1

Onderwerp: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Hoi allen,

mijn eerste 1/4 triatlon zal op 8 juni 2014 in Terheijden plaatsvinden. week ervoor de 1/8 in Waarlijk bij Maresia.
Zwemmen en fietsen is nu nog een vraagteken. Fietsen met ligstuur gaat steeds beter. Ik reed afgelopen zaterdag uit de wind stukken gem. 33. Zwemmen (met geen ervaring als beginpunt midden januari en 2x pw trainen, 1x begeleid) gaat steeds beter. Zwemmen in wetsuit helpt hopelijk een klein beetje.

Verwachting:
Waar: Terheijden 8 juni
Wat: 1/4
Zwemmen: 21:00
Fietsen: 1:15:00
Lopen: 42:00 (loop nu 39 min op de 10)
Finish: 2:18:00. (ex wissel)

Met wissel 2:25

Is dit realistisch?

Eind augustus een tweede 1/4. Hoop dat ik dan sneller zwem en fiets.

GR

2 Laatst bewerkt door Dimitri (25-02-14 09:59:07)

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Ik heb alsnog geen eravaring met alle onderdelen in competitie na elkaar te doen. Maar de tijden apart op die onderdelen, lijkt me min of meer wat je kan zonder ze na elkaar te doen.

EDIT: post wat aangepast. Stond foutje in

3

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Ik heb er al verschillende zien sterven in de loopproef ook al waren het goede lopers :-) mooi om te zien altijd.

4

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

ronnyke schreef:

Ik heb er al verschillende zien sterven in de loopproef ook al waren het goede lopers :-) mooi om te zien altijd.

sadist  lol

5

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Dimitri schreef:
ronnyke schreef:

Ik heb er al verschillende zien sterven in de loopproef ook al waren het goede lopers :-) mooi om te zien altijd.

sadist  lol

Zwemmen en fietsen zijn redelijk goed te voorspellen, lopen is eenstuk lastiger. Ik moest denken aan die Keniaanse toplopers die ook een keer een ironman gingen doen.

The inaugural Ironman Wisconsin, held in 2002, featured a novelty. A couple of elite Kenyan runners did the race. I’m talking about sub-2:15 marathoners. The story was that some coach had recruited these guys as a sort of experiment. Anyway, not only did the poor guinea pigs get crushed on the swim and the bike, but they also ran terribly. This unique example demonstrates that the first key to running strong in an Ironman is not pure running ability but strength on the bike.

http://home.trainingpeaks.com/blog/arti … n-marathon
en
http://triathlon.competitor.com/2013/02 … hlon_43016

6

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

bedankt voor jullie wijze woorden  smile

ik ben me er van bewust dat ik koppeltrainingen moet gaan doen. ben tevens van plan per week 100 km woonwerk verkeer te gaan fietsen. Dat is 1x heen en terug. (avond naar huis en ochtend terug) Douchen kan op het werk. Zwemmen gaat steeds beter maar is met de juiste begeleiding nog veel winst te boeken. Vanaf eind april in 50m bad buiten en vanaf mei?? in buitenwater.

Afzien is geen probleem heb al diverse maratons gelopen met als PR 3:29. Niet ontzettend snel maar gedaan zonder echt gericht te trainen.

Nog iemand tips om bijv. je met het fietsen niet op te blazen voor het lopen??

GR

7

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Het is niet zo zeer de koppeltraining, je moet fit van de fiets komen.

De afsluitende 10KM begin je zonder de normale spierreserves.
Alle snelle energievoorraden zijn al op door het langer dan >1u fietsen (volle bak he! het is wel een wedstrijd smile).
Je ziet juist dat de eerste kilometers bij het lopen bij de meeste atleten te hard gaat.

8

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Weet niet of Terheijden het parcours altijd het zelfde is maar ik heb vorig jaar de 1/2 gedaan in Terheijden en vond een zwaar tegenvallen..

Zwemmen is top, haven uit rivier op en weer terug haven in, ik zwom daar 41 minuten op 2,5 km, was verder dan de halve afstand ( in mijn klasse 5de tijd )

De wisselzone van zwem-fiets en fiets-loop was toen heel erg lang, dus je moet lang lopen met je fiets, 1e wissel 2:48, 2e wissel zelfs boven de 3 min., terwijl ik bij de meeste triathlons rond de 1,5 minuut zit

fietsparcours is geen snel parcours, na de start moesten we een soort opritje op om een smal paadje op te gaan, hierna is het wel veel rechte wegen ( wij hadden de pech dat het heel hard waaide ), terugkomend in het dorp moesten waren er kinderhoofdjes en scherpe hoeken, wat ik niet zo fijn vond was dat je voor de 1/2 9 rondes moest fietsen. ( fietstijd 84,6 km 2:41, zeer ontevreden over maar omstandigheden waren ook zwaar )

Het loopparcours vond ik op zich wel leuk, jammer dat je voor de 1/2 8 rondes moet lopen, geef persoonlijk voorkeur aan iets minder ( 20 km 1:45, ook zeer slecht want loop op halve marathon 1:34 )

ik wist van te voren van de vele rondes dus daar zal ik ook niet over klagen, maar voor mij is het geen triathlon die ik nog een keer doe

9

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Marcela dank voor je info.

De 1/4 van Terheijden is mijn eerste triatlon en ga dan ook half augustus (hoop in te kunnen schrijven voor Lommel) nog een keer deelnemen aan de 1/4. Dit om de progressie te meten. In Terheijden betreft het dus een soort van "kennismaking". Hoop dat het een aangename ontmoeting is.

GR

10

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

rudi1983 schreef:

Nog iemand tips om bijv. je met het fietsen niet op te blazen voor het lopen??

GR

Fiets zo snel dat het nog makkelijk voelt, dat je nog iets overhebt. Dit zal voelen als fietsen op 80%, in werkelijkheid zal je rond de 95% van je normale niveau voor die afstand zitten. En begin rustig met lopen.

11

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

rudi1983 schreef:

Marcela dank voor je info.

De 1/4 van Terheijden is mijn eerste triatlon en ga dan ook half augustus (hoop in te kunnen schrijven voor Lommel) nog een keer deelnemen aan de 1/4. Dit om de progressie te meten. In Terheijden betreft het dus een soort van "kennismaking". Hoop dat het een aangename ontmoeting is.

GR

Komt vast goed, ga er lekker ontspannen in en zie dit als een opstap....

Ik had al behoorlijk wat triathlons gedaan voor deze en dan ga je vergelijken  big_smile

12

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Heb me reeds ook ingeschreven.

Ga voor een iets minder spectaculaire tijd dan Rudi.

Swim: 22 minuten (waarschijnlijk wetsuit, dus stukje sneller dan zonder suit)
T1: 3 minuten
Bike: 1:12 (is 31,5 gemiddeld, over een parkours van 37,6 km.)
T2: 3 minuten
Run: 1:00 (slag om de arm, omdat ik weet dat ik ver leeg zal zijn, en het echt niet soepel gaat zijn)

Eindtijd: 2:40

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

13 Laatst bewerkt door rudi1983 (25-02-14 15:44:48)

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Sander leuk dat je ook mee doet. Waarschijnlijk lig ik ergens langs het parcours uit te hijgen terwijl jij voorbij loopt  smile

SanderDeVos schreef:

Heb me reeds ook ingeschreven.

Ga voor een iets minder spectaculaire tijd dan Rudi.

Swim: 22 minuten (waarschijnlijk wetsuit, dus stukje sneller dan zonder suit)
T1: 3 minuten
Bike: 1:12 (is 31,5 gemiddeld, over een parkours van 37,6 km.)
T2: 3 minuten
Run: 1:00 (slag om de arm, omdat ik weet dat ik ver leeg zal zijn, en het echt niet soepel gaat zijn)

Eindtijd: 2:40

14

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Vorig jaar de 1/8 tri gedaan in Terheijden. Prima zwemparcours, veel wind bij het fietsen en het loopparcours is langs het kanaal en door het centrum.
Het PF was inderdaad erg lang; voordeel was wel dat mijn fiets vlak bij de ingang naar het fietsparcours stond. Het is maar net wat je leuk vindt: een behoorlijk eind rennen terwijl je probeert je wetsuit uit te doen of met de fiets aan de hand het hele stuk rennen (2x)   big_smile

Dit jaar wordt het ook mijn eerste 1/4 tri in Terheijden.
Tijden waar ik van droom:
zwemmen: 20 min
T1: 3.00 min (was vorig jaar 3.17)
fietsen: 1uur 10 min
T2: 3.00 min (was vorig jaar 3.26)
lopen: 52 min
eindtijd: 2 uur 28 min......... hmm

15

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Dit jaar maar eens vanaf de kant bekijken: als vrijwilliger  wink .

16

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Ik heb me ook ingeschreven voor terheijden maar niet voor de 1/4 maar de 1/8 ste triathlon.

Heb gefietst en loop sinds 3 jaar ook meer hard, maar altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Zwemmen kan ik totaal niet, daarom ben ik sinds enkele weken 2x pw aan het trimzwemmen maar borstcrawl lukt nog niet zo lekker, daarom houd ik het voor de komende tijd op de schoolslag en zal proberen de om volgend jaar borstcrawl te zwemmen.

Daarom mijn voorspelling

Zwemmen (3.10/100m)
12.40 min

TT: 4 min

Fietsen (32km/pu)
37.30 min

TT: 4 min

Hardlopen (4.28/km)
22.20

totaal tijd zonder TT: 1uur 12min 30 sec
totaal tijd met TT: 1 uur 20 min 30 sec

17

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Ik zal ook eens een voorspelling doen. Meer getraind dus hopelijk sneller dan vorig jaar (tussen haakjes):

Zwemmen:  21:00 (21.17)
T1:              3:00 (3:28)
Fietsen:       1:13:00 (1:16)
T2:              3:00 (3.28)
Lopen:         51:00 (52:12)

Totaal:         2:31:00 (2:37:16)

18

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Jeej de peesontsteking in mijn schouder is weer deels terug  sad  Verplichte extra lange taper tot zondag dus en hopen dat het snel weer beter wordt, als ik niet mee kan doen kom ik wel aanmoedigen.

19

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Ik hoop dat je snel hersteld Sandra.....

Een voorspelling van mijn kant uit:
Ik heb nieuwe fietsschoenen gekochten welke ik aan/uit kan doen op de fiets, dus ik hoop wat sneller te wisselen dan mijn vorige Triathlon in Geel.
Ik wil de komende dagen nog wat wennen aan de warmte. Maar met een zwemtraining op vrijdag hou ik alleen de training van zaterdag over.

Zwemmen:       16:00
T1:                  3:00
Fietsen:          1:00:00
T2:                  3:00
Lopen:           36:00 +

Total:               1:58:00

20

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Nope het wordt bankzitten voor mij, tenzij als ik iemand van jullie zijn enkel mag vasthouden met het zwemmen  big_smile  Fietsen en lopen kan ik wel.

21 Laatst bewerkt door rudi1983 (09-06-14 12:07:04)

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Gisteren ondanks de hitte goed gegaan:

Verwachting:
Waar: Terheijden 8 juni
Wat: 1/4
Zwemmen: 21:00
Fietsen: 1:15:00
Lopen: 42:00 (loop nu 39 min op de 10)
Finish: 2:18:00. (ex wissel)
Met wissel 2:25

Uiteindelijk:

Zwemmen: 19:45 (meer oefening benodigd)
t1: 3:45
Fietsen: 1:06:56
t2: 3:27
Lopen: 39:35 (kon lekker ontspannen lopen. niet geforceerd)
Totaal: 2:13:26

is 12 minuten sneller dan gepland. Niet slecht voor een 1e keer. vandaag weer lekker gelopen. geen slappe benen.
Zwemmen kan een stuk beter en de wissels een stuk sneller. Genoeg vooruitgang te boeken.

Op naar Lommel op 10-8-2014.

GR

22

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Knap gedaan hoor, vooral je looptijd heel erg netjes als je dat soort tijden ontspannen kan lopen

23

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

dank je was vooral genieten

24

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Proficiat!!

25

Re: Terheijden 8 juni 2014 1/4

Respect voor iedereen die gefinisht is, ik smolt al weg terwijl ik alleen op het pleintje (stil)stond...