "hoogtestage" in Limburg geweest. wink

Ik heb een rugnummer elastiek, bietensap, naar filmpjes over kledingwissels gekeken. Het moet maar kunnen.

Ik ga voor een onvergetelijke dag en hoop mezelf niet al te erg voor paal te zetten. smile

Hoop een beetje op de volgende tijden:

Zwemmen: 18 (tja... neutral )
Fietsen: 45 (ik hoop op sneller)
Hardlopen: 28
Wissels: hoop onder de 10 maar kan er niks over zeggen

50

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:

Nee je zit er niet naast. smile Ik weet niet hoe dat met andere dames zit, maar ik heb nooit wat aan onder een zwempak. Ik wéét dat er mensen zijn die er een onderbroek onder aan doen, maar bah, en bovendien, dan alleen maar nog meer natte troep aan je lijf.

Btw...de zenuwen beginnen nu zo langzamerhand wel te komen. Het is zaterdag al he.

Filmpje bekeken, en nét een van die dingen die je dan wil weten worden lekker niet getoond he.

"schoenen zitten op de fiets"...mannetje rent weg met fiets.
Ja leuk, en hoe komt ie dan met zijn voeten in zijn schoenen al fietsende?

Ik ga die circus act maar gewoon even niet proberen denk ik.


haha sorry, voor mijn onnadenkende aanname dat je een man was smile

Dat maakt het in mijn ogen niet veel anders. Alleen dan is het sportbeha onder het zwempak en hardloop tight erover (ook gewoon in zwemmen) Shirtje aan over je zwempak zoals Sandra zegt en gas op de plank...

En ja, je fietsschoenen gewoon aantrekken in de wissel. Er moet nog iets te verbeteren blijven smile