1

Onderwerp: wel of geen tijdritfiets

Niet dat ik al aan een eventuele vliegmachine toe ben hoor maar ik vraag me wel iets af;
Ik kan het beste uit de voeten/pedalen in bergachtig terrein, daar loop en fiets ik dus ook 't liefst. M'n "grote" triathlondromen spelen zich dan ook af in de bergen.
Heeft de aanschaf ooit van een tijdritfiets dan wel zin of heb ik dan meer aan m'n gewone racefiets? ik zie me met zo'n racemonster nog niet lekker 20 haarspeldbochten naar beneden zwieren...

(Aan de andere kant: tijdritfietsen zijn natuurlijk wel afschuwelijk mooi dus elk excuus om er wél een aan te schaffen is er weer een big_smile)

Wat zeggen de experts/jullie?

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

2 Laatst bewerkt door Rogier (03-06-10 13:56:26)

Re: wel of geen tijdritfiets

Niet dat ik een expert ben (of iets wat daar in de verste verte dan oon maar enigzins op lijkt). Ik kan niets anders zeggen dat dat zo'n vlieg ding er gewoon veel mooier uit ziet.
Dus ik zie 'm graag verschijnen in "show you bike" smile

3 Laatst bewerkt door JanR (03-06-10 14:11:00)

Re: wel of geen tijdritfiets

Ah, laat ik hier bij aansluiten met een concreet voorbeeld (ik hoop dat DDM dat niet erg vindt). Want ik vroeg me dat namelijk ook af. Stel je doet een triathlon met het onderstaande fietsparcours:

http://img44.imageshack.us/img44/4341/alpe.jpg

Tijdritfiets of racefiets?

4

Re: wel of geen tijdritfiets

Ik spreek niet over wel of niet aankopen van een TT fiets maar dit parcour hierboven zou ik zowiezo met mijn gewone racefiets rijden.

5

Re: wel of geen tijdritfiets

@JanR, wellicht goede bromfiets??

6

Re: wel of geen tijdritfiets

Rogier schreef:

Niet dat ik een expert ben (of iets wat daar in de verste verte dan oon maar enigzins op lijkt). Ik kan niets anders zeggen dat dat zo'n vlieg ding er gewoon veel mooier uit ziet.
Dus ik zie 'm graag verschijnen in "show you bike" smile

hahaha, heb je een paar jaar geduld? Ik heb mezelf net een carbon ros kado gedaan....

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

7

Re: wel of geen tijdritfiets

DMM schreef:
Rogier schreef:

Niet dat ik een expert ben (of iets wat daar in de verste verte dan oon maar enigzins op lijkt). Ik kan niets anders zeggen dat dat zo'n vlieg ding er gewoon veel mooier uit ziet.
Dus ik zie 'm graag verschijnen in "show you bike" smile

hahaha, heb je een paar jaar geduld? Ik heb mezelf net een carbon ros kado gedaan....

Show your bike smile

8

Re: wel of geen tijdritfiets

Tijdritfiets hoeft geen probleem te zijn in de bergen, maar over het algemeen is tijdritfiets wel zwaarder. En persoonlijk vind ik klimmen en dalen op koersfiets stuk fijner. Daarnaast gebruik je je opzetstuur ook minimaal tijdens het klimmen laat staan dalen...

9

Re: wel of geen tijdritfiets

JanR schreef:

Ah, laat ik hier bij aansluiten met een concreet voorbeeld (ik hoop dat DDM dat niet erg vindt). Want ik vroeg me dat namelijk ook af. Stel je doet een triathlon met het onderstaande fietsparcours:

http://img44.imageshack.us/img44/4341/alpe.jpg

Tijdritfiets of racefiets?

De Col d'Ornon heb ik vorige week nog beklommen. Aan het plaatje te zien volg je hetzelfde parcours. De afdaling is behoorlijk bochtig. Bochten lopen overigens wel lekker. smile

10

Re: wel of geen tijdritfiets

Ik heb geen ervaringen met een echte tijdritfiets maar ik ken die omgeving wel aardig.
Die route lijkt erg op de korte versie van de cyclo La Vaujany, die de week voor La Marmotte wordt verreden.

Die eerste col is best pittig maar de col d'Ornon (zeker van die kant) valt reuze mee. Je hebt daar een heel lange aanloop vals plat.
Dat is meteen het enige stukje waar ik me kan voorstellen dat een tijdritfiets wat verschil kan maken.
En het hele kleine stukje naar de voet van de Alpe.

Rest is afdalen en ga je toch wel hard (ook die eerste afdaling) of klimmen en dan is het juist fijn om wat verder naar achteren te zitten en wat rechterop (vind ik.)

Is dit trouwens de route die gefietst moet worden tijdens de triathlon 'Alpe d'huez'?
Lijkt me echt èèn van de mooiste evenementen om te doen.

11

Re: wel of geen tijdritfiets

Ik heb nog geen ervaring met de tijdritfiets in de bergen, maar ik zou met zo'n parcours de gewone racefiets gebruiken. Ik rijd mijn tijdritfiets vrij compact, dus met het staan bij het klimmen kom ik vrij makkelijk met de knieen tegen het stuur. Gezien het profiel van het parcours zitten er weinig vlakke stukken in. De "winst" die je op die stukken pakt met de tijdritfiets verlies je misschien wel weer tijdens het klimmen. En zoals al werd gezegd: tijdens het dalen is een wat rechtere houding met meer druk op het achterwiel ook wel prettig. En je kan op de racefiets ook in de beugels gaan hangen en de "baksteen daaltechniek" uitvoeren. big_smile

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

12

Re: wel of geen tijdritfiets

Ik denk dat op dit fietsparcours een normale racefiets met een kort ligstuur het handigst is: op het stuk voor de Alpe de Grand Serre heb je daar zeker wat aan en ook een groot deel van de Col d'Ornon kan in een ligstuur beklommen worden. Alleen de laatste 4/5km is pittig, daarvoor is het vooral vals plat. Bovendien is de afdaling van de Alpe de Grand Serre een "meetrapafdaling" na de eerste 3km: grote, brede weg met weinig bochten.

13

Re: wel of geen tijdritfiets

Als je voor een racefiets met opzetstuur zou kiezen, neem dan een opzetstuur met wegklapbare armsteunen, zoals de Airstryke van Profile Design.  Dan kan je nog alle posities op je koersstuur gebruiken, dit is wel handig bij het klimmen.

14

Re: wel of geen tijdritfiets

JanR schreef:

Ah, laat ik hier bij aansluiten met een concreet voorbeeld (ik hoop dat DDM dat niet erg vindt). Want ik vroeg me dat namelijk ook af. Stel je doet een triathlon met het onderstaande fietsparcours:

http://img44.imageshack.us/img44/4341/alpe.jpg

Tijdritfiets of racefiets?

Goh, ik zie 't nu pas, maar dit is inderdaad het fietsparkoers van een van m'n droomtriathlons dus dank voor dit concrete voorbeeld.
Ik heb deze route vorig jaar gebruikt als infietsrondje voor la Marmotte en persoonlijk vond ik de eerste klim erg goed te doen, steil maar hij loopt erg lekker. De Col d"Ornon is inderdaad lang en vals plat, mijn vriend had die dag z'n dag niet en heeft daar enorm afgezien. En de Alpe d"Huez.... tja, kwestie van verstand op nul en blik op oneindig maar ik vind het een geweldig gave klim.....

mister_arby schreef:

Tijdritfiets hoeft geen probleem te zijn in de bergen, maar over het algemeen is tijdritfiets wel zwaarder. En persoonlijk vind ik klimmen en dalen op koersfiets stuk fijner. Daarnaast gebruik je je opzetstuur ook minimaal tijdens het klimmen laat staan dalen...

Kijk, zoiets dacht ik al smile
Ik ben er net achtergekomen dat het gewicht van je fiets echt heel veel uitmaakt dus dat is voor mij een belangrijk argument...

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated