1

Onderwerp: Fietspositie sprint of olympische afstand

Beste triathleten,

Ik zit met een dilemma! Dit is mijn eerste jaar dat ik een triathlon wil doen. Ik ben al tot een wijselijk besluit gekomen om een gewone roadbike te kopen (Felt AR4). Ik ga voornamelijk 1/8 en 1/4 wedstrijden doen. Is het aan te raden om er een volledig TT-stuur op te monteren of is het beter dat ik met clip-on bars werk. En als ik deze clip-ons gebruik welke positie moet ik dan innemen op de fiets. Een TT-positie, multisport-positie of een gewone road-bike positie?

Dit is een vraag die me enorm aan het denken stelt. Het zou leuk zijn moesten jullie een antwoord kennen of jullie eigen ervaring met mij en anderen kon delen.

Sportieve groeten

2

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

Opzet stuurtje monteren, wat voor positie je bedoelt weet ik niet.

Wat ik wel weet is als je je fiets op eigen houtje gaat afstellen je een paar dingen kunt doen. Bijvoorbeeld zorgen dat je ellebogen niet verder uitsteken dan je schouders, zorgen voor een hoek van ongeveer 90 graden tussen boven en onderarm.

Het beste is het (door mezelf nog steeds niet opgevolgde) advies een bike fitting te doen. Dan weet je zeker dat je de ideale positie op je fiets vind.

3

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

http://www.beginnertriathlete.com/gear/images/1796/231.jpg


Zo zou ik het doen. Je kan hem dan gemakkelijker gebruiken en bijna overal inzetten. Een fiets met tijdritstuur is niet altijd leuk om mee te trainen. En deze fiets kun je ook gebruiken bij stayerwedstrijden (zonder het opzetstuur).


ps. leuke fiets voor je 1e seizoen!

4

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

Zo dan.... die is sjiek genoeg gewoon voor in de huiskamer.

Verder inderdaad echt een beginners fiets, typisch iets voor t eerste seizoen ... :$

Jeroen & Aimee - Den Haag.
Serious newbies - Juni 2010 > sprint.
Sterke punt: we zien er wel heel sportief uit!
Zwakke punt: we kunnen jammer genoeg nog weinig ;-)

5

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

ik rij ook meestal kortere afstanden en heb een set up zoals op de foto. Helaas nog niet zo'n mooi aero frame maar goed.
Ben zelf geen voorstander van die 90 graden hoek. Ik merk dat als ik langer zit met mijn elleboog hoek dus meer open dat ik meer controle heb en iets meer kracht kan zetten wat voor kortere vaak bochtigere wedstrijden erg prettig is. Zelfde geld voor de zithoek die is op een koersfiets ook wat vlakker wat meer controle geeft in de bochten.
Moet wel zeggen dat het hoogte verschil tussen zadel en stuur bij mij veel groter is en mede voor die reden ook lang moeten zoeken naar een opzetstuur waarbij de cups veell dichter op het normale stuur zitten (hedclip-on)
mijn fiets is bijna weer compleet dan zal ik een foto plaatsen op dit forum.
groeten, Bart

6

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

Jeroengsm schreef:

Zo dan.... die is sjiek genoeg gewoon voor in de huiskamer.

Verder inderdaad echt een beginners fiets, typisch iets voor t eerste seizoen ... :$

Is dit dan goed of niet?

Alleszins allemaal al bedankt voor een snelle reactie!!

7

Re: Fietspositie sprint of olympische afstand

Ik heb mijn sprint wedstrijden ook met opzetstuur gedaan, stuur zo laag mogelijk gezet (stuurpen omgedraaid, spacers ertussenuit) en daar stuurtje op gemonteerd. Toen zadel naar voren en omhoog, zodat je heuphoek enigzins hetzelfde blijft. Echt diep zal niet kunnen zitten denk ik, tenzij je al een grote drop hebt.