1

Onderwerp: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

ben een beginner.. pas 1 triathlon meegedaan, zondag me 2e in seneffe..maar verloor mijn eerste triathlon heel veel op me eerste wissel vanwege me wetsuit. wat zijn nou echt goede tips voor het uittrekken van je wetsuit, hoedoen jullie dat?

2 Laatst bewerkt door JanR (14-05-10 18:44:22)

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Je polsen en je benen insmeren met een beetje baby-olie. zorg wel dat daarbij je handen niet onder de olie komen, dat zwemt namelijk heel raar. Dus smeer je polsen en benen in met een washandje met wat olie en je wetsuit glijdt zo uit. Nouja, iig makkelijker.

3

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

oke bedankt!!zalzondag eens kijken of het werkt;)

4 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (14-05-10 19:28:07)

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Als je het water verlaat meteen het bovenste gedeelte van het wetsuit losmaken en naar benden trekken,dit gaat makkelijk omdat er dan nog water inzit
In het parce-fermee kun je dan rest van het wetsuit uittrekken en alleen de benen moet geen probleem zijn
Als je in het parc-fermee pas begint met het bovenste gedeelte en de rest van het wetsuit uit te te trekken gaat het veel moeilijker want na een tijdje zuigt het wetsuit zich vast aan het lichaam

5

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Zo snel mogelijk je wetsuit losmaken vanaf je uit het water komt zoals hans al zei als ie nog goed nat is gaat het beter. als je armen uit je wetsuit trekt kan je dat beter in 1 vlotte beweging doen zo glijd het gemakkelijker, als je aan je de wisselzone bent kan je best op je wetsuit gaan staan en deze "uittrappelen" best wel op een matje ofzo want kiezels kunnen je wetsuit kapot maken en naar mate je beter word kan je tijden het uittrappelen je fietshelm al opzetten, wat mij ook geholpen heeft is goed kijken naar hoe andere mensen het doen, zowel op wedstrijd of youtube!

6

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Hallo allemaal,

Ik ben ook een beginnend sporter (uit België) en doe mee aan een kwart in Brugge (19 juni). Ik heb me ook ingeschreven in juli en augustus, namelijk een kwart in Berlare en Izegem, alsook een 1/8 in Gent.  Nu zag ik in de decathlon volgende wetsuit.  Wat denken jullie ervan?  Is dit een goede wetsuit voor die momenten, alsook buitentrainingen in de loop van juni?

Mvg,
Saelens Björn

7

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Nog eventjes de link meegeven

http://www.decathlon.be/NL/thinswim-pro … -98938492/

8

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

1 mm voor 18 tot 22 graden.. moet het toch wel worden in juni hoop ik toch;)

doe zelf ook voor het eerst meer dit jaar met een trio en ben nu door dit forum al zo getriggerd dat ik me ga focussen op de 1/8 voor volgend jaar.
zwem nu met een wetsuit van 3mm maar miss dat ik volgend jaar dan toch een ander pak koop omdat die toch wat flexibeler zijn.

succes met je triatlons;)

9

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Dacht ik ook, maar ik had graag over enkele weken gestart met het zwemmen in de Damse vaart en vermoed dat de temperatuur nog niet 18 graden zal zijn.  Dat is m'n struikelblok.  Net eens gegoogled en vond dezelfde speedo op de site van speedo voor de prijs van 224 euro.  Lijkt me toch een fikse korting.

10

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Dan is het zeker een goede prijs.

ja ik ben hier al begonnen met zwemmen in het buitenwater. is hier rond de 10-12 graden dan zal dat 1mm pak wel frisjes zijn;)

maarja om nou met warm water in een dik pak te zitten is ook niks lijkt mij. heb met me 3mm pak 1 uur lang in het zwembad getraind maar daar word je niet egt vrolijk van.

11

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

oké, ik ben overtuigd.  de aankoop zal deze week nog plaats vinden, alvast bedankt voor de vlugge antwoorden

12

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

ik antwoord miss wel snel maar ik ben ook nog maar een leek op dit gebied
als je zeker van je zaak wilt zijn zou ik toch nog wat meer reacties afwachten..

straks heb ik je overtuigd van het verkeerde;)

13

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Een wetsuit van 1mm. Kun je doen. Ik noem dat niet echt een wetsuit maar alla.

Btw; een wetsuit (>3mm) is dan ook bedoeld om mee in het buitenwater te zwemmen. Je weet wel, daar waar het water niet kunstmatig wordt opgewarmd tot een graad of 23-25. Om een dikker wetsuit af te keuren omdat je het te warm krijgt in een zwembad is als een bontjas af te keuren omdat het toch wat warm is in de disco.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Waarop let je dan het best als je een goede koop wil doen?  Welke dikte moet je zeker hebben als je ook buiten wilt trainen in juni?  Als ik het correct "destilleer" is 1 mm te dun.

15 Laatst bewerkt door JanR (17-05-10 15:57:46)

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

5 mm is volgens mij het maximum wat toegestaan is door de NTB (zo uit mijn hoofd). Hoe dikker je wetsuit, hoe hoger je in het water ligt, hoe sneller je zwemt. Misschien een beetje te kort door de bocht, maar zo werkt het volgens mij een beetje. Met andere woorden: het is bij mijn weten redelijk gebruikelijk om in 5mm wetsuits te zwemmen. De armen mogen best wat dunner (bij mij 1,5 mm) voor de flexibiliteit. Ik heb het nog nooit te warm gehad met wetsuit in het buitenwater.

16

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

JanR schreef:

5 mm is volgens mij het maximum wat toegestaan is door de NTB (zo uit mijn hoofd). Hoe dikker je wetsuit, hoe hoger je in het water ligt, hoe sneller je zwemt. Misschien een beetje te kort door de bocht, maar zo werkt het volgens mij een beetje. Met andere woorden: het is bij mijn weten redelijk gebruikelijk om in 5mm wetsuits te zwemmen. De armen mogen best wat dunner (bij mij 1,5 mm) voor de flexibiliteit. Ik heb het nog nooit te warm gehad met wetsuit in het buitenwater.

Ik heb nog nooit een jury wetsuits zien controleren. Volgens mij kan je er gewoon vanuit gaan dat de wetsuits geschikt voor triathlon ook aan alle maten en eisen voldoen.

17

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

@ Jacob,

Er wordt hier niks afgekeurd. Heb zelf totaal geen ervaring met echte triatlon pakken of in hoeverre die bestaan. Heb zelf een pak waarmee ook wel is gedoken word dat 3 mm is.
Dit pak is wel wat stugger dan bijv surf pakken. (weet niet of een surf pak dichter in de buurt komt van de meest gebruikte pakken tijdens triathlons).

1mm denk ik bij dat je net zo goed zonder pak kan zwemmen. heb je ook meer bewegingsvrijheid.
Ik merk wel dat wanneer je met pak zwemt het toch zwaarder is dus lijkt het mij dat wanneer je pak dikker is je dus ook meer inspanning moet leveren om tot hetzelfde resultaat te komen. maar miss zie ik dit ook wel verkeerd

18

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Palm ,
zwem is in een echt wetsuit wat geschikt is voor zwemmen en niet voor duiken of surfen
je zult merken dat dit soepel is en niet zwaarder wordt .
Ook zal je zwemtijd en techniek waarschijnlijk beter zijn .
Groet Rapido .

triathlon is 3 x beter

19 Laatst bewerkt door Palm (17-05-10 19:52:35)

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Rapido,

ja dit is de eerste keer dat ik mee doe. en doe dan ook nog is mee met een Trio dus houdt in alleen 1 km zwemmen.
moet eerst even kijken of ik het wat vind maar door dit forum ben ik al wel enthousiaster geworden. volgend jaar wil ik 1/8 gaan doen.

zwemtechniek is al aardig bij mij, zelfs met dit pak lukt het me nog om in het zwembad de kilometer binnen de 13 min te zwemmen. lig in totaal 4 uur per week in het zwembad waarvan 2 uur op techniek dus daar moet het niet aan liggen. maar miss idd aan het pak. als de kilometer me bevalt volgende week maandag bij de triathlon in woerden dan ga ik verder kijken voor betere spullen.

20

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Met andere woorden: een 1 mm dik wetsuit heeft weinig te bieden qua ligging en warmtebrug.  Mijn plan is om jaarlijks een vijftal triathlons te doen gedurende de maanden juni, juli en augustus.  Is het dan noodzakelijk om een 5mm dik pak te hebben?  Bieden de instapversie dan voldoende voor mij als leek?

Greetz

21

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Ik denk dat je met de Orca Equip  een prima pak koopt .Prijs ongeveer 240.e Er zijn goedkopere
wetsuits maar deze zijn kwalitief een stuk minder .
Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

22

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Orca heeft zeker goede wetsuits. Denk er wel om dat het vooral gaat om pasvorm. Dat kan nog wel eens verschillen. Dus als je eens een testdag ziet ergens, hup erheen! En anders gewoon goed passen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

23

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Orca's kun je via Wiggle.co.uk voordelig te kopen. Houd wel rekening met terugstuurkosten (10 euro) voor het omruilen voor de juiste maat :-).

24

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

saelensbjorn schreef:

Nog eventjes de link meegeven

http://www.decathlon.be/NL/thinswim-pro … -98938492/

Ik heb deze een aantal weken geleden gekocht als eerste wetsuit.
Deze avond heb ik deze voor de eerste maal gaan testen en ik moet zeggen het ging prima.

Helemaal geen koude gehad en bewegingsvrijheid is prima.
Heb wel geen referentie met andere pakken.

25 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (25-05-10 20:11:46)

Re: wetsuit: hoe snel uittrekken tijdens een wedstrijd

Zo hoort het wisselen van zwemmen naar het fietsen te gaan
Zie link
http://www.youtube.com/watch?v=5XBisIHHKBg