1

Onderwerp: Holland Triathlon ten onder?

Almere 28 augustus 2010
Prominente rol jurylid
Het valt me zwaar te zien dat de lange afstand triathlon in Nederland naar de kloten gaat!
Afgelopen zaterdag in Almere was voor mij een dieptepunt. Geringere belangstelling in media en bij de organisatie (men had zich meer gefocused op de OD van zondag) zorgden bij mij niet voor het juiste “Almere gevoel”.  Gezien  de lage deelnemersaantallen moet er toch iets goed mis zijn in Nederland. Bijna elke Ironman haalt tegenwoordig meer dan 2000 deelnemers (het eerste weekend in juli deden er in een straal van 600km 5400 mensen mee aan een ironman!) hier zijn dat er net 300.
Ook de oudgedienden laten het steeds vaker afweten en voor mij is denk ik ook het punt bereikt dat ik voor dit soort wedstrijden alleen nog maar naar het buitenland ga.
De druppel was voor mij de diskwalificatie van mijn vriendin Trijnie Rep-Roozendaal.
Trijnie was zaterdag aan haar 20ste Holland Triathlon bezig. Met 60 jaar storm, regen, bliksem en regen trotseren voor zo iemand kun je alleen maar diepe respect hebben!
Niet de  de jury*. Al jaren maakt ze er een sport van om Trijnie het leven zuur te maken in Almere. Waarom deze persoonlijke missie is mij niet duidelijk, maar het is wel iets dat meerdere mensen  opvalt. Van een jurypersoon verwacht ik dat deze objectief en neutraal is en vooral handelt in de geest van de wedstrijd.  In de buurt van de coachpost uit een groepje mannen alleen Trijnie er uit pikken (ook nog zonder waarschuwing) vind ik erg min. Dan begrijp je er dus niets van!
Los van of het goed of fout was (ik was er niet bij en zat zelf op de fiets) zou je ook kunnen denken: klasse dat je er nog bij bent onder deze omstandigheden! Als enige en oudste deelneemster ging het ook helemaal niet om de wedstrijd.
Hoe fanatiek de jury* is bleek wel tijdens het lopen; meerdere keren kwam ik haar fietsend op het parcours tegen. Of het nu een opmerking is over een ritsje dicht (lekker belangrijk) of het wegsturen van een meefietser in de achterhoede tot het einde toe bleef ze goed bezig met haar “vak”. 
Een goed jurylid hoeft helemaal niet zo nadrukkelijk op de voorgrond te treden en als je dat zo prettig vindt pak dan de toppers aan (die doen het ook nog eens voor geld) en niet de recreanten die vechten om de finish te halen.
Goed ik heb mijn irritatie van me afgeschreven. Mocht ik me bedenken en volgend jaar voor de 15de keer in Almere starten dan weet ik dat er extra op me gelet wordt!
Met vriendelijke groet,
Joop Schwalbach.

* EDIT DOOR ADMIN (NAAM JURYLID VERWIJDERD)

2 Laatst bewerkt door JanR (30-08-10 17:43:43)

Re: Holland Triathlon ten onder?

Hoewel ik het absoluut begrijpelijk vindt dat het enorm balen is als je bij zo'n lange wedstrijd wordt ge-DQ't en ik daarnaast niets weet van de 'historie' tussen het jurylid en je vriendin, zou ik er toch niet voor kiezen om een jurylid -met naam en toenaam- publiekelijk op een forum te bekritiseren. Dat je zelfs de moeite neemt om je daarvoor te registreren... Maargoed, dat is aan jou of de administraters.

Ik deel je mening dat de deelnemersaantallen in Almere nou niet echt tot de verbeelding spreken, maar een verband tussen het kritische jureren en deze wat lage deelnemersaantallen zie ik niet. Daarnaast vindt ik rechtlijnig jureren goed. Dan weten alle deelnemers wat ze aan de jury hebben. De opmerking 'laat ze de toppers controleren, die doen het voor het geld' deel ik absoluut niet. Of je nu in de kop van de wedstrijd zit of in de staart: ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden en ik vindt dat iedereen recht heeft op eerlijke concurrentie. Als er bv geen begeleiders met lopers mee mogen fietsen, dan mag niemand dat doen, ook al ben je negentig en loop je voor de op-een-na-laatste plek. Nou, vooruit, misschien zit daar een klein grijs gebied. Maar in principe ben ik dus voor rechtlijnige jurering. Als jij zegt dat je vriendin er alleen uit wordt gepikt en de mannen er omheen door mogen fietsen, dan lijkt mij dat niet juist gejureerd: die eerlijke concurrentie houdt immers ook in dat iedereen voor dezelfde overtredingen hetzelfde gestraft dient te worden.

In principe mag je dus niet klagen dat je ge-DQ't wordt als je de regels hebt overtreden, maar je mag natuurlijk wel klagen dat er niet meer mensen ge-DQ't zijn. Maargoed, zo denk ik er over. Hoop niet dat je je frustratie nu op mij gaat botvieren smile

Heb je al contact gezocht met de juryleden?

Wat betreft de deelnemersaantallen: ik denk dat ik komend jaar ook maar in Almere ga starten, dat scheelt alvast weer 1 deelenemer. Doe gewoon lekker mee, houdt je aan alle regels, dan is er geen jurylid die komend jaar gaat klagen.

3

Re: Holland Triathlon ten onder?

Als eerste vervelend om te horen dat er iemand gediskwalificeerd wordt op een hele triathlon. Ik zou ook behoorlijk balen.

Maar om nu juryleden bij naam zwart te gaan maken op een forum waar je op dat moment voor het eerst bent geregistreerd vind ik dan ook totaal niet kunnen. Sorry maar ik kan niks met je verhaal.

Als jij en meerdere anderen problemen hebben met een jurylid kun je altijd protest aantekenen bij de bond/wedstrijdcomissie. Wellicht dat je er op die manier wél achter komt waarom dit jurylid op deze wijze handeld. Spreek de betrokken personen er zelf op aan en ga niet je frustratie op internetfora van je afschrijven met stigmatiserende topics.

Zoals ik de laatste weken de topics lees, leeft almere juist wel. Veel entousiaste verhalen over wel of niet op tijd fit zijn voor het evenment van de zomer. Daarvan krijg ik het gevoeld dat ik er een volgend jaar ook bij moet zijn.

Wellicht dat als je haar, of de bond, er persoonlijk op aanspreekt mbt deze ervaring je er dus wel erachter kunt komen waar 'het mis gaat' tijdens de wedstrijd.

Ik hoop dan ook dat jullie beiden volgend jaar weer met veel plezier mee kunnen doen. Want 20x de hele triathlon wat een prestatie, echt veel respect.

vriendelijke groet,
Peter

4

Re: Holland Triathlon ten onder?

Alhoewel ik de mening van mijn beide voorgangers deel (geen namen vermelden) ben ik het met de gegeven kritiek deels eens.

Mevrouw van de jury. schept er naar mijn mening genoegen in de regels van onze sport meer dan exact te willen naleven. Op zich niets mis mee natuurlijk. Echter naar mijn mening dient er in de "geest" van de wedstrijd gejureerd te worden.

Daarnaast dient een jurylid eenduidig te zijn met zijn/haar jurering. Het kan naar mijn mening nooit zo zijn dat één individu als voorbeeld voor de rest wordt gesteld.

5

Re: Holland Triathlon ten onder?

De naam van het jurylid heb ik verwijderd. Ik stel het op prijs wanneer in dit soort gevallen personen niet met naam vermeld worden. Graag in de reacties de naam van het jurylid ook niet noemen..ook de initialen niet. Een discussie over het functioneren van de jury in het algemeen is prima.

6

Re: Holland Triathlon ten onder?

Mag ik advocaat van de duivel spelen?

Trijnie is als geen ander bekend met regels, zeker als ex-kernploeglid :-)
Als je dan ook al weet dat ze haar al jaren proberen te "pakken" dan ben je toch juist extra voorzichtig?

Ik ken het verhaal verder niet, ben het helemaal eens met jureren in geest van de wedstrijd EN zeker het meer letten op de toppers dan de rest. Ook in Almere zijn er maar een paar juryleden (altijd te weinig) en ik heb me jaren gestoord aan het niet consequent jureren. het enige wat je kunt doen is "geen fouten maken"

Erg jammer voor Trijnie
Succes

A+

7

Re: Holland Triathlon ten onder?

Van mij toch een dikke chapeau aan Trijnie dat ze op die leeftijd toch stevig doorgaat met het sporten... Van alle sporten triatlon dan nog!

Dat ze het zeker niet aan haar hart laat komen.

Na dit te lezen heeft ze er op z'n minst een, Belgische dan nog, supporter bij!

wink

8

Re: Holland Triathlon ten onder?

Wat was eigenlijk de reden van diskwalificatie?

9 Laatst bewerkt door Rapido (02-09-10 23:21:03)

Re: Holland Triathlon ten onder?

Joop wij wachten nog steeds op je antwoordt ?
Vraag het is aan je vriendin .
Wat betrefd ritsje dicht dit hoort nu eenmaal bij de kleding
voorschriften van de bond .
Het mee rijden van een fietser is ook zo'n regel .
Stayeren mag ook niet .
Hulp aanvaarden van derden ook niet .
Helm vast voor het fiets oppakken en pas los nadat de fiets geplaatst.
En zo zijn er nog wel wat regels op te noemen .
Als je je aan de regels houd wordt je niet gediskwalificeerd.
Diskwalificatie vind plaats nadat je meerdere keren een waarschuwing hebt
gehad .
Elke sport heeft zijn regels waar je je aan hoort te houden .
Verdiep je is in de regelementen van triathlon voor dat je hier komt zeuren .

Rapido .

triathlon is 3 x beter