1

Onderwerp: triathlon = roofbouw?

ik ben gisteren verzeild geraakt in een conversatie met een laatste jaar student geneeskunde.
die mij erop wees dat triathlon pure roofbouw is op je lichaam, niet dat hij sport slecht vond maar meer als 6u ( hij verwees eigenlijk naar alle vormen van extreme duursporten, triathlon, marathon, wielerwedstrijden ) trainen op een week is gewoonweg roofbouw plegen op je lichaam zelfs als je het goed onderhoud ( rust / aangepaste voeding / .. )  hij vergeleek het met een auto, een auto kan je x aantal kilometer mee rijden tot ie oud en versleten is. Als je hem goed onderhoud kan je er zeker n aantal kilometers bijtellen vooraleer ie goed is voor het autokerkhof. Maar als je enorm veel rijd met een auto stapelen de aantal km's snel op en komt ie sneller aan zijn einde ( in jaarspanne dan ;-) )

ik hoop dat ik de vergelijken duidelijk heb kunnen overbrengen, nu gaat het niet om de auto smile maar om de sport triathlon, ik zelf train 8-10 u per week ( wat ik niet overdreven veel vind )

ervaren jullie dit ook als roofbouw op je lichaam ? zijn er stellingen die opgaan die dit tegen gaan of doe we het gewoon allemaal omdat het simpelweg enorm fun is, en dat we daar ons lichaam extreem mee belasten nemen we erbij ?

2 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (29-05-10 23:03:45)

Re: triathlon = roofbouw?

Als men alleen maar traint en niet de nodige rust neent dan kun je inderdaad spreken van roofbouw maar dat houdt geen mens lang vol ( Yin en Yang )
Plezier staat voorop bij mij en heb ik dat niet meer dan kap ik ermee,sporten is de belangrijkste bijzaak in het leven
Iemand die ik goed ken die vroeg eens aan mij hoe maak jij die tijd vrij ( 750 trainingsuren per jaar )
Ik vroeg aan hem die elke dag na zijn werk op de bank neerploft en de tv aanzet hoeveel uren kijk jij tv per jaar
Nou die tijd die jij tv kijkt ben ik aan het trainen
Loop eens over straat en zie eens hoeveel mensen overgewicht hebben en kijk dan naar je eigen lichaam want  long-distance triatleten die overgewicht hebben  heb ik nog niet gezien en sporten is leuk wat wil een mens dan nog meer

3

Re: triathlon = roofbouw?

Ik gaf meestal als antwoord : sport is nog relatief jong. Wie weet hoe Axel Koenders erbij loopt als hij 60 is ???

4

Re: triathlon = roofbouw?

Wat een idioot. Zie je maar weer dat een bepaalde opleiding niet per definitie betekent dat je alles snapt. maar mooi dat er straks weer een incompetene huisarts bij is die bewegen iets engs vindt.

Verbaast me nog dat hij niet met van die "beperkt aantal hartslagen" theorieen komt.
Waarom de grens bij 6 uur? Wat is het bewijs? Heeft de beste man enig idee hoe we zijn ge-evoulerd? Wat het menselijk lichaam heef gedaan het afgelopen miljoen jaar? Het was in ieder geval niet achter een beeldscherm zitten tikken of onderuitgezakt op de bank hangen.

Te (topsport)is nooit goed, maar een actie leven houdt je fysiek en geestelijk langer fit.  Quality of life dus. En daar is het bewijs dan weer overweldigend voor. 

Poeh. Nou ik ben in ieder geval op scherp gezet voor zometeen smile))

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5

Re: triathlon = roofbouw?

even een duidelijk argument:
Een lichaam is in staat reparaties aan te brengen, en daardoor iets sterker of beter te maken.

Ik moet de eerste auto nog tegenkomen die nadat je langs de weg staat na een half uur weer een volle band heeft smile

zoals hierboven TE ervoor is nooit goed, behalve bij tevreden smile

6

Re: triathlon = roofbouw?

Rogier schreef:

zoals hierboven TE ervoor is nooit goed, behalve bij tevreden smile

Of Tequila big_smile

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

7

Re: triathlon = roofbouw?

Avalanched

heeft die student wellicht een mooi rapport waarin een aantal triatleten 10 jaar gevolgd zijn en dan vervolgens de verschillen gemeten zijn van spierkracht, botsterkte enz enz ???

Jemig, wat een mannetje zeg. Beetje in de categorie : van pindakaas krijg je kanker.

A+

8

Re: triathlon = roofbouw?

ik denk niet dat hij het slecht bedoelde, en hij was ook duidelijk dat sport niet slecht is! maar triathlon legt veel te veel stress op het lichaam, vanwege de hoge trainingsuren. wat die 6u betreft, wilde hij zich niet echt aan binden want iedereen is anders iedereen recupereert anders. hij nam het meer als een gemiddelde van gezond bezig zijn met sport en je lichaam overbelasten.

voor alle duidelijkheid hij had het niet over wetenschappelijke, gewoon zijn ideen over de zware training/wedstrijden die het lichaam moeten ondergaan.

niet dat het mijn ideen zijn, ik vroeg me gewoon af wat jullie er van vonden..

9 Laatst bewerkt door pabbeele (30-05-10 20:55:36)

Re: triathlon = roofbouw?

In Nina, een weekendbijlage bij de Belgische gossipkrant Het Laatste Nieuws, stond in de doktersrubriek van dit weekend de volgende Q&A:

Q: Ik loop regelmatig, maar zou er helemaal voor willen gaan en denk eraan te beginnen met marathontraining. Is dat een goed idee? (Veronique, 35 j.)

A: Twee recente studies toonden verrassend genoeg aan dat wie langdurig en intensief aan uithoudingssporten doet, zoals een marathon lopen, een verhoogde kans heeft op hart- en vaatziekten in vergelijking met mensen die als hobby joggen. Een mogelijke verklaring is dat bij het intens beoefenen van uithoudingssporten de bloeddruk, het hartritme, de botbelasting (met het vrijkomen van calcium) en de vrijstelling van oxidatieve stoffen (die weefselschade veroorzaken) hoger liggen dan bij vrijetijdssporters. Het blijven hypotheses die verder onderzocht zullen worden. De studies willen ons zeker niet afhouden van sporten, maar geven een signaal dat sporten geen immuniteit biedt tegen hart- en vaatziekten. Meer studies moeten uitwijzen of er concrete risico's zijn.

10

Re: triathlon = roofbouw?

Referenties aub. Hier heb je helemaal niets aan.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

11

Re: triathlon = roofbouw?

pabbeele schreef:

Twee recente studies toonden verrassend genoeg aan dat wie langdurig en intensief aan uithoudingssporten doet, zoals een marathon lopen, een verhoogde kans heeft op hart- en vaatziekten in vergelijking met mensen die als hobby joggen.

Dit wordt dus gepresenteerd als een feit.

pabbeele schreef:

Het blijven hypotheses die verder onderzocht zullen worden.

Ontkrachting van het de eerder opgewormen feiten.

Mijn conclusie: dikke contradictie

12

Re: triathlon = roofbouw?

Er is anders net een studie verschenen die aantoont dat duursporters (marathon lopers <3u) en hun metabolisme met 100% kunnen verhogen tov 60% tov niet sporters. Ze vermoeden dat dit één van de redenen is waarom sporten het cardiovasculaire risico verlaagt.

Wat cardiovasculair risico betreft is sport gezond, hoe gezond het is voor je gewrichten is wel een andere vraag.

Uiteraard is verder onderzoek nodig.

13

Re: triathlon = roofbouw?

Een van mijn trainingsmaatjes hier is een Engelse arts, die moet altijd erg lachen om dit soort onzin.
Gewoon goed je trainingen opbouwen en een beetje uitkijken met oversteken. Voor de rest is het gezwam. Overtrainen vs overgewicht? Doe mij maar zere schenen dan, lijkt me beter.

Could be worse, could be raining

14

Re: triathlon = roofbouw?

Berry schreef:

Overtrainen vs overgewicht? Doe mij maar zere schenen dan, lijkt me beter.

QFT

15

Re: triathlon = roofbouw?

natuurlijk is het gevaarlijk al dat sporten....voor je het weet wordt je van de sokken gereden tijdens een training of krijg je een trap in je gezicht tijdens een zwemtraining  wink

Maar ongezond? als je goed eet, voldoende rust neemt, goed naar je lichaam ruisterd en een gevarrieerd trainingsschema hanteert valt het best mee. (mooie van triathlon: 3 sporten)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800