1

Onderwerp: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Vorig jaar deed ik voor het eerst mee met 1/8 en OD triathlons. Altijd mooi weer gehad dus gewoon met zwempakkie op de fiets en lopen.
Zaterdag begin ik met mijn 2e seizoen maar nu zijn de voorspellingen een graad of 10/12.
Nemen jullie bij deze temperaturen de tijd om je om te kleden of gaan jullie nat op de fiets?

Ik zwem binnen dus t lijkt mij best een grote overgang. Het gaat om een 1/4 triathlon.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

groet Pilly

2

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Nat de fiets op, in mijn geval. Afdrogen/omkleden is extra tijd, en je fietst je wel droog. Wel een beetje fris, de eerste 10 minuten ofzo, maar dat valt wel mee.
Veel plezier zaterdag.

3

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Zaterdag de 1/4 van Breukelen? Die doe ik iig.

Het zwemmen is in het zwembad, dus ik denk dat ik (als dat mag) een handdoek meeneem naar het bad en me na het zwemmen opweg naar het parc ferme zoveel mogelijk probeer af te drogen.

Bij mn fiets trek ik gewoon sokken aan, en als ik jouw weervoorspelling zie trek ik denk ik ook een wielershirt aan (over mn tri0suit). Die 10 sec die ik daarmee verlies kunnen mij in mn eerste triathlon van ook mijn 2e seizoen nog niet echt veel uitmaken.

Ik leg iig voldoende warme spullen klaar, zodat ik op het moment van wisselen nog kan besluiten wat ik wel of niet aantrek.

Succes zaterdag,

Peter

4

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ah, ik start ook in Breukelen en zit al een paar dagen Weeronline.nl te F5-en. Ik sta ook een beetje in dubio: 10 graden is wel wat aan de koude kant. Aan de andere kant: ik heb het tijdens een triathlon nog nooit koud gehad, dus ik denk dat ik me wel warm en droog fiets.

5

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Het wordt dus druk in Breukelen. In welke startserie zitten jullie? Ik moet om 10.00uur.

Ik ga in principe in mijn trisuit. Als het errug koud is doe ik een wielershirtje er overheen. Deze ligt dus klaar.
Sokken aantrekken kan als het koud is zeker geen kwaad. Niets vervelender dan met koude voeten van de fiets komen en dan in je loopschoenen proberen te komen...... Heb ik erg slechte ervaringen mee.

Hoe zijn jullie allemaal te herkennen? Ik heb startnummer 338
tot zaterdag!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

6

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ik heb startnummer 417 en start in de 4e serie om 10.30u.
Ben benieuwd hoe het gaat met 8man in één baan. Hopen dat het tempo dicht bij elkaar ligt.

Wat zijn jullie verwachtingen qua tijden?

Ik hoop:
zwemmen in 14min
fietsen onder de 1.15 (heel afhankelijk van de wind)
lopen onder de 49 min.
en in zn geheel onder 2.25

Peter

7 Laatst bewerkt door JanR (05-05-10 23:57:08)

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Nr 412, start om 10.30. Waarschijnlijk lig ik bij jouw in de baan, pivdberg. Ik hoop niet te ver boven de 13.30 te zwemmen (dan gaat er niets fout, inclusief een goede haas), maar denk rond de 14.00 te zwemmen. Met 8 man in de baan is het altijd een beetje afhankelijk van de hoeveelheid oorlog in je baan.

De overige onderdelen is zo na de winter altijd een beetje een verrassing, dus daar doe ik nog maar even geen uitspraken over.

8

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Die tijd die je wind door geen shirtje ofzo aan te trekken verlies je weer doordat je lichaam energie verbruikt om warm te blijven. Ik zou een windstopper fiets shirt aantrekken als je mee doet.

Maar om eerlijk te zijn zou ik de organisatie een mailtje sturen dat ik niet kom....te koud om te triathlonnen.

Als ga ik wel in enschede starten maar die is gelukkig korter :-s

9

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

pivdberg schreef:

Wat zijn jullie verwachtingen qua tijden?
Peter

Ik durf daar geen uitspraken over te doen....... Na ruim 1 jaar geen wedstrijden en na een periode van onregelmatig trainen heb ik geen goed idee hoe ik ervoor sta. Ik heb wel een streeftijd in mijn hoofd, maar ik zie wel hoe het gaat en hoe het allemaal aanvoeld. Deze wedstrijd zie ik vooral als het zoeken naar vorm en als voorbereiding en test voor de rest van seizoen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

10

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ik ben er ook in Breukelen. Als zwemmer en loper van een estafette team. Mijn vrouw neemt het fietsen voor haar rekening.

Qua temperatuur en kou. Ik heb het nog nooit koud gehad tijdens het fietsen, maar als je twijfelt doe lekker een bodywarmer of korte fietstrui aan, bij voorkeur met rits over de hele lengte. Een strakke fietstrui gaat voor geen meter aan over je hoofd als je uit het zwembad komt.

11

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ikzelf doe natuurlijk niet mee maar idd een bodywarmertje is handig ikzelf heb ook zo eentje gebruikt tijdens de winterduathlons, voor te lopen warm genoeg maar op de fiets wat fris dan doe ik een bodytje aan.

12 Laatst bewerkt door Things (07-05-10 13:47:22)

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Een paar jaar geleden in Enschede was het 7 graden en (ijskoude)regen. Gewoon met pakje aan gestart, de rest wordt toch alleen maar nat. Vorig jaar wintertriathlon Enschede in hetzelfde weer met complete outfit gestart (regenjack en alles). Uitkomst: als het regent wordt je toch koud en kun je beter iets aan hebben wat snel droogt.

Ik zou armstukken op mijn tijdritstuur extensies doen en die dan tijdens het fietsen aantrekken. Je verliest geen (of nauwelijks) tijd en dat is toch het gedeelte wat (in een tijdrithouding) het meest in de windt (met t om te compenseren voor Draak die tijd wind, met een d) zit. Verder is dat ook nog weer makkelijk uit te trekken mocht het later in het fietsen toch warm worden. Oh ja, en het flappert ook niet zo als bodywarmers/regenjackjes.

Verder wordt het 12 graden. Daar moet je niet zo over piepen, als je echt aan het knallen bent is dat warm genoeg. Zeker als je eenmaal droog bent.

13

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Bedankt voor de tip Things! Ik had er al aan gedacht, maar ga het misschien wel proberen morgen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

14

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ik heb onderhuids vet genoeg voor de kou !
Dus als jullie  morgen iemand zien in een XXL tri suit en nog te klein
wie zal dat dan zijn  [LoL]
Rapido

triathlon is 3 x beter

15 Laatst bewerkt door Akky (07-05-10 15:25:19)

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

@Rapido: Je hebt dus eigenlijk een wetsuit aan. Dat mag toch niet bij zwemmen in een zwembad???? tongue

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

16

Re: Wissel zwemmen/fietsen met koud weer.

Ga direkt na het avond eten aan de Sonja Bakker .
Was mijn Tri suit 3x te heet in een goedkoop wasmiddel .
Zijn de kansen morgen gelijk .  Akky !  @#$%^&*()_+
Rapido

triathlon is 3 x beter