1

Onderwerp: schakelproblemen achter

hey allemaal en dan vooral mensen met materiaalkennis van fietsen.
Gister heb ik meegedaan aan de 1/8e triathlon van Vroomshoop en dat ging eigenlijk erg lekker voor een eerste keer (6e overall), behalve het fietsen. Mijn ultegra 10-speed (25-12) achterderailleur weigerde namelijk mijn 'tegenwind'-versnelling (triplebuitenblad 53 - 19 achter 4e van boven) te zetten/houden. Elke keer als ik hem daarin zette hoorde ik dat het niet goed zat en sprong die binnen 15 seconde weer op één versnelling zwaarder. Het vreemde is wel dat ik de 2 omliggende versnellingen 21 en 17 wel goed kon gebruiken. Maar zoals ik niet hoef uit te leggen is fietsen in een te lichte versnelling zeer a-relaxed om over een te zware versnelling nog maar niet te spreken.

Volgende week heb ik weer een 1/8e triathlon in Ten Boer en over twee week de OD van Rutbeek (enschede). Daar heb ik deze versnelling zeker weer nodig, want bij de OD is die versnelling zelfs mijn standaard. Is er dus iemand die mij kan vertellen hoe ik dit moet repareren? Ik ga /kan namelijk liever niet naar mijn fietsenmaker, want die heeft het altijd zo druk dat je je fiets minstens anderhalve week kwijt bent.... En andere fietsenmakers vertrouw ik niet.

Wie kan mij helpen!? Alvast bedankt

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

2

Re: schakelproblemen achter

je versnelling bijregelen kan elke fietsmaker wel denk ik is gewoon waar je kabel in je versnellingsapparaat gaan daar zit een schroef en daar kan je je versnelling fijnregelen heb zelf sram force en moet ik ook geregeld eens een klikje meer of minder geven.

3

Re: schakelproblemen achter

Kan zijn dat je achterderrailleur speling vertoont en net op deze versnelling met die kettingspanning hem automatisch dan naar beneden trekt. Je moet hem anders een bij het laagste wieltje vasthouden en eens proberen heen en weer bewegen. Als je ziet dat er toch wel aanzienlijke speling zit is ze versleten...de vijs (1) die de derailleur op z'n plaats houdt verroert zich geen vin maar de ganse body van de derailleur beweegt gewoon mee. Bij een te grote kettingspanning trekt die dan gewoon scheef door de speling waardoor het schakelen, wat toch millimeterwerk is, niet goed lukt.

Wat ook soms voorkomt is bij de vijs waar je de kabel aanspant (aan de derailleur) de kabel langs de verkeerde kant van de vijs (3) aangespannen zit, namelijk dat die voorlangs de vijs loopt. Dan maakt de kabel als het ware een knik net aan de vijs waardoor bij de eerste schakel (van 12 naar 13) blijkbaar niet goed gaat. Dan wordt de fout gemaakt om de aanspanvijs (2) aan te spannen...en dan verplaats je het probleem gewoon naar boven...meestal naar het midden van de cassette.

En dan heb je nog de staat van de ketting, de tandwielen zelf, ect... soms is het gewoon een combinatie van kleine dingetjes...

http://img.photobucket.com/albums/v209/BlackDogBE/Shimano_xt_rear_derailleur.jpg

4

Re: schakelproblemen achter

Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad. Toen zat de achterpad los.....

5

Re: schakelproblemen achter

Ik heb onlangs (na ht opnieuw bekabelen) een vergelijkbaar probleem gehad. Maar toen stond de hele schakeltrein 1 versnelling te zwaar (zwaarste en één na zwaarste stonden beide op het kleinste kransje. Ja dan kloppen de verhoudingen niet meer...

Binnenste uiterste stand goed afstellen, buitenste uiterste stand goed afstellen en dan maar tweaken met het stelknopje van de kabelspanning (knopje 2 op Blackdogs foto). Vroeg of laat schakelt ie als boter!

6

Re: schakelproblemen achter

dat knopje 2 dat is wat ik ook bedoelde kon het niet zo goed verwoorden :-) moet er zelf ook altijd aan zitten regelen als ik van vol wiel naar mijn trainingswiel gaan.

7

Re: schakelproblemen achter

Hey, het lijkt inderdaad een probleempje te zijn die op te lossen is door aan knopje nummer twee te draaien. Zou het kunnen liggen aan twee verschillende achterwielen? Ik heb zeer recent hoge velgen gekocht (veltec speed 6.0) en sindsdien zijn ook ongeveer de problemen ontstaan. Betekent dit nu dat elke keer als ik van wielen wissel dat ik de versnelling moet gaan instellen?

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

8

Re: schakelproblemen achter

Ja maar je fietsemaker kan dit aanpassen zodat dit niet meer nodig is. Ik heb zelf 5 achterwielen en deze hebben ze allemaal zo aangepast dat ik elk wiel kan gebruiken zonder dat ik problemen heb zowel in mijn race als tt fiets.