51

Re: Onderwatervrees

blex schreef:

@Louise, oke, ik ben het met je eens dat er meer is, het uit-je-comfortzone noemde ik net bewust niet. Het manifesteert zich namelijk wel heel erg rondom triathlon.

Dat herken ik niet, moet ik zeggen, ik zie het ook juist heel veel bij hardlopen (de marathon hier, en marathons überhaupt), en in de Grinta van deze maand gaat het er specifiek over qua fietsen. Het is denk ik een algemeen verschijnsel. Het gaat trouwens in Psychologie Magazine deze maand ook al over het nut van afzien, dus ook dat is 'in' kennelijk. Beide (dus Grinta en PM) zijn wel aardige stukken.

blex schreef:

Of mensen die een hele IM doen in 14:00+, dan vraag ik me toch ook wel eens af waar men mee bezig is, geslacht/leeftijd daargelaten. Dat bedoel ik helemaal niet denigrerend, maar wat blijft er dan nog over van je prestatie en hoe leuk waren die laatste 5 uur?

Dank je wel wink Juist die laatste vijf uur behoren tot de mooiste van mijn leven, want daarin zaten de uren dat ik wist dat ik het ging halen. En een half jaar langer trainen had niet of nauwelijks uitgemaakt - ik ken mijn grenzen. Ik vind trouwens dat ik me als vrouw van 50 helemaal niet hoef te schamen voor de 15 uur die ik erover gedaan heb.

Enne - inderdaad is hoe lang je ergens over doet niet bepalend voor de mate van afzien, dat had ik wat ongenuanceerd geformuleerd. Ik ken alleen wel verhalen van mensen die zeggen dat het allemaal zo zwaar en zo moeilijk en zo maar net ging, en die dan uiteindelijk nog uren over hebben, zeg maar. Dat is een beetje lullig tegenover iemand die echt net binnen de limiet finisht als uiterste inspanning. Zo bedoelde ik het.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

52

Re: Onderwatervrees

Mimi91 schreef:

Jeanette, zo te lezen gaat het bij jou ook goed! Ik werk zelf niet met de pullboy, maar dat gaat misschien wel komen nu ik meer wil focussen op een technisch mooie slag. Dat ik de overkant van het bad heb gehaald is voor mij een teken dat ik de ademhaling echt door begin te krijgen.

Afgelopen weken echt stappen vooruit gemaakt . Die extra training in de week maakt zich echt bemarkbaar .
Ik zwem graag met pullboy , want dan kun je je lekker concentreren op armen , hoofd en ademhaling .
Naar beide kanten ademen lukt , alleen naar rechts gaat gewoon iets makkelijker.
Kreeg gisteren zelfs een complimentje over mijn hoofdhouding .
Verder gisteren in verschillende takten geademd tmt 1/15 .

53

Re: Onderwatervrees

Pullboy is een goed training attribuut maar om er constand of vrij veel mee te zwemmen vind ik het niet ideaal. Heb zo eens een neoprenen broekje van zone3 gekocht en dat zwemt ongelofelijk maar ik begon er enkel maar slechter mee te zwemmen uiteindelijk.

54

Re: Onderwatervrees

Dat is ook zo  Ronnyke , maar het heeft mij wel enorm geholpen stap voor stap me op handelingen te kunnen concentreren en om te zetten .

55

Re: Onderwatervrees

dat broekje heb ik ook en de verleiding is groot idd. gebruik hem nu alleen als ik een rustige/herstel zwemtraining doe om de benen te sparen, maar aangezien ik weer aan t opbouwen ben met zwemmen is er nog niet echt tijd voor rustig zwemmen wink

voordeel broek tov pullbuoy is wel dat het je benen niet uitschakelt. je kunt gewoon trappen net als bij normaal zwemmen. in weze gaat het richting nabootsen van zwemmen met wetsuit.

56

Re: Onderwatervrees

Idd slecht is zo een broekje niet en bv voor een herstel training of duurtraining is het ideaal, ik bedoel eigenlijk maar dat het niet voor altijd te gebruiken is en enkel een trainings tool.

57

Re: Onderwatervrees

Update:

Een paar weken terug heb ik een tijdelijke terugval gehad in mijn zwemangst, deze keer kwamen er ook herinneringen opspelen. Was heftig om daar weer mee geconfronteerd te worden, maar nu begrijp ik mijn angst ook een stuk beter. Ik heb dezelfde dag dat ik die herinneringen kreeg, de angst ook weer aardig kunnen doorbreken en toch nog een paar baantjes bc kunnen zwemmen. Ik straf mezelf genadeloos met slokjes water als ik m'n hoofd te hoog til bij het inademen (het restje water in de neus zakt dan naar de keel waardoor ik moet hoesten), daardoor leer ik ook steeds beter m'n hoofd juist te tillen (één brillenglaasje onder water).

Afgelopen vrijdag een nieuwe afstand kunnen afleggen in bc (ongeveer 35-40m), deze keer moeten stoppen omdat ik een branderig gevoel in de schouderspieren kreeg en niet vanwege een verkeerde ademhaling. In de tussentijd ook schoolslag met onder water uitademen geleerd. Deze gaat aardig goed, hoewel ik soms nog wel moet zoeken naar een lekker ritme.

Techniek is nog steeds veel in te verbeteren en recht ademen kan ik nog niet. Ook zwem ik nu standaard op 1/2 en niet 1/3 of 1/4. Maar er is in ieder geval progressie smile En het belangrijkste: ik begin zwemmen steeds leuker te vinden en steeds minder eng!

58

Re: Onderwatervrees

1/2 zwemmen is niets mis mee. En ga zo verder!

59

Re: Onderwatervrees

Van dat zwembadwater zou ik toch maar niet te veel drinken... ook niet voor jezelf te straffen want daar schiet je niks mee op. Beter blijven focussen op wat je moet doen ipv wat je niet goed doet dan heb je al een pak minder tijd om bang te zijn. Mischien ook een tip is meer je benen trainen met een plankje zodat je goed onderwater kunt uitademen en bovenwater kunt inademen. Schoolslag zou ik enkel beperken voor het uitzwemmen. Je wil borstcrawl leren dus laat dat schoolslag er maar even uit.

60

Re: Onderwatervrees

En toch heeft juist de schoolslag mij enorm geholpen met wennen aan onder water uitademen. Daar heb je veel meer een rust punt in zitten, waardoor dat gemakkelijker gaat. Daar heb ik nu met BC zeker heel veel profijt van.

61

Re: Onderwatervrees

Als je met een plankje traint heb je ook tijd genoeg om uit te blazen.

62

Re: Onderwatervrees

ronnyke schreef:

Van dat zwembadwater zou ik toch maar niet te veel drinken... ook niet voor jezelf te straffen want daar schiet je niks mee op. Beter blijven focussen op wat je moet doen ipv wat je niet goed doet dan heb je al een pak minder tijd om bang te zijn. Mischien ook een tip is meer je benen trainen met een plankje zodat je goed onderwater kunt uitademen en bovenwater kunt inademen. Schoolslag zou ik enkel beperken voor het uitzwemmen. Je wil borstcrawl leren dus laat dat schoolslag er maar even uit.

Ik drink het ook niet omdat ik het leuk vind, geef mij dan maar chocolademelk om in te zwemmen smile Het is ook geen bewuste actie dat ik op die manier water binnenkrijg. Ik houd altijd een klein restje over in de neus omdat ik via de mond uitadem onder water, via de neus uitademen lukt me niet goed om een of andere reden. Als ik mijn hoofd dus te ver omhoog doe loopt dat restje richting m'n keel met hoesten als resultaat. Schoolslag gebruik ik vooral voor inzwemmen en uitzwemmen en tussendoor wat op adem komen terwijl ik toch bezig ben, de focus blijft op bc omdat ik dat wil leren zoals je terecht zegt. Het plankje kan ik misschien wel wat meer gebruiken, ik mag bij mijn zwembad toch van alles lenen: plankje, pullbuoy, wetsuit...

63

Re: Onderwatervrees

Als je vlot bc wil leren zwemmen moet je op een bepaald moment toch eens doorbijten hoor. Ikzelf heb op mijn 39jaar pas leren zwemmen dus dat dit niet vanzelf ging daar hoef ik geen tekening bij te maken denk ik.

64

Re: Onderwatervrees

In mijn trainingen doe ik altijd zo veel mogelijk baantjes zo lang mogelijk en in een zo lekker mogelijk en goed mogelijke slag. Op de zwemlessen wordt daar extra op gelet. Schoolslag gebruik ik voornamelijk voor actieve rust, bc doe ik zo veel mogelijk..

Wel knap hoor dat je het met 39 jaar gewoon hebt geleerd!

65

Re: Onderwatervrees

Dat was gewoon een kwestie van doorbijten. Leuk was het niet hoor je ligt daar te verzuipen en al de rest komt je vrolijk voorbij. Kleine kinderen van 5 jaar en oudere van 95 en jij ligt daar te spartelen als iemand die in brand staat.