1

Onderwerp: Almere Challenge 2018

In het thema "de uitdaging" heb ik me ingeschreven voor de halve van Almere, 2018. Tot nu toe alleen 1/8e's en een enkele 1/4 gedaan. Wat een toffe sport is het...

Sprint is heerlijk: kort, knallen. En volgend jaar dan dus een langere afstand. Zeer benieuwd hoe het gaat zijn. M'n eerste/enige kwart ging in ong. 2.15, dus als ik uiterlijk rond 5.45 finish op de halve, moet het mooi zijn. Zwemmen is mager... genoeg trainen. Fietsen gaat goed, en lopen ook wel.

2

Re: Almere Challenge 2018

Hoe kom je aan je tijd van 5.45?
Hou er rekening mee dat de wissels in Almere zo 7-8 min kunnen duren. Het water uit, eind rennen naar je tasje met zooi, omkleden, alles wat uit is in de tas, terughangen, naar je fiets, groot p.f. doorrennen... je bent t zo kwijt. Niet te vergelijken met een kwart of sprintwedstrijd, waar dit veel compacter is.

Maar ik ben ook benieuwd naar je tijden per onderdeel. Voor zover je er nu al wat over kunt zeggen... een beetje pittig weer en je race duurt zomaar een half uur langer.

Desalniettemin: mooi doel!
Ik doe hem in 2018 voor de 2e keer...

3

Ik heb in Almere een keer de relay gedaan, is dat eigenlijk hetzelfde p.f. als bij de reguliere afstanden?

4

Ik hab een beetje dezelfde achtergrond als jou voor mijn eerste halve. Paar sprints, paar kwart/olympische. Kwart en olympische gingen tussen de 2:25 en 2:47 (nooit een makkelijke vlakke, 2:47 meette ik ruim 2km op een ruwe zeezwem, 4x moeten stoppen voor verkeer tijdens fietsen en 2 dagen na de wedstrijd werd ik ziek), halve ging in 5:21 (fietsen paar km korter dan 90, lopen halve km korter dan 21). Maar op een snel parkoers lijkt me dat je sneller zou moeten kunnen dan 5:45.
Overigens vond ik de halve 'makkelijker' dan een sprint. Bij een sprint is het constant in het rood, bij een olympische bijna constant tegen het rood aan, bij een halve voelde het veel meer gecontroleerd (tot de laatste paar km lopen), en ergens voelde dat makkelijker eigenlijk.

5

RolandF schreef:

Ik heb in Almere een keer de relay gedaan, is dat eigenlijk hetzelfde p.f. als bij de reguliere afstanden?

Heb je de family of buisness relay gedaan?
Of de hele triathlon als trio?
In het eerste geval: nee, veel compacter, het is ook de dag na de hele en halve.

6

Hedcandy schreef:
RolandF schreef:

Heb je de family of buisness relay gedaan?
Of de hele triathlon als trio?
In het eerste geval: nee, veel compacter, het is ook de dag na de hele en halve.

Business Relay, ik vond het idee wel aardig maar stom duur voor zo'n korte afstand.

7

Hedcandy schreef:

Hoe kom je aan je tijd van 5.45?
Hou er rekening mee dat de wissels in Almere zo 7-8 min kunnen duren. Het water uit, eind rennen naar je tasje met zooi, omkleden, alles wat uit is in de tas, terughangen, naar je fiets, groot p.f. doorrennen... je bent t zo kwijt. Niet te vergelijken met een kwart of sprintwedstrijd, waar dit veel compacter is.

Maar ik ben ook benieuwd naar je tijden per onderdeel. Voor zover je er nu al wat over kunt zeggen... een beetje pittig weer en je race duurt zomaar een half uur langer.

Desalniettemin: mooi doel!
Ik doe hem in 2018 voor de 2e keer...

Dank voor je info over de wissels. Dat wist ik nog niet... wink ik ging uit van 'normale' wisseltijden op een 1/8 of 1/4. Maar goed, hoe ik er aan kom: het is natuurlijk deels een gok, op basis van m'n 1/8e en 1/4e tijden + verval. Een 1/8e lukt in ong. 1:06/07 en de enige 1/4 kwam uit op 2:15 ong.

Dan de berekening voor de halve:

Zwemmen is m'n slechtste onderdeel, daarmee gok ik op max. 50 minuten (ja, langzaam, ik weet het wink)
Fietsen zou wellicht in 2 uur en 50/55 minuten moeten kunnen
en lopen reken ik met 2 uur.
En dan uiteraard de wissels nog. Met deze berekening kom ik idd iets boven 5,75 uur uit. Maar wie weet, zit er nog wat positieve marge op de afzonderlijke onderdelen. Nogmaals, blijft een gok natuurlijk.

Ik ga sowieso veel plezier hebben en er alles uit halen wat er in zit wink

8

MontanaMan schreef:

Ik hab een beetje dezelfde achtergrond als jou voor mijn eerste halve. Paar sprints, paar kwart/olympische. Kwart en olympische gingen tussen de 2:25 en 2:47 (nooit een makkelijke vlakke, 2:47 meette ik ruim 2km op een ruwe zeezwem, 4x moeten stoppen voor verkeer tijdens fietsen en 2 dagen na de wedstrijd werd ik ziek), halve ging in 5:21 (fietsen paar km korter dan 90, lopen halve km korter dan 21). Maar op een snel parkoers lijkt me dat je sneller zou moeten kunnen dan 5:45.
Overigens vond ik de halve 'makkelijker' dan een sprint. Bij een sprint is het constant in het rood, bij een olympische bijna constant tegen het rood aan, bij een halve voelde het veel meer gecontroleerd (tot de laatste paar km lopen), en ergens voelde dat makkelijker eigenlijk.

Leuk om te lezen. Ik ben ook erg benieuwd hoe zo'n lange afstand bevalt: het is inderdaad 'in het rood' vs. 'dieselen'. Ik heb er gewoon nog geen ervaring mee (buiten 1 marathon, die me overigens totaal niet tegenviel).

9

Je hebt nog veel tijd om te trainen en jezelf te verbeteren dus. Dus de tijden van voorheen daar zou ik niet te veel naar kijken.

10

Wat mij uiteindelijk veel vertrouwen gaf waren twee lange trainingen 2 weken en 1 week voor mijn halve. 2 Weken ervoor 3u gefietst waarvan laatste 2u op wedstrijdintensiteit (hartslag) en direcht erna 15km lopen, waarvan eerste 10k op wedstrijd intensiteit (hartslag). Een week vantevoren hetzelfde gedaan alleen toen maar 10k gelopen (laatste 5k rustig). Hierdoor goed kunnen oefenen met voeding (op de fiets elke 15 min een hapje van een reep, tijdens lopen elke 5k een gel). Die trainingen waren vooral om de voeding te testen, maar waren ook een enorme vertrouwensboost (zwemmen heb ik nooit echt een probleem mee).