1

Onderwerp: Sportdietiste

Hoi hoi,

Inmiddels 22 kg afgevallen maar wil er nog 10 vanaf om richting een atletisch lichaam te komen maar heb het idee dat ik de hulp die ik wil niet bij een gewone dietiste kan krijgen.    Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?

Weet iemand sportdietistes in de buurt van Rotterdam?     Ga er van uit dat hun meer kijk op hebben ivm het sporten.     Of hebben jullie andere ervaringen?

Mn looptrainer heeft aangegeven veel duurlopen op lage intensiteit en nog beter op mn eten letten.     Heb van een clubgenoot ook een schema gekregen wat zij vooral doet met eten maar toch hierbij de vraag.

Wil april de marathon van Rotterdam lopen en wil dus richting de 90 kg, nu 98 kg.

Suggesties zijn welkom, alvast bedankt.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

2

Re: Sportdietiste

Ik kan je niet helpen aan een sportdieetist.
Maar wil even laten weten dat ik het erg goed van je vindt dat je zoveel kilo's bent afgevallen!!

3

Re: Sportdietiste

Goed, afgevallen. Ik zit zelf nu te schommelen tussen 92 - 94. en krijg het ook niet omlaag.
Ik wil niet te weinig eten, maar zeker niet te veel.
Ik heb voor mijn gevoel veel resultaat gehaalt met magere kwark. maar dat is op gevoel.

Hoe het ook is, laat je goed voorlichten.

4

Re: Sportdietiste

Hoi

Als je al 22 kg bent afgevallen lijkt erop het dat je erg goed bezig bent.Ik loop zelf ook met dit probleem en ik ben ook op zoek geweest naar sportdietist.

Mij vielen vooral de kosten tegen en op dit ogenblik voor mij niet te veroorloven.Ik ben nu bij een dietiste die via mij ziektekosten verzekering voor een deel vergoed wordt.
Bij mij lijkt het er in 1e instantie op dat ik schijnbaar te weinig eet en we hebben dit dus nu weer omhoog gebracht(2900 ipv 2200 kcl.). Het lijkt erop dat ik nu aardig stabiel blijf en echt afvallen lukt nog niet al gaat het wel goed.Ik geef het dus nog wat tijd en denk dat mijn lichaam ook aan de nieuwe situatie moet wennen.
'

Je kan ook even googlen op Ineke Vocking.Zij zorgde op tv bij de afvallers als voedingsdeskundige en zij heeft ook een colum in de Fiets.Zij heeft div gradaties waar je uit kan kiezen.Anders op sportdietiste zoeken dan komen er vast wat namen naar voren.

Ik ben wel benieuwd naar je resultaten

Succes

gr ramon

5

Re: Sportdietiste

Bedankt voor de complimenten maar ik ben er helaas nog niet.

@ Ramon: in een basisverzekeringspakket is ruimte opgenomen voor 4 uur sportdietiste dus die zou je volgens mij vergoed moeten kunnen krijgen. zie link

http://www.dieetistopsport.nl/pagina/sporters

Effe punt 1 doorlezen, je moet alleen wel verwijzing hebben van de huisarts.

Ben dus ook benieuwd hoe anderen de laatste kilo's aanpakken.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

6

Re: Sportdietiste

Tja, bij mij lukt 't ook niet om de laatste kilo's eraf te krijgen; ik ben al een jaar (tevergeefs) bezig om onder de 60 kg te komen. Ik probeer 't nu maar te accepteren, kennelijk past een gewicht van rond de 63 kg gewoon bij me.

Maar anyway, ik kan natuurlijk niet voor jou spreken. Maar heb je bv je vetpercentage laten meten? Want wie weet zijn die 10 kg voornamelijk spieren...

En zeker gezien jouw trainingsuren die ik zo hier en daar voorbij zie komen denk ik dat je er voor moet oppassen dat je niet te weinig eet.
Verder schijnt het nogal uit te maken wat je wanneer naar binnen werkt, op Triathlete-Europe staan wel wat interessante artikels daarover. Misschien heb je er wat aan

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

7

Re: Sportdietiste

@ DMM, Lastig die laatste kilo's.      60 kilo zal ik nooit never gaan redden, als ik onder de 90 ben ben ik tevreden, mocht ik de 85 halen dan helemaal top.

Ik heb soms ook gewoon een hongergevoel en probeer er op te letten dat ik dan geen suikers naar binnen werk.    Verder drink ik alleen thee, water en melk.

ik heb nog een buikje, maar was 5 kg aangekomen en mn kleding ging niet strakker zitten ofzo dus dat zal spier zijn geweest grotendeels (en vocht)

Heb morgen een afspraak bij de huisarts of hij me kan door verwijzen naar iets of iemand.

Eet 6 boterhammen per dag, 1 stuks fruit en in de avond meestal wat pasta met 250 gram groente.

bedankt voor de link, heb net effe gekeken en ga daar zekers eens wat van lezen.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

8

Re: Sportdietiste

ArieKuil schreef:

Eet 6 boterhammen per dag, 1 stuks fruit en in de avond meestal wat pasta met 250 gram groente.

Wow als jij dat eet....

Even rekenen 6 boterhammen met kaas: 1050kcal
Dan moet je nog 1150 calorieen in het fruit en overige dingen krijgen. + de trainings arbeid.

Ik zou het er niet mee kunnen doen. Ik begin met een bakje magere kwark 200g: 120KCal
daarnaast in de middag een aantal boterhammen: 460Kcal
Avond eten groenen aardappels vlees, of een pasta.
In de avond: 3 zakken chips..... oh wacht nee daar droom ik van smile
in de avond vaak nog iets van Noodles. 450Kcal

hmmmmm. Als ik dit lees dan snap ik wel waarom ik nu konijnen boutjes in het hok zie lopen buiten. (gisteren gezwommen en gelopen.....)

9

Re: Sportdietiste

Die boterhammen is meestal met kipfilet, snijworst, smeerworst, ham e.d.
Probeer het meestal wel mager te houden.

Begrijp dus dat ik te weinig eet??

Ik hoop morgen een doorverwijzing te krijgen dan kan ik eens babbelen met een sportdietiste.     Wordt er gek van.      De dag dat mn trisuit geen buikje vertoont, daar droom ik van hahahaha.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

10

Re: Sportdietiste

ArieKuil schreef:

Die boterhammen is meestal met kipfilet, snijworst, smeerworst, ham e.d.
Probeer het meestal wel mager te houden.

Begrijp dus dat ik te weinig eet??

Ik hoop morgen een doorverwijzing te krijgen dan kan ik eens babbelen met een sportdietiste.     Wordt er gek van.      De dag dat mn trisuit geen buikje vertoont, daar droom ik van hahahaha.

Ho, Hu, Stop..... niet te snel.... Even wachten......Ik ben ook maar iemand die je niet kent. Om even de conclusie te trekken dat je te weinig eet is zeker te kort door de bocht, zoniet in de grindbak.
Ik doe gewoon een simpele rekensom, en kom dan op een laag calorie inname, maar om dan te zeggen dat je te weinig eet, nee, dat is niet wat ik bedoel. (al begrijp ik dat het zo overkomt)

Dus ik herhaal wat ik gisteren ook al zei: Laat je goed voorlichten! (dus niet door een of andere klootemmer op een of ander forum, met een of andere poging tot een gevatte opmerking smile )

11

Re: Sportdietiste

Sorry, misschien iets te kort door de bocht genomen.    Iedereen is verschillend, dat snap ik.

Meer vragend bedoeld ivm inname en uitgave van energie.     

Hhahaha lol, morgenochtend bij de huisarts zijn dus we gaan het zien, maar tnx voor je reacties.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

12

Re: Sportdietiste

Hoi

Ik ben inderdaad door verwezen door mijn huisarts en heb dis idd 4 uur begeleiding.

Ook ik at zo ong. hetzelfde wat jij at en mij raadde ze dus aan om meer te gaan eten.Al val ik nog niet af,krijg ik wel hier en daar een opmerking of ik afgevallen ben.Is dus niet zo tenminste niet volgende weegschaal.

Ik zoek overigens nog steeds een betrouwbare vetmeter.Nog niet kunnen vinden.

Ik ben benieuwd hoe het morgen afloopt, succes.

gr ramon

13

Re: Sportdietiste

Heb de verwijzing binnen en gelijk gebeld voor een gesprek.     Moet volgende week dinsdagavond langskomen en vanaf nu een dagboek bij houden van mn eten en mn trainingschema op papier zetten.

Verder wordt mn vetpercentage gemeten, mn gewicht en dan iets met energieverbruik wordt bekeken e.d.

Hoop dat het gaat werken straks.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

14

Re: Sportdietiste

ArieKuil schreef:

Heb de verwijzing binnen en gelijk gebeld voor een gesprek.     Moet volgende week dinsdagavond langskomen en vanaf nu een dagboek bij houden van mn eten en mn trainingschema op papier zetten.

Verder wordt mn vetpercentage gemeten, mn gewicht en dan iets met energieverbruik wordt bekeken e.d.

Hoop dat het gaat werken straks.

hmmmm.... misschien ook maar eens naar de dokter gaan smile

15

Re: Sportdietiste

LoL

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

16

Re: Sportdietiste

Hoi

Nou afwachten dus.Ik ben wel benieuwd naar de manier van vet meten.Doen ze dit met een huidplooimeter of met een weegschaal waar je opstaat of met een weegschaal waar je ook met je handen een steun vast hebt.Dit zou volgens mijn dietiste de beste manier zijn maar dit is een duur apparaat en die heeft niet iedereen.

Met de huidplooimeter kun je nogal variëren in hoeveelheid huid dat je vast pakt en/of je precies op dezelfde plaats meet als de vorige keer.In mijn ogen dus niet 100% betrouwbaar(heb zelf ook zo'n ding).De weegschaal waar je met je voeten opstaat meet de hoeveelheid vet door een schokje door je lichaam.Dit volgt de kortste weg (van voet naar voet) en neemt dus niet je bovenlichaam mee.

Dit is nu net waar bij mij het probleem zit smile

Ik heb ook een week een dagboekje bij gehouden.

Via www.eetmeter.nl kun je zelf ook vrij precies bijhouden wat je eet.


Ik heb nog een leuke tip voor je, om te downloaden: heel interessante brochure.

ga naar: www.suikerinfo.nl

ga naar brochures
ga naar brochures voor professionals
download 'de menselijke motor'.
let op: wel hele lastige tekst misschien!!

een  brochure die je ook kunt bestellen, ook leuk en informatief en makkelijker te lezen op dezelfde
site: 'lekker actief', de balans tussen brandstof en bewegen'

Hopelijk heb je er wat aan en kunnen we wat van elkaar leren

gr ramon

17

Re: Sportdietiste

Misschien heb je iets aan de site slank-en-sterk.nl.
Is vooral gericht op krachttraining, maar zeker op sport.
Interessante site.

18

Re: Sportdietiste

Niet slecht die laatste site;slank-en-sterk.nl . Mooi om te zien dat er wordt gestreden tegen het idiote stigma dat kracht (weerstands) training heeft. Een sterker mens is een gezonder en nuttiger mens.

Wbt suikerinfo.nl; wees je ervan bewust dat deze site (en ik kwoot;)

Suikerstichting Nederland verricht onderzoek naar suiker in relatie tot voeding en gezondheid en geeft voorlichting over suiker in de breedste zin van het woord. Zij behartigt de belangen van de Nederlandse suikerindustrie.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: Sportdietiste

Zo ben dus geweest en voelde goed moet ik zeggen.

We hebben mn wekelijkse trainingsschema doorgenomen, mn eten, ze heeft een huidplooimeting gedaan en ik had 18,3 % vet op mn huid, het overtollige zal dus tussen mn ingewanden zitten.

Ik had niet te weinig en niet te veel, moest het alleen meer verdelen over de dag.

Zij gaat komende week een schema maken met wat en hoe laat ik moet eten om mn trainingen heen.  Daarbij veel lopen op laag intensiteit en dan moet ik voor de marathon van rotterdam onder de 90 kg kunnen komen.

welcome to hell !!!!!

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

20

Re: Sportdietiste

Hoi

Nou ben wel benieuwd hoe het je afgaat.Ben je nu dan bij een dietsite geweest of echt bij een sportdietiste?

Ook ik ben op 1 januari begonnen met de voorbereding van de marathon en met hetzelfde gewicht.98kg op 1 januari.

Tijdens de marathon woog ik 94 kg. en heb hem uitgelopen ,wat ook mijn doel was.Net onder de 5 uur uiteindelijk.

Na al die maanden trainen en nog bij gezwommen en fietsen was er dus maar 4 kg af.Dat was voor mij de reden om eens met de dietiste te gaan praten.Ben nu dus begonnen met meer eten maar echt afvallen doe ik niet al vragen er wel mensen of ik afgevallen ben dus.... mischien toch maar de weegschaal geeft het nog niet echt aan. Moet straks nog naar de psycholoog ..... als ik het zo lees

succes

gr ramon

21

Re: Sportdietiste

ramon schreef:

Hoi

Nou ben wel benieuwd hoe het je afgaat.Ben je nu dan bij een dietsite geweest of echt bij een sportdietiste?

Ook ik ben op 1 januari begonnen met de voorbereding van de marathon en met hetzelfde gewicht.98kg op 1 januari.

Tijdens de marathon woog ik 94 kg. en heb hem uitgelopen ,wat ook mijn doel was.Net onder de 5 uur uiteindelijk.

Na al die maanden trainen en nog bij gezwommen en fietsen was er dus maar 4 kg af.Dat was voor mij de reden om eens met de dietiste te gaan praten.Ben nu dus begonnen met meer eten maar echt afvallen doe ik niet al vragen er wel mensen of ik afgevallen ben dus.... mischien toch maar de weegschaal geeft het nog niet echt aan. Moet straks nog naar de psycholoog ..... als ik het zo lees

succes

gr ramon

Niet vergeten dat vet op de buik goed zichtbaar is en spieren in de schouders en benen niet.
M.a.w. ik denk dat je een hoop vet hebt omgezet in spieren.

Mede door de verbreding van de schouders wordt het slinken van de buik geaccentueerd, hierdoor lijkt het dat je (meer) bent afgevallen. Het is niet erg als je 94 Kg weegt zolang de vetpercentage maar goed is....

gr Rogier

22

Re: Sportdietiste

Ik ben bij een sportdietiste geweest, ben eerder wel bij een normale dietiste geweest en toen kreeg ik de schijf van vijf in mn handen gedrukt en kon ik zelf gaan kijken.  Van de sportdietiste krijg ik komende een eetplan wat afgestemd is op mn trainingen, daarbij krijg ik te horen hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten ik binnen moet krijgen blablabla.

Zij gaat dus uitrekenen hoeveel energie mij alles kost en dat ik dus genoeg binnen krijg om te sporten maar niet veel zodat ik afval.

Ik was afgevallen tot 95 kg en zit weer rond de 100, mn kleding gaat niet strakker zitten dus moet het spiermassa zijn en dat kan ik ook zien aan mn schouder. 
Dat zegt Rogier ook.

Gewoon lekker doorgaan en dan komt het vanzelf.   ik moet alleen van de winegums afblijven hahaha.
Ik moet veel gaan lopen op laag intensiteit om de vetbranding te stimuleren.

Dan gaan we het zien 11 april 2011.

Succes iig.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

23 Laatst bewerkt door Jacob (02-07-10 12:15:47)

Re: Sportdietiste

ArieKuil schreef:

(....)

Ik was afgevallen tot 95 kg en zit weer rond de 100, mn kleding gaat niet strakker zitten dus moet het spiermassa zijn en dat kan ik ook zien aan mn schouder. 
Dat zegt Rogier ook.

(....)
Ik moet veel gaan lopen op laag intensiteit om de vetbranding te stimuleren.

Dan gaan we het zien 11 april 2011.

Succes iig.

Ik geef eerlijk toe dat ik hier mijn irritatie zit te onderdrukken. Ook al nav het bericht van Rogier. Vet kan niet worden omgezet in spieren. Zelfs als je dat gebruikt als " figure of speech"  dan is het een zeer domme beeldspraak.

Het is praktisch onmogelijk om spiermassa aan te zetten terwijl je afvalt. Het is onmogelijk om dit te doen als je alleen maar duuractiviteiten onderneemt.

Gewichtsverlies= structurele negatieve energiebalans. Dus minder kcals in dan uit.
Opbouw spiermassa= structurele positieve energiebalans + weerstandstraining.

Of je moet 19 zijn en de testosteron moet je uit je oren komen walmen.


Dan de laatste mythe die ik al vaker aan de kaak heb gesteld hier op het forum; lage intensiteit= vetverbranding. On. Zin.

Meer kcals verbranden is vet verliezen. Bij hogere intensiteiten wordt de relatieve bijdrage van de vetstofwisseling kleiner ten opzichte van bijv glycogeenverbranding maar in absolute zin niet!

En dan zit ik me alweer de ogen uit de kop te schamen dat ik het veel simplistischer uitleg dan het eigenlijk is.

Maar als jij lekker makkelijk wil trainen en jezelf ervan overtuigd hebt dat dit de meest effectieve manier is; be my guest.

(edit) ik lees net dat je schrijft dat je dat moet doen. Als er iemand je vertelt dat dat de beste manier is om af te vallen heb ik 1 advies; zoek betere adviseurs. Iemand die wel bij de tijd is. Want die duurlopen zijn nodig om je voor te bereiden op je marathon. Maar niet de beste manier om af te vallen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

24

Re: Sportdietiste

bedankt Jacob!!!

25

Re: Sportdietiste

Wellicht even handig om te lezen...als aanvulling op deze discussie:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondspo … anding.htm