1

Onderwerp: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Beste triathleten,

Ik doe 24 mei aanstaande mee met de trio-triathlon in woerden.
Ik neem daarvoor het zwemgedeelte voor mijn rekening.

Nu heb ik een wetsuit 3mm. ben al een aantal keer in het water geweest waarin gezwommen word echter krijgt het gedeelte dat door het wetsuit is bedekt het niet koud maar mijn handen en vooral mijn hoofd.

heeft iemand hier tips voor om iets te gebruiken of juist niet??

Gr Sander Palm

2

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Heel hard door zwemmen. Je doet toch een trio......wat maakt het dan uit als je als calippo het water uit komt, je bent dan toch klaar?

Succes met de wedstrijd

A+

3

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Handen is niet zo erg, met een koude kop loop je wel wat draaierig naar de wisselzone, maar daarna zit het erop voor jou dus niet zo'n probleem?

Wat wel helpt is twee of drie badmutsen over elkaar aantrekken.  Heb dat vorig weekend gedaan in Geel (B) bij water van 13.6°C, en had geen last van een koud hoofd of handen, alleen koude voeten!

4

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Het is niet direct heel erg charmant.....maar uit ervaring kan ik je vertellen dat deze badmutsen erg goed de warmte vasthouden...: http://www.decathlon.nl/NL/gewafelde-badmuts-11601420/ Eigenlijk zijn ze bedoeld voor schoolslagzwemmende dames op leeftijd..maar ach...je moet wat over hebben voor je sport.... smile
Wel eerst even uitproberen in het zwembad want je hoofd komt door de luchtbelletjes in de badmuts erg hoog te liggen (wel lekker makkelijk bij het opkijken om de boeien te zoeken)....misschien dat dat voor sommige zwemmers een te groot nadeel is......

5

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

@ petitmas

hard doorzwemmen lukt ook wel dat was ook niet het probleem;) hoofd krijgt het niet egt warm als ik met me armen en benen bezig ben.

Ghen en Wijnand bedankt voor de tip. zal is gaan kijken of het wat is. en anders word het 1km met het hoofdje boven water..

6 Laatst bewerkt door Rogier (14-05-10 23:41:54)

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

ghen schreef:

Handen is niet zo erg, met een koude kop loop je wel wat draaierig naar de wisselzone, maar daarna zit het erop voor jou dus niet zo'n probleem?

Wat wel helpt is twee of drie badmutsen over elkaar aantrekken.  Heb dat vorig weekend gedaan in Geel (B) bij water van 13.6°C, en had geen last van een koud hoofd of handen, alleen koude voeten!

Goeije tip smile vandaag mijn eerste slagjes gemaakt in water van 11 a 12 graden* en het was behoorlijk aan het tollen. Misschien morgen maar eens proberen met een badmuts.....

*Veersemeer, alleen dan een stuk verder naar de oosterschelde waar de temperatuur een heerlijke 10 graden doet.
http://www.testnetwerk.nl/Veersemeer4.gif

edit: even het plaatje aanpassen, de link wordt dynamisch gegenereerd, staat nu op mijn eigen server smile

7 Laatst bewerkt door Paul851 (14-05-10 23:41:52)

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Ik weet van o.a 2xu dat ze ook badmutsen van neopreen verkopen, schijnt een stuk minder warmteverlies te geven dan een gewone badmuts. Kosten, geen idee, ik heb er (nog) geen.

8

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Paul851 schreef:

Ik weet van o.a 2xu dat ze ook badmutsen van neopreen verkopen, schijnt een stuk minder warmteverlies te geven dan een gewone badmuts. Kosten, geen idee, ik heb er (nog) geen.

Ga het morgen proberen met een gewone. laat wel even weten hoe het is gegaan.

9

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Hoi Palm

Als bekend verlies je de meeste (lichaams)warmte via hoofd en nek. De tip van de 2 of 3 dubbele badmuts is dus sowieso aan te raden. verder kan je dan alleen nog heel veel vet in je nek smeren. Daarna wel weer je handen goed afdrogen anders heb je geen "grip" op het water :-)

Suc6

10

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Bedankt voor je reactie petitmas.. volgende week nog maar even 2x in het buitenwater zwemmen met 2 of 3 badmutjes op..

we moeten er toch een keer aan geloven.

11

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Rogier schreef:
Paul851 schreef:

Ik weet van o.a 2xu dat ze ook badmutsen van neopreen verkopen, schijnt een stuk minder warmteverlies te geven dan een gewone badmuts. Kosten, geen idee, ik heb er (nog) geen.

Ga het morgen proberen met een gewone. laat wel even weten hoe het is gegaan.

het was dermate koud dat ik het verstandig vond om toch niet te testen.... excuses hiervoor.

12

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

haha ja de temp is nog erg laag.

heb er nu een aantal keren rond de 100 meter gezwommen maar toen had ik het ook al wel een beetje gehad.
(dit was zonder badmutsen) dus van de week maar weer even een poging wagen.

laat weten hoe het dan is gegaan met dubbele badmuts

13

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Palm schreef:

haha ja de temp is nog erg laag.

heb er nu een aantal keren rond de 100 meter gezwommen maar toen had ik het ook al wel een beetje gehad.
(dit was zonder badmutsen) dus van de week maar weer even een poging wagen.

laat weten hoe het dan is gegaan met dubbele badmuts

idd, ik had 300 meter gedaan en kreeg het idee dat we de sauna in de keuken met eten hadden gevuld. smile
Dinsag ga ik ook een poging wagen, en zal dan ook twee badmutsen opzetten.

14

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

wens je veel sterkte..

je komt zelf uit de omgeving woerden dat je makkelijk hier kunt oefenen? of zwem je in je eigen woonplaats?

15 Laatst bewerkt door Rogier (16-05-10 12:21:42)

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

nope, onderstaand is mijn plek.
http://maps.google.com/maps?f=q&sou … h&z=16
In de vrije uurtjes ben ik ook veel op het water te vinden met een catamaran, maar begin toch meer lol te krijgen in het duur element.
Ik plons er bij de rechtse steiger in (bij het strandje) en zwem naar links. als het wat beter gaat kan ik in de haven verder trainen. oh ja en het is zout water wink

16

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

aah ok, veel succes met het oefenen dan wink ik ga van de week toch maar proberen de kilometer even te zwemmen. dan maar even goed koud uit het water komen. het komt namelijk allemaal al dichtbij.

17

Re: Wat te gebruiken bij deze temperatuur

Was goed te doen vandaag, niet dat je even lekker een uurtje gaat weken maar om het nu koud te noemen