1

Onderwerp: Voorstellen

Hoi,
Ik ben KLS, ben 40 jaar en sinds ongeveer 1 jaar aan het zwemmen. Ik sportte altijd al graag en vrij veel. Toen ik een twintiger was MTB-de ik behoorlijk veel: minimaal 3x/week afstanden van 30 tot 70KM voornamelijk bos (in Zuidelijk Noord-Limburg). Daarna heb ik 10 jaar fitness gedaan, soms 7x/week. Vanwege een deeltijd studie (naast een baan) heb ik een tijdje niets gedaan totdat ik vorig jaar het (sportief) zwemmen ontdekt heb. Met sportief zwemmen bedoel ik bijv. 1 uur lang baantjes trekken. Dat doe ik nu 4x/week.

Ik heb, om mijn techniek te verbeteren, veel instructie filmpjes bekeken maar mijn borstcrawl blijft lastig. Sprinten lukt wel maar langzaam baantjes trekken blijft moeilijk. Dus zwem ik meestal schoolslag, maar wel in stevig tempo. Omdat ik nu met gemak 1km zwem en ik al veel fietste zit ik zo stiekum te denken aan 1/4 triatlon. 40KM fietsen stelt voor mij weinig voor maar die 10KM rennen dat zal lastiger worden omdat ik niet zo'n renner ben.

Mijn uitrusting is ook nog niet compleet, ik heb wel een MTB maar geen race/triatlon fiets en ook geen goede schoenen.

In mijn zoektocht naar informatie over triatlons kwam ik op dit forum terecht en heb ik me aangemeld.

Tot zover mijn verhaal smile

2

Re: Voorstellen

Een camera in een onderwaterzakje om je techniek te vergelijken met bijv. www.swimsmooth.com doet wonderen. En een kwart triathlon is leuk om te doen, alvast veel plezier en succes!

3 Laatst bewerkt door KLS (10-10-10 20:42:38)

Re: Voorstellen

Thx, idd, Mr. Smooth heb ik al een tijdje op mijn bureaublad en van zijn video's heb ik veel geleerd. Zo kon ik 1 jaar geleden nog geen 15 meter freestyle en met het hoofd boven water (waterpolo techniek zeg maar), nu lukt me soms 100 meter (4 baantjes) met een kleine pauze elke 25 meter. Ergens doe ik echter nog iets fout, freestyle is de meest efficiënte techniek maar kost mij veel meer moeite dan schoolslag.

4

Re: Voorstellen

welkom KLS,

het komt vanzelf, dat zwemmen. gewoon vol blijven houden en "opeens" heb je het gevoel en kan je lekker crawl zwemmen. succes!

5

Re: Voorstellen

Juhroen schreef:

welkom KLS,

het komt vanzelf, dat zwemmen. gewoon vol blijven houden en "opeens" heb je het gevoel en kan je lekker crawl zwemmen. succes!

Thx! Klinkt bemoedigend smile Vol houden sowieso, ben benieuwd wanneer "het" komt.

6

Re: Voorstellen

Een andere virtuele instructie die ik al een tijdje volg is deze:
http://www.youtube.com/user/goswim098

Zeer leerzaam vind ik. Maar beter is het natuurlijk om direct feedback te krijgen op je techniek. Ik heb contact opgenomen met het zwembad waar ik zwem of ze ook zwemlessen hebben voor gevorderden. Ze hebben er wel wat zwemclubs maar dat zijn voornamelijk kinderen of jongeren.

7

Re: Voorstellen

Vandaag heb ik 1 uur wrijwel aan een stuk gecrawled. Om de 15 minuten even een minuutje aan de korte zijde bijkomen en wat drinken en weer verder. Heerlijk, zo krijg je ook gevoel voor het rimte. hoeveel KM zou een uur zwemmen zijn?

8

Re: Voorstellen

KLS schreef:

hoeveel KM zou een uur zwemmen zijn?

Misschien het aantal banen tellen?
Meestal is elk baan 25m.

9

Re: Voorstellen

wezep schreef:
KLS schreef:

hoeveel KM zou een uur zwemmen zijn?

Misschien het aantal banen tellen?
Meestal is elk baan 25m.

Waarschijnlijk meer dan je bij de 1/4 zult doen.. denk dat je je met wat dedication - gezien je sportachtergrond - ook prima voor een halve kan inschrijven. Word het rennen gewoon een beetje doorbijten, maar heb je wellicht meer uitdaging om naar toe te trainen. kwart begin zomer, halve ergens midden in

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

10

Re: Voorstellen

Banen tellen, ja het is een 25 meter baan maar ik concentreer me nog te veel op mijn techniek om daarnaast nog de banen te tellen. Misschien moet ik een keer een horloge aanschaffen die dat doet voor je, die zijn er toch?

11

Re: Voorstellen

KLS schreef:

Banen tellen, ja het is een 25 meter baan maar ik concentreer me nog te veel op mijn techniek om daarnaast nog de banen te tellen. Misschien moet ik een keer een horloge aanschaffen die dat doet voor je, die zijn er toch?

je kunt toch wel een keertje een km relaxed zwemmend banen tellen en de tijd opnemen? Dan weet je we l ongeveer hoeveel km je in een uur kunt zwemmen. Ik vermoed dat dat tussen 2 en 4 ligt wink

12

Re: Voorstellen

Ja moet te doen zijn. Ik schat dat ik in 5 minuten 10 baantjes dus 250 meter zwem. Als ik dat tempo een uur zwem is dat 3KM. Had je goed gegokt Vanzella...

13

Re: Voorstellen

KLS schreef:

Ja moet te doen zijn. Ik schat dat ik in 5 minuten 10 baantjes dus 250 meter zwem. Als ik dat tempo een uur zwem is dat 3KM. Had je goed gegokt Vanzella...

Dat is niet zo'n moeilijke gok, als je er 2 zwemt in een uur doe je er 30 minuten over wat erg langzaam is (crowl)
en als je er 4 doet ben je sneller dan de pro's
wink

14

Re: Voorstellen

Pro's zwemmen 4KM per uur? Dan lig ik, als ik echt 3 zwem, voor mijn eigen idee niet eens zo slecht. Kan best dat ik er minder zwem hoor, ik zwem nl. niet zo heel hard omdat ik techniek belangrijker vind op dit moment en ook mijn zwemconditie is nog niet goed genoeg. Ik zal volgende keer eens proberen te tellen.

15

Re: Voorstellen

Wij hebben een klok hangen in het zwembad. Een baantje van 25m duurt ongeveer 30sec. Je kan het dus aan de hand van die klok uitrekenen. Af en toe moet je een minuut corrigeren omdat je sneller danwel langzamer gaat dan die 30sec. snappez-vous?

16

Re: Voorstellen

Jaja, ik kan wel tellen smile Ik pak meestal 10 baantjes als referentie. Schoolslag stevig tempo doe ik er 5 minuten over. Borstcrawl kan ik pas sinds kort 10+ baantjes volhouden waarbij ik behoorlijk in beslag genomen word door de techniek maar ik zal volgende keer proberen of ik tot 10 kan tellen wink