1 Laatst bewerkt door msb (06-10-09 22:01:13)

Onderwerp: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Het zal misschien wel eens een zucht opleveren, weer de vraag... toch wil ik hem graag stellen want ik weet het echt niet meer. Het zal mijn eerste racefiets worden, wil er graag triathlons mee gaan doen en natuurlijk moet er op deze fiets ook getraind worden. Ben nu vooral aan het mountainbiken, als het gaat om trainen met wielen. Weeg 80 kilo en ben 1,90m. Merendeel zal er in Nederland worden gefietst, al lijkt mij het fietsen in oa Frankrijk ook erg leuk te zijn. Om voor deze paar keer per jaar nu een hele andere fiets te moeten kopen??

Verder snap ik niet zo goed waar het kiezen van een fiets om draait, alle onderdelen (bv shimano; ultegra/dura ace) zijn in grote lijnen hetzelfde op alle merken met uitzondering van het frame. Het kiezen van een fiets gaat dus blijkbaar om het kiezen van een frame en de wielen? Ben al in een rijwielzaak geweest, maar er werd mij niet veel objectiefs duidelijk.
De meest fietsen in deze prijsrange zijn van carbon, maar dit hoeft van mij niet perse. Adviesprijs van een Cervelo S1 (2010) met Shimano Ultegra is 2699, dit zou ook nog net in het budget passen. Fiets is ook gestroomlijnd, wat misschien wat voordeel betekent voor de triathlon. Het lijkt mij dat je met een triathlonstuur dan al een eind in de goede richting zit.

Wie helpt me een beetje op weg, zoek al weken op forums maar hoor alleen reclame voor de eigen fiets. Er is eigenlijk weinig echt vergelijk tussen verschillende frames waardoor het voor mij op dit moment vooral een kwestie van smaak lijkt te zijn...

Nog een voorbeeld van een mooie fiets;
2009 WILIER MORTIROLO ELITE
VOL CARBON
SRAM FORCE OF SHIMANO DURA ACE OF CAMPAGNOLO CHORUS
WIELSET EASTON EA70
COMPONENTEN EA70
ZADEL SMP COMPOSIT
DEZE HELE COMPLETE FIETS VAN 3481- NU 2350-

2

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

met die wilier kun je zeker niet bedrogen zijn (ben zelf wilier fanaat) tijdritstuur is niet altijd toegestaan en opzetstuur kun je bijna overal opzetten al gebruik ikzelf het bijna nooit. wel opleten met dat smp zadel ikzelf heb het mijne erafgedaan kon het niet gewoon worden.

3

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Wanneer is een tijdritstuur niet toegestaan?

Welk zadel moet je niet mee opletten?

Is het random een opzetstuur op een fiets plakken niet het beste triathlonadvies ooit? Ooit!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

ik dacht dat op niet staier wedstrijden een tijdrit stuur niet was toegestaan enkel een opzetstuurtje dat niet voorbij je remhendels mag komen of ben ik mis? ik zeg het op korte afstand gebruik ikzelf geen opzetstuur

5 Laatst bewerkt door msb (07-10-09 14:58:23)

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Bedoelde inderdaad een opzetstuurtje.
Wat betreft de wielen, easton ea70 of Campagnolo Zonda?
Verder nog tips qua merk fiets? Thanks!

6

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

De Wilier Iozard lijkt me ook een mooie fiets...

7

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Deze aanbieding kwam ik eerder deze week tegen. Is ook wel een mooi pakketje 

http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 … catid=2916

8

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

ik heb een izoard frame als mijn gewone race fiets en dat is idd vrij goed

9

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

@Ronnyke, wat bedoel je met "vrij goed"?

10 Laatst bewerkt door Concorde (07-10-09 22:04:17)

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

msb schreef:

Merendeel zal er in Nederland worden gefietst, al lijkt mij het fietsen in oa Frankrijk ook erg leuk te zijn. Om voor deze paar keer per jaar nu een hele andere fiets te moeten kopen??

Waarom zou je voor Frankrijk een hele andere fiets moeten kopen? Ik reed er afgelopen zomer zelfs met een cyclocrosser met wegwielen.... (in de Lot) Dus met de gemiddelde racefets kun je daar prima uit de voeten. Als je écht wilt gaan klimmen heb je misschien een triple nodig, hoewel je met een compact al een eind in de goede richting bent.

Ik denk dat je gewoon naar een (paar) goede speciaalzaken moet gaan, en daar verliefd op een fiets worden. Zolang je niet in de écht hoge prijsklasse zit (ik praat dan over €4000,- +) moet je het zo zien: je hebt óf een 'minder' frame, met een duurdere groep. óf andersom. Het moet 'm érgens in zitten.... Maar échte rotzooi wordt echt niet meer verkocht. Wél fietsen van een verkeerde maat / afstelling. Maar bij een speciaalzaak helpen ze je daar ook mee.
Of je moet een Target kopen ofzo, maar die heb je niet in jouw budget ;-)

Maar staar je niet blind op dura ace of carbon; een goede Alu fiets, met een 105 of Ultegra (SL) groep volstaat ook prima. (ik praat even over Shimano, da's nou eenmaal mijn merk...)
Er zijn Alu fietsen die lichter zijn dan carbon. Carbon is ietsje stijver en is meestal ook gewoon mooi. (en duurder...)

Willier is erg mooi, maar zo zijn er meerdere. kwestie van smaak.
Ridley maakt ook erg mooie fietsen, BMC hele aparte, Pinarello hele blitse en ga zo maar door....
Lastig hè....

Succes met je keuze.

Concorde (Trek Madone / Ridley Crossbow / Giant ATX)

11

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

met vrij goed bedoel ik dat ik met deze fiets graag en goed kan rijden met mijn vorige race fiets kreeg ik wel eens last van vervelende dingen zoals slapende handen en zere onderrug en daar heb ik nu geen last meer van maar kan ook aan de afstelling liggen natuurlijk vorige (eddy merckx) kwam gewoon uit een toonzaal. De wilier die ik nu heb  is echt afgesteld op mijn lichaamsbouw.

12

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Je aanbieding lijkt me een kopie van de site van VOS TWEEWIELERS :-)
Heb je de andere berichten over deze zaak ook gelezen ?

Als je een beetje babbelt hoef je in elke andere fietsenzaak, zeker "je eigen zaak" ook niet het volle pond te betalen. Ik staarde me ook redelijk blind op VOS vanwege zijn prijzen, maar toen las ik over foute afmontages en zo. Ik heb nu van een fietsenzaak ook € 200 korting gekregen op mijn Cube Aerium Pro 2010. Nu is het gat minder dan € 100 met Vos en dus ga ik voor een stukje extra veiligheid.

Je hoeft, dacht ik, bij Vos niet echt terug te komen in de zaak als er nog iets niet goed is aan je fiets want de werkplaats is even groot als de kassa. Wellicht toch iets om te voerwegen bij een aanschaf van ruim € 2000

A+
Arthur

13

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Aanbieding is inderdaad een kopie, ging mij meer om het idee van de prijs. Zo is ook bij deze aanbieder; http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 … catid=3529 een leuke fiets te krijgen. Of deze bij een locale zaak ook voor deze prijs te koop is weet ik nog niet, locaal heeft inderdaad (nog) wel de voorkeur...

14

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Ik heb een poosje gezocht in die prijs klasse naar een racefiets met normale geometrie maar wel een aerodynamisch frame. Beetje blijven hangen bij de Stevens SLR aero met ultegra. valt net binnen het budget en ik vind het een zeer geschikte fiets voor triathlons.

15

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Na mijn (eerste en enige) ervaring met een fiets kopen heb ik slechts één tip:

Ga ermee test fietsen.

Ik ben erg lang aan het zoeken geweest naar wat een goede fiets zou zijn, maar totdat ik eens fiets winkels langs ging om ze uit te proberen kwam ik er totaal niet uit.
Bedenk van te voren wat je perse wilt hebben (groep,wielen,stuur). De meest winkels helpen graag is mijn ervaring.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een fiets die niet mijn eerste keuze was qua uiterlijk en merk naam, maar wel degene die ikzelf het meest prettig vond fietsen.

s6

Peter

16

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

goeie tip Peter, al is mijn ervaring dat fietsenwinkels niet zo hulpvaardig zijn als je dingen wil hebben die moeilijker kunnen leveren

17 Laatst bewerkt door Merida (02-03-10 21:50:23)

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Ik ben al een tijd aan het kijken naar een nieuwe triathlonfiets. Ik blijf aan het twijfelen tussen de Cervelo P2 2010 (http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 … catid=2980) en de Fuji Aloha 1.0 (http://www.fujibikes.com/Specialty/Tria … 0-(3).aspx)

Op dit moment staat de Fuji Aloha op 1 omdat deze een stuk goedkoper is $ 1650 (DOLLAR) of € 1500 , maar wat zijn jullie ervaringen met;

1.) Fuji in het algemeen en de Aloha 1.0 specfiek?
2.) Wat vinden jullie van Math Salden. Daar is de fiets ongeveer € 2400 (Kaaymankorting) Een stuk goedkoper dan de overige winkels, hoe kan dat?
3.) Fuji heeft er erg gave velgen bij, de "Fuji PGC Aero 43mm Alloy" Dit is voor mij ook een groot pluspunt, maar kent iemand deze velgen?
4.) Het importeren van fietsen, is dit in dit geval aan te raden Voor €1500 heb ik hem namelijk in NL met garantie. Scheelt ongeveer € 400
5.) Bij de Fuji heb je 105, Ultegra en Dura-Ace door elkaar, wat vinden jullie daarvan?
6.) Misschien de Cervelo P2 2009 er nog als optie bijnemen??

Ik hoor graag jullie meningen,

Matthijs

Dit is hem geworden:

http://img169.imageshack.us/img169/7402/cervelop2.jpg

18

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Passen ze allebei?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Je kunt ook zelf iets samenstellen.

Heb zelf net een frame van planet x gekocht (carbon), stuur erbij zoeken en de onderdelen.  Kwam zelf ook niet meer uit, uit al die fietsen.  Ben nu ook bezig met het verzamelen van de onderdelen in ultegra.   Alleen mijn oude wielen gaan eronder totdat ik nog 10 kilo afgevallen ben. (dan eens zoeken naar aerowielen).

Heb zelf een budget gesteld van 1500 euro en daar redt ik het mee.   Je kunt natuurlijk een goed frame kopen en beetje bij beetje alles uitbouwen.

Lastig he en er is zoveel mooi spul.

succes

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

20

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Merida schreef:

Ik ben al een tijd aan het kijken naar een nieuwe triathlonfiets. Ik blijf aan het twijfelen tussen de Cervelo P2 2010 (http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 … catid=2980) en de Fuji Aloha 1.0 (http://www.fujibikes.com/Specialty/Tria … 0-(3).aspx)

Op dit moment staat de Fuji Aloha op 1 omdat deze een stuk goedkoper is $ 1650 (DOLLAR) of € 1500 , maar wat zijn jullie ervaringen met;

1.) Fuji in het algemeen en de Aloha 1.0 specfiek?
2.) Wat vinden jullie van Math Salden. Daar is de fiets ongeveer € 2400 (Kaaymankorting) Een stuk goedkoper dan de overige winkels, hoe kan dat?
3.) Fuji heeft er erg gave velgen bij, de "Fuji PGC Aero 43mm Alloy" Dit is voor mij ook een groot pluspunt, maar kent iemand deze velgen?
4.) Het importeren van fietsen, is dit in dit geval aan te raden Voor €1500 heb ik hem namelijk in NL met garantie. Scheelt ongeveer € 400
5.) Bij de Fuji heb je 105, Ultegra en Dura-Ace door elkaar, wat vinden jullie daarvan?
6.) Misschien de Cervelo P2 2009 er nog als optie bijnemen??

Ik hoor graag jullie meningen,

Matthijs

Staar je niet blind op dat importeren. Als je een nieuwe fiets besteld in AMerika moet je naast verzendkosten etc ook importheffingen betalen....

Mijn ervaring met Salden is dat het een goede professionele zaak is, waar men overwegend onvriendelijk is, maar toch goede service levert. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig. Het komt erop neer dat er veel met een chagerijnig gezicht gebeurt, maar er wordt nooit moeilijk gedaan over ruilen, (hele) kleine reparaties die gratis en tussendoor gebeuren.

De P2 2009 en 2010 zijn hetzelfde, alleen een "vers" kleurtje. Dus als je een 2009 met meer korting kunt vinden zeker doen.

Daarnaast verschilt de geometrie tussen de Fuji en de Cervelo, welke past beter bij jouw lichaam? (eigenlijk Jacob's vraag herhaald)

Het mixen van Shimano onderdelen gaat over het algemeen goed, al vind ik het niet mooi. Ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen een casette van Ultegra heb, voor mijn trainings wielen. De rest is altijd Dura Ace. Mijn vrouw rijdt met Ultegra, met Dura Ace ketting en cassette (als ze mijn wielen "leent") en dat werkt ook goed. 

Succes!

21

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Hoe kom ik er achter welke fiets beter bij mij lichaam past?

22

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Het beste is een bike fitting te doen, daar staan ook wel wat topics over hier op het forum.

Eerste alternatief is naar de winkel gaan waar je denkt deze fietsen te kopen en daar je maten laten meten.

Het tweede alternatief is je maten meten (lengte, been lengte, torso lengte, armlengtem gewicht) en dan op internet gaan sufren naar tabellen.

23

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

eventueel is dit iets?

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso … fiets.html

24

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Uiteindelijk heb ik voor een Cervelo P2 2009 gekozen. Deze kon ik met flink wat korting kopen. Fiets is een mix van Ultegra en Dura-Ace. Via de dealer er Easton EA50 wielen bij gekozen.

Mijn maten heb ik bij de dealer op laten meten en deze kwam op een 54 uit. Over ongeveer 2 weken kan ik hem ophalen.

Hopen dat het snel 9 mei is, UT Triathlon Enschede

25

Re: En weer de vraag... welke fiets (2000-2500 euro).

Tijd om je naam aan te passen....

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website