1

Onderwerp: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

Hallo,

Ik heb mijn fiets weggebracht voor een controle en daarbij hebben ze mijn ketting en cassette vervangen. Wel erg snel naar 5000 km, maar goed, ik ga ervan uit dat ze weten wat goed voor mijn fiets is! Mijn fiets is afgewerkt met Ultegra, maar mijn cassette is origineel een 105.

Een paar dagen later merktte ik op dat mijn cassette nu een 12-25 105  was, terwijl het origineel op de fiets 11-25 105 zou moeten zijn. Nu ben ik terug gegaan naar de winkel om dit na te vragen. Ze gaven aan dat dit niet is opgevallen en dat het ook niet zoveel uitmaakt. Nu ik hier niet zoveel verstand van heb, wou ik vragen aan jullie of dat ook echt zo is. Mijn inziens heb ik nu wel minder bereik, wat ik overigens niet zo snel zou gebruiken, maar ok! Zijn er nog meer nadelen aan verbonden?

Wat zouden jullie doen?

groet Wesley

2

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

5000 is niet heel lang met een ketting en cassette maar ook niet erg snel. licht een beetje aan hoe je hem gebruikt en onderhoud.
de 12-25 lijkt mij prettiger. je hebt nu minder vaak dat er een tandje over geslagen word en de 11 zul je alleen helling af of als je een erg sterke sprinter gebruiken. Beide komt niet vaak voor in de nederlandse triathlon wereld.
Wat mij betreft is de nieuwe cassette dus een voordeel.
groet, Bart

3

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

sluit me volledig aan bij draak. Maar vindt 5000 km zeer weinig voor een cassette, in het vervolg wellicht iets beter smeren.

4

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

Hoe snel een cassette slijt ligt ook vaak aan de kwaliteit daarvan want de ultegra of de dura-ace gaan veel langer mee dan 5000 km
Verder is het ook van belang dat je geen extreme verzetten gaat rijden en de ketting zoveel mogelijk in een rechte lijn houd
Voorbeeld geen 53-19 rijden maar beter is 39-15 van een 10 speed cassette 12 -23

5

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

bwa als je zowat vaak in regen en polder zeker in deze tijd van het jaar en je onderhoud is niet 100% heb je toch wel veel slijtage hoor vind ik zeker op ketting en cassette.

6

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

Heb zelf ook Shimano Ultegra op mijn Cube. De ketting + tandwielen maak ik regelmatig helemaal schoon met kettingreiniger (heb daar zo'n apparaatje voor gekocht bij Decathlon met rond draaiende borsteltjes). Hierna spuit ik alles in met silicone spray. Sinds een paar maanden spuit ik echter mijn ketting + tandwielen na de schoonmaak beurt in met WD40. Dit trekt volgens mij minder vuil aan, en het lijkt er op dat ik de groep wat "stiller" is.

Hoe onderhouden jullie de ketting + tandwielen?
Ik hoorde pas een verhaal van iemand die juist helemaal niets op de ketting doet, en alleen maar alles goed schoonmaakt. Lijkt mij dat de slijtage van je groep een direct gevolg is van verkeerd / te weinig smeren - schoonmaken.

7

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

ik kuis mijn ketting met white-spirit en smeer die derna met gewone kettingolie van shimano ofz ik doe dat wel vrij vaak als ik zie dat mijn ketting wat zwart word haal ik er hem af en van mijn mtb elke keer na het fietsen.

8

Re: Nieuwe cassete op Trek 1.9 2009 compact.

Ok Draak, bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik hem er ook maar op laten zitten, maar vond de reactie van die fietsenwinkel zo raar; Ik merktte het verschil thuis op en dacht, dit ga ik toch even bij hun navragen. Die vent in de winkel deed alleen net alsof ik met een nutteloze opmerking kwam. Als ik met een fiets binnen kom met een compact crankstel, dan moeten hun toch ook weten dat er van origine een 11-25 cassette op moet, in ieder geval niet zomaar uitgaan van 12-25?!
Ik snap volgens mij wel waarom Trek dit (11-25 ipv 12-25) zo doet, hiermee vergroot je het bereik en vang je het verlies in bereik vanwege triple naar compact enigzins op, toch? Inderdaad zal ik niet zo snel 50-11 gaan rijden en als het verder het schakelen alleen verbeterd, dan laat ik het zo zitten. Andere meningen hierover zijn trouwens welkom!?

Over die opmerkingen mbt het onderhoud. Ik heb altid gedacht dat ik de onderdelen redelijk goed onderhield. Ik heb toch zeker 1 keer in de week mijn fiets helemaal schoongemaakt met water en zeepsopje en daarna afspoelen en laten drogen. Als laatste de kettingolie voor de ketting en met een droge doek overtollige oliesporen weghalen. Waarschijnlijk is dit dus nog niet voldoende.
Moet ik wel zeggen dat ik op een vaak aangedaan klimmetje bij Berg en Dal dat beetje oploopt van 1-2 naar 6% stijging, kies om vanaf 50-15 door te schakelen naar 50-21 of zelfs 50-23 omdat ik dan gewoon lekker kan doortrappen zonder terug te schakelen. Mogelijk moet ik dat ook maar is anders gaan doen!?

Groeten Wesley