1

Onderwerp: wissel lopen naar fietsen

Goedenmiddag,

Hoe kan je het makkelijkst wisselen van het lopen naar het fietsen ? Fietsschoenen op de pedalen ? Zoja hoe zorg je ervoor dat je schoenen horizontaal blijven ?
Hoe wisselen jullie ?

Groet Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

2

Re: wissel lopen naar fietsen

dat is toch niet belangrijk. dat doe je alleen in koppeltrainingen :-P

nou vooruit toch wat tips want het is het zelfde als je de wissel van het zwemmen naar het fietsen doet.
triathlonschoenen helpen erg met het aantrekken dus zeker de investering waard.
Dan klik je ze al op de pedalen en maakt ze met elastiekjes vast zodat ze horizontaal staan.
Hierna is het belangrijk dat als je eenmaal gaat fietsen en de elastiekjes breken je nooit meer de schoen los laat. Of je voet staat erop of je houd hem vast met je hand!!!! doe je dit niet dan gaan je schoenen draaien en word het een lastig verhaal.

Vervolgens maak je snelheid, vergeten ook een boel atleten. Dan 1 handeling doen en weer snelheid maken.

bv: sneleidmaken, 1 voet in de schoen, weer snelheid maken andere voet in de schoen, weer snelheid maken klitteband vast, snelheid maken andere klittenband vast.

groeten, Bart

3

Re: wissel lopen naar fietsen

http://www.youtube.com/watch?v=brHcsqKM_mo
Heb je hier wat aan?

4 Laatst bewerkt door duathleet (07-03-10 20:44:12)

Re: wissel lopen naar fietsen

Het is natuurlijk mogelijk om met PYRO's te gaan fietsen, weinig wisselen. Afstappen en lopen.

Ideaal op duathlon en korte triathlons.

http://www.sanden-sports.nl/brand.php?brand=1&w=250&h=250&img=Pyro/PYROADAPTER.jpg

5

Re: wissel lopen naar fietsen

duathleet schreef:

Het is natuurlijk mogelijk om met PYRO's te gaan fietsen, weinig wisselen. Afstappen en lopen.

Ideaal op duathlon en korte triathlons.

http://www.sanden-sports.nl/brand.php?b … DAPTER.jpg

Onzin tijdens niet stayer triathlons, slechts met de tweede wissel kleine tijdswinst (10 sec?) die je mogelijk weer die je mogelijk in de eerste wissel al hebt ingeleverd door het aantrekken van je schoenen. Brandende voeten tijdens het tweede lopen (persoonlijke ervaring) en het feit dat je houding op de fiets anders is daar gelaten.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

6

Re: wissel lopen naar fietsen

Je benoemt het als onzin maar zoals je zelf zegt persoonlijke ervaring.
Ik kon altijd goed uit de voeten met de adaptoren op de duathlons (lang en kort, behalve klimwerk) en de korte triathlons. Ik fietste met of zonder even hard. boven 40 km per uur gemiddeld. Praat dus niet over onzin, een ander kan andere ervaringen hebben.




Cesar schreef:
duathleet schreef:

Het is natuurlijk mogelijk om met PYRO's te gaan fietsen, weinig wisselen. Afstappen en lopen.

Ideaal op duathlon en korte triathlons.

http://www.sanden-sports.nl/brand.php?b … DAPTER.jpg

Onzin tijdens niet stayer triathlons, slechts met de tweede wissel kleine tijdswinst (10 sec?) die je mogelijk weer die je mogelijk in de eerste wissel al hebt ingeleverd door het aantrekken van je schoenen. Brandende voeten tijdens het tweede lopen (persoonlijke ervaring) en het feit dat je houding op de fiets anders is daar gelaten.

7

Re: wissel lopen naar fietsen

duathleet schreef:

Je benoemt het als onzin maar zoals je zelf zegt persoonlijke ervaring.
Ik kon altijd goed uit de voeten met de adaptoren op de duathlons (lang en kort, behalve klimwerk) en de korte triathlons. Ik fietste met of zonder even hard. boven 40 km per uur gemiddeld. Praat dus niet over onzin, een ander kan andere ervaringen hebben.

Cesar schreef:
duathleet schreef:

Het is natuurlijk mogelijk om met PYRO's te gaan fietsen, weinig wisselen. Afstappen en lopen.

Ideaal op duathlon en korte triathlons.

http://www.sanden-sports.nl/brand.php?b … DAPTER.jpg

Onzin tijdens niet stayer triathlons, slechts met de tweede wissel kleine tijdswinst (10 sec?) die je mogelijk weer die je mogelijk in de eerste wissel al hebt ingeleverd door het aantrekken van je schoenen. Brandende voeten tijdens het tweede lopen (persoonlijke ervaring) en het feit dat je houding op de fiets anders is daar gelaten.

Ik geef je gelijk, ik had er bij moeten zetten dat ik het onzin VIND! Jij verkoopt het als ideaal, wellicht had je moeten zeggen dat jij het ideaal VINDT!

40 gemiddeld, hoeveel watt is dat? En aan welke hf? Over objectief gesproken.

Ik heb overigens nog een setje liggen, voor de hoogste bieder wink

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: wissel lopen naar fietsen

ff offtopic reactie

De wattage kan ik je niet precies vertellen.
Bij mijn max-test kom ik op 420 watt met 67 kg en een hartslagmax van 185 (lopend wel hoger).





Cesar schreef:
duathleet schreef:

Je benoemt het als onzin maar zoals je zelf zegt persoonlijke ervaring.
Ik kon altijd goed uit de voeten met de adaptoren op de duathlons (lang en kort, behalve klimwerk) en de korte triathlons. Ik fietste met of zonder even hard. boven 40 km per uur gemiddeld. Praat dus niet over onzin, een ander kan andere ervaringen hebben.

Cesar schreef:

Onzin tijdens niet stayer triathlons, slechts met de tweede wissel kleine tijdswinst (10 sec?) die je mogelijk weer die je mogelijk in de eerste wissel al hebt ingeleverd door het aantrekken van je schoenen. Brandende voeten tijdens het tweede lopen (persoonlijke ervaring) en het feit dat je houding op de fiets anders is daar gelaten.

Ik geef je gelijk, ik had er bij moeten zetten dat ik het onzin VIND! Jij verkoopt het als ideaal, wellicht had je moeten zeggen dat jij het ideaal VINDT!

40 gemiddeld, hoeveel watt is dat? En aan welke hf? Over objectief gesproken.

Ik heb overigens nog een setje liggen, voor de hoogste bieder wink

9

Re: wissel lopen naar fietsen

Bij korte duathlons zie ik ze nochtans ook vaak gebruiken dus zo slecht zal het dan wel niet zijn.

10

Re: wissel lopen naar fietsen

voor duatlons is vind ik de adapters veel prettiger/sneller als van schoenen wisselen. heb ook niet het idee dat ik er minder hard mee fiets. een collega atleet heeft het eens getest op de indoor wielerbaan. wattage hf en snelheids meter en rijden met adapters en wielrenschoenen. en hij kwam niet op een significant verschil uit. harde cijfers heb ik helaas niet.

Ik gebruik ze zelf ook wel met triathlons. Ook omdat ik nog wel eens kramp krijg bij het schoenen aantrekken.
10s vind ik best veel overigens. Je moet het maar eens dichtlopen in 5km...

11 Laatst bewerkt door JanR (09-03-10 15:32:00)

Re: wissel lopen naar fietsen

Adapters zijn irritant.. dat is niet mijn mening, dat is objectief vastgesteld door het aantal scheldwoorden te tellen bij het gebruik ervan.

je moet voortijd al niet vergeten je zadel een halve centimeter omhoog te zetten, je komt er niet altijd goed in, het bandje over je schoen kan los gaan en daarnaast heb ik ook nog eens te grote voeten, waardoor ik het opstaande randje aan de achterkant van mijn pyro's er af heb moeten halen. Kortom, even op de pedalen staan om aan te zetten is er niet meer bij, wat toch wel enigzins ten koste gaat van de snelheid (evengoed trap ik natuurlijk nog enorme wattages weg:P). Bovendien is het sowieso lekker om na een bochtje even op de pedalen te staan, ff lekker aanzetten. En trouwens, dis is bij stayerduathlons vaak ook gewoon pure noodzaak, bv bij de beruchte duathlon van Azelo, wat trouwens een aanrader is om eens aan deel te nemen.
Daarnaast zijn pyro's ook gewoon grof duur!

Hoe irritant Adapters ook zijn, de aansluiting verliezen bij een duathlon door een schoenwissel is nog veel irritanter, dus bij een stayerduahtlon: no doubt.. adapters. Bij een korte stayer-triathlon: mwa, misschien ook adapters. Maar bij een niet stayer-triathlon: gewoon lekker stevige fietsschoenen! En sowieso, als aansluiting je een worst zou zijn, neem dan gewoon lekker de tijd om fiestschoenen aan te trekken.

12

Re: wissel lopen naar fietsen

A.s. zaterdag ga ik nog een keer voor m'n oude meneer. Gewoon stukje hobbelen op de fietsschoentjes. Deze week geen koppeltraining meer gedaan. Nieuwe manieren ga ik na zondag maar proberen.

Bedankt voor de nieuwe ideeen. Interessant filmpje trouwens.

Gegroet Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

13

Re: wissel lopen naar fietsen

draak schreef:

Dan klik je ze al op de pedalen en maakt ze met elastiekjes vast zodat ze horizontaal staan.
Hierna is het belangrijk dat als je eenmaal gaat fietsen en de elastiekjes breken je nooit meer de schoen los laat. Of je voet staat erop of je houd hem vast met je hand!!!! doe je dit niet dan gaan je schoenen draaien en word het een lastig verhaal.

Vervolgens maak je snelheid, vergeten ook een boel atleten. Dan 1 handeling doen en weer snelheid maken.

bv: sneleidmaken, 1 voet in de schoen, weer snelheid maken andere voet in de schoen, weer snelheid maken klitteband vast, snelheid maken andere klittenband vast.

groeten, Bart

Hoe werkt het verhaal met de elastiekjes precies?

14

Re: wissel lopen naar fietsen

draak schreef:

Vervolgens maak je snelheid, vergeten ook een boel atleten. Dan 1 handeling doen en weer snelheid maken.

bv: sneleidmaken, 1 voet in de schoen, weer snelheid maken andere voet in de schoen, weer snelheid maken klitteband vast, snelheid maken andere klittenband vast.

Dat snelheid maken kan niet genoeg benadrukt worden.  Probeer dit niet te doen tegen 15 km/u vlak voorbij de uitgang van de wisselzone, zwalpend van links naar rechts en met nog 20 man rond je die hetzelfde proberen doen.  Rijd eerst even door tot je goed op snelheid bent en een lang recht stuk hebt, met niet te veel anderen rond je.

Ik ben vaak al bijna 10 minuten onderweg (tegen volle snelheid) vooraleer mijn schoenen volledig dicht zijn.

15

Re: wissel lopen naar fietsen

na 10 min? heb je veters op je fietsschoenen ofzo?

16 Laatst bewerkt door ghen (25-08-10 13:59:54)

Re: wissel lopen naar fietsen

Nee, ik doe er gewoon pas na een tijdje mijn voeten in, en doe ze pas vast wanneer ik er niet/nauwelijks snelheid mee verlies.  (Ik ben er natuurlijk niet 10 minuten mee bezig.)

Het punt is gewoon dat je je schoenen niet onmiddellijk moet (proberen) aandoen/vastmaken wanneer je uit de wisselzone komt, dat geeft vaak gevaarlijke toestanden.  En je verliest er veel meer tijd mee zo.