1

Onderwerp: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Na een lange afwezigheid wil ik de triathlon weer oppakken.
De keuze in materiaal is veel groter geworden.
Mijn eerste investeringen, op mijn 'standaard' race fiets zijn hoge velgen en een opzetstuur.
Omdat je de sturen niet allemaal kunt proberen zou ik graag de ervaring van anderen horen.
Wat zou jullie voorkeur hebben indien je een comfortabel maar toch aërodynamische houding lang wilt volhouden?
Is dit de versie met de J-bend of die met de S-bend?
En wat zijn de specifieke voordelen van de verschillende typen?
Ik zat te denken aan de Profile T1 of de Profile T2.
Het voordeel van deze type lijkt me dat je voor de plaats van de steunen minder afhankelijk bent van de plaats van het stuur.

MVG Edwin

2

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Ik heb zelf een opzet (eigenlijk onderzet-)stuur wat sterk lijkt op de T1.
Deze positie lijkt mij veel natuurlijker voor je polsgewrichten.
Misschien iets minder aerodynamisch, maar dat vind ik van minder belang.

Gr, Concorde

3

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Hier een uitgebreid artikel

4

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Le Coq,

Bedankt voor je reactie. Dit was precies waar ik naar op zoek was.
Het was een duidelijke onderbouwing van de keuze voor een stuur voor de triathleet / tijdrijder.
Mijn keuze is hierdoor bepaald.
Het wordt de Profile T1 met de J-Bend.

MVG Edwin

5

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Mooi artikel Le Coq!

Toch zie je nog best veel s-bends....

Gr, C

6

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Ik ken dat artikel...wat er niet bij wordt gezegd dat veel triathleten de S bend anders vasthouden. Ik rij er zelf ook mee. normaal heb ik de handen er losjes opliggen of de sbend tussen de wijs- en middelvinger of tussen middel- en ringvinger zodat je wel een rechte pols houd.

Volgens mij is er hier al eerder een topic over geweest. Ik heb met syntace S bends en Profile Carbon Stryke gereden, en rij nu sinds 2jaar met T2+ cobra en de alu T2+: bevalt me beter dan de voorgaande L Bend aerobars.
Super om kracht te ontwikkelen bij vals plat e.d. maar op de normale stukken hou ik hem echt niet zo vast.

Ga gewoon zelf kijken wat jou het beste bevalt smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Scighera schreef:

Ik ken dat artikel...wat er niet bij wordt gezegd dat veel triathleten de S bend anders vasthouden. Ik rij er zelf ook mee. normaal heb ik de handen er losjes opliggen of de sbend tussen de wijs- en middelvinger of tussen middel- en ringvinger zodat je wel een rechte pols houd.

Hey wat geinig, ik heb net wat foto's van afgelopen triathlonseizoen bekeken en zag dat ik idd exact hetzelfde doe. Alleen op één foto hou ik met één hand op de juiste manier de aerobar vast, terwijl ik met mijn andere hand mijn schoen uitdoe, dus je ligt idd heel stevig. En als ik tegen de wind in loop (/rij) te bikkelen, hou ik hem volgens mij ook op de juiste manier vast.

Maar ik ben dus onbewust slachtoffer geworden van een modeverschijnsel... lekker is dat. Hoewel, voor korte tijdritjes is het dus wel voordelig.

8

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Scighera schreef:

Ik ken dat artikel...wat er niet bij wordt gezegd dat veel triathleten de S bend anders vasthouden. Ik rij er zelf ook mee. normaal heb ik de handen er losjes opliggen of de sbend tussen de wijs- en middelvinger of tussen middel- en ringvinger zodat je wel een rechte pols houd.

Volgens mij is er hier al eerder een topic over geweest. Ik heb met syntace S bends en Profile Carbon Stryke gereden, en rij nu sinds 2jaar met T2+ cobra en de alu T2+: bevalt me beter dan de voorgaande L Bend aerobars.
Super om kracht te ontwikkelen bij vals plat e.d. maar op de normale stukken hou ik hem echt niet zo vast.

Ga gewoon zelf kijken wat jou het beste bevalt smile

Jij deed wel meer dingen anders dan dat enigszins logisch was, niet?

Ga maar eens in voorligsteun liggen op je ellebogen en voel het verschil in spanning in de nek tussen al dan niet "gebogen" ellebogen.

Ciao

ps. Sinds wanneer verkoopt Syntace sturen met S-bends? Plaatje?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

syntace moeten L bends zijn, typefout smile

wat bedoel je met de laatste zin: in de armpads van je ligstuur heb je toch altijd gebogen ellebogen? Of bedoel jW de buiging in de pols?  Mja, ik hou ze dus idd anders en niet logisch maar wel zeer comfortabel vast  smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Dat had een gebogen pols moeten zijn, klopt. Typefout mijnerzijds. Verder blijf ik bij mijn standpunt. Ski bends. Punt.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

11

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

ik heb een S bend stuurtje maar dacht altijd dat de handigheid ervan was dat je die in de bend vast had waardoor je anden dus mooi recht liggen. allen als ik zoals het onderzoek aangeeft echt ontspannen rijd (wat niet vaak is tijdens maximaal OD triathlons. leg ik mijn handen verder op het stuur. Maar dan leg ik mijn handen ook losjes plat op het stuur en heb het stuur dus ook niet vast op de manier die op de rontgenfoto's staat. Ik moet zeggen dat ik ook een stuk van de voorkant van mijn HED stuur afgezaagd heb. Dit geeft allen problemen als je shifters in het ligstuur gebruikt omdat die dan niet meer passen :-s
Ik zeg dus S bends maar ze zouden de manier dat shifter passen en werken aan moeten passen. Ik geloof dat Sram dit al doet door de shifters altijd recht vooruit te laten wijzen ongeacht de versnelling die je rijd.

even voor de beeld vorming. ik rij een racefiets, met race stuur met een HED clipon opzet stuur en heb 2 lengtes sticks voor stayer en niet stayer wedstrijden.

12

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Ik heb zelf onlangs een Pro Windjammer op de kop kunnen tikken.

Ik krijg het ding echter niet muurvast op mijn stuur gemonteerd.  Heeft er iemand misschien goeie tips?

Alvast bedankt.

13

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Loctite.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Zelf rijdt ik ook met S-bends. Heb voorheen met skibends gereden, maar dit bevalt toch beter. Heb het gevoel dat ik iets meer controle op de fiets heb. Al houdt ik net als 'draak' niet de extensions zo vast als op de foto. Maar meer langs de zijkant, met de duimen half bovenop en de vingers aan de zijkant (wellicht kan ik binnenkort eens een foto maken).



@ Yega, je moet hem niet muurvast willen. Dit geeft namelijk later alleen maar meer problemen. Wat voor materiaal is het? Ik gok op aluminium. Je zou het stuur een klein beetje kunnen opschuren. Of een klein dun stukje materiaal er tussen stoppen (aluminium of lood). Daarnaast zou je een beetje 'locktide' kunnen proberen.

15

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Cesar schreef:

Loctite.

mister_arby schreef:

Zelf rijdt ik ook met S-bends. Heb voorheen met skibends gereden, maar dit bevalt toch beter. Heb het gevoel dat ik iets meer controle op de fiets heb. Al houdt ik net als 'draak' niet de extensions zo vast als op de foto. Maar meer langs de zijkant, met de duimen half bovenop en de vingers aan de zijkant (wellicht kan ik binnenkort eens een foto maken).



@ Yega, je moet hem niet muurvast willen. Dit geeft namelijk later alleen maar meer problemen. Wat voor materiaal is het? Ik gok op aluminium. Je zou het stuur een klein beetje kunnen opschuren. Of een klein dun stukje materiaal er tussen stoppen (aluminium of lood). Daarnaast zou je een beetje 'locktide' kunnen proberen.

Bedankt voor de tips - Heb het alu-stuur lichtjes opgeschuurd zoals mister_arby voorstelde. Het opzetstuurtje staat nu lekker vast.

16

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

http://lh6.ggpht.com/_at_ZX8ZQ4LY/Ssffq8cfT5I/AAAAAAAAB7Y/URAHZt_kH58/aero-hands.jpg
hier wat opties die niet op de rontgen staan (zijn er nog meer)

ik heb normaal de handen op de zijkant, de sbend tussen wijs en middenvinger

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Top 15 finisher mannen van Hawaii dit jaar. Mooie foto's, waar je ook een aantal handposities kunt zien.

link: http://www.slowtwitch.com/News/2009_top … _1078.html


Mijn handpositie is volgens mij wel vergelijkbaar met Andreas Raelert en Luke McKenzie.

Je ziet dat er veel met S-bends rijden, maar meesten niet de positie van de foto uit het artikel hebben.

18 Laatst bewerkt door le Coq (20-12-09 14:55:51)

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

http://www.bicycle.net/wp-content/uploads/2008/08/corvos_bradley_wiggins_wins_gold.jpg
Mooi voorbeeld dat de wetenschappelijk meest onderzochte coureur ter wereld met ski bends rijdt, ondanks dat mensen beweren dat het op een korte tijdrit minder aero en/of efficient zou zijn...

19

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

mister_arby schreef:

Top 15 finisher mannen van Hawaii dit jaar. Mooie foto's, waar je ook een aantal handposities kunt zien.

link: http://www.slowtwitch.com/News/2009_top … _1078.html


Mijn handpositie is volgens mij wel vergelijkbaar met Andreas Raelert en Luke McKenzie.

Je ziet dat er veel met S-bends rijden, maar meesten niet de positie van de foto uit het artikel hebben.

Vroeger deden ze ook regelmatig aderlatingen, misschien handig om te weten als je nog eens ziek bent...

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

20 Laatst bewerkt door Rapido (20-12-09 23:01:01)

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Schiet het niet een beetje erg ver door ?
Laten we het is hebben over de dikte van de vingers lengte van de nagels  wel of geen ring ? ,handen ,polsen met of zonder klokkie lucht weerstand van ID polsbandje ,onderarmen,bovenarmen inclusief spierballen ,schouders nekspieren en de loshangende onderkin.
Ik denk dat hier op een rit van +_ 40km nog wel een half secondje te behalen is ,die er dan weer vanaf gaat met gekloot tijdens de wissel !
Rapido

triathlon is 3 x beter

21

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Rapido schreef:

Schiet het niet een beetje erg ver door ?
Laten we het is hebben over de dikte van de vingers lengte van de nagels  wel of geen ring ? ,handen ,polsen met of zonder klokkie lucht weerstand van ID polsbandje ,onderarmen,bovenarmen inclusief spierballen ,schouders nekspieren en de loshangende onderkin.
Ik denk dat hier op een rit van +_ 40km nog wel een half secondje te behalen is ,die er dan weer vanaf gaat met gekloot tijdens de wissel !
Rapido

Nee.

Vergelijk het met de positie van je schoenplaatjes, is die ook zo onbelangrijk? (Wel net zo betwist denk ik)

Als je het dan nog niet snapt; zet hetzelfde opzetstuur dat je nu eens hebt 45 graden naar beneden of boven, ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar (nog zo een "trend") en ga een uur lang zo dubbelgevouwen op de TACX zitten. Soms moet je dingen eerst overdreven fout doen om ook te voelen wat goed is.

En kloten tijdens de wissel moet je sowieso niet doen.

Fijne feestdagen.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

22

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Misschien moet je de DIT eens lezen....dat artikel van Le Coq is ook gebasseerd op een mening. Zoals uit de foto's van Hawai en de plaatjes van Scrighera blijkt gaat echt niemand met die polshouding op een S-bend rijden. Misschien op echt rechte extension zoals op de Profile-missile of de Ovals maar verder is die pols-houding zwaar overdreven.

Het verschil tussen S of ski is voor mij vrij beperkt en ik heb de afgelopen 2 jaar met beide gereden. De in het artikel aangehaalde nadelen van S-bends merk ik echt niets van en het hele verhaal komt op mij over als iemand die persoonlijk het niet zo heeft op de S-bends. Net als de commentaren van Cesar (zelf zou ik eerder ski-bends als aderlatingen zien, net als spagettig sturen en spinagi's).

Verder ben ik het er wel mee eens dat (super; do or die-)aero voordelen voor (LD)triatleten minder belangrijk zijn. Kijk vooral naar comfort maar als dat toevallig voor jou S-bends zijn (zoals bij mij het geval is), lekker met S-bends gaan rijden.

Mocht je toch ski-bends kiezen let dan wel erg goed op de maat. Een voordeel van de S-bends is namelijk dat je je handen wat makkelijker over de gehele lengte van de extensions kan verplaatsen. Bij de ski-bends moeten de 'ski'-lengte wel exact overeenkomen met je (aero-)houding anders rijdt het ook niet prettig.

23

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Things schreef:

Misschien moet je de DIT eens lezen....dat artikel van Le Coq is ook gebasseerd op een mening. Zoals uit de foto's van Hawai en de plaatjes van Scrighera blijkt gaat echt niemand met die polshouding op een S-bend rijden. Misschien op echt rechte extension zoals op de Profile-missile of de Ovals maar verder is die pols-houding zwaar overdreven.

Het verschil tussen S of ski is voor mij vrij beperkt en ik heb de afgelopen 2 jaar met beide gereden. De in het artikel aangehaalde nadelen van S-bends merk ik echt niets van en het hele verhaal komt op mij over als iemand die persoonlijk het niet zo heeft op de S-bends. Net als de commentaren van Cesar (zelf zou ik eerder ski-bends als aderlatingen zien, net als spagettig sturen en spinagi's).

Verder ben ik het er wel mee eens dat (super; do or die-)aero voordelen voor (LD)triatleten minder belangrijk zijn. Kijk vooral naar comfort maar als dat toevallig voor jou S-bends zijn (zoals bij mij het geval is), lekker met S-bends gaan rijden.

Mocht je toch ski-bends kiezen let dan wel erg goed op de maat. Een voordeel van de S-bends is namelijk dat je je handen wat makkelijker over de gehele lengte van de extensions kan verplaatsen. Bij de ski-bends moeten de 'ski'-lengte wel exact overeenkomen met je (aero-)houding anders rijdt het ook niet prettig.

Goeie website, hoe kom je daar aan? Soms is een expert's opinion best evidence. Op basis van rationele vind ik het vrij goed te verdedigen om zo veel mogelijk de normaalstand van een gewricht op te zoeken. Het gebruiken van S-bends is, in mijn beleving, een beetje hetzelfde als de schoenen zo afstellen dat het onderbeen in endorotatie komt te staan. In de pols is de normaalstand beter te rijmen met een ski-bend  dan een s-bend, maargoed dat is mijn mening.

Verder snap ik je opmerking over aderlatingen niet. Mijn opmerking was erop gericht om duidelijk te maken dat er wel meer dingen op grote schaal gebeuren, of in het geval van het voorbeeld gebeurden, die niet echt logisch zijn.

Met je laatste opmerking ben ik het eens, zorg als het even kan dat je niet eens van houding hoeft te wisselen om te schakelen.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

24

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

Mooie vergelijking op slowtwitch van al het materiaal en de gewoontes (deze opmerking is niet on topic smile)..

On topic,

Ik reed al een jaar of twee met S bends. Gekocht omdat ik het een mooi stuurtje vond, gehouden omdat je daar zo makkelijk steun bij kunt zoeken als je vals plat omhoogrijdt en niet wilt schakelen. Het afgelopen jaar tijdens mijn lange afstand avonturen heb ik mijn "oude" ski of J bend weer gemonteerd omdat dat comfortabeler ligt.....

Mijn ervaring sluit dus aan bij het artikel dat le Coq aanhaalt...

25

Re: J-bend of S-Bend opzetstuur?

http://img39.imageshack.us/img39/2387/dsc0044iy.jpg

even een plaatje van mij op mijn S bends, de hoek in mijn polsen valt volgens mij wel mee.