1

Onderwerp: Lange afstand in Nederland

Na de bekendmaking van de kalender vond ik het erg opvallend dat het aantal halve triathlons in Nederland erg sterk aan het groeien is/ gegroeit is. Dit jaar staan Nieuwkoop, Westervoort, Didam, Groningen en Stein op het programma. Blijkbaar zijn er voldoende atleten die een halve triathlon een mooie uitdaging vinden. Daar tegen over staat dat Almere (nu Stein een halve is geworden de enige lange afstand) al een paar jaar op het zelfde niveau qua deelnemers aantallen zit.
Ik vraag me af hoe het nou komt dat Almere niet mee groeit met deze trend?

Daarbij ook uiteraard meegenomen dat in de rest van de wereld het doen van een "Ironman" ongekend populair is. Kan me niet voorstellen dat dit alleen aan het merkje ligt aangezien, maar zo'n klein deel mee doen voor plaatsing voor Hawai.

2

Re: Lange afstand in Nederland

misschien worden de lange afstands triatleten een dagje ouder en willen ze kortere afstanden doen

3

Re: Lange afstand in Nederland

Denk dat het probleem ligt in het feit dat er gewoonweg weinig animo voor dit evenment is, ook in de media is er nauwelijks iets over geschreven en moet eerlijk zeggen dat er nou ook niet echt een menigte langs de kant stond. Voor mij persoonlijk mag dat de pret niet drukken, maar kan me voor sommigen voorstellen dat 5 uur door de polder fietsen met alleen een paar verdwaasde eenden langs de kant niet echt motiveert.

@Jefry, ook terheijden 2011 de halve

4

Re: Lange afstand in Nederland

Zeker een goede ontwikkeling dat dat er steeds meer worden!!

Alleen wel erg jammer dat al deze halve triathlons in het begin/midden van het seizoen vallen. Sommige mensen zijn dan nog niet in staat (om wat voor reden dan ook) om een halve te doen en moeten wachten tot augustus en september, maar dan kan het dus niet meer.... Jammer dus dat de triathlons wat dat betreft niet erg lekker op elkaar is ingesteld. Wie weet een leuke, maar tevens ook betaalbare halve vlak over de grens?

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

5

Re: Lange afstand in Nederland

Rond 1 augustus in Eupen
Keulen (begin september) is geloof ik ook wel betaalbaar als je je vroeg inschrijft.

6

Re: Lange afstand in Nederland

Ik denk dat veel deelnemers aan de lange afstand toch niet alleen kiezen voor de wedstrijd, maar voor de algehele ervaring. Vaak komen de deelnemers dan toch uit op een wedstrijd uit de Ironman reeks.

7

Re: Lange afstand in Nederland

Heb nog nooit een Ironman gedaan, wat het is het verschil in algehele ervaring? Publiek is uiteraard 1 ding en veel deelnemers, maar wat doen die organisaties nou wezenlijk anders?

8

Re: Lange afstand in Nederland

Jefry_ schreef:

Heb nog nooit een Ironman gedaan, wat het is het verschil in algehele ervaring? Publiek is uiteraard 1 ding en veel deelnemers, maar wat doen die organisaties nou wezenlijk anders?

Het grootste verschil lijkt me dat je in plaats van het betalen van 130 euro een maand voor de wedstrijd, je 500 euro betaalt en dan wel een jaar voor de wedstrijd en dat je dat geld ook kwijt bent als je niet kunt starten. En als je dan starten kunt, dat je 3.8 km vecht voor een plekje tussen 2500 andere zwemmers op een te klein parcours. En als je dat zwemmen overleefd, krijg je een groot stayer feest want hoe moet iedereen 10 meter uit elkaar rijden?
Als een grote wedstrijd niet aan startgroepen doet zoals in Roth krijgen ze mij niet zo ver om er voor te betalen. Geef mij die polder dan maar, met lekker veel wind om de fietsers wat uit elkaar te waaien.

En overigens, ik vind de sfeer in Almere haven op en langs de dijk zo gek nog niet. Ik denk dat we als Nederlandse triathleten best verwend worden met een wedstrijd als Almere in eigen land. Stein zijn we als echte lange afstand dan kwijt, maar we hebben nog een top wedstrijd over een lange afstand in ons mini landje. Het kan veel slechter!

9

Re: Lange afstand in Nederland

Almere is:
- Goedkoop
- Perfect georganiseerd.
- Mooie prijzenpot voor de beteren onder ons.
- Goed parcour
- Goede sfeer

Is dat niet de essentie van triathlon?

Persoonlijk vind ik het vreemd dat Stein kiest voor de halve afstand. Zeker omdat ze ook dezelfde periode te kampen krijgen met de concurrentie van de vlakbij gelegen Belgische wedstrijden Neerpelt en Butgenbach die ook in dezelfde periode zijn. Het zal moeilijk worden om zich te differentiëren.

Ikzelf ben al jaren compleet tegen het IM gedoe. Maar de kuddegeest bij de triathleten is echt ongelooflijk.
Maar ja, ik heb zo mijn mening over de meerderheid, niet allemaal, van de recreanten die resoluut kiezen voor die IM. Meestal zijn het yuppies of rijkere managers en consoorten die op zoek zijn naar gemakkelijk succes. Ze laten zich meedrijven in de massa en achteraf kunnen ze er een jaar over opscheppen tegen hun collega yuppies. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik ken er toch heel wat.

Ik hoop alvast uit de grond van mijn hart dat wedstrijden als Almere altijd zullen blijven bestaan.

Mvg,

Niki

10

Re: Lange afstand in Nederland

Dat Almere moet blijven bestaan is 1 ding dat zeker is....

Echter moeten ze wel oppassen dat een andere organisatie hun niet fataal gaat worden, doordat ze al lange tijd stilstaan. Denk aan de grote plannen van de nieuwe wedstrijd in Zandvoort. 2011 een 1/4, 2012 jaar plannen voor een halve en daarna....... Tevens hebben zij met K-swiss, zoot entrek grote sponsoren. Ben benieuwd wat hiermee gaat gebeuren. Geruchten gaan dat zij gaan voor een Ironman status.

11 Laatst bewerkt door bernard (17-12-10 15:29:29)

Re: Lange afstand in Nederland

Jammer dat er bij de IM alleen maar gekeken word naar het inschrijfgeld. (overigens ong. 400 geen 500 euro)
De IMorganisatie is nou eenmaal een commerciele, maar daardoor ook een zeer professionele organisatie.
En mijn ervaring na Zurich en Lanzarote is dat je dit ook in alles terug ziet. Het is een meerdaags evenement van aanmelding, welkomparty, wedstrijd en awardsceremonie. Waarbij triatleten vanuit de hele wereld gelijkgezinden tegenkomen. En je word er als atleet echt in de watten gelegd. En je bent natuurlijk een paar dagen van huis. smile Ik ben geen liefhebber van massaloopjes, maar 2200 triatleten verspreiden zich snel. Stayeren is een wereldwijd fenomeen en is dus ook een kwestie van integriteit.

Almere is een leuke wedstrijd, maar steekt een beetje schraal af tenopzichte van een IM. Dus wil je een leuke hele doen ga je voor Almere. Voor een geweldige ervaring neem je een Ironman. En ja, dat kost dan wat meer...
En dat heeft deze fantieke liefhebber er wel voor over. wink

Bernard

12

Re: Lange afstand in Nederland

Zou echt een booming zijn voor Triathlon als sport in Nederland als ze een IM - hetzij een halve - in ons kikkerlandje weten te krijgen!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

13

Re: Lange afstand in Nederland

Helemaal eens met Berhard
2007 was mijn eerste Ironman in Frankfurt na 3 x Almere gedaan te hebben
Een Ironman is een groot evement waarbij echt alles top geregeld is voor en na de wedstrijd
Voor mij was het een unieke ervaring om te sporten waarbij een half miljoen mensen totaal langs de kant hebben gekeken, vooral bij binnenkomst op de Römerplatz waarbij je in een orkaan van geluid finished is een unieke ervaring
Ik lees hier dat je bij het zwemmen moet vechten voor een plekje tussen 2500 man nou mooi niet
Ik stond geheel rechts vooraan en binnen 20 meter lag ik vrij alleen heb ik de eerste diagonaal iets meer meters gezwommen
In Frankfurt was het fietsen redelijk fair en de scheidsrechters waren erg allert op stayeren en er zijn genoeg kaarten uitgedeeld
Ik kon dit zien aan de talloze atleten die bij een post stil moesten staan voor 6 minuten
Het zou voor Nederland een boost zijn als Almere een Ironman werd, parcoursen zijn er geschikt voor alleen het zwemmen zou dan aangepast moeten worden
Aanpassen moet geen probleem zijn Gooimeer is er groot genoeg voor
Alleen denk ik dat Almere nooit een Ironman zal worden

14

Re: Lange afstand in Nederland

Almere niet nee, maar Zandvoort zou het zo maar eens kunnen gaan doen over een paar jaar. De ambitie is er en de sponsoren ook! Ben erg benieuwd.....

15

Re: Lange afstand in Nederland

Misschien is een IM wedstrijd dan wel een fantastische belevenis, maar voor veel mensen is tussen de 400 en 500 euro inschrijfgeld niet op te brengen.

16

Re: Lange afstand in Nederland

Tja, het zou natuurlijk mooi zijn als Almere een Ironman wordt, maar het moet toch ook mogelijk zijn om zonder dit merkje meer dan 500 individuele atleten aan de start te krijgen..

17

Re: Lange afstand in Nederland

Paul851 schreef:

Misschien is een IM wedstrijd dan wel een fantastische belevenis, maar voor veel mensen is tussen de 400 en 500 euro inschrijfgeld niet op te brengen.

En zo creeren ze een select kransje deelnemers. Je bent in als je er bij hoort en de rest telt niet.

Moesten ze in Almere 2000 deelnemers hebben, er zouden ook heel wat meer toeschouwers zijn.
Nadeel van Almere is dat ze geen dorpskernen aandoen. Zie maar in Stein, daar is het een echt plezier qua sfeer.

Ieder zijn goesting natuurlijk, maar ikzelf zou het heel spijtig vinden moesten dergelijke wedstrijden bij gebrek aan succes verdwijnen.

Is het mogelijk dat ik vorig jaar een gerucht opgevangen had van een IM in Rotterdam?

Groeten,

Niki

18

Re: Lange afstand in Nederland

Er is nieuws over Almere:

http://www.almerevandaag.nl/nieuws/spor … -in-Almere

Helpt dit iets?

19

Re: Lange afstand in Nederland

Hoi Jefry, Ik kan de Almere vinger precies op de juiste plek leggen, maar er schijnt ook bij de NTB geen animo te zijn voor een goed advies. Tijdens de nacht vd triathlon, was er iemand van de NTB die ons een vragenlijst heeft laten invullen. Ook heb ik even met die persoon gesproken en hij zou mij contacten om eens van ged88 te wisselen, maar niets, helemaal niets. Anyway, ondanks de positieve berichten over Almere, heb ik een andere mening (mag toch)....De Almere organisatie is in de loop der jaren een beetje ouderwets geworden. Je schrijft dat Almere niet groeit, maar animo voor lange afstanden wel.... hier groeit dus iets scheef....Almere hoeft niet bang te zijn voor geld te kort, immers de provincie Flevoland wil graaaaag geld stoppen in een evenement dat Flevoland kan promoten, maar ook hier weet de Almere org. geen gebruik van te maken.... hoe kan dat?? eigenwijs?? denkt t wel....Als je echt wilt weten hoe je Almere naar een hoger plan wilt trekken (weer 1200 man aan de start en een inschrijf stop), laat maar weten, dan wil ik wel adviseren. Ik ben geen narcist, maar zie het evenement van Almere nu sinds de eerste dag groeien en weer krimpen en dat doet zeer als trotse Almeerder....heel veel succes en ik hoor het wel.... Kijk eens naar de organiatie van het ATC (doe jij ook aan), hier zitten frisse ideeen en je ziet.............. deelnemers.............. nu nog even groot denken op de 1/1 triathlon..

20

Re: Lange afstand in Nederland

Even een voorbeeld van groot denken.... (en dan bedoel ik niet het verhogen van inschrijfgelden) in de triathlon/duathlon blad zie ik een geweldige ad van de Zandvoort triathlon. Van Almere 1/1 zie ik nooit iets.... Almere zou iedere maand deze midden pagina moeten claimen om atleten te interesseren in Almere te starten...zo zijn er nog wel een hoop voorbeelden te noemen..

21

Re: Lange afstand in Nederland

Long distance = cool! Ondanks 'blablabla' heeft Almere toch wel een bepaalde aantrekkingskracht. Het is in mijn ogen de klassieker van de (hele) triathlons in Nederland. (Ja, er is er ook maar 1, dus das niet zo moeilijk). Over 1,5 jaar hoop ik daar mijn debuut te maken op de hele. Dit jaar eerst maar eens proberen de finish van de Alpe d'Huez LD zien te halen...

Vive le longue distance!

22

Re: Lange afstand in Nederland

ppff dat word klimmen martijn... kan je niet vergelijken met de postbrug hoor!!! Als is het water er wel net zo koud als hier hoorde ik....

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

23

Re: Lange afstand in Nederland

Haha. De Postbrug is ook best lang en stijl hoor ;-) Ik denk dat ik wel weet wat het vergt om serieus te klimmen, hoewel ik nog nooit in het hooggebergte heb gefietst. Mijn langste klim zal er 1 van een km of 5 a 10 in de Vogezen zijn geweest. Maar goed, mijn wattage per kg schijnt vrij goed te zijn voor een klimmer, dus ben benieuwd hoe ik het er van af zal brengen. Dat zwemmen in de kou spreekt mij niet zo aan, maar is ook weer een pluspunt voor een heroïsche wedstrijd ;-)