1 Laatst bewerkt door kron (28-09-17 10:12:09)

Onderwerp: kron aka Ron

Hallo,

Mijn naam is Ron, en ik heb inmiddels een 1/8ste triatlon gedaan, ... gisteren ...

Wat langer geleden, liep ik hard. Dit was rond mijn 18de, ongeveer eind jaren 80 van de vorige eeuw.
Om nog iets harder te gaan lopen, heb ik toen kracht training opgepakt.
Echter langzamerhand verschoof mijn interesse meer naar het fietsen.
Tijdens het mountainbiken door een mooie omgeving vroeg ik me steeds vaker af, hoe het zou zijn om daar hard te lopen, en dus vorig jaar besloten om dit jaar iets meer te gaan lopen. 

In augustus besloten om de borstcrawl beter te gaan leren. Met mooi weer zelfs een paar keer in open water gezwommen.
De combinatie, zwemmen, lopen, fietsen en krachttraining voelde gelijk goed aan.
Langzamer hand begon het mij te dagen dat ik een beetje was begonnen te trainen als een triatleet.
Maar ik had het idee dat trainen voor een triatlon, nog wel iets anders dan de drie losse onderdelen én je zo snel mogelijk om kleden was.
Daarom “your first triathlon” besteld. Daarnaast gaan lezen op dit forum.
Ook zag ik een laag drempelige triatlon, hier dicht in de buurt. Maar ik durfde me niet in te schrijven, bang dat het te zwaar zou zijn, vooral het zwemmen.
Omdat die triatlon hier in de buurt door mijn hoofd bleef spoken, heb ik mezelf toch ingeschreven.

Die eerste heb ik inmiddels gedaan. Indrukwekkend. Tijdens het zwemmen heb ik alleen schoolslag gezwommen, wat was het water koud, 18 graden én donker, en druk. Het was lastig om de fiets schoenen aan te krijgen, het regende behoorlijk.
Het fietsen ging lekker, ik kon blijven geven. Omdat het regende en ongeveer 16 graden was, kreeg ik het helaas niet meer warm in het natte trisuit. En was ik blij dat we mochten gaan lopen. Bij het wisselen, weer met natte voeten in droge schoenen, voelde ik de kramp in mijn hamstring opkomen. Ook waren mijn handen koud, waardoor ik moeilijk in de loopschoen kwam. Begonnen met zachtlopen om vervolgens weer iets harder te lopen, en zeer tevreden gefinisht.

Nu eerst herstellen, en dan maar eens kijken hoe ik alles ga combineren.
Ik vond het echt super gaaf, en ben van plan een master zwem klas te zoeken, om beter te leren zwemmen. En om dan volgend jaar iets beter voorbereid, nog een paar korte triatlons te doen. 
En misschien over twee jaar eens een off road triathlon.

Ik vind het leuk en leerzaam om op dit forum mee te lezen, en hoop dat we nog veel van elkaar mogen afkijken en leren, veel sport plezier.

2

Re: kron aka Ron

Als je het nu al gaaf vond, weet dan dat het in de echte zomer nog veel gaver is! Ik bedoel: afgelopen weekend waren de omstandigheden al niet bepaald ideaal meer voor triathlon. Het zwemwater kan wel tot 5 graden warmer zijn, en als het niet regent, is bijna alles en zeker wisselen ook een stuk makkelijker. Ik bedoel: het is echt een zomersport.

Maar welkom in elk geval! Eén dingetje viel me nog op in je verhaal: begrijp ik goed dat je vroeger door krachttraining voor hardlopen 20 kilo zwaarder bent geworden? Dat lijkt me toch averechts - al dat gewicht meeslepen. Of trainde je voor de korte afstanden? (En voor als het je interesseert: als je je krachttraining doet vóór de looptraining, heb je minder dat je dikke spieren kweekt, terwijl je wel sterker wordt).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3

Ron welkom! Dat is een mooi en duidelijk verhaal, en welkom bij de club triatleten voor het zwemmen er ineens bij komt kijken wink

Je hebt nu mooi de wintermaanden om het zwemmen een beetje onder de knie te krijgen en zoals Louise al zegt, met mooi weer is een triathlon doen nog leuker.

4 Laatst bewerkt door kron (14-09-17 19:03:50)

Louise schreef:

Als je het nu al gaaf vond, weet dan dat het in de echte zomer nog veel gaver is! Ik bedoel: afgelopen weekend waren de omstandigheden al niet bepaald ideaal meer voor triathlon. Het zwemwater kan wel tot 5 graden warmer zijn, en als het niet regent, is bijna alles en zeker wisselen ook een stuk makkelijker. Ik bedoel: het is echt een zomersport.

Maar welkom in elk geval! Eén dingetje viel me nog op in je verhaal: begrijp ik goed dat je vroeger door krachttraining voor hardlopen 20 kilo zwaarder bent geworden? Dat lijkt me toch averechts - al dat gewicht meeslepen. Of trainde je voor de korte afstanden? (En voor als het je interesseert: als je je krachttraining doet vóór de looptraining, heb je minder dat je dikke spieren kweekt, terwijl je wel sterker wordt).

Louise

Hoi Louise, toen ik krachttraining ging doen, ben ik gestopt met hardlopen.
Eerst kracht en dan een duurtraining om niet zwaarder te worden gebruik ik nu ook.
Echter door het zwemmen, dat vind ik nu nog zwaar, laat ik de krachttraining er nu even uit.

En ik ben blij met een zomer sport, ik werk blijkbaar op zonne-energie.

Ron