1 Laatst bewerkt door jolienspoler (14-02-19 13:41:18)

Onderwerp: Resultaten horloge wijken af

Hi,

Gisteren deed ik een intervalloopje van ongeveer 5km. 1km inlopen, 5x (2min tempo, 2min dribbel), uitlopen. Tijdens het lopen van de tempo's gaf mijn horloge aan actueel tempo aan tussen de 5.10 en 5.20 min/km. Na mijn horloge te hebben gesynchroniseerd met mijn telefoon zie ik ineens dat de tempostukjes bij tussentijden een stuk hoger zijn (4 vd 5 onder de 5 min/kim). Het gebeurt ook bij de dribbelstukjes, maar dan andersom. Mijn horloge gaf een actueel tempo aan tussen de 6.00 en 6.10 min/km, terwijl achteraf de tussentijden tussen de 6.20 en 6.30 min/km blijken te liggen. 

Nu is mijn vraag: wat is de waarheid? Is het zo dat de app achteraf kijkt hoeveel meters je af hebt gelegd in die 2 minuten en daar dan de tussentijden op baseert? En dat de GPS dan misschien tijdens het lopen niet zo snel kan schakelen tussen de tempostukjes en de dribbelstukjes?

Hebben jullie hier ook weleens 'last' van?

Ter info: ik loop met een TomTom Spark.

Edit: ik zie dat dit topic per ongeluk in Zwemtraining heb geplaatst ipv Materiaal, maar ik kan hem niet verwijderen of verplaatsen?

2

Re: Resultaten horloge wijken af

Met mijn Garmin heb ik hier geen last van. Ik weet niet of je in het bos liep of dicht in de buurt van hoge bebouwing? Anders geen idee. Voor mijn Garmin had ik een TomTom en daar had ik ook geen last. Kan het zijn dat je eigen waarnemingen tijdens het lopen niet representatief waren?

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven? Op mijn Garmin zie ik bv. bij de start van het dribbelstukje het 'actuele' tempo niet direct aanpassen maar langzaam oplopen.

Gebouwen of bebossing hebben ook enorme invloed inderdaad... En GPS is soms ook gewoon niet accuraat. Volgens mijn horloge zwem ik regelmatig stukjes tijdens mijn hardlooptrainingen smile

4

Afgelopen zondag had ik hier ook last van, tijdens groet uit schoorl. Tussentijden klopten heel goed, maar tempo fluctueerde behoorlijk. Het regende toen, dus wellicht had het daar mee te maken. Bij andere loopjes heb ik er eigenlijk geen last van gehad. Gaat om Garmin 5S.

5 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (14-02-19 15:28:22)

Na het uploaden wordt er vaak nog vanalles gecorrigeerd.
Bij mij geeft mn Garmin wel eens hele rare uitschieters in tempo tijdens het lopen, die zie ik dan ook niet meer terug.

Misschien je horloge eens op average lap pace zetten? Dat lijkt me voor intervallen op tempo betrouwbaarder, want dan wordt er al veel uitgemiddeld.

Is het zo dat de app achteraf kijkt hoeveel meters je af hebt gelegd in die 2 minuten en daar dan de tussentijden op baseert?

Dat doet een GPS horloge toch altijd?

6

dik2tri schreef:

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven?

Dat is in elk geval bij mijn (oude) Suunto zeker zo, dat er een soort vertraging in zit daardoor. Dus aan het begin van een interval loop ik 'in het echt' sneller dan mijn horloge aangeeft. Voor een lange loop zet ik 'm wel eens op autolap 1 km zodat ik steeds per kilometer wel weet wat ik gelopen heb.

En verder is GPS inderdaad niet precies.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

7

Ik loop zelf ook met TomTom en ik herken dit wel. De actuele snelheid klopt meestal wel redelijk, maar ik weet van sommige stukken ook precies waar deze niet klopt. Daar gaat mijn snelheid altijd omlaag, alsof de gps daar opeens weg lijkt te vallen. Even later gaat de snelheid dan weer behoorlijk omhoog, waardoor die dat andere stuk lijkt te compenseren. Ik kijk op die stukken dan ook meer naar mijn gemiddelde snelheid. Die gaat dan soms omhoog, terwijl ik langzamer loop volgens mijn huidige snelheid. Overigens komt mijn gemiddelde snelheid wel altijd wel overeen met andere apps, alleen mijn tijden per km liggen soms iets uit elkaar.

8

Wat het het actuele tempo of het ronde-tempo?

9

Louise schreef:
dik2tri schreef:

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven?

Dat is in elk geval bij mijn (oude) Suunto zeker zo, dat er een soort vertraging in zit daardoor. Dus aan het begin van een interval loop ik 'in het echt' sneller dan mijn horloge aangeeft. Voor een lange loop zet ik 'm wel eens op autolap 1 km zodat ik steeds per kilometer wel weet wat ik gelopen heb.

En verder is GPS inderdaad niet precies.

Louise

Ik denk inderdaad dat dit ook bij mij het geval is. Hij pikt niet meteen de juiste snelheid op. Ik ga er dan maar vanuit dat de resultaten achteraf juist zijn.

LindaRotterdam schreef:

Misschien je horloge eens op average lap pace zetten? Dat lijkt me voor intervallen op tempo betrouwbaarder, want dan wordt er al veel uitgemiddeld.

Goed idee, ga ik eens proberen!

Mart schreef:

Ik loop zelf ook met TomTom en ik herken dit wel. De actuele snelheid klopt meestal wel redelijk, maar ik weet van sommige stukken ook precies waar deze niet klopt. Daar gaat mijn snelheid altijd omlaag, alsof de gps daar opeens weg lijkt te vallen. Even later gaat de snelheid dan weer behoorlijk omhoog, waardoor die dat andere stuk lijkt te compenseren. Ik kijk op die stukken dan ook meer naar mijn gemiddelde snelheid. Die gaat dan soms omhoog, terwijl ik langzamer loop volgens mijn huidige snelheid. Overigens komt mijn gemiddelde snelheid wel altijd wel overeen met andere apps, alleen mijn tijden per km liggen soms iets uit elkaar.

Fijn dat jij dit ook herkent! Inderdaad kan hij soms wegvallen. Laatst liep ik op een lekker tempo en gaf hij 7.30 min/km aan. Daarvan wist ik zeker dat het niet klopte. Vervolgens bij de km-melding (gemiddelde van de km) had hij het alweer gecorrigeerd.

Thanks voor jullie reacties!