1

Onderwerp: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Eerste NK sprinttriathlon in Stein

De Stichting Triathlon Stein heeft van de Nederlandse Triathlon Bond (NTB) de primeur gekregen van het eerste Nederlands kampioenschap sprinttriathlon (750 meter zwemmen – 20 km. fietsen – 5 km. lopen). Hoewel de NTB beleidsmatig heeft vastgelegd dat nationale kampioenschappen in principe alleen worden georganiseerd in disciplines waarin ook EK’s en WK’s op het programma staan, is dit een variant waarvoor in de grote triathlonlanden al kampioenschappen worden georganiseerd en waarin de deelnemersaantallen de laatste jaren ook in Nederland explosief toenemen. Redenen genoeg derhalve voor het NTB-bestuur om het verzoek van de Stichting Triathlon Stein voor een NK stayersprint te honoreren. De wedstrijd vindt plaats op zaterdag 19 juni 2010. 

Waar de sprinttriathlon in het verleden veelal gericht was op de jeugddeelnemers, blijkt deze afstand ook steeds meer aantrekkingskracht uit te oefenen op volwassenen. De kortere afstanden maken de triathlonsport laagdrempeliger voor met name vrouwen en masters. De keuze voor een NK sprint sluit hiermee tevens aan bij de nieuwe opzet van de Scott Triathlon Series voor de zgn. agegroupers (voorheen het Triathlon Master Circuit), waar met ingang van volgend jaar ook een sprintcircuit aan is toegevoegd.

Voor het NK is er overigens voor gekozen om het stayeren toe te staan. Deze stayervariant is een spectaculaire en aanvullende discipline voor zowel toppers als subtoppers. Een NK stayersprint past daarom ook goed in de visie van het Nationaal Trainings Centrum (NTC) en de technische staf van de NTB. Het Open NK sprint afstand is naast een overall kampioenschap tevens een agegroup-kampioenschap met titels voor H/D<23, H/D24, H/D40, H/D45, H/D50 en verder. Er zijn maximaal 120 startplaatsen.

Daarnaast is er het al eerder aan Stein toegekende NK voor jeugd en junioren en het NK lange afstand in Stein.

Voor meer informatie zie www.triathlonstein.nl.

2

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Mocht je van plan zijn om deel te nemen aan het eerste Open NK Sprint Afstand in Stein, dan wacht niet langer.
Nog 10 inschrijvers en de wachtlijst zal worden ingesteld.

3

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Op de website www.sabictriathlon.nl zijn vandaag de deelnemerslijsten geplaatst, bijgewerkt t/m 5 mei, alsmede de wedstrijd informatie van de diverse wedstrijden in Stein.
Bezoek "deelnemer info" en kies dan de betreffende suboptie.

4

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Watertemperatuur op 10 mei in Stein: 13.8 grad

5

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Het maximale aantal inschrijvers, van 120, voor het Open NK Sprint Afstand is bereikt. Inschrijven kan uiteraard nog steeds, maar dan kom je terecht op de wachtlijst. Deelname is alleen nog mogelijk, indien atleten afmelden de komende dagen en weken. Er staan inmiddels 3 atleten op de wachtlijst, die allemaal op basis van een daglicentie wensen deel te nemen. Indien iemand inschrijft met een A licentie heeft hij of zij voorrang op de wachtlijst tov de inschrijvers met daglicentie.

6

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Watertemperatuur op 25 mei: 17.9 grad

7

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

De deelnemerslijst van alle wedstrijden in Stein, bijgewerkt tot en met 31 mei, is geplaatst op www.sabictriathlon.nl. Zie "Deelnemer info" "Deelnemerslijst" en klik de link.

8

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

De definitieve deelnemerslijsten voor het SABIC Triatlon Weekend 2010 zijn geplaatst.
www.sabictriathlon.nl neem in het menu "Deelnemer Info" en dan "deelnemerslijst"

9

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Ik verwacht serieus spektakel met dit deelnemersveld. Had stiekum toch best tussen dat geweld willen liggen...
Maar ja andere prioriteiten. Ik kom coachen en dat spektakel aanschouwen. Na Nieuwkoop opnieuw een mooi NK in de breedte, zoals het hoort!

10

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Ik ga er wel tussen liggen maar door verhuizing ed zie ik er wel tegen op.
me even overheen zetten en lekker knallen!!!

11

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Ik hoop dat ik er tussen lig, maar ik vrees dat ik er toch vooral achter lig. Maargoed, dat is slechts een kwestie van even dicht fietsen, vervolgens even wegfietsen en even voldoende marge opbouwen om door niemand teruggepakt te worden bij het lopen. Ja, ik zie het wel voor me. wink

Hoedanook, knallen gaan we! ..of dat nu in de middenmoot is of in de achterhoede, het wordt hoe-dan-ook vermakelijk.

12

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Mooie spectaculaire wedstrijd en op die korte afstand is het fietsen toch weer belangrijker dan de meesten denken.
Zonde dat ik er niet tussen kon liggen....

13

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Jah, het was op zich wel leuk. Toch doe ik volgend jaar maar niet meer mee. Ik was van tevoren namelijk in de veronderstelling dat ik het leuk zou vinden om een stayerwedstrijd te doen terwijl ik wist dat mijn klassering misschien lager zou zijn dan bij een niet-stayerwedstrijd, maar achteraf was ik toch niet echt tevreden.

Misschien ook omdat ik 1% heb kunnen stayeren en de rest vol in de wind heb moeten koersen om er nog wat van te maken, dus van een stayer wedstrijd was er voor mij niet echt sprake. smile Nouja, dat wist ik van tevoren misschien ook wel, maargoed volgend jaar gebruik ik mijn luxe fietsbenen liever enkel voor mijzelf en ik ga me maar inschrijven voor de lange, denk ik. Ben nu toch wel blij dat die NK OD een nondrafting evenement is dit jaar.. hoewel ik dat natuurlijk nooit hardop zal zeggen tongue

Ga jij maar lekker stayeren met al die zwemvriendjes van je, le coq. tongue

14

Re: Eerste NK Sprinttriathlon in 2010 in Stein

Het was in elk geval wel leuk om te kijken naar die sprint race!

De recreanten race waar ik mee deed leek overigens af en toe ook wel een stayer race. Belachelijk. De jury leden reden fanatiek rond maar hadden zich waarschijnlijk in de serie vergist. Of ze vonden dat ik een mooie fiets had en bleven daarom bij mij hangen smile en deden niets tegen het stayeren.