1

Onderwerp: Hallo uit Antwerpen

Hallo iedereen, na een tijdje passief meelezen op het forum vandaag dus geregistreerd.

Even kort voorstellen: 30 jaar, wonende in Antwerpen,  1m77, 63kg, geen triatlon ervaring.

Heb vroeger (10 jaar geleden) eens een 1/8e gedaan en vond het supertof maar verder niets met gedaan. Sinds enkele weken het in m'n hoofd gehaald om dit jaar 1/4 (olympisch) triatlons te doen. Persoonlijk zou ik graag een eindtijd rond de 2u30 halen maar een kleine rekensom leert dat dat zo goed als onmogelijk wordt dit jaar, zelfs met doorgedreven training.

Het zwemmen en lopen heb ik al opgenomen, voor het fietsen is het nog even wachten tot ik een nieuwe fiets heb. Gaat zwemmen in open water veel trager dan binnenzwembad? Hoeveel zou ik dan moeten extra rekenen in tijd? Om te starten wordt het een gewone racefiets met opzet ligstuur. Heb me laten vertellen dat op een triatlon aankomen met een triple groep absoluut not done is ? Nog dingen waar ik op moet letten ?

2

Re: Hallo uit Antwerpen

De nieuwe fiets staat er... Merckx AMX1. Nu nog een opzet stuur, waar moet ik zoal op letten?

3

Re: Hallo uit Antwerpen

rjf schreef:

Gaat zwemmen in open water veel trager dan binnenzwembad? Hoeveel zou ik dan moeten extra rekenen in tijd? Om te starten wordt het een gewone racefiets met opzet ligstuur. Heb me laten vertellen dat op een triatlon aankomen met een triple groep absoluut not done is ? Nog dingen waar ik op moet letten ?

Ja, zwemmen in open water gaat trager dan een zwembad, want je hebt geen keerpunten. Hoeveel je extra moet rekenen weet ik niet, dat ligt aan jouw zwemtechniek in open water en of het parcours wel klopt wink Ik heb mijn eerste triathlons met een triple gestart, maakt echt geen drol uit. Het kleinste blad zal je niet nodig hebben, maar je kan wel met je Merckx het hooggebergte in zonder je cassette te wisselen.

rjf schreef:

De nieuwe fiets staat er... Merckx AMX1. Nu nog een opzet stuur, waar moet ik zoal op letten?

Als je stayer triathlons wilt gaan doen moet je stuur stayer legaal (DL= draft legal) zijn, dus zo;n klein geval dat niet voor je remhendels komt (geloof ik?) en de twee stukken voor verbindt. Voor de rest, als je geen stayer triathlon gaat doen, dan is het fijnste een opzetstuur wat je goed kan aanpassen en je polsen moet het fijn vinden. Zo kan niet iedereen een recht opzetstuur gebruiken (dus zonder knik), maar gebruiken sommigen de J (of ski) bend of S bend. Ik heb zelf een profile t2+, bevalt prima op de racefiets.

4

Re: Hallo uit Antwerpen

rjf schreef:

De nieuwe fiets staat er... Merckx AMX1. Nu nog een opzet stuur, waar moet ik zoal op letten?

Kan natuurlijk ook niet ander he.... als je uit Antwerpen komt moet je wel een Merckx hebben he:) Ja die triple kan echt niet, net als shag op je benen......scheren dusssss!!!!
Veel suc6 hoor.......en veel plezier.

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

5

Re: Hallo uit Antwerpen

Stayer wedstrijden ga ik zowieso niet doen, is een veel te groot voordeel voor de goede zwemmers. Als je de boot mist mag je in je eentje tegen een peloton gaan rijden...

Er ligt een compact op de AMX dus kan ik klimmen en tijdrijden zonder de hele boel telkens te moeten veranderen.

Ben nu in het zwembad aan het trainen zonder keerpunt (nu ja zonder flip turn) om een wat beter beeld te krijgen van zwemtijden. Heb onlangs de uitslag van de 1/4 van Zele eens bekeken, mediaan zwemtijd: 30min (voor 1500 in buitenbad) en dan zit je nog maar in de helft van het veld...

@Thunderstorm. Benen scheren ?? Ben je gek ? wink

6

Re: Hallo uit Antwerpen

Het nadeel van een compact is wel dat je er moeilijk grotere buitenbladen (meer als 50 tanden) voor kan krijgen. Ik zelf rij met een 54 blad maar dat is persoonlijk al is het wel dat als je mee gaat doen voor de snellere tijden je het toch af zal moeten leggen tegen de grotere versnellingen, zeker met wind mee. In Texel b.v waaide het behoorlijk en reed met de met wind mee een max van 65 km/h, nou dan ligt hij toch op de 54 x 11 hoor.

eennuuhhh fietsen met shag op je benen???? smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

7

Re: Hallo uit Antwerpen

Een echte vent scheert zijn benen niet....

8 Laatst bewerkt door Thunderstorm (02-02-11 16:03:23)

Re: Hallo uit Antwerpen

reserve schreef:

Een echte vent scheert zijn benen niet....

Een echte triathleet wel smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

9

Re: Hallo uit Antwerpen

Als je mannelijkheid afhangt van de hoeveelheid haren op je benen is het toch al hopeloos......

grote bladen op je compact zijn prima te krijgen. even zoeken op internet of een goede fietsmaker.
maar meer als een 50 heb ik nooit nodig gehad in een triathlon. maar rij ook vast minder hard als onze gladgeschoren donderwolk. Wel kom ik te kort als je moet sprinten dus ik heb gekozen voor een 52 blad voor ene een 12-23 cassete achter.

10

Re: Hallo uit Antwerpen

oja waar ik altijd op let met een opzetstuur op een koersfiets is dat de cups voor je ellebogen zo laag mogelijk op je stuur zitten. Daardoor zit je dieper zonder dat je stuur extreem laag hoeft wat bij de meeste koersfietsen niet eens kan.
Heb daarom ook gekozen om een maatje kleiner frame te gaan rijden. Het lengte verschil was makkelijk op te vangen met een 1cm langere stuurpen (nu 120mm) en kan nu 2cm lager zitten als op mijn oude frame.
Half februari komt ie dus ben benieuwd.

11

Re: Hallo uit Antwerpen

draak schreef:

Als je mannelijkheid afhangt van de hoeveelheid haren op je benen is het toch al hopeloos......

grote bladen op je compact zijn prima te krijgen. even zoeken op internet of een goede fietsmaker.
maar meer als een 50 heb ik nooit nodig gehad in een triathlon. maar rij ook vast minder hard als onze gladgeschoren donderwolk. Wel kom ik te kort als je moet sprinten dus ik heb gekozen voor een 52 blad voor ene een 12-23 cassete achter.

haha je heb gelijk hoor maar je gaat toch ook niet naar een galabal met je stalenneus werkschoenen smile

Soms kan je je ligstuur ook omdaaien, bedoel dan dat je alleen de kussentjes boven op je stuur zitten en dat de rest van je ligstuur aan de onder kant van je stuur komt te zitten. Dit scheel al weer gauw een cm of 3 a 4.

Ik had bij het opbouwen van mijn tt fiets per ongeluk een compact crankstel van k-force besteld maar daar kan je inderdaad wel "normale 52 bladen" voor krijgen maar niet die mooie dichte bladen voor tt fietsen... Heb er nu een tt crankstel van sram red op zitten... (jaja ik weet het..ben een materiaal freak) smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

12

Re: Hallo uit Antwerpen

De theorie luid; triathleten vertonen toch voornamelijk authistengedrag en hoeven er dus ook niet meer stoer uit te zien voor de vrouwtjes - waxen die hap? smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

13

Re: Hallo uit Antwerpen

Hihi ... raar dat je dit zegt ... mijn vrouw zegt vaak dat ik autistische trekjes vertoon ... is dit nu de spreekwoordelijke 'nagel op de kop'? 
Wat dat waxen betreft, persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan.  Iemand een voorstel om dit voor de eerste keer goed te doen, zonder te veel gepruts?

14

Re: Hallo uit Antwerpen

saelensbjorn schreef:

Hihi ... raar dat je dit zegt ... mijn vrouw zegt vaak dat ik autistische trekjes vertoon ... is dit nu de spreekwoordelijke 'nagel op de kop'? 
Wat dat waxen betreft, persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan.  Iemand een voorstel om dit voor de eerste keer goed te doen, zonder te veel gepruts?

au!!! dat waxen gaat zeer doen hoor....... zou zelf de voorkeur geven aan een scheermes onder de douche....

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

15

Re: Hallo uit Antwerpen

Ik wil wel een workshop waxen geven ;-)

16

Re: Hallo uit Antwerpen

Haha dan je dan ook gelijk m'n skie's mee doen??

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

17

Re: Hallo uit Antwerpen

@saelensbjorn: Naja ik en mijn omgeving noemt het autistengedrag (met een knipoog weliswaar) omdat ik 1 er elke dag mee bezig ben in mijn eentje en 2 omdat ik na lange sessies de rest van de dag stoned van de endorfines in ultieme rust met mijzelf rondloop - duidelijk verhaal denk ik zo smile

Ps. ik heb zelf ook nog nooit van van mijn benen afgehaald hoor (op een knieholte na bij de fysio)

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1