1

Onderwerp: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

Ok, het is al vroeg, maar er zijn nu flink wat aanbiedingen op het gebied van schaatspakken.

Ik ben op zoek naar een geschikte voor de wintertriathlons: dus ook een die je aan hebt tijdens het lopen en fietsen (skinsuit er onder). Is een marathonpak (thermo lycra) dan te warm? En zou je dan toch voor een dunnere versie moeten gaan?

Hoor graag jullie tips/ervaringen!

2

Re: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

Inderdaad wel wat vroeg in het seizoen. Zou het van het weer af laten hangen: bij 10 graden een thermo pak lijkt me iets te veel van het goede. Is volgens mij vooral een kwestie van tevoren uitproberen wat je zelf prettig vindt. Met korting investeren in goed materiaal is altijd goed lijkt me :-)

JAB

3

Re: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

Dus een 'gewoon' lycra pak zal waarschijnlijk het beste zijn. Toch maar ff uitproberen.

4 Laatst bewerkt door ben (08-08-10 13:46:57)

Re: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

ha, eindelijk een onderwerp waar ik verstand van heb tongue

Lycrapak, geen twijfel mogelijk. Tijdens het hardlopen je pak niet geheel aantrekken, want dat loopt zeer onprettig en is echt te warm. Alleen een thermoshirt met lange mouwen (kort kan zelfs ook wel) is meer dan warm genoeg. Laatste 500 meter van het lopen haal je de knoop uit je mouwen waarmee je het pak om je middel hebt gebonden en trek je hem geheel aan en rits je hem dicht. Als er dan niet al te veel wind staat hoef je tijdens het fietsen niet eens een windstoppertje aan te doen. Dan is dit meer dan genoeg.

Ik heb zelf één keer met een thermopak meegedaan en dan zonder thermoshirt eronder, maar daar heb ik spijt van gehad als haar op mijn hoofd. Dat loopt echt zeer klote en dus absoluut niet aan te raden. Je benen raken ook nog eens oververhit tijdens het fietsen. Niet doen dus als je een beetje hard wilt gaan.

Nog twee dingen:
Hoe lang ben je, want ik heb hier nog wel een lycrapak voor je liggen die ik niet meer gebruik, omdat ik een nieuw pak heb van mijn schaatsvereniging. Is één seizoen gebruikt en kostte nieuw €120. Merk hunter. Heerlijk pak en doe hem dus ook alleen weg, omdat ik nu in een clubwedstrijdpak kan rijden.

tip voor de wintertriathlon. Doe van die handschoentjes aan die een soort wanten zijn waarvan je de top eraf kunt halen en erop zetten. Kun je wat verkoeling krijgen bij het fietsen en je kunt veel makkelijker je veters strikken bij de wissel naar het schaatsen. Heb nog wel een paar liggen die je gratis mag hebben als je er interesse in hebt. Staat alleen een tekentje van Sonnema op.

Ben

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

5

Re: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

Ha Ben,

Dank voor je info. En de hulp die je geeft met je antwoord. Ben je er ook bij in okt in Assen?

6

Re: Wintertriathlon; thermo lycra pak of juist dunner?

Uiteraard!!!

Ik vind alleen dat het schaatsen relatief gezien véél te lang is, want ik krijg standaard last van mijn rug, terwijl ik nog wel schaatser ben van oorsprong. Daarom ga ik waarschijnlijk alleen de 1/8e doen en niet het NK. Kijken of ik m'n PR kan aanscherpen na m'n eerste seizoen triathlons, ondanks het slechte ijs van de Smelt of hoe de ijsbaan in Assen tegenwoordig dan ook heet...

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel