1

Onderwerp: bidonhouder op het zadel :S

Nu zie ik van die mooie bidonhouders op het zadel maar waar kan je die vinden ?

Heb vamiddag een Giant trinity gekocht en daar moeten natuurlik geen gewone bidonhouders op
dus wil ze op het zadel, kunnen 2 bidons in toch ?
dus wie helpt me ?

2

Re: bidonhouder op het zadel :S

Ik heb de mijne (Tacx) bij futurumshop.nl gekocht. Op derks-wielersport.nl zag ik er geloof ik ook een paar staan.

Zet boutjes en moertjes wel dik in de Loctite anders trilt de hele bende los. Beetje vervelend als je wel aan een slokje sportdrank toe bent en je grijpt mis... (ervaringsdeskundige aan het woord)

3

Re: bidonhouder op het zadel :S

top !!!!

gevonden bij derks-wielersport.nl
http://www.derks-wielersport.nl/bidonho … 00628.html
en besteld wink

dus bedankt !!

4

Re: bidonhouder op het zadel :S

Oefen er wel even een keer mee voordat je ermee ten strijde trekt. De bidon pákken is niet zo'n probleem maar de bidon blind terugstoppen valt de eerste keren wel wat tegen en tijd om rechtop achterstevoren op je fiets te gaan zitten heb je niet (laat staan stoppen, teruglopen en je bidon pakken omdat je hem uit de houder hebt laten glippen). Succes!

5

Re: bidonhouder op het zadel :S

Thanx voor de tip !
In het verleden had ik er ook 1 was een goedkope en stelde niets voor, bidons vielen eruit bij een vluchtheuvel :s
maar zal dit onthouden big_smile

6

Re: bidonhouder op het zadel :S

waarom zou je de bidons achter je zadel willen? het ziet er niet uit maar goed daar zijn de meningen oververdeeld.
Ze vallen er sneller uit. ze zijn moeilijk te pakken en het is minder aero.....

7 Laatst bewerkt door petitmas (30-05-10 12:13:11)

Re: bidonhouder op het zadel :S

Eh....draak, er zijn mensen die hebben aan 2 bidons niet genoeg, wellicht daarom :-)???
Ik heb overigens mijn materiaal in een daarvoor bestemde bidon met schroefdeksel, dus die pakt ook al 1 bidonhouder.

Ik rij al 15 jaar met dubbele bidonhouder aan mijn zadel. Heb nu ook die van de futurumshop gekocht. Krijg hem over 2 weken, dus zal laten weten hoe die bevalt.

A+

8

Re: bidonhouder op het zadel :S

nou ik wil genoeg vocht mee kunnen nemen, zondag in groningen de halve en als er geen drinkpost tijdens het fiets gedeelte is heb ik aan 2 niet genoeg... kan ik er beter 4 meenemen

9

Re: bidonhouder op het zadel :S

Bij elke wedstrijd zijn er drinkposten en coachposten. 2 is voor mij het maximum, vandaag maar 1.
4 bidons, moeder.... Dat is gewoon 2 tot 3 kg extra :s. Zie je van die mensen met dure, lichte, aero fietsen, rijden ze erbij als kerstbomen. Frames volgebouwd, kilo's extra....

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

10

Re: bidonhouder op het zadel :S

2 bidons ? oh en ik altijd maar drinken drinken drinken....
dan ga ik het maar eens proberen met 2
en ja je hebt gelijk over de kerstbomen.. krijg donderdag mijn nieuwe giant trinity... moet geen kerstboom worden....

trouwens netjes gedaan in nieuwkoop Jacob

11

Re: bidonhouder op het zadel :S

Eh....jacob......2 bidons extra is 2 tot 3 kilo???? Er gaat bij mij maar max 750 ml in :-)
Overigens, waar is jouw reparatie spul? Dat is bij mij 1 bidon van 300 gr.

Maar inderdaad het is meer gewicht

A+

12

Re: bidonhouder op het zadel :S

Vergat ik nog.....hoe train je dan, bijvoorbeeld, 140 in de polder met 2 bidons?

13 Laatst bewerkt door Jacob (31-05-10 21:15:51)

Re: bidonhouder op het zadel :S

Er is een verschil tussen trainen en racen dacht ik zo. En tijdens lange ritten zorg ik vaak ook even voor een stop ergens (adresje, supermarkt, tankstation) voor een refill. Maar ik zorg dan idd vaak voor een 3e bidon.

Reparatiespul hebben ze tegenwoordig mooie tasjes voor, verdwijnt volledig onder het zadel. De berekening is inderdaad een beetje aan de hoge kant. 2 bidons extra, toch mooi bijna 2kg extra. Nog veel.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: bidonhouder op het zadel :S

Ik ga je tip zeker ter harte nemen in wedstrijden. In trainingen heb ik echt een bloedhekel aan stoppen, al is het maar om een refill. Dus daar blijf ik met volle bepakking fietsen :-)

A+

15

Re: bidonhouder op het zadel :S

Ik ga ook voor de refill. Heb 2 bidons van 750 ml. Voor de langere ritten start ik met twee volle bussen (water vermengd met ieder een grammetje of 45 fantomalt). Voor de ritten boven de 100 km neem ik nog wat fantomalt mee in een apart zakje en gooi dat in mijn bidon tijdens het tussentijds vullen. Heb erg weinig problemen met tussentijdse stops...sterker nog......ik vind ze heerlijk!!

De lange ritten rijd ik overigens meestal met met een groepje van onze vereniging. Bij goed weer pakken we dan na een km of 60 gewoon even uitgebreid een terras met cola en appelpuntje met slagroom....boog kan immers niet altijd gespannen staan!! wink Er zit in dat groepje een aantal jongens dat fanatiek aan wedstrijden doet......heb ze nooit horen klagen over de stops..... smile

Fietsje wordt natuurlijk wel wat zwaarder van al die zooi....maar goed.....beter iets teveel drank bij je dan te weinig...een uitgedroogde triathleet op een fiets van heel veel euri is immers ook geen gezicht... smile

16

Re: bidonhouder op het zadel :S

nou dus...
ik vraag me af of ze wel tijden speedman refill hebben
staat niet eens wat beschreven :S

17

Re: bidonhouder op het zadel :S

draak schreef:

waarom zou je de bidons achter je zadel willen? het ziet er niet uit maar goed daar zijn de meningen oververdeeld.
Ze vallen er sneller uit. ze zijn moeilijk te pakken en het is minder aero.....

Eruit vallen heb ik nog nooit meegemaakt, en het schijnt juist meer aero te zijn, omdat het achter je zit. Dus uit de wind. Moeilijk pakken valt ook mee, kwestie van gewenning.

18

Re: bidonhouder op het zadel :S

wieger schreef:

nou dus...
ik vraag me af of ze wel tijden speedman refill hebben
staat niet eens wat beschreven :S

Wieger; ook hier geldt dat het wel wat pro-actiever mag. Mail nou gewoon de organisatie.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19 Laatst bewerkt door Scighera (01-06-10 10:42:31)

Re: bidonhouder op het zadel :S

ik heb verscheidene systeem gebruikt, ook 3x een systeem gebroken gehad (2x tacx en 1x een extreme van rose versand.

Eentje die wel kuilen kan hebben met 2x 750cc bidon zonder na een paar 1000km af te breken:
http://rose.nl/accessoires/bidons-en-dr … tail2=2703

En bombproof houders: die oerdegelijk standaard tacx/zefal houders (klasiek ontwerp) en de profile design houders.

Feit blijft: 95% van de bidonhouders is niet geschikt omdat bij de geringste kuil/bobbel de bidons eruit worden gelanceerd. Ik rij voornl met een aerodrink en 1 aerobidon in het frame. Moet ik meer mee dan nog een 500cc in het frame of een 500cc in de houder anchter het zadel (extra gezekerd met 2 grote elastieken...)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: bidonhouder op het zadel :S

@ Paul, achter je rug komt alle wind weer bij elkaar en komt er uit wind tunnel testen dat het meer weerstand geeft als ze in je frame zetten.
oplossing is weer om ze erg laag te monteren, maar dan heb je weer ipv een dunne zadelpen 2 bidons die naar de zijkant uitsteken, nog steeds meer weerstand als in je frame.
Ik weet eigenlijk niet het effect van een bidon tussen je ligstuur op de luchtweerstand..... ik heb er 1 waar bijna een liter in kan schiet ook aardig op lijkt me.

21

Re: bidonhouder op het zadel :S

voordeel van een bidon in je aerobar (neem aan dat je de profile design aquacell bedoelt? heb deze zelf ook) is dat je niet je handen van je stuur hoeft te halen om te drinken
-Het verstoord niet je beweging
-Het verstoord niet je aero houding
-Je houdt beide handen aan het stuur (dus ook veiliger)
-Je hebt maar een kort moment nodig om te drinken (kan vlak zijn, in een klim is ook geen probleem)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

22

Re: bidonhouder op het zadel :S

Het mooiste en het meest stabiele systeem is de X-Lab Sonic Wing past perfect in zadelpen van de Cervelo P serie
De bidonhouder kun je met 2 schroeven en bouten vastzetten in de zadelpen waar 2 gaten in zitten
Voordeel het zit muurvast en je hoeft niet bang te zijn dat het breekt dit in combinatie met de juiste bidonhouders en je hoeft niet bang te zijn dat je een bidon verliest
Bij een horizontale montage aan de zadelpen zit de houder met bidons achter mijn benen en volgens mij aerodynamisch redelijk verantwoord

23

Re: bidonhouder op het zadel :S

@jacob ik was je eindelijk een slag voor tongue
had gemaild en ze hebben geen refill tijdens het fietsen

24

Re: bidonhouder op het zadel :S

@Scighera

Naast dat het er niet uit ziet, maar laten we dat maar achterwege laten zijn de voordelen volgens mij niet zo heel extreem groot. Ik vind het geen probleem om eens mijn bidon te pakken om even andere houding aan te nemen op de fiets, blijf je beetje in beweging. Maar verder is het stukje gewenning, (behalve bij mijn aerobidon) neem ik aan dan bijna iedereen met zijn ogen dicht z'n bidon pakt en terug kan plaatsen. Kwestie van een paar tellen. En het aerodynamisch voordeel is volgens mij te verwaarlozen.


Hans van Vlijmen schreef:

Het mooiste en het meest stabiele systeem is de X-Lab Sonic Wing past perfect in zadelpen van de Cervelo P serie
De bidonhouder kun je met 2 schroeven en bouten vastzetten in de zadelpen waar 2 gaten in zitten
Voordeel het zit muurvast en je hoeft niet bang te zijn dat het breekt dit in combinatie met de juiste bidonhouders en je hoeft niet bang te zijn dat je een bidon verliest
Bij een horizontale montage aan de zadelpen zit de houder met bidons achter mijn benen en volgens mij aerodynamisch redelijk verantwoord

Klopt die lijkt mij ook een stuk steviger als zo'n kunstof dingetje. Je betaald daar dan ook weer iets meer voor.

Bij mijn Cannondale zat standaard een 'bidonhouderrekje' geleverd van aluminium, zeker stevig icm met een stel goede bidonhouders, alleen gebruik ik hem (nog) niet.

25

Re: bidonhouder op het zadel :S

@wieger dat vind ik een slechte zaak. Een halve en een hele organiseren zonder verversingspost op de fiets.
Zeker met het oog op de NK organisatie volgend jaar.

Het zal ongetwijfeld financiele en organisatorische oorzaken hebben. Maar ik vind 1 post met minimaal bidons met water/sportdrank wel het minste wat een organisatie zou moeten leveren bij een wedstrijd langer dan een OD, afhangende van de lengte van het fietsparcours.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website