1

Onderwerp: leeftijd en prestaties

Hallo

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd de prestaties dalen.
Er word gezegd dat je zuurstofopname ofwel vo2max daalt na je 25ste, maar je prestaties pas na je 30ste voor atletiek in ieder geval.
En voor triathlon dalen je prestaties pas nog later.
Weet iemand hoe dat werkt?

Alvast bedankt.

2

Re: leeftijd en prestaties

Ik dacht eens in "Fiets' gelezen te hebben dat Adrie van Diemen opnieuw keek naar hoe eerlijk de leeftijdscategorieën nu zijn voor 'goud' in La Marmotte.

In het kort:
niet vanaf 30 maar vanaf 35 jaar zou je duurprestatie (in een bepaalde hoeveelheid) gaan afnemen.

Wil niet zeggen dat je jezelf niet ieder jaar kan verbeteren op latere leeftijd.
Vanaf begin van serieus trainen zou je nog wel 10 jaar progressie kunnen boeken.
Dus ik ben bijv. pas op mijn 30ste veel gaan fietsen. Ik verwacht dat (als ik zo doorga) ik op mijn 40ste toch wel beter presteer dan nu (34.)
Daarnaast zorgt 'trainen' ervoor dat je aftakelproces wat langzamer gaat.

3

Re: leeftijd en prestaties

En dat geld ook voor een 10 km wedstrijd?

4

Re: leeftijd en prestaties

Ik denk dat je je daar als recreant niet echt zorgen om hoeft te maken. Natuurlijk als je nu 28min loopt op de 10km zal het wel gevaarlijk worden om dit niet meer te evenaren na je 40e

5

Re: leeftijd en prestaties

Er wordt ook gezegd dat  je op jongere leeftijd explosiever bent en dat je op latere leeftijd (relatief) meer duurvermogen hebt...
Maar zoals gezegd, dat zijn van die algemeenheden die voor iedereen verschillend zijn.
Als ik voor mezelf mag spreken (ik ben 43, zucht) merk ik alleen dat ik meer tijd nodig heb om te herstellen. Maar ik ben dan ook pas op m'n 35e echt begonnen met sporten en zit dus eigenlijk nog in de "opbouwfase" big_smile

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

6

Re: leeftijd en prestaties

Grootste verschillen door leeftijd zijn denk ik blessure gevoeligheid en herstelvermogen. Als twintigjarige herstel je sneller dan iemand van 50, en het schijnt dat je na je 50ste wat gevoeliger wordt voor blessures. Dit staat uiteraard in verband met elkaar.  En misschien mis je wat snelheid op je 50ste die je op je 20ste nog wel had.

Maar dat je vo2max op je 25ste al gaat dalen vind ik een aparte uitspraak, aangezien je fysieke top op je 28ste / 30ste ligt. En dat je prestaties na de 30 dalen in de atletiek klopt misschien op de kortere nummers, maar op de marathon lopen toch een hoop erg rappe 30 plussers.

7 Laatst bewerkt door Sander B (24-11-10 11:56:55)

Re: leeftijd en prestaties

DMM schreef:

Er wordt ook gezegd dat  je op jongere leeftijd explosiever bent en dat je op latere leeftijd (relatief)

Ik zeg: jonge honden gedrag en op latere leeftijd meer karakter en ervaring (met stuk gaan.)

Zit flink stuk mentaal in denk ik.

8

Re: leeftijd en prestaties

Dat je vo2max daalt na je 25ste is wetenschappelijk onderzocht.
Naar het schijnt in ieder geval.
Kijk maar eens op google.

9

Re: leeftijd en prestaties

djap schreef:

Dat je vo2max daalt na je 25ste is wetenschappelijk onderzocht.
Naar het schijnt in ieder geval.
Kijk maar eens op google.

Schijnbaar heb jij dat ook gedaan, linkje?

10

Re: leeftijd en prestaties

http://translate.google.nl/translate?hl … O2max.html
Helemaal onderaan.
Er zijn trouwen nog meer site's

11

Re: leeftijd en prestaties

djap schreef:

http://translate.google.nl/translate?hl … O2max.html
Helemaal onderaan.
Er zijn trouwen nog meer site's

Goeie link vanavond eens in duiken, maar dan in het engels ander snap je er geen hout van smile