1

Onderwerp: Hardloopschoenen

ik moet nu nieuwe Hardloopschoenen hebben
halve marathon en mijn heupen kan ik vervangen
heb nu namelijk hele simple

waar kan ik het beste naar toe of welke merken zijn goed met een redelijke prijs ?

2

Re: Hardloopschoenen

laat altijd eerst een loop analyse maken voor je hardloopschoenen koopt. Anders kan je nog zoveel geld uitgeven maar weet je nog niet of je de juiste schoenen hebt.
Run2day en runnersworld zijn ketens doe dat doen maar er zijn er meer.....

3 Laatst bewerkt door JanR (20-04-10 13:05:39)

Re: Hardloopschoenen

Als ik jou was zou ik naar een hardloopspeciaalzaak gaan, waar ze een loopband hebben waarop ze je techniek bekijken. Als ze dan even checken hoe jij je voet neerzet (bv heel erg op de buitenkant of meer op de binnenkant of precies vlak), dan zeggen zij wel welke schoenen je daarbij moet hebben. Of dat nu Running Center, Runnersworld of Step One is maakt niet zoveel uit, denk ik. Zelf probeer ik de intersports van deze wereld een beetje te mijden. Overigens is dat min of meer op advies van het RunningCenter... dus of dat echte noodzaak is weet ik niet smile

Goede merken? Ik loop nu twee jaar op nike's, liep daarvoor op saucony en heb nog steeds saucony wedstrijdschoenen. Over die nike's ben ik errug tevreden. Had vorig jaar bijna continu last van beenvliesontstekingen (met die saucony's dus) en andere pijntjes in mijn onderbenen, maar daar heb ik nu vrijwel geen last meer van. Bovendien geven die nike's voor mn gevoel wat meer stevigheid, ze zitten ook gewoon lekkerder: ze passen mij gewoon wat beter, maar dat betekent ook dat dit heel persoonsgebonden is en je schoenen altijd moet uitproberen. Bij runningcenter mag je schoenen zelfs mee naar huis om ze tijdens een duurloopje te testen. Als ze je niet bevallen kun je ze dan zelfs nog ruilen.

1 Tip: ik hoor je zeggen 'tegen een redelijke prijs'. Laat dat iig nooit het uitgangspunt zijn. Als je veel loopt moet je goede schoenen hebben: als je dat niet doet ben je meer kwijt aan fysio's en doktoren dan je bespaart op je goedkope schoenen. Redelijke prijs voor hardloopschoenen: 110-130 euro.

2e tip: koop op tijd nieuwe schoenen. na een km of 1500 geloof ik begint bij mij de stevigheid van de schoenen af te nemen en dan merk ik aan de reactie in mijn benen dat ik nieuwe schoenen nodig heb.

Zo, na deze post kan ik wel een sponsorcontractje binnenslepen denk ik smile

4

Re: Hardloopschoenen

1500 das enorm veel als ik over de 600km ga word het tijd om een paar nieuwe zachtjes in te beginnen lopen want meer dan 800 haal ik toch niet. Ikzelf heb nu de saucony omni en de adistar ben van beide tevreden

5 Laatst bewerkt door JanR (20-04-10 15:50:15)

Re: Hardloopschoenen

huh, dan moet je elke vier maand nieuwe aanschaffen als je 40 km/week loopt... doe je dat op aanraden van je hardloopschoenverkoper? dat wordt je namelijk behoorlijk afgezet.

Nouja, ieder zijn ding: ik deed tot nu toe iig een klein jaar met mijn trainingsschoenen, dat wordt wat minder lang, omdat ik wat meer ben gaan lopen. Wedstrijd schoenen gaan wel wat minder km-ers mee (afhankelijk van welke schoenen, maar de mijne ongeveer 800 km is mij verteld)... maar voordat je zoveel wedstrijd km-ers hebt gelopen...

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik 80% van mijn hardloopkilometers onverhard loop.

6

Re: Hardloopschoenen

Dat bedoel ik Jan!!!
800 vind ik weer erg weinig moet ik zeggen..... 1000 tot 1500km afhankelijk van gewicht loopstijl en gevoeligheid moet toch lukken zou ik zeggen.
Maar liever een paar extra schoenen kopen dan geblesseerd raken.

Ik gebruik 2 paar schoenen die ik afwissel. beter voor je lichaam een andere schoen geeft toch weer een andere belasting. Beter voor je schoenen. De demping heeft tijd nodig om te herstellen. en wel lekker om een lichte schoen te hebben voor interval en een zwaardere met meer demping en stabiliteit voor de rustiger trainingen.

7

Re: Hardloopschoenen

meestal begin ik dat te voelen als de demping erop achteruit gaat maar bij ons op de atletiek club zijn er die met asics lopen en die gaan zelden over de 600km dus bijna maandelijks hebben die nieuwe schoenen. Ik werk mijn trainingen over het algemeen op asvalt af en ben een vrij zwaar loper dus zal er ook wel mee te maken hebben maar dat zal wel geen 700km verschil maken.

8

Re: Hardloopschoenen

ow nou zal eens van de week bij runningcenter kijken smile

9

Re: Hardloopschoenen

JanR schreef:

Als ik jou was zou ik naar een hardloopspeciaalzaak gaan, waar ze een loopband hebben waarop ze je techniek bekijken. Als ze dan even checken hoe jij je voet neerzet (bv heel erg op de buitenkant of meer op de binnenkant of precies vlak), dan zeggen zij wel welke schoenen je daarbij moet hebben. Of dat nu Running Center, Runnersworld of Step One is maakt niet zoveel uit, denk ik. Zelf probeer ik de intersports van deze wereld een beetje te mijden. Overigens is dat min of meer op advies van het RunningCenter... dus of dat echte noodzaak is weet ik niet smile

Ik sluit me bijna volledig aan bij jou opmerking, maar ben zelf nogal sceptisch over techniek bekijken op loopband. Op een loopband loop je totaal anders dan 'normaal', dus als je een analyse wilt maken van je loopstijl zou ik liever kiezen voor een winkel waar ze ruimte hebben om je 'echt' te laten lopen.
Daarnaast is het personeel in de running winkels ook niet altijd even bekaam. Laat liever een hardloop/atletiektrainer naar mijn loopstijl kijken dan iemand die 1x per week vrijdagavond schoenen verkoopt. En na 5minuten aankomt met het merk schoenen waar zij 'waarschijnlijk' het meest aan verdienen. Dit klinkt natuurlijk allemaal erg sceptisch, is het ook, geloof ook best dat de meeste winkels niet zo zijn, maar ik geloof niet dat het advies in een hardloopzaak altijd van zeer hoge kwaliteit is.

10

Re: Hardloopschoenen

mister_arby schreef:

Op een loopband loop je totaal anders dan 'normaal', dus als je een analyse wilt maken van je loopstijl zou ik liever kiezen voor een winkel waar ze ruimte hebben om je 'echt' te laten lopen.

Dit kan bijv. bij Step One in Borne. Goede ervaringen met deze zaak.

11 Laatst bewerkt door JanR (21-04-10 16:37:15)

Re: Hardloopschoenen

mister_arby schreef:

Op een loopband loop je totaal anders dan 'normaal', dus als je een analyse wilt maken van je loopstijl zou ik liever kiezen voor een winkel waar ze ruimte hebben om je 'echt' te laten lopen.
Daarnaast is het personeel in de running winkels ook niet altijd even bekaam. Laat liever een hardloop/atletiektrainer naar mijn loopstijl kijken dan iemand die 1x per week vrijdagavond schoenen verkoopt. En na 5minuten aankomt met het merk schoenen waar zij 'waarschijnlijk' het meest aan verdienen. Dit klinkt natuurlijk allemaal erg sceptisch, is het ook, geloof ook best dat de meeste winkels niet zo zijn, maar ik geloof niet dat het advies in een hardloopzaak altijd van zeer hoge kwaliteit is.

Ja, de loopstijl veranderd wel een op een loopband, maar ik heb zelf in het vermoeden (of misschien in de illusie, dus corrigeer mij als ik het verkeerd heb) dat er ook op een loopband goed te bepalen is of iemand bv overproneert en dat je techniek op een loopband toch niet zozeer verandert dat je plotseling gaat supineren. Maar, de mate waarin je overponeert veranderd misschien... jah, je hebt waarschijnlijk dus wel gelijk over ' echt lopen' . smile

12

Re: Hardloopschoenen

meeste lopers die niet gewend zijn om veel op een lopende band te lopen zullen meer spanning hebben in hun voeten. Daardoor zal het eventueel over proneren minder worden. Het is dus zaak om iemand even te laten wennen aan de band voor de daadwerkelijke opname gemaakt word.
Het lopen over een meestal korte baan heeft het zelfde nadeel, door het aanzetten en remmen zal er ook meer spanning zitten in de enkel/voet van de loper en zal de over pronatie ook minder zijn als tijdens een normale training.
In grote lijnen zullen de meeste verkopers dit redelijk kunnen inschatten en kom je uit op de juiste soort schoen.
in bijzondere gevallen of het fine tunen van je keuze zal je afhankelijk zijn van de ervaring, kennis en voorkeuren van de verkoper.