1

Onderwerp: Aanpassen gewone racefiets

Ik gebruik nu een gewone racefiets een Trek 1.9, met een opzetstuur. Een profile design zadelpen waarbij het zadel een stuk naar voren komt vindt ik iets te veel van het goede. Zou een zadelpen zonder setback ook al een stuk helpen om de positie voor triathlon te verbeteren?

2 Laatst bewerkt door Kaatje (04-10-10 14:27:34)

Re: Aanpassen gewone racefiets

Als je daardoor je zadel een stuk naar voren kan zetten wel. Het gaat immers om je zitpositie ten opzichte van je trapas en de hoek die je heupen maken. Het fijne weet ik er ook niet van, maar als vrouw heb ik de kortste stuurpen ooit gemonteerd op mijn Giant OCR èn mijn zadel maximaal naar voren geschoven. Daarnaast kun je ook nog een beetje smokkelen met de pads en afstelling van je ligstuur.

Waar je ook rekening mee moet houden is wat voor ritten je je fiets voor gebruikt. Ik heb één fiets voor vlakke tijdritten in triathlons, niet-zo-vlakke tijdritten in internationale triathlons en tourritten. Voor tijdritten op het vlakke is mijn afstelling ten opzichte van de trapas niet optimaal, voor bergritten wel aangezien je dan wat verder naar achteren wil zitten ten opzichte van je trapas. Maar het 'smokkelen' met mijn ligstuur helpt ook wel best aardig op de vlakke ritten. Blijven de tourritten over die niet zo relaxed zitten aangezien mijn stuur nog nèt te ver weg zit en het ligstuur erg diep zit om voor de lol lang op te liggen. Positie tov trapas is daarvoor dan wel weer prima.

Maar zoals gezegd, ik weet er ook het fijne niet van en ben zelf ook te lui om serieus te googlen dus wellicht komt er nog een post van een expert in dit topic wink....

3 Laatst bewerkt door Bleek (04-10-10 14:50:57)

Re: Aanpassen gewone racefiets

Och, wat ik simpelweg deed met mijn gazelle dauphiné: T2+ stuurtje onder je stuur hangen ipv er opzetten, zit je al wat dieper, en van mijn zadel afblijven. Gewoon lekker op het puntje gaan zitten, zit je prima. Een tijdrithouding op een koersfiets blijft toch behelpen, dus ik zou er niet al te veel pieken aan uitgeven. Wel heb ik alleen maar 1/8ste en sprint afstanden gedaan, maar ook ED trainingen van 3h gingen prima, kan je tenminste ook uit de tijdrithouding en normaal in de beugels (ook handig voor afdalen / in groepen rijden) zitten zonder na voren te hangen door je vooruitgeschoven zadel.

edit: een en ander hangt natuurlijk wel af van de geometrie van je fiets en je eigen lichaamsproporties.

4

Re: Aanpassen gewone racefiets

vind ik een beetje een 'net-niet' oplossing.

ik heb ook een 'gewone' racefiets maar heb een speciale zadelpen waarmee je je zadel 5-6cm verder naar voren kan plaatsen. Mooie is dat je die gewoon omdraait voor een normale zithoek. Misschien nog wat morrelen met de positie van je aerobar en eventueel een andere (kortere) stuurpen monteren en een beetje handige allen key-gebruiker bouwt binnen 10 minuten zijn fiets om van tijdrit naar 'gewone' tourfiets.

Commit first, then figure it out

5

Re: Aanpassen gewone racefiets

Tijdens de wintermaanden eens vanalles proberen he mischien komt er wel iets uniek uit verder waarmee je dan andere kunt verder helpen die met hetzelfde probleem zitten. Heb het zelf ook gebrobeert mijn gewone racer om te bouwen en dat lukte niet echt heb dan een tt gekocht maar met wat meer zoek en meetwerk had dat mischien niet echt nodig geweest.