1 Laatst bewerkt door JanR (30-09-10 13:08:31)

Onderwerp: Handpaddles

Goedemiddag,

Naar het schijnt ga je beter zwemmen als je veel met paddles zwemt. Beter zwemmen = altijd goed. Nu zat ik er aan te denken om een eigen setje paddels aan te schaffen, maar nu blijkt er opeens veel keus te zijn. Daar baal ik van. Vooral omdat ik dacht dat het niet uitmaakt wat voor paddles je gebruikt. Veel keus suggereert op zijn minst dat de ene paddle beter is dan de andere paddle. Klopt dat?

Voor mij is de beste paddle, de paddle die er voor zorgt dat ik komend voorjaar het snelst zwem. Kan iemand mij vertellen welke dat is?

Alvast bedankt.

_____________________________________________________________________
Zelf heb ik natuurlijk al wat gezocht, maar ik ben altijd bang dat ik genaaid wordt door smerige marketingtrucks. Ik las bijvoorbeeld op een site:
"Handpaddle met de nieuwe BIOFUSE techniek. De paddles bieden hydrodynamische eigenschappen, na lang technisch onderzoek getest zijn. Ergonomisch model."

De paddles bieden hydrodynamische eigenschappen? Volgens Bernoulli? Bedoelen ze dat die paddels vloeibaar zijn? Nu zal dat onder zeer hoge druk ook wel zo zijn, maar is dat relevant bij normaal gebruik? smile

Of dit:
"Speedo's nieuwe powerpaddle is gemaakt van een duurzaam plastic en heeft een hydrodynamisch vorm. De gaten langs de rand zorgen voor een minimale tegenstand van het water."

Waarom zou je dan met paddles gaan zwemmen? Dat is toch juist om de weerstand van het water te voelen?

2

Re: Handpaddles

Mijn ervaring als zwemtrainer is dat peddels voor het gross van de zwemmers slecht is voor hun techniek.
Deze zwemmers missen de kracht en coordinatie om een hoge elleboogboog en diepe doorhaal te maken zonder peddels. Door peddels aan te trekken wordt dit alleen nog maar moeilijker, en trekken de meeste zwemmers hun elleboog in en halen ze dichtbij het lichaam door. (een van de grootste techniek problemen bij mijn club iemand tips?)
Mijn advies is dus alleen peddels gebruiken bij technisch goede zwemmers die wat extra techniek en kracht training willen doen.
Waar je dan op moet letten is dat je niet de peddel aan de zijkant kan vastpakken met je vingers. Dan laat ik vaak ook nog de pols bandjes van de peddels afhalen. Als je dan techniek fouten maakt in je slag schiet de peddel weg van je hand en moet je corrigeren. Verder heb ik me de laatste tijd niet verdiept in de huidige technische snufjes op peddel gebied en kan je dus geen advies geven over "vloeibare" peddels ed.

veel succes.
Bart

3

Re: Handpaddles

Ik heb ooit bij de kruitvat een paar paddles gekocht voor maar liefst €1,50. Later zag ik ze van een ander merk liggen en op het oog waren ze precies hetzelfde.. (behalve de prijs)

Mijn plan voor komende winter is ook meer paddles, die ik nu heb zijn in omtrek ongeveer 1,5cm om mijn hand, daarbij zitten er gaten in zodat je nog wel watergevoel hebt en zijn ook ergonomisch gevormt).

Voorheen had ik van speedo de oldskool rechthoekige plankjes, deze doen het ook maar mijn huidige bevallen beter. Ik zit er over te denken om ook een maatje groter aan te schaffen voor de echte krachttraining.

Heeft iemand ervaring met de zwem handschoenen die ik ook her en der tegen kom?

@JR, misschien ga ik zondagochten nog naar de zwemtraining, dan heb ik de paddles wel mee en kun je ze eens proberen.

4

Re: Handpaddles

Oke, bedankt! Zal er proberen zondagochtend te zijn. Weet nog niet helemaal zeker of ik er ben: ik doe morgen nog een duathlon en mijn aanwezigheid bij de zwemtraining hangt er een beetje vanaf hoe ik fysiek daaruit kom.

5

Re: Handpaddles

Belangrijkste bij paddles zijn dat ze vlak (je hand tijdens de doorhaal moet dat ook) zijn en de bevestiging (om de middelvinger) goed is. Verder is de grote afhankelijk van het niveau en de kracht van de zwemmer en het doel van de oefening. Let wel op de belastbaarheid van je schouders voor je veel met paddles gaat trainen. Veel meters maken met een slechte techniek heeft geen nut en al helemaal niet met paddles, dan krijg je alleen maar druk ontwijkend gedrag (zoals Draak ook aangeeft).
Ik ben wel voorstander van steigerungs en progressieve A3-sets met paddles.

6

Re: Handpaddles

"progressieve A3-sets"

Het spijt mij -ik ben niet zo'n zwemmer-: Wat is dat?

7

Re: Handpaddles

Duurset rond je omslagpunt opbouwend qua tempo. Belangrijk is daarbij dat het aantal slagen op een baan constant blijft en het tempo omhoog gaat.

Een van m'n favoriete sets die we geregeld deden: 6x200 s=2.45 t=2.20-2.18-2.16-2.14-2.12-2.10
Prachtig, krijg er alweer zin van om te trainen en dat niveau weer te halen :-)

8

Re: Handpaddles

Pff, als ik dat zwem, ga ik mijn baan opzeggen. (als ik een baan zou hebben) Maar het idee is duidelijk. Is dat overigens niet een typische pré-wedstrijdseizoen training?

krijg er alweer zin van om te trainen en dat niveau OOIT te halen :-)

9

Re: Handpaddles

Ik zou paddles kiezen die goed om je hand passen en zeker niet te groot. Wat iemand al eerder zei: te groot is snel last van de schouders.
Inderdaad zonder polsbandje. Ik zelf zwem alleen met mijn middelvinger vast, dat vind ik lekkerder zwemmen als helemaal vastgesnoert. Ik hou ze alleen bij het keerpunt even aan de zijkant vast. Verder schieten ze nooit weg bij mij (aha goede techniek! ;-))

Bij Decathlon hebben ze ook mooie en goede. Deze ben ik helaas kwijt geraakt. Ik heb nu speedo's aangezien Decathlon een beetje ver weg is.

Succes met je keuze.

10

Re: Handpaddles

@JR: typisch april-set voor triatleten idd, voor m'n zwemmers staat ie volgende week al op het programma, denk dat ik ff oversla :-)
Maar kan ook een vergelijkbare set doen op A1 of A2 intensiteit als je zorgt voor de progressieve opbouw en behoudt van slaglengte dan weet je tenminste dat je jouw techniek niet aan het verneuken bent met de paddles. Echter de meeste triatleten raad ik niet aan om veel met paddles te zwemmen, voor JR lijkt het me wel een goede aanvulling.