1

Onderwerp: Snelveters

Hallo,

Ik heb een aantal snelveters bekeken en zie dat er een aantal systemen zijn. Nou lijken mij de Yankz veters wel goed maar kan iemand mij vertellen welke veters het prettigste zijn? De Yankz veters zien er stabiel uit en lijken mij het meest comfortable omdat er niks los op je schoenen 'wiebelt' tijdens het lopen.

Ik wilde veters via internet bestellen maar ik zie dat de verzendkosten nog duurder zijn dan de veters zelf. Zijn er mensen die nog witte hebben liggen en deze willen doorverkopen? Of zijn er mensen die wellicht samen wat veters willen bestellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Lieke

2

Re: Snelveters

Buiten deze sport houd ik me ook bezig met zeilen op een catamaran. Wij hebben voor sommige vervindingen veter achtige elastieken. Deze kun je ook zonder enige moeite gebruiken.
In de gemiddelde zeilshop gewoon tekoop (per meter) prijs onbekend.

3 Laatst bewerkt door Paul851 (20-05-10 11:01:32)

Re: Snelveters

Yankz heb ik ook, en ze bevallen me prima. Inderdaad niks wat op m'n voeten ligt te tikken tijdens het lopen, en snel wisselen. Alleen jammer dat ze in Nederland niet meer in de winkel liggen/te bestellen zijn. Werkt alleen minder prettig bij crossloop, als de ondergrond erg nat en zacht is. Vorig jaar december een keer terug gemoeten om m'n schoen uit te graven, zat ongeveer 30 cm onder de grond.
Sluitingen ervoor heb ik dus nog wel, maar nu met vers elastiek tongue

4 Laatst bewerkt door Rogier (20-05-10 11:42:26)

Re: Snelveters

nou, voor 0,45 de meter ben je een heel end, er zijn er volgens mij ook van 3 mm maar dat weet ik niet zeker.
http://www.lines4boats.nl/index.php?cPa … l=Elastiek
http://www.bootwerker.nl/Elastiek/0017109/index.html
Daarnaast zie ik de meerwaarde niet helemaal (Zal wel aan mij liggen). Even boven een knoop erin, afbranden om te sealen en je hebt niet eens de klem nodig.

Ik zal eens kijken of ik het vanmiddag voor elkaar krijg, zal ik even een foto plaatsen.

5

Re: Snelveters

Ben heel erg benieuwd of het gelukt is.
Zit een zeilwinkel bij mij om de hoek!

6

Re: Snelveters

starter schreef:

Ben heel erg benieuwd of het gelukt is.
Zit een zeilwinkel bij mij om de hoek!

Sorry, niet meer gered voor de sluitingstijd, morgen ben je de eerste, ga direct als de kinderen naar school zijn gebracht.

7

Re: Snelveters

Bij mij helaas geen zeilwinkels in de buurt (Achterhoek) maar ik zal eens op internet rondsnuffelen.. Ik heb ze nog wel gezien bij StepOne in Borne, misschien dan toch daar nog maar ff langs..

8

Re: Snelveters

Goed, ben vandaag naar de zeilwinkel geweest en daar een monster investering gedaan van 1,10 euro voor twee meter elastiek van 3mm big_smile
http://www.testnetwerk.nl/stap1.jpg

Nu om het een en ander geschikt te maken is het nog niet helemaal naar mijn zin. Na wat meten bleek inderdaad dat 1 meter per schoen voldoende is om te strikken en spanning erop te zetten

Dus de schaar erin en dichtbranden met een aansteker
http://www.testnetwerk.nl/stap2.jpg
Hierna even inrijgen in de schoen, hierbij wordt gelijk duidelijk dat je niet meer dan 3 mm moet nemen anders past het niet meer soepel door de gaatjes.
http://www.testnetwerk.nl/stap3.jpg
Ik ben gaan strikken met mijn voet in de schoen om te voorkomen dat ik het te strak zou doen. Toen ik de "normale" spanning voelde heb ik een knoop gemaakt.
http://www.testnetwerk.nl/stap4.jpg
Het naadeel is dat de schoenen niet goed kunnen drogen doordat deze dicht blijven staan, echter als je ze gewoon trikt blijft er een veel kleiner lusje over dan anders. vandaar een strik en geen knoop
http://www.testnetwerk.nl/stap5.jpg
Ik zou nog moeten testen, maar bij een wedstrijd zou een platte knoop met afgeknipte puntje een uitkomst kunnen zijn. Gewoon zou ik een strik gebruiken zodat je de schoen na het trainen gewoon open kunt zetten op te drogen.
Voor de mensen die geen knopologie hebben gestudeerd (Hoofdvak in de zeilkunde big_smile) de platte knoop.
http://knopen.scouting.nl/images/platte_knoop.gif
Ezelsbruggetje, Links over recht, rechts over links.


Ik ga vanmiddag wel even een paar Km lopen om het verder te testen maar het lijkt allemaal in orde

@lieke, Moet ik een paar meter opsturen?

9

Re: Snelveters

Ha mooi man, zeer goede tip.
Ik heb destijds van de (voorlaatste?) importeur van Yankz meteen 4 paar gekocht, dus ik kan nog even vooruit, maar dit ga ik zeker onthouden.

A+

10 Laatst bewerkt door Rogier (21-05-10 23:02:38)

Re: Snelveters

Inmiddels heb ik samen met mijn dochter (9) wel 2 Km gelopen, en wonderwel geen klachten, blijft goed zitten en toch gewoon in en uit te stappen.

Ik laat ze erin zitten. smile

Als er mensen zijn die wat nodig hebben, 0.55 p/m + verzending (gewoon als brief met een dubbele envelope 20-50 g.   EUR 0,88 en 50-100 g.   EUR 1,32)  even doorgeven in de PM.

11

Re: Snelveters

Rogier schreef:

Ik laat ze erin zitten. smile

Toch best niet het hele jaar mee lopen...  Als ze maar iets te vast zitten, of net niet vast genoeg, ga je er op lange termijn toch blessures aan overhouden, omdat je voet dan altijd te vast of te los zit.  Ik begin pas met snelveters te lopen enkele weken voor een triatlon en haal ze er nadien weer terug uit.

12

Re: Snelveters

Ik heb 4 jaar lang gelopen met elastische veters eerst Yankz en later lazy laces. Yankz zijn beter kwaliteit veters maar een rot sluiting. Door de grote sluiting bovenop kom ik niet goed in mijn adapters. de combi van yankz veters met lazy laces sluiting werkt op lange termijn het beste. Waren trouwens de jaren dat ik de minste blessures liep.

De zeil veters zien er goed uit. snap het probleem van schoenen drogen niet helemaal, heb je je zooltjes vast gelijmt ofzo? (kan handig zijn in de wissels) Anders trek je die eruit, de schoen is zo open dat het altijd weldroogt lijkt me.

Lijkt me nog wel lastig om een geschikte knoop te vinden die het goed vast houd op de langde duur, misschien heeft de zeil deskundige Roger tips?

13

Re: Snelveters

Ghen

Toch best niet het hele jaar mee lopen... ???????????????
Denk je echt dat je van 2 uur (?) hardlopen per dag blessures gaat krijgen van een elastische veter?
De mensen op dit forum die elastische veters dragen doen dat tijdens training en wedstrijd.

Een heel druk baasje traint 20 uur per week, er zitten 168 uur in een week, dus 148 uur geen elastische veters aan je voeten. Lijkt me niet een heel groot probleem, toch?

Of interpreteer/begrijp ik iets helemaal verkeerd?

A+

14

Re: Snelveters

draak schreef:

De zeil veters zien er goed uit. snap het probleem van schoenen drogen niet helemaal, heb je je zooltjes vast gelijmt ofzo? (kan handig zijn in de wissels) Anders trek je die eruit, de schoen is zo open dat het altijd weldroogt lijkt me.

Lijkt me nog wel lastig om een geschikte knoop te vinden die het goed vast houd op de langde duur, misschien heeft de zeil deskundige Roger tips?

Wat betreft dat drogen, het is het behoud van je materiaal en de vorm vandaar.

Wat betreft het vinden van de juiste knoop.
De knoop onder het artikel is de platte knoop. Het voordeel van deze knoop dat hij twee touwen met gelijke dikte vast zet en zichzelf vast trekt.

Vaak wordt de platte knoop verward met de dieve-knoop. Deze lijkt er erg op (Links over recht, links over rechts) en deze trekt zichzelf NIET vast.

Dus links over recht en rechts over links, even goed aantrekken en deze komt echt niet meer los.

Knopen hoeft niet moeilijk te zijn, het gaat erom dat het vast genoeg zit om het bij elkaar te houden wat moet.:D

15

Re: Snelveters

Ik loop op training met veters en op wedstrijd met elastieken vind dat ik met veters toch meer steun heb in mijn schoenen vooral bij boslopen.

16

Re: Snelveters

Heb de elastieken veters meerdere keren geprobeerd maar het is niets voor mij. Ik hou het simpel; gewone veters en beide veteruiteinden door zo'n drukding (ja, hoe heet dat nou?) te halen. Zo'n ding die je ook wel in jassen hebt zitten om de boel in te snoeren. Drukknop bovenop, gat erin waar je de 2 veters doorheen haalt, snel en simpel, Uiteindes veters maak ik vast voorop de schoen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17

Re: Snelveters

Rogier schreef:

@lieke, Moet ik een paar meter opsturen?

Bedankt voor je aanbod Rogier maar het elastiek kan ik hier ook kopen bij de handwerk winkel, het gaat mij met name om de sluitingen van het Yankz systeem. Als je deze eenmaal hebt aangeschaft kan je bij slijtage de elastieken wel vervagen door eigen elastiek. Mij leek met name het sluitingen systeem handig.. Maar bedankt!

Misschien toch even langs de handwerk winkel om te zien wat voor sluitingen ze daar hebben..

18

Re: Snelveters

als het dan toch een probleem is dat je snel die veters goed moet hebben, waarom loopt niemand dan op schoenen met klitteband. Dat zou minstens net zo snel moeten zijn, goedkoper en zal vast ook prima afsluiten.

Nou ben ik zelf absoluut geen goeie loper, dus ik zal wel rare dingen zeggen?

19

Re: Snelveters

yorrick schreef:

als het dan toch een probleem is dat je snel die veters goed moet hebben, waarom loopt niemand dan op schoenen met klitteband. Dat zou minstens net zo snel moeten zijn, goedkoper en zal vast ook prima afsluiten.

Nou ben ik zelf absoluut geen goeie loper, dus ik zal wel rare dingen zeggen?

Goedkoper durf ik te betwijfelen. maar dat is een andere discussie.
Het lijkt me dat het met kb niet mogelijk is de vorm van de voet goed te volgen. Mijn voorkeur zou er iig niet naar uit gaan.

over het topic met elastiek: ik heb dit weekend en gisteren gelopen, totaal ruim 18 km zonder de veters te strikken en gewoon mijn voet erin geschoven. ik moet me erg vergissen als diut niet gaat werken. Mbt de stabiliteit. ik heb makelijk praten want ik heb een vrij brede voet en kan dus bijna zonder mijn veters te strikken lopen. maar met die elastieken erin merkte ik eigenlijk geen verschil. Misschien omdat de schoenen al ingelopen zijn?

20

Re: Snelveters

Inmiddels nog steeds de zelfde knoop erin zitten en al weer heel wat meters in mijn benen zitten. Het lijkt goed te werken.

Ikmiddels heeft iemand van het forum wat leastiek opgestuurd gekregen, dus misschien wel evaringen van twee personen smile

21

Re: Snelveters

Ik heb ze er net ingezet. Met een sluiting die ik van een oude jas heb gehaald.
Wanneer ik er op gelopen heb zal ik mijn ervaring vertellen.
Ik ga me nu geestelijk voorbereiden op mijn eerste 1/8ste in gelijk voor mij barre omstandigheden :-)

22

Re: Snelveters

Mijn elastiekjes lopen lekker hoor! smile Dankje Rogier!

23

Re: Snelveters

yorrick schreef:

als het dan toch een probleem is dat je snel die veters goed moet hebben, waarom loopt niemand dan op schoenen met klitteband. Dat zou minstens net zo snel moeten zijn, goedkoper en zal vast ook prima afsluiten.

Nou ben ik zelf absoluut geen goeie loper, dus ik zal wel rare dingen zeggen?

Omdat je met veters van elastiek niets hoeft te doen, en klitteband moet je nog vast maken. Veters van elastiek zitten al goed, maar die kunnen oprekken om de schoen aan te doen. Dus klitteband zal meer tijd kosten.

24

Re: Snelveters

Bleek schreef:
yorrick schreef:

als het dan toch een probleem is dat je snel die veters goed moet hebben, waarom loopt niemand dan op schoenen met klitteband. Dat zou minstens net zo snel moeten zijn, goedkoper en zal vast ook prima afsluiten.

Nou ben ik zelf absoluut geen goeie loper, dus ik zal wel rare dingen zeggen?

Omdat je met veters van elastiek niets hoeft te doen, en klitteband moet je nog vast maken. Veters van elastiek zitten al goed, maar die kunnen oprekken om de schoen aan te doen. Dus klitteband zal meer tijd kosten.

Is het niet zo dat het elastiek mee kan rekken wanneer je voeten tijdens het lopen opzwellen en het klitteband niet? Dat je dan je voeten afknelt.. Of is dit een vreemde filosofie aangezien dit met normale veters ook zo is?

25

Re: Snelveters

Gisteren met de vetertjes gelopen! Wissel ging lekker snel!
http://img.photobucket.com/albums/v149/carlahe3/DSC07500.jpg
Ik hoefde alleen maar mijn schoenen aan te schieten, de flap iets goed trekken en gaan!