1

Onderwerp: GPS op de fiets

Wie gebruikt dit hier, en wat zijn de ervaringen? Een tijdje geleden ben ik op de fiets van Krimpen aan de Lek, waar mijn vriendin woont, naar Lisse gefietst. De bewegwijzering voor fietsers in Nederland is rampzalig slecht, vandaar mijn vraag. Op de terugweg heb ik er ruim een uur over gedaan om aan de goede kant Zoetermeer uit te komen, richting Bleiswijk. Staat in Zoetermeer nergens aangegeven, en de plaatselijke bewoners weten ook niet waar je dan heen moet. Tenminste niet de plm. 8 die ik het gevraagd heb. Uiteindelijk een wegenwachter gevraagd, en die kon me de goede kant uit sturen.

2

Re: GPS op de fiets

ik gebruik het zelf niet. Maar deze maand stond in de "fiets" een heel groot artikel hierover. Wellicht dus wel interessant voor je om die eens door te bladeren?

Het enige wat ik wel doe is soms even te spieken op google maps op mn mobiel. dan weet je in ieder geval weer globaal waar je heen moet...

3

Re: GPS op de fiets

Ik heb de Garmin Edge 705.

Daarmee kan je navigeren maar ik gebruik hem meestal alleen als kaart i.c.m. gewoon kijken op de bordjes voor het bepalen van de richting.

4 Laatst bewerkt door petitmas (13-09-10 10:03:59)

Re: GPS op de fiets

Ja stel je voor dat je opgelet zou hebben tijdens de topografie op school.
Er staan hier mensen die naar de apotheek moeten, vragen waar het is (3 km verder) en staan al met de tom tom klaar. Dat weiger ik dus uit te leggen.

Waar heb je op de fiets in hemelsnaam een GPS voor nodig? Weet je soms de weg niet in je eigen provincie? Heeft de ANWB alle borden weggehaald? Wel eens gehoord van de Michelingids? Even een kopietje maken, in je achterzak stoppen en lekker gaan fietsen.

Voor op de ATB kan ik het me voorstellen, want dan kan je op paadjes komen die niet op google maps te zien zijn, tenminste hier is dat zo. Dus voor op de ATB begrijp ik het wel

A+

5

Re: GPS op de fiets

Ik gebruik zelf m'n forerunner 305 als ik een specifieke route wil rijden. De route kan je er dan van tevoren inzetten en de verschijnt in het display als een lijn die je moet volgen. Geen navigatie dus, maar het voordeel is wel dat batterij-verbruik laag is. Verder kan je de forerunner ook gebruiken voor je looptrainingen (vandaar ook de naam tongue). En petitmas; ja een kaartje kan je ook meenemen, maar ik heb geen zin om bij elk kruispunt stil te moeten staan om de route te checken. Steden zijn sowieso een ramp om normaal door te komen met de fiets. Over die ANWB-borden; vaak zat meegemaakt dat je de borden volgt en net op 1 kruispunt de borden ineens missen ... erg fijn. Op een gewoon fietstochtje is dit niet erg, maar als je specifiek ergens naar toe wilt fietsen, kan het voor onnodige kilometers zorgen

6

Re: GPS op de fiets

Heb geen GPS, maar zou soms wel handig zijn. Ik fiets wel eens van Enschede naar Groningen en de kortste route naar mijn bestemming zou 150 km moeten zijn, maar het lukt mij nooit om het binnen de 170 km te doen, omdat ik standaard een aantal maal verkeert rij. Noord- en Zuid-Sleen, Elp en dat soort pittoreske dorpjes (lees: gaten) heb ik met aardrijkskunde nooit geleerd.

De bewegwijzering laat daarnaast idd nog wel eens te wensen over. Ik weet niet of je wel eens op een mooie dag door Oldenzaal bent gereden, maar daar wordt ik elke keer ont-zet-tont chagarijnig van onjuiste bewegwijzering. Staat het eerst netjes aangegeven, een kruising later staat helemaal niks, weer een kruising later staat het bordje compleet in tegenovergestelde richting... Als je een heel eind wilt fietsen is dat niet erg, maar als je al een heel eind hébt gefietst, wil het mij wel eens gebeuren dat ik zulke vermoeide benen heb dat ik geen meter teveel meer wil rijden.

Als ik de keuze had tussen
- een GPS die zegt: 'links, rechts, rechtdoor', zodat jij lekker door kan touren en niet op de route hoeft te letten, maar op de konijntjes, de hertjes en de eekhoorntjes
- of een kaart in je achterzak, waardoor je stil moet staan, bordjes moet zoeken en hopen dat ze goed staan en dat je ze kan vinden, en zelf navigeren.....

mwa, ik zou het wel weten.

7

Re: GPS op de fiets

@monkeloor: Precies smile

8

Re: GPS op de fiets

hmm ik heb ook zo een forerunner zal eens kijken of ik er iets opkrijg :-) maar gps is idd wel handig zeker als je zowat in andere streken of buitenland gaat rijden en ik denk niet dat de meeste mensen hun gps gebruiken voor naar de apotheek te rijden. Ik gebruik het in de auto zelfs maar zelden.

9

Re: GPS op de fiets

offtopic en, toegegeven, ontzettend lui. Sander B, hoe werkt dat? zo'n kaartje erop zetten? Via Training Center ofzo?

10

Re: GPS op de fiets

Ik volg de bordjes meestal gewoon en wanneer ze inderdaad ophouden dan pak ik me Google Maps er ff bij.. Werkt ook prima en verder ken ik de routes bij ons in de regio wel redelijk.

11 Laatst bewerkt door Rogier (13-09-10 18:59:54)

Re: GPS op de fiets

Juhroen schreef:

offtopic en, toegegeven, ontzettend lui. Sander B, hoe werkt dat? zo'n kaartje erop zetten? Via Training Center ofzo?

Even een aanvulling op het forrunner verhaal: Je kunt courses aanmaken in in het trainings center, echter in sport tracks heb je een google plugin die het allemaal net even iets eenvoudiger maakt,\
even nnaar de reclame....

ti tu du du
Daarnaast is er voor de forerunner ook nog een bike pod die naast de wiel snelheid ook de trap cadans vaststels. Hiermee kun je nog meer info uit je fiets tochtje halen....
ti tu du du

PS: het staat ook in de handleiding....

12

Re: GPS op de fiets

Je hebt idd verschillend kaartmateriaal wat je erop kan zetten via het programma Mapsource ofzo.
Voorbeelden:
- TOPO Benelux inclusief bospaden en hoogtelijnen
- OpenFietsKaart van OSM ook een heleboel info
- Onroute fietskaart
- City Navigator

Het leuke is dat je gewoon eens een route kan downloaden of vooraf maken op de pc als je onbekend gebied wilt verkennen.
Zo heb ik al heel wat mooie routes ontdekt. Zelfs in eigen provincie.

Maar het handigste is het toch gewoon dat je de kaart altijd bij je hebt.
Als je niet meer weet waar je zit zoom je gewoon ff uit en je ziet weer waar je gestart bent of welke richting je eindbestemmig is.

Echt navigeren door een adres in te voeren werkt volgens mij niet super.
Dat kan je dan beter op de pc doen, route wat aanpassen zodat je dat ene dijkje nog meepakt en route narijden met je Garmin.

13

Re: GPS op de fiets

Hallo GPS-ers

Vooropgesteld dat ik ECHT begrijp dat je (eventueel) met een gps wilt fietsen, maar ik begrijp toch ook iets niet. Bijna alle wedstrijden worden buiten een stad gehouden, tenzij je hartje Parijs bij de Elite mag meedoen of zo :-)

Ik heb ook jaren in NL getraind en reed meteen een polder in. Dan wel via de sluizen NH in of richting het zuiden door de duinen. In wedstrijden rij je toch altijd (lees : vaak) rondjes, dus wat is er mis om op je training een rondje van 15 km, of 30 km uit te zetten. Dat kan iedereen toch onthouden?

Ja ja, je wilt ook afwisseling, maar voor een echte "training" werk je in hartslagzones, fiets je series van een x aantal minuten en wat is er dan beter om dat op een parcours te doen waar je dan de diverse resultaten kunt vergelijken?

Als ik voor Almere moest trainen ging ik naar Almere toe en fietste daar de rondjes van 90 of 60 al dan niet gecombineerd met lopen en/of zwemmen. Maar goed, niet iedereen woont dichtbij dit fraaie parcours. Maar ik snap dus gewoon niet waarom je een gps nodig hebt om een rondje van 40 km te trainen? Laten we wel zijn, 90% van de triatleten doet in 90% van alle gevallen mee aan een kwart triathlon, simpelweg omdat dat het aanbod is :-) Dus nogmaals, waarom dan trainen met een gps in een (stadse) omgeving? Rij die stad uit en rij op je oriëntatie, moet je eens zien wat een mooie weggetjes je tegenkomt.

Ik reed hier van de week weer zomaar een weggetje in et voila, een rondje van 30 km was geboren. De boodschap is duidelijk denk ik, maar voordat ik wordt afgeslacht :-) ik snap dus heus wel dat wanneer je eindelijk je nieuwe i-phone 4 hebt, dat je er dan ook iets mee wilt doen :-) of hoe alle typetjes ook mogen heten.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat "jullie" elke week 150 km op 1 dag als training voor een wedstrijd moeten rijden en dat dat dan ook nog elke keer op een ander parcours moet zijn zodat je een gps nodig hebt. Maar ik zal er wel te oud voor zijn :-)

A+

14

Re: GPS op de fiets

Hou het avontuurlijk stap op je fiets en fiets het landschap in .
Ok Km teller en HSf is belangrijk .
Maar ga me nu niet vertellen dat je zonder gps niet thuiskomt .
En dat je zonder deuntje van je I pod je gaat vervelen .
Kaartje van de anwb in je achterzak voor als je echt niet meer weet .
Ook dat gedoe met gps aan je schoen om te kijken hoeveel en hard je
loopt ? Wees is eerlijk dat haalt toch de lol en ontspanning van de sport eruit.
Je zou er gestrest van kunnen worden .
Rapido .

triathlon is 3 x beter

15

Re: GPS op de fiets

Ik heb het indd wel even met de telefoon geprobeerd, maar zoals sommige al zeggen..je kan wat uitstippelen en daarnaast is op fietsborden en paddestoeltjes fietsen ook best leuk. Daarnaast fiets ik altijd een beetje op afstand en tijd - op gevoel - en als het dan 10 meer of minder is bij thuiskomst, maakt het mij ook niet zoveel uit

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

16

Re: GPS op de fiets

petitmas schreef:

In wedstrijden rij je toch altijd (lees : vaak) rondjes, dus wat is er mis om op je training een rondje van 15 km, of 30 km uit te zetten. Dat kan iedereen toch onthouden?

Het is toch geen klap aan om steeds hetzelfde rondje te rijden?!

Wekelijks (nu wat minder) doe ik een rustig duurritje van rond de 100km wel zo leuk om wat te variëren en van de omgeving te genieten idd ipv 3 keer hetzelfde rondje iedere zondag.

17

Re: GPS op de fiets

@Sander B

Is inderdaad geen klap aan, maar jij wil dus 5 verschillende parcourtjes, of meer, hebben en van de omgeving genieten en hard trainen en niet fout rijden..........................sweet dreams. Als gezegd, die 100 km rij je voor je duurvermogen, dus wat maakt het dan uit dat je "fout" rijdt???? Het gaat in die training toch om de kilometers? Je zegt tenslotte zelf "een rustig duurritje"

@Rapido...........triatleet naar mijn hart

@Frankiboy..............idem

18

Re: GPS op de fiets

petitmas schreef:

Waar heb je op de fiets in hemelsnaam een GPS voor nodig? Weet je soms de weg niet in je eigen provincie? Heeft de ANWB alle borden weggehaald? Wel eens gehoord van de Michelingids? Even een kopietje maken, in je achterzak stoppen en lekker gaan fietsen.

Dat begrijp ik niet. Een GPS op de fiets is not-done, en een kopie van de Michelingids in de achterzak is wel oké?

Een GPS en een Michelingids zijn beide navigatiehulpmiddelen, waarbij de GPS moderner, en voor velen makkelijker is dan de genoemde landkaart.
De stelling dat je wel een kandkaart mag meenemen, maar geen GPS, komt op mij meer over als een aversie tegen moderne technologie, dan als een weloverwogen methode van navigeren.

19

Re: GPS op de fiets

@petitmas: merci :-)


ps. toch heb ik er wel eens aan zitten denken mijn iphone lookalike (galaxy) tussen mijn opzetstuurtje te monteren zodat ik tussendoor een potje kan dammen/schaken wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

20

Re: GPS op de fiets

Tuurlijk is een GPS geen noodzaak, maar vergeet niet dat er ook een leuk factor is aan die spullen. en daarbij smoelt het natuurlijk ookm wel stoer als je bij het stoplicht staat.

Voor het lopen is een Forerunner welzeker nuttig omdat daar de details wel een rol spelen wil je geen blessures krijgen.

Maar toch, de leuk factor is inderdaad hoog.... smile

21

Re: GPS op de fiets

Voor het mountainbiken vind ik een gps prachtig kun je de mooiste routes narijden in binnen en buiteland zonder echt verloren of risicos te rijden want als je bv in oosterijk een eindje verkeerd rijd kan je dat zwaar tegenvallen smile een afdaling naar de verkeerde kant ofz. Maar voor echt op de race of tt fiets gericht te trainen voor triathlon kan ik mezelf niet echt inbeelden dat je zo een ding gebruikt. Ikzelf heb meestal ook 2 duurtrainingen elke week van 4u en dan kies ik een parcour uit dat ik ken zodat ik geen uur of wat dan ook te lang op die velo zit en de oefeningen kan uitvoeren die die dag op programma staan. En mijn forrerunner gebruik ik niet voor navigatie maar is handig als ik blokjes van 1km ofz  moet lopen in bepaalde hartslag dan stel je dat ding in en je hoort wel als je er bent.

22

Re: GPS op de fiets

@ronnyke.............en nog eentje naar mijn hart :-)

@Bauke...........klein nuanceverschil met de GPS en de kaart : de gps zit voor je snufferd en maakt desgewenst geluid, de kaart pak je alleen als het echt niet anders kan, tenzij je met die mooie ANWB kaartenstandaard op A4 formaat voor op je triathlonfiets rijdt :-)

De gps gebruikt men kennelijk om niet na te hoeven denken tijdens het fietsen, de kaart pak je als je er na het nadenken alsnog niet uit komt :-). Je kan het lezen zoals je wilt ;-)

A+

23

Re: GPS op de fiets

petitmas schreef:

De gps gebruikt men kennelijk om niet na te hoeven denken tijdens het fietsen, de kaart pak je als je er na het nadenken alsnog niet uit komt :-). Je kan het lezen zoals je wilt ;-)

Heerlijk toch? Als ik wil nadenken, ga ik wel aan het werk, aan de studie, of pak ik een puzzelboekje. Als ik ga fietsen wil ik m'n hoofd leeg, en genieten van de omgeving. Met een GPS kan je gewoon genieten van het fietsen, zonder je zorgen te hoeven maken over je navigatie.

Een ieder is natuurlijk vrij om zijn eigen keuzes te maken tijdens het fietsen. Ik zie alleen niet in waarom andere keuzes als 'verkeerd' moeten worden bestempeld. En dat is wat ik proef uit jouw reacties.

Het enige waar we het over eens moeten zijn, is dat we het met elkaar oneens mogen zijn.

24 Laatst bewerkt door JanR (14-09-10 16:56:02)

Re: GPS op de fiets

Bau-ke! Bau-ke! Bau-ke!

Ik ben voor Bauke. Tot zover mijn inhoudelijke bijdrage.

25

Re: GPS op de fiets

@Bauke

Ik ben het helemaal met je eens dat ik het er oneens mee ben :-)

overigens mag ik wel iets verkeerd "vinden", het blijft tenslotte niet meer dan mijn mening

A+