1

Onderwerp: Vredestein UT-Triathlon maakt zich op voor 25-jarig jubileum

Op zondag 9 mei is het Campusterrein van de Universiteit Twente voor de 25e maal in de geschiedenis het decor van de Vredestein UT-Triathlon. In 1994 vormde de UT-Triathlon de opmaat tot het oprichten van de Drienerlose Studenten Triathlon Vereniging Aloha. Vanaf dat jaar nam Aloha de organisatie in handen en groeide het evenement gestaag uit tot één van de grootste triathlons van Nederland. Het vijfde lustrum krijgt extra glans door een verdere groei van de teamtriathlon tot 100 teams en een recordaantal van ruim 600 deelnemers over alle onderdelen.

In de jaren ’80 werd de UT-Triathlon kleinschalig opgezet en georganiseerd door studenten vanuit achtereenvolgens roeivereniging Euros, wielervereniging Klein Verzet en atletiekvereniging Kronos. Die vroege edities telden steeds zo’n vijftig deelnemers, veelal vanuit de UT-gemeenschap. Na de oprichting van Aloha werd een aantal strategische wijzigingen doorgevoerd en kwam de focus meer te liggen op kortere afstanden. Deze korte afstanden in combinatie met het compacte parcours op de idyllische Campus van de Universiteit Twente brachten in de loop der jaren bij steeds meer triatleten de handen op elkaar. De invoering van de teamtriathlon in 2004, naar een concept uit de Duitse Bundesliga, leidde een verdere groei van het evenement in. Deelnemers komen tegenwoordig niet alleen uit heel Nederland, maar ook veel Duitsers weten de Vredestein UT-Triathlon te vinden.

De team-triathlon is ondanks groeiende interesse van andere Nederlandse organisaties al zeven jaar een uniek onderdeel van de Vredestein UT-Triathlon. Teams van vier atleten combineren een ultrakorte individuele kwalificatieronde met een teamwedstrijd, waarin de drie onderdelen in een ploegentijdrit-format worden afgelegd. Hiermee doen doorslaggevende aspecten als wedstrijdtactiek en teamgeest hun intrede in de triathlonwereld.
Naast de teamtriathlon staan een individuele 1/8 triathlon, een kindertriathlon en het Enschedees Studenten Kampioenschap trio-triathlon op het programma. Voor de laatste twee onderdelen zijn nog steeds enkele startplaatsen beschikbaar voor de snelle beslissers. De dag wordt in stijl afgesloten met een barbecue en aansluitend een feest in de Vestingbar op de Campus. Net als de rest van de dag zijn niet-triatleten hierbij trouwens ook van harte welkom. Meer informatie over o.a. het dagprogramma, inschrijven en aanmelden voor de barbecue vindt u op www.uttriathlon.nl.

2 Laatst bewerkt door Things (23-04-10 11:01:22)

Re: Vredestein UT-Triathlon maakt zich op voor 25-jarig jubileum

Hah hah, de UTT weer voor de deur. Het seizoen gaat weer beginnen!!

Nu moet ik zeggen dat ik me nog wat groen voel voor dit seizoen maar met wat zon en een snufje etheen moet het wel goed komen voor 9 mei. Eens kijken of we de Tritamietjes en TTFF'ers voor kunnen blijven want daar hebben we nog wel een banaantje mee te schillen.

P.S. Jammer van die fietsregels trouwens mag ik niet eens m'n Xentis en de tijdritfiets gebruiken. Nah ja, hebben we alvast een excuus :-P

3

Re: Vredestein UT-Triathlon maakt zich op voor 25-jarig jubileum

zijn er nog meer van hier die er starten? smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Vredestein UT-Triathlon maakt zich op voor 25-jarig jubileum

Was mooie koers zondag! Jammer dat onze oosterburen typisch op zijn Duits wonnen, in de laatste minuten wink Voor het publiek natuurlijk niet minder vermakelijk, integendeel.

Volgend jaar weer als het aan mij ligt.

Cesar

ps. Ik heb toch echt een Scott met Xentissen zien staan, werd niet echt op toegekeken had ik het idee

Langzaam snel! (of snel langzaam?)