1 Laatst bewerkt door Thunderstorm (07-01-11 12:04:36)

Onderwerp: Nog zo'n zot erbij!!!

Nou dan zal ik me ook maar ff voorstellen. Ben nu 35 jaar en woon in zeeland. Ben nu voor het 2e jaar 'triathleet' nadat ik jaren lang op de racefiets heb gezeten. Ben begonnen bij de nieuwlingen, junioren, amateurs, stage bij de professionals, toen weer amateur. Hierna ben ik er een paarjaar uit geweest en ben toen weer begonnen met wedstrijden te fietsen maar kreeg het gevoel dat ik dat allemaal al eens had gedaan dus wou nog wel eens wat anders. Toen triathlon's......en ben weer verslaaft aan het sporten. Heb vorige jaar mijn eerst een duathlon gedaan en toen aan de kwart triathlons begonnen. Het zwemmen is nog afzien, fietsen kan ik nog wel (voorlopig nog steeds bij de eerste) en lopen gaat steeds beter. Heb in december voor het eerst een halve marathon gelopen met een tijd van 1.27.57.
Dit jaar ga ik mee doen aan de Ironman 70.3 van zwitserland

Zo, dit ben ik. Ik wens iedereen een gezond en plezierig 2011 toe en hoop jullie eens tegen te komen bij een of ander evenement.

Groetjes Thunderstorm

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

2

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Hallo,

Welkom op dit forum.
We zullen elkaar misschien af en toe wel kunnen helpen.

Ik ben ook 35 jaar en leerde de wielersport kennen na de loopsport via de triathlon.
Ik race nu 7 jaar bij de elite z. contract, waar ik hopelijk nog niet alles gezien heb, hoewel ik nuchter blijf als 35 jarige.

Op mijn blog zul je misschien wel veel info terugvinden over hoe ik beide sporten toch redelijk goed blijf combineren. Maar hou rekening dat ik door een loopblessure qua triathlon bijna niets deed. Dus iets verder terug keren.

Ik woon in West-Vlaanderen, toch niet zover van Zeeland. Er zijn er nog een aantal hier in de regio die de combinatie doen.

Als het je lukt zou ik persoonlijk toch blijven koersen, omdat het op dat moment ook trainingen zijn, waar je toch volgens mij wel veel rendement uit haalt ivm de tijd die je er in steekt.

Veel succes!

Niki Devoldere
www.tri-niki.net

3

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Hoi Niki

Best kans dat we al wel een samen hebben gekoerst want dat doe ik ook nog regelmatig, goed voor de snelheid he. Dit jaar heb ik ook een licentie voor de amateurs A en mag ik vrijwel alle wedstijden bij de elite starten. Ook mag ik bij alle WAOD wedstijden starten. Ik zag op je website dat je de hele van Almere gaat doen? Leuk hoor. ik moet nog ff kijken welke ik ga doen. Zeker is dat ik naar de ironman 70.3 van zwitserland ga en verder nog wat kwart's. Ook denk ik aan de duathlon in Horst. Daar heb ik vorige jaar voor het eerst bij de sprint mee gedaan (en de snelste fietstijd genoteerd) en denk nu aan de lange afstand.
 

nikd schreef:

Hallo,

Welkom op dit forum.
We zullen elkaar misschien af en toe wel kunnen helpen.

Ik ben ook 35 jaar en leerde de wielersport kennen na de loopsport via de triathlon.
Ik race nu 7 jaar bij de elite z. contract, waar ik hopelijk nog niet alles gezien heb, hoewel ik nuchter blijf als 35 jarige.

Op mijn blog zul je misschien wel veel info terugvinden over hoe ik beide sporten toch redelijk goed blijf combineren. Maar hou rekening dat ik door een loopblessure qua triathlon bijna niets deed. Dus iets verder terug keren.

Ik woon in West-Vlaanderen, toch niet zover van Zeeland. Er zijn er nog een aantal hier in de regio die de combinatie doen.

Als het je lukt zou ik persoonlijk toch blijven koersen, omdat het op dat moment ook trainingen zijn, waar je toch volgens mij wel veel rendement uit haalt ivm de tijd die je er in steekt.

Veel succes!

Niki Devoldere
www.tri-niki.net

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

4

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

"Als het je lukt zou ik persoonlijk toch blijven koersen, omdat het op dat moment ook trainingen zijn, waar je toch volgens mij wel veel rendement uit haalt ivm de tijd die je er in steekt."

Wat een hoofdpijnzin, zowel taalkundig als inhoudelijk. smile Ik wou graag opmerken dat je je vooral op triathlon moet richten. Dat hele wielrenwereldje met die afzeikcultuur... bovendien is triathlon leuker. Maargoed, ik ben geen wielrenner. Welkom overigens!

5

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

valt toch wel mee, jan? Ik heb "pijnlijkere" zinnen langs zien komen...

6

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Jawel, ik heb ook pijnlijker zinnen zien passeren, maar nu ging het om een wielrenner en die mag ik graag plagen: zowel taalkundig als sportief.

7

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

UUUhhh... Jan.. je bedoeld een triathleet die ook aan wielrennen doet om zodoende nog sneller te kunnen worden? Dat is anders dan een wielrenner hoor.... En het is wel waar hoor, zo tussendoor een wedstrijd fietsen daar kan je niet tegen trainen....

p.s. leuk forum..

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

8

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Sorry, ik wil niemand voor het hoofd stoten. En, vooruit, als je het wielrennen enkel gebruikt om een betere triatleet te worden, dan zie ik het door de vingers. smile Het leek er in je eerste posting een beetje op dat je mensen aanmoedigde om te gaan wielrennen en dat kunnen we op een triathlonforum niet gebruiken.

Maargoed, sorry, laten we het forum gebruiken waarvoor het is bedoelt: goede discussies. Ik vraag me namelijk af of wedstrijden fietsen goed is voor je triathlonfietsbenen. Ik denk dat je ook prima zonder wielerwedstrijdjes hard in triathlons kan fietsen. Misschien dat je er voordeel bij hebt als je een 1/8 doet met een bochtig parcours, maar bij langere afstanden heb je niet zoveel voordeel bij het hard kunnen aanzetten na een bocht, lijkt mij. Of heb ik het fout?

9

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Haha Jan nou ik kan wel wat hebben hoor..... Maarruuuhh ikzelf rij toch echt wel een stuk harder als ik verschillende fietswedstrijdjes doe (die zijn meestal 70 a 80km) met een gem. van tussen de 40 tot 44 km/h. Ook als je midden/lange afstanden ga doen (voor mij midden afstand) lijkt het me verstandig dat je weet wat je ongeveer kan op de fiets. Als ik niet aan wedstijden doe dan probeer ik toch regelmatig achter de brommer te trainen. Ik heb echt wel trainingen op snelheid nodig maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Al lijkt het me wel dat als je niet gewent bent aan de snelheid het me sterk lijkt dat je dan wel de b.v. 40km binnen het uur haald. Nu is het wel zo dat ik het nog wel van de fiets moet hebben omdat ik bij het zwemmen nog tijd verlies en bij het lopen wel mee kan maar geen tijd ga winnen dus moet je het ergenst vandaan halen he...
Waarschijnlijk zal een goede loper weer een andere mening hebben maarja dat is nou het mooie van triathlon he

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

10 Laatst bewerkt door JanR (12-01-11 00:15:30)

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Waar halen jullie altijd die mensen vandaan op een brommer? smile Of is dat op de baan oid? Achter zo'n brommer aan kan ik me nog wel voorstellen dat dat goed kan zijn, afhankelijk van wat je er allemaal achter doet. Maar die wedstrijden.. ik weet het niet. De verhalen die ik van die wedstrijdjes hoor, is dat het één lange ragpartij is van 80 km lang, in hartslagzone's die er niet om liegen. Behalve qua afstand zou het dan weinig weg hebben van bv de 80 km van een triathlon: dat is zeker geen 80 km raggen, sleuren en optrekken, maar 80 km keurig in een bepaalde hartslagzone rijden, op een lagere, maar constante intensiteit. Ik denk zelfs dat je er behoorlijk nadeel van kan hebben: omdat je traint hard aan te zetten, kun je gedurende kortere tijd veel vermogen leveren, maar je kunt tijdens triathlons nooit even in het wiel bijkomen (kan wel, maar dan wordt je ge-DQt), met als gevolg dat je jezelf behoorlijk in de vernieling kunt rijden (heb ik al eens zien gebeuren bij iemand uit het wielrennen). Als je het mij vraagt (maar dat deed je niet, maar toch..) train je gewoon het verkeerde energiesysteem (net als bv met spinning) met die wedstrijdjes. Maar eigenlijk heb ik er niet zoveel verstand van, misschien dat iemand die er wél verstand van heeft het nut ervan kan bevestigen of ontkrachten: dan weet ik direct of er misschien een paar moet gaan rijden om mijzelf nog wat te verbeteren. smile Want uiteraard post ik dit niet om kritiek op jou te leveren, ik kan mijn tijd waarschijnlijk wel beter besteden, maar ik heb er zelf aan zitten denken om hier in de buurt van die wedstrijdjes te rijden van een uur op zo'n plaatselijk rondje. Want los van of het goed of slecht is, lijken die wedstrijdjes me enorm gaaf, maar ik ben veel te bang dat ik op mijn muil ga.. maar mocht het goed voor me zijn, dan is de stap weer wat kleiner om toch een keer mee te doen. Zodoende.

Snelheidstrainingen doe ik uiteraard ook, wat deze zijn uiteindelijk onontbeerlijk, maar dat doe ik dan individueel -net als in een triathlon, dus lekker functioneel-: ik train keurig de blokjes die mij door mijn koots worden 'opgedragen'. Met die intervallen lukt het ook prima om respectabele tijden te rijden. Althans.. tja het mag natuurlijk altijd sneller.

11

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Nou ik zoek wel de rondjes uit hoor, van die kermis atracties van b.v 80 ronden voor 80km daar doe ik niet aan mee, dat is idd remmen en optrekken (wel goed voor interval). Ik rij wel eens in Belgie, daar heb je ronden van 5 km of langer. Het is natuurlijk ook weer niet dat ik elke week van die wedstijden doe hoor, zo af en toe want ik vindt het leuk om te doen, maar het moet natuurlijk niet botsen met mijn triathlon's.
Ennuuhh die mensen die willen brommeren moet je wel met een lampje zoeken ja, maar ik heb een paar van die goeie gasten die wel aan sport willen doen maar er niet moe van willen worden en die doen dan zo hun bijdrage smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

12

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Hallo,

Ik zal ook nog eens proberen te antwoorden in simpele zinnen. Want dit onderwerp is echt mijn stokpaardje.

Ikzelf ben toch wel 1 van de weinige gevallen, die zowel een volledig koersseizoen afwerkt als een volledig triathlonseizoen.

Persoonlijk ben ik wel overtuigd van de voordelen van triathlon in combinatie met wielrennen. Ik ben zeker dat ik veel meer uren zou moeten investeren in fietstrainingen dan dat ik nu doe om hetzelfde niveau te halen.

Ik heb het gewoon aan de lijve ondervonden toen ik de overstap maakte van ultralopen, naar de triathlon. eigenlijk zijn de trainingen heel complementair op elkaar en ik ben er na al die jaren van overtuigd dat ik geen beter niveau zou halen, moest ik 1 van de 2 sporten laten vallen.

Uit de triathlon haal ik mijn goede conditie, uit de koers haal ik mijn fietskracht.

Natuurlijk kom je er niet met koersen alleen. Op kwartjes en halve triathlons blink je nog net uit zolang het een selectief parcour is, waar je vooral wat bochtenwerk en korte klimmetjes hebt, zoals bvb Eupen. Deze ligt me echt perfect.

Voor een IM moet je natuurlijk specifieker gaan werken. Die uren vlak tempo op de tijdritfiets heb je gewoon nodig. Maar uithouding is nu eenmaal heel gemakkelijk te trainen. Dus als je beschikt over een enorm krachtenarsenaal, is het slechts een 6-tal weken specifiek werken om die PK's te verdelen over een rit van 180km.

Ik raad dus ook meestal iedere triatleet aan wielerwedstrijden te proberen rijden omdat ik zelf de voordelen heb kunnen ervaren. Natuurlijk moet je over een behoorlijke basis beschikken om mee te kunnen in de koers.

Straks begint het seizoen terug. Ik zal mijn fietsconditie weer voelen verbeteren met de koers die ik uitgereden heb.

EZC koersen zijn bij ons altijd rond de 3u. Ik rijd er zo'n 70-tal per jaar. Ik kan u verzekeren dat je dat gewoon wordt om 3u te sporten aan hoge HS. En eens je dat gewoon bent, is het veel makkelijker om ook op een 1/4 of zelfs op een 1/2 triathlon volle bak door te gaan.

Maar naast de voordelen hierboven vermeld is er nog 1 groot voordeel. Je hebt altijd afwisseling. Eens trainen voor een groot triathlon doel breekt de sleur van de koers. Het koersen op zich zijn dan een leuke afwisseling voor de vele trainingen. Voor iemand die graag veel wedstrijden doet zijn die koersen een goede oplossing, want veel triathlons doen zou vooral zwaar zijn voor de geldbeugel. Dit jaar had ik een serieuze loopblessure. Dan ben je echt blij dat je op een andere sport kunt terugvallen.

Groeten,

Niki

13

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Hmm, interessant en impressive: 70 koersen!? Maar hoeveel km-ers maak je dan per week in training+wedstrijden?

14 Laatst bewerkt door Bleek (12-01-11 15:34:41)

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

Na deze ervaringen en uitleg gelezen te hebben komt de volgende vraag bij me op: kan je die 3uur koers ook vervangen door 3h meer op triathlon gerichte training waardoor je efficienter bezig bent? De lol van de koers daargelaten.

Overigens weet ik niet of wielrenners blij moeten zijn met deelname van triathleten, gezien de gemiddelde techniek van deze zwemfietslopers. Zelf heb ik ook het idee af en toe een oefenkoers hier in de buurt mee (proberen) te fietsen, een soort van snelheidstraining / d3 training en weer eens wat anders dan die niet-stayer tijdrit van de triathlon.

15

Re: Nog zo'n zot erbij!!!

@ JanR. Ik train niet zo veel kilometers. om een beeld te krijgen kan je best een kijkje nemen naar mijn trainingslog die je kunt raadplegen op www.tri-niki.net.

Vorig jaar was door die blessure nu wel een atypisch jaar, dus best eens terugkeren naar 2009.
In april won ik mijn eerste koers bij de EZC en begin juni deed ik mijn beste volledige. Op het einde van het jaar werd ik ook nog eens 9de in Kasterlee.

@ Bleek. Je zou dat kunnen doen op je eentje, maar je zal de intensiteit niet halen. Ik sta er zelf ook altijd versteld van, welke HS ik weer gehaald heb.

Ik weet dat no pain, no gain een achterhaald motto is, maar op de fiets heb je toch die pijn nodig om verder te geraken. Die pijngrens ligt compleet elders in koers, dan in een individuele training. Maar het is inderdaad zo, dat triatleten niet altijd welgekome gasten zijn. Niet enkel zijn ze minder stuurvaardig, maar hebben ze ook nog vaak de neiging alle gaten dicht te rijden, met een lachend peloton in hun wiel.

In het blijft een aparte wereld natuurlijk.

Om nog eens een vb te geven. Nav een MTB triathlon waar ik zondag start waar wel wat korte hellingetjes zullen inzitten deed ik een intervaltraining hier aan mijn deur in het donker. Over 1,5u spurtte ik 14 keer een brug op. Het was echt een gevecht tegen mezelf. De eerste koers dat ik rijd heb ik waarschijnlijk 50 zo'n spurtjes in de benen en ik zal er nog plezier aan beleven ook.