1

Onderwerp: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Vandaag ging ik naar mijn lokale hardloopwinkel om de Polar RS800CX MULTI-Trainingshorloge te kopen. Maar de man stelde me voor de Forerunner 310XT HRM kopen. Kunnen jullie mij vertellen wat de voors en tegens van beide horloges zijn of waarom een van beide de voorkeur zou moeten hebben.

Het gaat om de

2

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Het gaat om de....?

Commit first, then figure it out

3

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Er staan echt veel reviews op internet over beide modellen. Ook de forerunner 305 zou ik nog in overweging nemen. Alweer een tijdje op de markt; goedkoop en doet niet echt onder voor de 310 (behalve dat je er niet mee kan zwemmen).

Nadeel van de polar lijkt me dat je een losse gps-sensor hebt ... en een losse sensor voor de fiets ... en een losse stappenmeter. Forerunner doet alles op basis van ingebouwde gps en is (in mijn ervaring) erg nauwkeurig

4

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

mcelr schreef:

Het gaat om de....?

Polar RS800CX MULTI versus de Forerunner 310XT HRM

5

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Kijk hier eens naar

6

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Rogier schreef:

Kijk hier eens naar

Bedankt Rogier

7

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Ikzelf heb de 310xt en ben er vrij tevreden over vooral omdat het een heel eenvoudig toestel is om te bedienen en dat laat bij polar soms wel wat te wensen over heb op mijn velo een 6000x ofz staan zo het duurste fietscomputerke en pff daar geraak ik maar niet wijs uit dat ding leid precies een eigen leven?

8

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Groot voordeel voor de Garmin is dat de hartslagmeting vrijwel direct opgepakt wordt na het zwemmen. Dit is bij de Polar nogal eens lastig. Met name voor triathlons is dit echt wel een must!

Ik heb zelf de Garmin en heb daar wel wat problemen mee gehad. De GPS kon geen signaal mee vinden door een software fout. Moet wel zeggen dat de service wel goed is en dit soort problemen worden snel opgelost.

9

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Ik had een Polar RS300X met de G1 pod. Ik vond het echt irritant om met dat ding op mijn arm te lopen. Vandaar dat ik deze verkocht heb en nu naar een Garmin aan het kijken ben.

Een tweede argument van mij om over te stappen is de manier waarop je training grafisch wordt weergegeven bij Garmin. Echt super strak terwijl ik bij Polar eerst een flowlink moest kopen en de weergave van de trainingsdata uiteindelijk zeer beperkt was.

10

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Ik heb sinds een week de Timex Ironman Global GPS trainer, is mooi ding, beetje groot misschien. Eerste test was teleurstellend (geen GPS signaal) maar na een software update lijkt het ding nu wel goed te werken: GPS signaal wordt praktisch meteen gevonden. Alleen mee gelopen tot nu toe, maar morgen een zwem/fiets sessie! Zou deze zeker in je afweging meenemen....

Commit first, then figure it out

11

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Ik heb een Garmin 305 die me goed bevalt. Heb tijdens een Ironman noodgedwongen een polar rs800 gebruikt omdat de Garmin een te korte batterijduur heeft (of ik te langzaam ga...). Was voor die wedstrijd prima, hartslag en tijd waren voor mij voldoende. Ben zelf blijer met de Garmin en de mogelijkheden achteraf in sporttracks. (Maar had een Polar zonder GPS). Heb te veel gevallen gezien van uitvallende footpods of hartslagbanden bij Polar. En blijf de knopjes niet lekker vinden drukken (geen "klik")

triathlon is 3x leuker!

12

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

HansH schreef:

Ik heb een Garmin 305 die me goed bevalt. Heb tijdens een Ironman noodgedwongen een polar rs800 gebruikt omdat de Garmin een te korte batterijduur heeft (of ik te langzaam ga...).

Doe jij de 1/4,OD,1/2 wel met de 305, dus ook het zwemmen?
Want voor de 20u batterij hoef ik het niet te doen en 2km zwemmen doe ik wel in een half uur. Dan zou ik genoegen kunnen nemen met de goedkopere 305 ipv 310xt.

13

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Doe jij de 1/4,OD,1/2 wel met de 305, dus ook het zwemmen?
Want voor de 20u batterij hoef ik het niet te doen en 2km zwemmen doe ik wel in een half uur. Dan zou ik genoegen kunnen nemen met de goedkopere 305 ipv 310xt.

Doel je nu op IPX7 norm? half uur onder water op 1 meter. Want dat is namelijk stil in het water liggen op 1 meter diepte. Niet bewegen, lees: zwemmen.

Hebben we overigens ditzelfde topic niet vrij recent ook al gehad? waarin iedereen zijn dat de 310 koning was?

14

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Juhroen schreef:

Doe jij de 1/4,OD,1/2 wel met de 305, dus ook het zwemmen?
Want voor de 20u batterij hoef ik het niet te doen en 2km zwemmen doe ik wel in een half uur. Dan zou ik genoegen kunnen nemen met de goedkopere 305 ipv 310xt.

Doel je nu op IPX7 norm? half uur onder water op 1 meter. Want dat is namelijk stil in het water liggen op 1 meter diepte. Niet bewegen, lees: zwemmen.

Hebben we overigens ditzelfde topic niet vrij recent ook al gehad? waarin iedereen zijn dat de 310 koning was?

Klopt, de 305 is niet gemaakt om mee te zwemmen.

Er zijn op internet wel paginas die aangeven hoe je 'm open moet maken en er kit in moet gooien om 'm dicht te maken.
http://sites.google.com/site/ctorunner/ … erunner205
http://www.jimandkatrin.com/CodeBlog/po … ement.aspx

maar het blijft een feit dat de 310 ervoor gemaakt is om mee te zwemmen.

15

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Dag Juhroen,

ja ik doe de 1/4, OD en 1/2 wel met de 305. En klopt, ik gebruik hem niet tijdens het zwemmen. (De hartslagmeter doet het dan toch niet, die is ANT). Ik leg hem bij de fiets neer, en druk op start zodra ik hem omdoe (heb hem wel van te voren aangezet). Mijn zwemtijd komt van de organisatie (of van mijn totaaltijd minus mijn Garmin tijd).

Hij pikt meteen mijn hartslag op (hou voor een snelle wissel wel mijn hartslagband om tijdens het zwemmen). En daarna gaat alles perfect! Daarom dacht ik bij de hele: ik ga voor die ene keer een hele geen 310 kopen als ik een Polar kan lenen, want ik heb er tijdens het zwemmen toch niets aan, geen hartslag en geen afstand (is echt super onnauwkeurig). En ik ben niet van plan van zo'n hele een gewoonte te maken (krijg ik ruzie thuis).

Zou verder echt niet 123 weten waarom je een 310XT zou kopen ivp een 305...

triathlon is 3x leuker!

16

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

@HansH: Van een hele een gewoonte maken is naast de ruzie thuis sowieso geen goed idee:) je moet herstellen enzo eh:P Verder moet ik ook toegeven dat ik de 310 juist heb gekocht omdat die waterdicht is en ik dat bovenaan mijn wensenlijstje had gezet. Vervolgens valt dan zo'n beetje hele gehele assortiment horloges af en ben ik dus voor de 310 gegaan. Volgens mij zijn de 305 en de 310 verder ook gelijk.

17

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Juhroen schreef:

@HansH: Van een hele een gewoonte maken is naast de ruzie thuis sowieso geen goed idee:) je moet herstellen enzo eh:P Verder moet ik ook toegeven dat ik de 310 juist heb gekocht omdat die waterdicht is en ik dat bovenaan mijn wensenlijstje had gezet. Vervolgens valt dan zo'n beetje hele gehele assortiment horloges af en ben ik dus voor de 310 gegaan. Volgens mij zijn de 305 en de 310 verder ook gelijk.

de 305 kan niet trillen tongue

18

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

o echt? o ok dat wist ik niet.. wat een kutding:p

19

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Gefeliciteerd met je aankoop, Juhroen. En met die 20 uur kan je in ieder geval lekker lang achter elkaar trainen.... Tijdens een 200km trainingsfietstocht haalde mijn 305 maar net het einde (maar zoals ik al aangaf: ik ben niet zo snel....en het was een duurtraining in zone 1).

En ja, het herstel van een hele is geweldig: 2 maanden lang legitiem helemaal niets gedaan (maar wel 2 weken geleden nog even een marathon gelopen; ben er lekker met de auto naar toe gegaan, niet op de fiets). Met zo'n 310 kan je, zo bedenk ik nu, zelfs wel twee hele triahtlons achter elkaar doen! Hele nieuwe perspectieven dienen zich aan wink.

(Vraag me wel af als je er mee gaat zwemmen of je je wetsuit er makkelijk overheen uit krijgt?)

triathlon is 3x leuker!

20

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Wetsuit over de 310XT uittrekken is geen probleem, zelf al een aantal keer gedaan.
Afstandmeting bij zwemmen klopt inderdaad niet, maar ik vind dat tijdens wedstrijden geen probleem.
De multisportstand ben ik erg van gecharmeerd, enkel even de "lap"-toets indrukken na elk onderdeel.

Het verschil met de RS800CX (GPS, gebruiksgemak, betrouwbaarheid etc)vind ik levensgroot, in het voordeel van Garmin dan. De Polar doet enkel nog dienst als horloge en voor vakantietrainingen.

21

Re: welk hoorloge te kopen?Polar RS800CX MULTI versus Forerunner 310XT HRM

Haha, klasse hans!
eigenlijk ben ik gewoon intens lui en laadt ik m zo min mogelijk op.. het gebeurt zelfs af en toe dat de batterij op raakt terwijl ik net lekker bezig ben. Door schade en schande zal men wel wijs worden bedenk ik me dan..
wetsuit is idd geen probleem..