1

Onderwerp: Tri-suit, wetsuit of allebei?

Hallo allemaal!

Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen vermoeden aan de hand van de titel ben ik op triathlongebied een echte beginner. Heb jarenlang de 3 afzonderlijke sporten beoefend, maar ga het nu voor het eerst achter elkaar doen, in een wedstrijd!

Nu ben ik alleen nog aan het uitzoeken wat ik met de kleding moet doen. Qua materiaal heb ik al een goede mountainbike( als het me bevalt wordt die in de toekomst wel vervangen door een snellere fiets) en ik heb goede hardloopschoenen.

Het enige wat me nog niet duidelijk is: Zijn die triathlonsuits ook goed genoeg (in de zin van warm) om in te zwemmen ( ik wil 1/8 of 1/4 wedstrijden gaan doen)... Of kan ik beter een tri-suit kopen en alleen tijdens het zwemmen daarover een wetsuit  aandoen?? En dan bij het wisselen het wetsuit uit en de rest aanhouden tijdens het fietsen/ hardlopen?

Hopelijk kan een van jullie deze newbie even op gang helpen?:)

Groeten Martijn

2016: HM Egmond, HM Stevensloop, OD Bocholt, MD Didam, HM Berenloop

2

Re: Tri-suit, wetsuit of allebei?

Denk dat je bij een wedstrijd best je tri-suit aanhoud als je je wet-suit uitdoet :-) alhoewel je hoeft dan niet vanvoor te eindigen om op te vallen.

3

Re: Tri-suit, wetsuit of allebei?

Hoi Martijn, leuke naam! Goed om te horen dat Nederland weer een triatleet (in wording) rijker is. Als ik jou was zou ik toch eens op zoek gaan naar een leuk racefietsje, want het lijkt mij in ieder geval niets om tijdens een triathlon te moeten mountainbiken. Ik snap dat je niet meteen een Cervelo P4 tijdritfiets koopt, maar misschien zie je een leuk en goed tweedehansje of wellicht kan je er een lenen...?

Wat betreft een trisuit en wetsuit... Het beste is om ze allebei aan te schaffen, hoewel een wetsuit niet per se nodig is als het water niet te koud is. Je trekt dan inderdaad eerst je trisuit aan, die je heel de wedstrijd aanhoudt, en vervolgens alleen je wetsuit met zwemmer daarover.

In Spijkenisse 2008 (1/4 triathlon) zwom ik trouwens nog in mijn korte zwembroekje. In de wisselzone deed ik toen een trisuit en wielertruitje aan... Een paar wedstrijden daarvoor heb ik ook nog in mijn koersbroek triathlons gelopen, maar er zijn zelfs mensen die in hun koersbroek zwemmen haha.

Spijkenisse is trouwens een leuke wedstrijd. Dit jaar doe ik zo goed als zeker ook weer mee op de kwart en anders OD.

Succes ermee!

4

Re: Tri-suit, wetsuit of allebei?

Dank jullie wel voor jullie bijdrage!

Ik ga binnenkort wel een tri-suit en een wetsuit kopen.. Op die manier heb ik tenminste goed materiaal voor de wedstrijd in Spijkenisse.. De wielrenfiets is daarentegen iets wat ik in de toekomst nog ga doen, wanneer ik wat meer wedstrijden heb gedaan. Voorlopig red ik het nog wel op mijn mountainbike, want daar fiets ik ook vaak lange afstanden mee over de weg!

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Groeten Martijn

2016: HM Egmond, HM Stevensloop, OD Bocholt, MD Didam, HM Berenloop

5

Re: Tri-suit, wetsuit of allebei?

@Martijn T.............in Almere had ik altijd mijn koersbroek aan tijdens het zwemmen. Ik kan echt geen 180 fietsen in een zwembreok of tri-pakkie. Had daar dus maar 1 omkleedmoment en wel van wielerkleding naar loopkleding.

Het fijnste moment in Almere...............de wielerbroek uittrekken :-))))

A+