1

Onderwerp: compressiekleding

Ja, ik weet het, er staan al wat topics hierover op het forum, maar die zijn een jaar oud..

Dus, nu in 2010, hoe zijn de ervaringen met compressiekleding. Ik heb zelf sinds kort sokken en nu merk ik dat mn bovenbenen anders aanvoelen als ik die sokken draag. Hebben meer mensen dat? en is de oplossing een compressiebroek te dragen zodat alle afvalstoffen helemaal uit de benen worden afgevoerd?
Oja, ik draag de sokken puur voor herstel. Tijdens het sporten alleen "normale" sokken of helemaal geen.

2

Re: compressiekleding

Toevalligerwijs heb ik gisteren compressiekousen gekocht. Normaliter doe ik daar niet aan, maar ik heb de laatste tijd toch vaak last van mijn kuiten, dus toch maar proberen. Je weet maar nooit of het helpt.

Antwoord op je vraag geven kan ik dus niet, maar over een weekje kan ik de eerste ervaringen delen. smile

3 Laatst bewerkt door le Coq (17-06-10 11:27:16)

Re: compressiekleding

Ik weet dat vanuit 2XU geadviseerd wordt om voor het herstel alleen lange mouwen en lange broeken te dragen. De overige herstelproducten hebben ze alleen in hun gamma omdat de consument er om vraagt...

Je snapt natuurlijk wel dat het vreemde gevoel nu opschuift naar boven, maar hier zijn de meningen nog over verdeeld, hahaha...

4

Re: compressiekleding

Hmm.. das ook wonderlijk.. producten maken waar je eigenlijk niet helemaal achter staat, maar omdat de consument het nu zo graag wil het toch maar maken. Nah goed, ze moeten ook ergens geld aan verdienen. Maar dan moet ik dus maar zo'n broek aan gaan schaffen.. of die sokken niet meer dragen natuurlijk! hehe
Het gekke is, het gevoel in de bovenbenen is het best te omschrijven als dat daar ook druk op moet komen, of pressie, of weetikwat. Maar zo voelt het iig wel.

5

Re: compressiekleding

Compressie sokken uitstekend ,draag ze zelf ook  tijdens wedstrijden en heb er bijzonder veel baat bij .
Inderdaat een vreemd gevoel in de boven benen ?
Maar om nou voor en na een wedstrijd er als een mummie bij te lopen gaat me wat te ver .
Die knulletjs hebben dat spul aan omdat het intresant staat net als heel de dag met je
fiets rond lopen ?
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: compressiekleding

Rapido schreef:

Die knulletjs hebben dat spul aan omdat het intresant staat net als heel de dag met je
fiets rond lopen ?

Waar deze opmerking ineens vandaan komt en het nu is me niet geheel duidelijke maargoed...

Ik loop zelf met de sokken (tubes eigenlijk) van Herzog, deze hebben een maatvoering afhankelijk van de afmetingen van je kuiten.

Ik heb ook de sokken van X-socks, deze doet mij persoonlijk erg weinig maar dat kan komen door mijn kuitomvang..

Met een hele broek heb ik zelf weinig ervaring, heb er wel eens een aangehad maar ik denk dat mijn benen daarvoor te dun zijn.
Ik ken wel een aantal baanwielrenners en skeeleraars (Worldcup nivo). Na intesieve wedstrijden / trainingen en meerdaagse wedstrijden slapen zijn met de compressiebroek aan. Ook in het vliegtuig naar wedstrijden toe dragen ze deze broek om zo uitgeruster aan te komen en minder vocht in je benen te hebben van het lange zitten. In deze gevallen is het toch vaak dat de winnaar gelijk heeft dus het zal wel wat doen...

Willem

7

Re: compressiekleding

le Coq schreef:

De overige herstelproducten hebben ze alleen in hun gamma omdat de consument er om vraagt...

..maar compressiekoussen? wat vindt jij daar van?..

Ik heb zelf inmiddels twee keer met tubes gelopen, net als Willem, van Herzog. En ik moet zeggen dat het mij wel redelijk bevalt, denk ik. Eergisteren 0:30 en gisteren 1:15 gelopen, met wat versnellingen en vandaag weinig last van mijn kuiten. Maargoed, eerst ook maar eens een wedstrijdje ermee lopen bv morgen in Stein!

Ohja, en dankzij de kousen liep ik veeeeeel sneller!!!

8

Re: compressiekleding

Ik ben wel voorstander van compressiekousen tijdens het lopen, vooral voor lopers met "probleem"-kuiten zijn er erg gebaat bij. Ik snap ook niet dat de ITU verzonnen heeft om ze te verbieden in alle officiële ITU-races...

Kan me wel herinneren dat 2 jaar terug de Zwitserse, Spaans en Amerikaanse triatleten ondanks 35 graden in Turkije al hele dagen in hun lange compressiebroeken liepen en sliepen. De afgelopen jaren zie je het ook steeds meer in het profpeloton bij de wielrenners. Echter evenals bij ijsbaden en wisseldouches ben ik wel benieuwd naar de invloed van compressiekleding na wedstrijd of training op het adaptatieproces. De vraag is of het vooral herstelbevorderend, maar adaptatievertragend is of juist andersom? Of beide bevorderend?
Wie heeft hierover al wel een onderzoek gevonden? (en dan wel een onafhankelijk onderzoek...)

9

Re: compressiekleding

Als ik moeie benen heb en/of bij lange duurlopen gebruik ik ook die tubes van herzog zitten wel goed maar er sneller mee lopen??? Ik denk dat al die compressie kleding bij amateurs en recreanten ook wel veel een modeverschijnsel is voor profs bij etape wedstrijden of stages zoals de tour ofz kan dit wel baat hebben.

10 Laatst bewerkt door JanR (18-06-10 16:21:10)

Re: compressiekleding

Je moet nooit zomaar geloven dat alles klopt wat ik zeg, zeker niet als ik zeg dat ik ergens sneller van ga. Dat is enkel om mensen af te schrikken.

Wat betreft modeverschijnsel ben ik het deels met je eens. Iets wordt populair als toppers het ook doen. Toch denk ik dat recreanten net zo goed voordeel hebben bij compressiekleding als toppers. Ze hebben immers net zo goed als toppers en pro's kuiten, bloedvaten, verzuring en weet-ik-wat-al-niet-meer. Sterker nog: over dezelfde wedstrijd doen ze vaak veel langer, waardoor ze er misschien juist meer baat bij hebben.

11

Re: compressiekleding

mja maar heb je hun trainingsomvang al eens bekeken voor ze aan zo een wedstrijd beginnen? Heb eens een weekoverzicht van een veldloper gezien die praten niet over een uurtje lopen per dag want dat doen ze al voor het ontbijt om wakker te worden :-) Sommige voeren hun recup trainingen al aan 15km/u uit.