1 Laatst bewerkt door wezep (21-12-10 22:40:16)

Onderwerp: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

In Triathlonsport lees ik op pagina 12 het volgende:
Gelukkig heeft de ITU haar fout ingezien met betrekking tot ligsturen tijdens niet-stayerwestrijden. Deze mogen niet meer dan 15cm voorbij de as van het voorwiel uitseken, maar mogen wel uitsteken buiten de remhendels.
Recht naar voren stekende ligsturen moeten met een solide brug aan elkaar worden verbonden en mogen geen remhendels dragen, wel shifters.

Lees ik hier dat iedereen (die een tijdritstuur met naar voren stekende ligsturen) niet meer mag starten tijdens een niet-stayerwedstrijd?
Die gaf vanavond tijdens een zwemtraining van onze club, nogal wat discussie op gang.

Ben zelf aardig op de hoogte van het verkrijgbare (tijdrit)materiaal voor fietsen, maar volgens mij bestaat een dergelijk stuur helemaal niet. Of ik zie iets verkeerd.
Betekent dit ook dat tijdritsturen die omhoog wijzen, wel zijn toegestaan zonder solide brug?

2

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Ik raak het spoor al bijster van je forumbericht wink

Wat ik eruit begrijp is dat als je een deugdelijke brug hebt je gewoon mag rijden.

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

3

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Wat is een deugdelijke brug voor een tijdritstuur met s- of straight bends waaraan bar-end shifters zijn bevestigd?

De enige bruggen die ik ken zijn die gemonteerd worden op shorty (stayer) bars. En die hebben geen shifters.

Dit geneuzel de hele tijd. Slaat nergens op. Ook een aantal andere regels zoals die vermeld staan.

Toppers als;

-Geen blote buiken meer (want onfatsoenlijk?)
-Geen open ritsen (want anders kun je jezelf maar afkoelen)
-Geen palen of hekken meer vastpakken als je 180gr keerpunt maakt bij het lopen (stel je voor)
-Geen compressiesokken (ziet er lelijk uit)
-Verboden om een oarcours voor te verkennen met je helmbandj los (FIFA iemand?)

Hebben die mensen echt niets beter te doen?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Een brug op een tt stuur met shifters vooraan lijkt me toch wel sterk. Vraag er me dan ook het nut van af?

5

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Dus... je bedoelt dit TS?

For draft illegal races, the following rules on handlebars apply:
· Certified clip-on handlebars will be permitted if they do not extend more
than 15 cm beyond the front wheel axle.
· Straight forward clip-on handlebars must be bridged with a solid material,
and must not carry forward facing brake levers;
· Elbow pads are permitted.

Uit het ITU reglement van dit jaar, 2010: http://www.triathlon.org/images/uploads … -02-11.pdf.

Bij de NTB kan ik alleen dit vinden:

Bij NIET-stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het
voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels;

Maar die gebruiken dan ook nog het reglement van de ITU van 2008 en alleen de wijzigingen van 2009 doorgevoerd.

6

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Dat stayer/tijdrit verhaal is toch al jaren zo?

Grofweg, geen tijdritfietsen tijdens stayer wedstrijden en alleen kleine opzetstuurtjes die rond zijn aan de voorkant of een brug hebben en die niet verder dan je remgrepen uitsteken.

Shifters zouden dan denk ik gripshifters moeten zijn. 

@Jacob
Volledig mee eens. Het lijkt me een stuk belangrijker om wat meer jury energie in het voorkomen van stayeren te stoppen, dan deze neuzel regeltjes...

7

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

@Vanzella,
Dat klopt wat je zegt, met het verschil dat we het nu hebben over NIET-stayer wedstrijden.

Dat betekent dat iedereen met een tijdritfiets (en de extenties naar voren) een aanpassing zou moeten doen.
Een aanpassing die niet beschikbar is! Of je moet zelf iets maken van een 'solide brug'.
Tenminste zo lees ik het.

8

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

wezep schreef:

@Vanzella,
Dat klopt wat je zegt, met het verschil dat we het nu hebben over NIET-stayer wedstrijden.

Dat betekent dat iedereen met een tijdritfiets (en de extenties naar voren) een aanpassing zou moeten doen.
Een aanpassing die niet beschikbar is! Of je moet zelf iets maken van een 'solide brug'.
Tenminste zo lees ik het.

sorry slecht gelezen. Die brug slaat inderdaad nergens op dan, anders kun je alleen de 1990 gripshifters monteren om te schakelen. Kom daar maar eens om bij 10 of 11 speed. (en nu niemand bij de hand gaan doen met een voorbeeld van een obscuur zuid oost aziatisch merk dat toch gripshifters levert die analoog zijn ofzo...:))

9

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Dat verbod op die compressiekousen is dat al van kracht dan? Ben zelf namelijk wel een gebruiker daarvan. Die buik bloot dat telt toch niet echt voor mij zou slecht zijn voor de horecazaken als ze mij zo zouden zien lopen:) (honger direcht over dan) Dat stuur vind ik echt wel raar er is geen enkel tt stuur op de markt dat uci goedgekeurt is dat aan dit voldoet (en niet goedgekeurt ook niet denk ik)

10 Laatst bewerkt door Scighera (22-12-10 20:25:16)

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

ronnyke schreef:

Dat verbod op die compressiekousen is dat al van kracht dan? Ben zelf namelijk wel een gebruiker daarvan. Die buik bloot dat telt toch niet echt voor mij zou slecht zijn voor de horecazaken als ze mij zo zouden zien lopen:) (honger direcht over dan) Dat stuur vind ik echt wel raar er is geen enkel tt stuur op de markt dat uci goedgekeurt is dat aan dit voldoet (en niet goedgekeurt ook niet denk ik)

Over de compressiekousen
Als ik het zo lees geldt dit alleen op de EK/WK wedsttrijden welke onder NTB/ITU regelgeving vallen. Voor gewone wedstrijden en NK geldt dit verbod niet.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Ah, nu is het opeens een stuk logischer.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Zo te lezen heeft de ITU z'n eigen Blatter. Deze mensen voelen zichzelf duidelijk belangrijker dan de sport en vinden het nodig zelf een (onzin)regeltje in te stellen. Dat de NTB zich hier niet duidelijker tegen afzet...

Gelukkig heb je hier bij de WTC(Ironman series) geen last van en lopen Macca en Realert gewoon blootsbuik en rits open, de finale van de belangrijkste wedstrijd van het jaar.

13

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Laten we een wedstrijd in een wedstrijd aangaan:

Wie kan er op een zo'n domst mogelijke manier gediskwalificeerd worden? Misschien valt er dan nog plezier te beleven in een te kleine sport waar teveel wordt nagedacht over idioote regeltjes.

14

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Wat mij verder nog opvalt aan het stukje over de ligsturen is het volgende:

In alle eerdere berichtgevingen rondom de sturen werd er alleen gesproken over opzetsturen.
In dit artikel is opzetsturen vervangen door ligsturen waardoor onze complete tak van sport onder deze ridicule regel valt.

15

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Diederik schreef:

Laten we een wedstrijd in een wedstrijd aangaan:

Wie kan er op een zo'n domst mogelijke manier gediskwalificeerd worden? Misschien valt er dan nog plezier te beleven in een te kleine sport waar teveel wordt nagedacht over idioote regeltjes.

Ik heb er pas eentje op mijn naam staan. Dat was rijden op een veldritfiets tijdens een winterduathlon, twee maanden na het invoeren van de regel dat dat niet meer mocht in 2008.

Is niet eens een hele stomme regel, maar ik kon moeilijk mijn cross fiets wegdoen midden in de winter en direct een atb kopen voor 1 of 2 wedstrijdjes (inmiddels wel gedaan overigens).

16

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Ik kijk nu al weer uit naar de kwart van Bathmen. Goed georganiseerde triathlon en zoals de NTB het noemt, een " zwarte wedstrijd"

Zijn er meer wedstrijden die niet onder de NTB vlag georganiseerd worden die goed georganiseerd zijn en die de moeite waard zijn?  Ik hou mij aanbevolen voor tips.

Bijkomend voordeel, die wedstrijden zijn qua prijs ook een stuk intressanter (NTB vraag ook een behoorlijke afdracht voor de aanwezige juryleden, de afdracht afstandscategorie evenement etc.)

17

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Diederik schreef:

Laten we een wedstrijd in een wedstrijd aangaan:

Wie kan er op een zo'n domst mogelijke manier gediskwalificeerd worden? Misschien valt er dan nog plezier te beleven in een te kleine sport waar teveel wordt nagedacht over idioote regeltjes.

Dit.



En respect Danny voor je beslissing om je juryschap op te zeggen. Ik wou dat meer mensen op zo'n manier durfden te handelen als iets ze tegen de borst stuitte.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

18

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

@ triDanny; Bathmen is de bom. Ik sla geen jaar meer over, het is een van de leukste wedstrijdjes van het jaar (als je kunt leven met een ontzettend klotsbad en uitgelubberde lijnen tussen de banen).

Wellicht moeten we de NTB eens vragen om een foto van het bedoelde stuur voor niet-stayerwedstrijden compleet met shifters. Als je dergelijke regelgeving invoert zul je er tenslotte ook wel praktijkvoorbeelden van hebben, nietwaar?

19

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Jacob schreef:

Dit.

Ik mag na 15 maanden buitenland misschien de taal een beetje verleerd zijn... Wat bedoel je hiermee?

En ja, Bathmen is ook naar mijn mening een erg goede wedstrijd met fanatieke ondersteuning vanuit de lokale gemeenschap! Startte er met plezier in 03 en 04.

20

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Diederik schreef:
Jacob schreef:

Dit.

Ik mag na 15 maanden buitenland misschien de taal een beetje verleerd zijn... Wat bedoel je hiermee?
(....)

Dat ik het er roerend mee eens ben Diederik. Ik weet het, het is even wennen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

21

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Scighera schreef:

Over de compressiekousen
Als ik het zo lees geldt dit alleen op de EK/WK wedsttrijden welke onder NTB/ITU regelgeving vallen. Voor gewone wedstrijden en NK geldt dit verbod niet.

Wat er letterlijk staat is dat je met het zwemmen geen compressiekousen mag dragen, indien het dragen van een wetsuit niet is toegestaan. Als het wetsuit is toegestaan mogen ook de compressiekousen aan.

22

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Hallo

Maarre..... nu weet ik het nog niet... Ik sta op het punt om een opzetstuur te kopen om te gebruiken tijdens niet stayer wedstrijden.
Wat moet ik nu aanschaffen?? Heeft iemand concrete tips in de prijsklasse tot € 125,-??

Groeten, Peter

23

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Peter te G schreef:

Hallo

Maarre..... nu weet ik het nog niet... Ik sta op het punt om een opzetstuur te kopen om te gebruiken tijdens niet stayer wedstrijden.
Wat moet ik nu aanschaffen?? Heeft iemand concrete tips in de prijsklasse tot € 125,-??

Groeten, Peter

Denk niet dat iemand hier een antwoord op kan geven.
Bij mij weten bestaan deze 'nieuwe' sturen (nog) niet.

Ga van het weekend maar eens een mailtje sturen naar de officials van de NTB.
In triathlonsport staat volgens mij een mailadres.

24

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Remko schreef:

Wat er letterlijk staat is dat je met het zwemmen geen compressiekousen mag dragen, indien het dragen van een wetsuit niet is toegestaan. Als het wetsuit is toegestaan mogen ook de compressiekousen aan.

Je bedoelt tubes denk ik. Sokken mogen nooit aan tijdens het zwemmen, en tubes dus idd alleen als er met wetsuit gezwommen mag worden. Nou is dat afgelopen seizoen bij mij maar 1x gebeurd - wetsuitloze zwem - maar toch. Ik kan nou niet zeggen dat ik blij ben met deze regeling nu ik net tubes heb aangeschaft om mijn kuit onder controle te houden.

Peter te G schreef:

Maarre..... nu weet ik het nog niet... Ik sta op het punt om een opzetstuur te kopen om te gebruiken tijdens niet stayer wedstrijden.
Wat moet ik nu aanschaffen?? Heeft iemand concrete tips in de prijsklasse tot € 125,-??

Ik heb werkelijk geen idee. Uit triathlonsport dec nummero 12:

'recht naar voren stekende ligsturen moeten met een solide brug aan elkaar worden verbonden en mogen geen remhandels dragen, wel shifters.'

Dus.... draft legal stuurtjes voor niet-stayer wedstrijden maar dan wel met shifters?!

25

Re: Tijdritsturen tijdens niet-stayerwedstrijden (reglement 2011)

Zo gaat het altijd. ITU/ETU maakt alleen maar meer regels, terwijl WTC blijft doen waar het om draait. Zorgen voor een veilige en eerlijke competitie, de rest is vrij. Daarom liggen die organisatisch zo vaak in de clinch bij elkaar.
Nadeel is dat de NTB nagenoeg klakkeloos de regels overneemt met als gevolg dat ook de recreatieve wedstrijden aan de steeds strengere regels onderhevig zijn.

Remko schreef:
Scighera schreef:

Over de compressiekousen
Als ik het zo lees geldt dit alleen op de EK/WK wedsttrijden welke onder NTB/ITU regelgeving vallen. Voor gewone wedstrijden en NK geldt dit verbod niet.

Wat er letterlijk staat is dat je met het zwemmen geen compressiekousen mag dragen, indien het dragen van een wetsuit niet is toegestaan. Als het wetsuit is toegestaan mogen ook de compressiekousen aan.

Met in diezelfde  tekst de regel : "Bij internationale wedstrijden mogen geen lange broek en mouwen gedragen worden (dus ook geen compressiesokken/tubes)"

En dat staat dus los van wel of geen wetsuit. En het geldt dus ook voor bijv. Powerman Horst die onder NTB reglementen valt. Zo niet, dan hebben ze de tekst onduidelijk opgesteld.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800